S hořkostí v puse jsem si musel vzpomenout na to, jak je to u nás složité, drahé, pro řidiče nepohodlné a možná i podplacené.
Nejprve shrnu, jak to chodí u nás. Zahraniční návštěvník v osobním vozidle si musí někde u hranic koupit dálniční známku, vyplnit na ní registrační značku a vylepit ji na přední sklo. Po několikadenním pobytu u nás ji pak musí dost pracně sundávat. Horší to mají řidiči nákladních vozidel a autobusů. Ti si musí pronajmout proti záloze palubní jednotku. Tu umístit za čelní sklo a kontrolovat si pravidelně, jestli není potřeba někde doplatit a tím dobít kredit. Při opuštění republiky musí zase někde vystát další frontu, jednotku vrátit a teprve pak dostat zpět zaplacenou zálohu. Docela je lituji.
A tak jsem se nestačil divit, jak to jednoduše chodí v Norsku. Na internetu se zaregistrujete (zdarma), zadáte svou zem, poznávací značku auta a číslo kreditní karty. Zároveň zadáte dobu svého pobytu v Norsku. Z účtu vám v tomto momentě odečtou 300 Norských korun (asi 1000 Kč).
Pak už jen jezdíte, na placených úsecích vás snímají kamery a příslušný obnos se vám odečítá z oněch 300 NOKů. Pokud byste projezdili více, tak se vám strhne automaticky dalších 300 NOKů a jezdíte dál. Nic nikde neplatíte, o nic se nestaráte, vše jde samo. Na internetu si můžete průběžně kontrolovat svůj účet včetně projetých úseků.
Když uběhne doba vámi udaného pobytu v Norsku, dává si systém ještě 3 měsíce rezervu a následně vám zbylé peníze zašle zpět na účet vaší karty. Opět se nemusíte o nic starat. Dokonalé, jednoduché, pohodlné.
Proč by to nešlo u nás? To nevím. Mýtné brány již stojí a satelitní spojení se zúčtovacím centrem již také mají vybudované. Stačí je osadit kamerami a již jen zakoupit příslušný software do centrály. Vedlejším efektem by mohlo být, že by nikdo nepřekračoval povolenou rychlost. Kamery by se daly používat i jako úsekové měření. Pro to bych byl všemi deseti.
Celou záležitost by ale do ruky již nesměla dostat společnost Kapsch a na ní navázaní politici. Pak bychom skončili zase tam, kde jsme, kdy informační tabule např. na R10 u Turnova, která stála asi 15 milionů korun, upozorňuje řidiče aby dodržovali povolenou rychlost. O tom, že jsou o několik kilometrů dále uzavřeny sjezdy ze zmíněné rychlostní komunikace z důvodu povodní, tato tabule taktně mlčí.
Autor: Tomáš Flaška
Přečtěte na stejné téma: Kamiony kvůli mýtnému ničí nejen silnice
Přečtěte si také od autora: Chcete podpořit stát a nic za to nedat?
5 Komentářů
No a ve volném čase by si řidiči kamionů mohli surfovat po internetu, viďte? Milý mladý příteli, kamioňáci jsou rádi. když se maj kde vyspat (pár hodin), kde najíst, kde si “odskočit”, jezdí nikoli ve dvou, jako šoféři dálkových busů, ale v jednom. Přitom mají celkem velkou odpovědnost (sice občas zbytečně předjíždějí, že, zvl. na D1,2,5), ale “nevyhazují” šoféry ze msty do příkopu, jako podnikoví manažeři Prazdroje. Ani Vy jste nám norské pages neozřejmil, a ač Dánska znalý (třeba), netušil jsem, že to jde. Jenže něco jiného je “turistika Norsko” a něco jiného, když ráno nakládáte v Sarajevu, abyste v noci stihl Hamburg a v poledne už byl třeba zase v Budapešti. Závidím jim orientační smysl, i odvahu se všude domluvit. I tu odvahu, že to vůbec dělaj (do kontejneru se jim za tři minuty může nacpat deset lidí, “někdo” je zaplombuje, ale řidič-když na to na hranici EU přijdou- jde sedět za “obchod s lidmi do EU”). Samo že špica je, nechat se takhle převést trajektem z Maroka nebo Alžírska do Španěl. Řidič dostane “několik let”, ale uprchlíci jdou na 40 dní do asylového střediska, poté je království musí propustit, a po roce si mohou “ofišl” pozvat rodinku z Maroka, nebo odkud. A řidič bručí a bručí a bručí… Tak proč jim ještě nezavést nějaké internetové účty (dá jim firma přístup na kartu?), místo kusu staniolu nalepenýho na okně, že?
