Pobouření mezi židovskými organizacemi vyvolaly karikatury zveřejněné v norském deníku Dagbladet.
Obrázky ukazují vousatého muže v černém oděvu, který třímá v jedné ruce knihu, zatímco druhou rukou zabodává vidličku do čela křičícího nemluvněte ležícího na stole. Další osoba, kterou obrázek nezachycuje, zároveň nůžkami odstříhává témuž dítěti nohu. Komiks pokračuje příchodem policistů, které ošperkovaná žena se zakrvácenou knihou v ruce informuje, že se jedná o ‘”důležitou tradici našeho náboženství”. Policisté se omlouvají za vyrušení a odcházejí.
Organizace Anti-Defamation League se domnívá, že jde o útok na tradici obřízky a vyzvala ústy svého ředitele Abrahama D. Foxmana deník k veřejné omluvě.
Také děkan Centra Simona Wiesenthala karikatury odsoudil se slovy, že obrázek je “tak virulentně antisemitský, že Hitler a Himmler by nad ním slzeli radostí.”
Autor karikatur se brání tím, že jeho obrázek neměl zpodobňovat židy, neboť šlo o “kritiku náboženství jako takových. Dal jsem lidem na obrázku vousy a klobouky, protože tak vypadají více nábožensky zaníceně… Nikdy jsem nechtěl vyvolávat nenávist proti skupině lidí ani proti jednotlivcům.”
Evropský židovský kongres ve svém středečním prohlášení uvedl, že proti autorům karikatur podstoupí právní kroky: “Jedná se o násilnou karikaturu, jejímž účelem je vyvolávat nenávist a pohrdání vůči konkrétní skupině lidí. Tento typ nenávisti, pozůstatek nacistické propagandy, nesmí být ponechán bez odpovědi. Jde přesně o ten druh podněcování, které přispívá k těžkostem, s nimiž se minority v Evropě setkávají zejména se vzestupem vlivu krajní pravice,” řekl Moshe Kantor, prezident kongresu.
Autor: redakce Shekel.cz
Zdroj: jpost.com
8 Komentářů
Zmiňovaná karikatura
http://www.algemeiner.com/wp-content/uploads/2013/05/Dagbladet-Blood-libel.jpg
Tak já bych autorovi věřila, že neměl v úmyslu vyvolávat žádné antisemitské nálady… podle mě ta karikatura vůbec není marná, všímá si docela závažné otázky. Samozřejmě obrázek nadsazuje, je to přece karikatura, ale třeba v případě ženské obřízky myslím nemá k realitě až tak daleko…
Díky moc @Erich..
navíc, mučeneček na stole je na dítě dost velikej :o)) Taky chci Erichovi poděkovat, podobně jako David.
Moudrost je z vidění a paranoia z Homecreditu (někdy i z průmyslu holocaustu) :))
Když už Achabisko nakousl průmysl holocaustu, přidám pár odkazů, které jsou dle mého názoru také zajímavé:
http://www.root.cz/clanky/derne-stitky-a-holocaust-1/
http://www.root.cz/clanky/derne-stitky-a-holocaust-2-pribeh-nejvetsiho-obchodnika/
Už si přesně nevzpomenu, kdo přesně přišel s tezí, že koncentrační tábor je kapitalismus uvedený do důsledků. Možná to byl někdo s frankfurtské školy (Habernas, Adorno?) Nebo možná Hannah Arendtová?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Hannah_Arendtová
http://cs.wikipedia.org/wiki/Frankfurtská_škola
Ad 4. Achabe, aby člověk občas přijal určité informace, tak k tomu je někdy zapotřebí i dost cynismu, to aby se s nimi dokázal vůbec porovnat. A zároveň se ten cynický pohled dá použít jako určitá brzda. Panu Foxmanovi bych s radostí pár karikatur ukázal.
Když toto říkám, tak se mi přitom před očima vybavují karikatury z portálu boomka. Fragmenty se pořád dají dohledat
ad 06) Úsměvné pozdravení, Erichu. Panu Foxmannovi bych rád nějakou karikaturu i vytvořil… naštěstí neumím kreslit a na druhou stranu jich sám židovský svět ve svých anekdotách vytvořil mraky…
Dobrý den, omlouvám se za off topic, můj dotaz nesouvisí s tímto článkem. Píšu kvůli uživatelce s nickem dada, zaujal mě totiž jeden její koment v článku od pana Haidlera https://www.shekel.cz/20112/ezechielovy-ctyri-tvare-symbolika-03 a to konkrétně: “Dívala jsem se trochu do ekumenických poznámek k tomu Ezechielovu vidění a zdají se mi rozumné. Pracují s představami tehdejších lidí, dávají vidění do kontextu se situací v babylonském vyhnanství a vnímáním “nebeského dění” zespoda a shora.
Bylo prý v Babylonii při slavnostech zvykem vozit bohy z vlastních svatyní na vyšňořených vozech do hlavního chrámu. Náboženské slavnosti byly samozřejmě pompézní, velkolepé, všepronikající… a odvlečení Judejci samozřejmě byli jejich svědky a součástí, sláva jejich Hospodina jakoby se úplně ztratila, jakoby Hospodin ztratil moc, nejen v Babylonii, ali i ve svém vlastním “sídle”, v Jeruzalémě.” Zajímal by mně zdroj ze kterého čerpala, pokud by byla tak hodná a napsala mi odpověď na můj mail cddix@centrum.cz. Předem děkuji za odpověď a ještě jednou se omlouvám, nenapadlo mě nic lepšího, než vyhledat polední příspěvek dotyčné na tomto webu a napsat to sem.