Zdroj: Archiv

Známe to. V tomto ohledu nejsme příliš tolerantní. Hlavně ne ti ze starší generace. Hlášky jako“Jsou tu rozlezlí jak…“, „Tady se vůbec nedá projít, kolik je tu těch …“, „Řvou jak …“, jsou na běžném pořádku.

Je nutno si přiznat, že v tomto ohledu paříme k těm méně tolerantním národům v Evropě. Jsme zvyklí na svůj klídek a pohodu. A bohužel také závist. Pokukování po sousedním majiteli penzionu, který na turistice vydělává, produkuje nejen závist k tomu majiteli, ale i nevraživost vůči těm turistům. Naprosto zbytečně, ba přímo chybně.

U starší generace ještě bohužel přetrvává nacionalistický pohled na věc, kdy nejstarší nesnáší Němce, střední generace Rusy a nejmladší mají dost často problémy s Američany. A přitom jsou to národnosti, jejichž turisté tu jsou v největším počtu.

Výdělky z cestovního ruchu jsou pro každou ekonomiku naprosto dokonalým „zlatým dolem“. Žádné náklady na suroviny, ani netřeba příliš vzdělaná pracovní síla. turista přijede, podívá se, zaplatí a odjede. Teď nechci rozebírat kvalitu služeb, nebo okrádání, teď to myslím obecně. Čistší výdělek si lze stěží představit. Každá zem si turisty hýčká. Naštěstí i my. A každý, komu turisté vadí, by si měl uvědomit, že i když na nich třeba nevydělává přímo, tak prostřednictvím daní, které z jejich příjmu zaplatí lidé ekonomicky činní a aktivní v cestovním ruchu, se postavil třeba právě ten obchvat města, v kterém tento nepřející člověk žije.

K napsání tohoto článku mě přiměla zpráva Českého rozhlasu. Analýza ministerstva pro Místní rozvoj zde uvádí, že cestovní ruch ročně přináší do státního rozpočtu 100 miliard korun a tvoří každý rok 372 tisíc plných pracovních úvazků. K tomu si připočtěme i úvazky částečné. Dále, bohužel, i čísla nepodchycená, tedy tzv. šedou ekonomiku a jsme na naprosto ohromujících číslech. To je skoro deset procent státního rozpočtu. Ani ČEZ tolik nevydělá a elektřinu spotřebovává úplně každý z nás.

Buďme tedy k turistům tolerantní, hýčkejme si je. Přetrpme nějakou tu hlučnou rozjařenost, přeplněné památky, případně plné sjezdovky. Je to více jak mohutný hospodářský faktor!

Autor: Tomáš Flaška

Přečtěte si také od autora: Tohle už Vodafone nezvládl

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Tohle už Vodafone nezvládl

Další článek

ČEZ na obyčejných lidech vydělává i šetří