No já práci kamioňáků nezpochybňuji. Ale pokud by to měli elektronicky, na kartu zaměstnavatele, tak by snad nějaký ten čas ušetřili a měli by to pohodlnější. Nemusí v ušetřeném čase nutně surfovat po internetu, jak vy píšete, ale třeba si dopřát o pár minut spánku víc. Pořád jste mi neozřejmil, proč je pro kamioňáky výhodnější buzerace s “kusem staniolu nalepeným na okně” proti automatickému odečítání mýtného. Než stát frontu na vyřízení formalit s krabičkou, to si snad dám u té samé pumpy za stejný čas v klidu jedno kafe u stolečku. Tak to vidím já.
Kolik času by ušetřili? Pokud vím, určité věci dělá, milý mladý příteli, spedice, která může zajišťovat i nákup oněch čteček, které byste našel za oknem.(Pokud to není řidič, podnikající jako OSVČ s vlastním kamionem.)Řidič ručí za dopravu z bodu A do B a za náklad.Má (a dnes podle mne musí) kontrolovat i ložný prostor. A měl by dbát BESIPu. Ti pánové, které Vy potkáváte u Shellu, sice zavážejí,ale loco, to jest po vlastech českých. Nebo vy jste někdy projížděl “čáru” v Brestu, kde je ještě navíc poptávka po borcích, kteří legálně drží zbraň? (Ochrana před přepadením)…. Těžko. Pokud je mi známo, kus staniolu používali jště před 5 lety i Tchajwanci, a kamery u dálničních závor tyto (závory) zdvihaly v závislosti na přečtení čárového kódu na etiketě. Navrhněte to jako “zlepšovák” jim. Lidská činnost spěje ke specializaci. Ale vidím, že vám by nevadilo, kdyby si pilot vyšlápl z kokpitu Airbusu a sám si vypouštěl meteozařízení, a odečítal naměřené hodnoty.
Musím se přiznat že vám opravdu nerozumím. Za prvé netankuji u Shella, je drahý. Za druhé v Brestu jsem skutečně nebyl. Ale je mimo mé chápání co mají ozbrojení řididči společného s tím, jestli je mýtné automatické nebo ne. Na mém názoru se nic nemění. Automatické mýtné je pro řidiče, ať profesionála nebo amatéra, pohodlnější a uspoří mu nějaký čas. Jak s tím uspořeným časem naloží je už jeho věc. A nic proti profesionálním řidičům kamionů nemám, dle mě by to pomohlo i jim.
Řidič řeší desítky nahodilých problémů. Viz ten “bezpečák”, kterého musí sehnat, jede-li do Moskvy. Jsou to problémy, o kterých nevím já, ani Vy. Proto “plánovat” nový druh placení mýtného může člověk až tehdy, když situaci, včetně oněch proměnných, zná. Pokud je (proměnné) nezná-a je jich více a toto byl jen extrém (ten Brest), asi by měl psát v obecnější rovině. Ostatně, mluvil jste s nějakým norským řidičem, zda si to pochvaluje, a mluvil jste třeba i se švédským, jak to vidí on? Nepíšete… Sázím hlavu, že nikoli. To je na tom k rozumění. Ekonomická rubrika se, milý mladý příteli, nepíše tak, že jako silný kuřák vlezu do letadla Biman Air, a pak napíšu, že jsou nejlepší na světě, protože mne nechali na palubě kouřit.Musíte holt zvážit nejen to, co se líbí Vám, ale i to, co bude uskutečnitelné z hlediska další zátěže řidiče (kterému za to nikdo nic nepřidá). A také berte do úvahy i mentální možnosti řidiče. Měli jsem jednoho, kterému bylo jedno, jestli jede Liazkou nebo V3Skou. Na cestě opravil cokoli (když se přihodilo).Fakt je, že jednou mu k drobnějšímu závozu dali seznam firem a jmen. No a když se vrátil, říká: všem jsem vydodal, akorát toho OTOČe jsem nenašel (na konci stránky-seznamu byla poznámka: otoč..)Tak Otoče (pak mu tak říkali) bych zrovna na Váš systém nenapojoval. P.S. Jinak názor, jistě, neměňte. Ale občas si přečťete nějaké odborné periodikum. Psát pěkně neznamená psát odborně.