Muslimové z amerického města Boston učinili krok, který doposud nejspíše nemá v dějinách islámu obdoby. Odmítli pohřeb Tamerlana Carnajeva, jednoho z atentátníku, a ještě k tomu jej označili za nemuslima. O jak závažný krok v teologické rovině se jedná si většina západní společnosti bohužel nevšimla.
Doposud totiž mnozí muslimové sice terorismus a násilí ze strany muslimů odmítali, ale nikdy ještě nezaznělo odsouzení pachatelů jako nemuslimů. Naopak byť se mnozí muslimové od násilí veřejně distancovali, tak stále pachatele násilí považovali za muslimy.
Rodina teroristů požádala bostonské muslimské společnosti v Cambridge o vykonáni pohřebních obřadů podle islámského zvyku, ale duchovní tamnější mešity Talal Eid řekl mediím, že „není pro něj (teroristu) místo mezi muslimy“.
Z pohledu islámské teologie mají muslimové povinnost vykonat pohřební rituály za každého muslima, byť spáchal něco špatného a to tak dlouho dokud jej považuji za muslima. Tedy odmítnout někomu pohřeb dle islámských rituálů je vlastně označením dané osoby za nemuslima a jako takové je to možné vnímat i jako signál vůči ostatním muslimům.
Nezbývá než doufat, že podobné reformní kroky budou mezi americkými muslimy pokračovat a muslimové vyznávající násilí jako legitimní součást islámu budou vytlačováni z muslimské komunity na okraj. Paradoxně tak američtí muslimové jsou mnohem reformnější než muslimové v Evropě a proto jsou i často vystaveni kritice z islámských zemí a ze strany svých ortodoxních souvěrců.
Autor: Lukáš Lhoťan
5 Komentářů
Měli by ho zpopelnit. Pak bude mít na konci světa peklo jisté.
Lukáši tentokrát jsi to napsal velice pěkně, ale nezapomínej na kritiku umírněných muslimů také ze stran ortodoxních českých islamofobů viz. časté výroky o jejich dpadlictví čili neautentičnosti od Martina, Jaroslava a spol.
“Paradoxně tak američtí muslimové jsou mnohem reformnější než muslimové v Evropě a proto jsou i často vystaveni kritice z islámských zemí a ze strany svých ortodoxních souvěrců.”
Já se přiznám, že nevím, co si o té neochotě pohřbít Carnajeva ze strany bostonských muslimů myslet. Na jednu stranu chápu, že s tím jeho činem nechtějí mít nic společného, ale jestli je vhodné distancovat se zrovna takovýmto způsobem… Byl to člověk, i když klesl třeba hodně hluboko, řekněme třeba zbloudilý muslim – ale pořád muslim, a odepřít někomu pohřeb, to mi připadá asi jako nejhorší možná forma protestu. Radši veřejně usilovně protestovat proti těm živým, kteří blbnou takovýmto klukům hlavy. Však v pohřební řeči nemuseli jeho činy nijak vychvalovat, mohli projevit soucit nad jeho osudem a mohlo to být i jakési smutné varování, kam vede takováto cesta.
Ale těžko říct, neznám pravidla muslimských pohřbů a taky asi není jisté, jestli by se tam nestrhla nějaká mela. Viděla jsem krátký šot, kde matka bratrů veřejně lamentuje nad smrtí svého syna a nepřiměřeností zásahu policie, ale nevím, jestli je stejně zděšená nad tím, co její syn spáchal. Já bych na jejím místě asi zalezla sto sáhů pod zem, ať už z žalu nebo z hrůzy, co mí synové provedli. Takže těžko odhadnout, v co by se ten pohřeb mohl zvrtnout.
To je tedy hodne velke gesto, o to vice, ze je mezi Muslimy velice nepopularni.
Toto gesto by nemelo byt ignorovano.
Totez se stalo v Izraeli pred par lety, kdy zidov.vrah postrilel v autobude nekolik lidi a byl myslim zlyncovan Druzy, kteri byli take mezi obetmi v tom autobuse. Take ho odmitli pohrbit. Uz si nepamatuji, jak vse to nakonec dopadlo.
Když se někdo nechová jako člověk, nemělo by se tak ani zacházet s jeho pozůstatky. Já bych ho semlel do psích konzerv a z výnosů jejich prodeje financoval psí útulek. Nevim jak přesně to je s tím jejich rájem a panama, ale možná by vědomí, že se na onen svět dostanou ve formě psích bobků, odradilo alespoň někoho. Přesto je tato zpráva potěšující.