Proti ideologickým vojákům strany: Jak se nechali někteří židé a někteří muslimové přes válku v Gaze nekriticky najmout. Napsal Muhammad Sameer Murtaza:
V těchto dnech jsme opět svědky toho, jak se nechali někteří židé a někteří muslimové přes válku v pásmu Gazy naprosto nekriticky získat. Z dobrých občanek a občanů se stali náhle věrni bojovníci ideologické strany, kteří:
– koncipují rezoluce a manifesty v v sociálních sítích,
– urážejí každý diferencovaný názor na konflikt jako vlastní židovskou sebenenávist a hyperasimilaci, nebo muslimskou zradu,
– posílají maily odpadlïkům z vlastní náboženské komunity, v nichž jsou vyzváni ke zdůvodnění jejich “špatné” pozice cesty středního řešení , ochoty ke kompromisům a hledání viny na obou stranách.
Na pranýř postavení odštěpenci jsou následně informováni o tom, že existuje pouze jeden pohled na konflikt: „Izraelská vláda jedná pořád správně, protože vraždící Arabové jsou všemu na vině!” Nebo: „Prokletý Izrael je nástupcem nacistického režimu a a musí být odstraněn.”
Pro nás znamená konflikt na blízkém Východě především názorovou válku, jenž ale nikdy nepřekročí status-quo, tedy předkonfliktový stav. Ideologům na obou stranách nejde v prvé řadě o blaho Palestinců nebo Izraelců, nejde jim ani o náboženství, jejich zájmem je ideologie vlády prostoru.
Obě strany jsou si dále i velice blízko, jsou chyceni v jednom smrtelně – milujícím objetí. Nemohou se odrhnout od incestní vazby na krvi a půdě a jsou proto součástí problému, ale žádnou součástí jeho řešení. Neuvědomují si, že veškerá jejich aktivita jenom zintenzivní právě existující obraz nepřítele. Když se Izraelská armáda znovu stáhne z Gazy a zanechá za sebou Palestincům dost ruin a smrti , potom se pokoj znovu obráti i k nám. A tehdy začíná pro všechny „válečníky strany“ čekání na to, že se to začne znovu. Protože pořád stojí poslední válka v pásmu Gazy před její nejbližší válkou.
Ale existuje i rostoucí kritika na židovské i muslimské straně, která v ideologickém islámu HAMÁSU a v ideologickém sionismu nevidí žádné řešení. Tito nositelé naděje nesrovnávají izraelskou politiku s judaismem a neidentifikují počínání HAMÁSU s islámem. Avšak v důsledku čeho se může nějaké poselství usmíření podpořit ?
Na počátku židovského a muslimského myšlení byl étos zodpovědnosti ke všem lidem – nejen k vlastnímu společenství – v centru těchto obou náboženství. V Tóře a Koránu to znamená:
„Protož milujte hostě, nebo jste byli hosté v zemi Egyptské“(5.Mojžišova 10,19) . „A toto je to, co Bůh oznamuje jako zvěst radostnou služebníkům Svým, kteří uvěřili a zbožné skutky konali. Řekni: “Nežádám od vás odměnu žádnou leč lásku k bližním!” Kdokoliv uskuteční něco dobrého, tomu rovněž rozmnožíme dobré, vždyť Bůh věru je velkým v odpouštění, vděčným“ (Korán 42:23).
Obě náboženská společenství stojí před výzvou pozorovat v dialogu své společné znaky a dojít k přátelské integraci své humánní víry. U toho může vydržet velký přínos pro mír. Neexistuje žádná záruka, že jejich úsilí o mír a dialog povede k úspěchu, ale lze garantovat, že v tomto směru naprosto žádné úsilí nepovede k utrpení a neklidu.
Autor: Igor Ahmed Harničár Dietrich
Zdroj: islam.de
9 Komentářů
Technická: neměly by mít příspěvky na veřejném portálu aspoň určitou jazykovou úroveň?
@Oskie:
Ad1) Je důležitější gramatika nebo obsah?
