Dánský zákaz rituálních porážek je pouze zástěrkou pro přehlížení práv zvířat v jiných případech, tvrdí rabíni.
Dánsko zakázalo židovské a muslimské rituální porážky před měsícem, maso ze zakázaným způsobem usmrcených zvířat však smí být nadále importováno. Dánská židovská komunita dávala i dříve přednost dovezenému masu, píše se na stránkách Konference evropských rabínů.
Její prezident, rabín Pinchas Goldschmit, ve čtvrtek na tiskové konferenci řekl, že dánští židé rituální porážky neprovádějí. Vyjádřil také přesvědčení, že vzhledem k tomu měla dánská vláda k zákazu
nejspíš jiné důvody, než ty které oficiálně uvedla. Kritizoval Dánsko v jeho přístupu k právům zvířat; Dánsko má prý na tomto poli co dohánět, ale zatím se zmohlo jen na omezení náboženských práv
některých komunit. Mělo by se prý přitom starat především o podmínky, za nichž jsou na jatkách zabíjeni vepři. Vzpomněl také nedávných skandálů s utracením zdravých zvířat v koppenhaagenské zoologické zahradě.
Podle organizace Lidé za etické zacházení se zvířaty ve Velké Británii dánská armáda používá živé vepře k nácviku ošetřování válečných zranění. Na stránkách organizace stojí, že prasata bývají postřelena rychlopalnými zbraněmi, pobodána, roztrhána na kusy a znovu sešívána dohromady.
Dánský rabín Yitzchak Loewenthal řekl o několik dnů dříve, že zakazovat rituální porážky a povolovat hony je pokrytectví.
Zákaz šechity hrozil i v Nizozemsku. Bojovali za něj společně ochránci zvířat a ultrapravicové skupiny, snažící se znepříjemnit život holandským muslimům. Židovští a muslimští řezníci v Nizozemsku se již dříve dohodli, že pokud porážené zvíře neztratí vědomí do 40 sekund, musí být omráčeno.
Rabín Binyomin Jacobs, prezident Nizozemské unie rabínů, označil navrhovaný zákon za důsledek strachu z náboženství, který sílí v holandské společnosti. Jednání o zákazu rituálních porážek bylo podle něj obzvláště znepokojivé pro pamětníky holokaustu, protože po německé invazi do Nizozemí v roce 1940 byl zákaz šechity jedním z prvních nacistických zákonů.
Tentokrát, v roce 2012, však tento zákon neprošel nizozemským senátem.
Autor: redakce Shekel.cz
2 Komentářů
S tímto zákazem naprosto souhlasím. Nechápu, proč by v dnešní moderní vyspělé civilizaci nemohlo být zvíře před porážkou omráčeno – v současnosti je snadné dokázat, že omráčené zvíře stále žije, takže není “mršinou” a neodporuje zákonům kašrutu. Omráčením se maximálně zredukuje bolest a utrpení, které by zvíře jinak zažilo.
V praxi by to vypadalo tak, že by košer porážce předcházelo pouze omráčení zvířete – dál by vše pokračovalo jako vždy.
Protože spící zvíře přece není mršina, proboha…
Jen dodám – sám jsem praktikující věřící Žid a stravuji se dle kašrutu, s porážkou zvířat bez uspání nebo omráčení však nesouhlasím a neschvaluji ji.