Ad2) Pokud redakce nemá k dispozici nikoho na korekce textu a sám autor není Čech, je to takový problém článek i přesto publikovat, když význam se nemění?
Ad3) Jak vypadá neveřejný portál? Podle mě 99% věcí na internetu je veřejných, ne – smile :) ?
Díky
ad2) 1)Nejde o gramatiku, jde o co tím chtěl autor vlastně říct. Ale budiž, tedy 2) k obsahu: dávat na roveň ideologii Hamasu a ideologii “sionismu” je dost síla. Stejně jako pojímat tento konflikt jako Palestinci versus Izraelci (to snad může platit jen ze strany Arabů) nebo judaismums versus islám je zcestné, jde o konflikt Izrael vs Hamas. Hamas je stále ještě pro USA i pro Evropu teroristická organizace. Dávat tyto dvě strany konfliktu na roveň je totální zhůvěřilost. 3) veřejný portál mám na mysli jako protiklad osobního blogu (ano nepřesně)
@Oskie:
1) Vše by mělo být opraveno naší dobrovolnicí
2) Jak se pozná osobní blog od portálu? Podle názvu v hlavičce?
Ad.3: Co tím chtěl autor vlastně říct? Článek je úplně krátkým úvodem do rozsáhlejší práce s názvem Univerzalizmus (nebo Universalismus? ) etc. – tedy potěšen Vaši otázkou budu v jejím překladů pokračovat.Vždyť když už ne pro Vás, tak alespoň pro redakci.
Ale souhlasím s Vámi, že neexistuje něco takovýho jako judaismus versus islám. Kde jste to četl ??
Kdo má zájem, může si přečíst originál a nemusí číst ten strašný překlad: http://islam.de/files/pdf/u/Adam%20und%20der%20Universalismus%20in%20Tora%20und%20Qur.pdf
@Oskie: Vy vůbec nereagujete na otázky?!
ad 4) a 7) Čekám na ty opravy :-) … k druhé otázce byla to ode mne špatná formulace, jde o to, že takto zpracovaný text (zcela pokřivená čeština i celkové zpracování – např. jde o překlad, měl by tedy obsahovat přímý odkaz, napsat něco o autorovi textu, původního textu …) má IMO být zveřejněn na něčích osobních stránkách (Fb, blog), nikoliv na portálu, kam přispívá řada lidí.
Der Universalismus in Thora und Qur’an : http://www.islam.de/24024
Muhammad Sameer Murtaza M.A. ist Islamwissenschaftler bei der Stiftung Weltethos (http://www.weltethos.de/). Dort arbeitet er zum jüdisch-muslimischen Dialog und zur islamischen Philosophie im Bezug auf Toleranz und Dialog.
Zum weiterlesen: Murtaza, Muhammad Sameer (2010): “Laßt uns die Feindbilder auf beiden Seiten einreißen” – Ein Plädoyer für Besonnenheit, Differenzierung und Dialog. Internet: http://islam.de/15933.php. – (2011): Das “Projekt Weltethos” als Vermittler zwischen Juden und Muslimen. Internet: http://islam.de/19077.php. – (2012): Jenseits von Eden. Was die Anschläge von Toulouse bedeuten und vor welche Herausforderungen sie die muslimische Community stellen. Internet: http://islam.de/20027. – (2012): Gemeinsames Kernethos von Judentum und Islam. Was kann das “Projekt Weltethos” zum jüdisch-muslimischen Dialog beitragen? In: Islam – Kultur – Politik (Jan-Feb): 3-4. – (2012): Die Würde des Menschen in der Tora und im Qur’an. In: Ökumenische FriedensDekade: Mutig für Menschenwürde: 10-11. – (2013): Die simple Unterteilung in Gut und Böse. Die Genealogie der HAMAS. Internet:http://www.islamische-zeitung.de/?id=16569. – (2013): Die Fähigkeit zur Selbstkritik am Beispiel des islamisch verbrämten Antisemitismus. Internet: http://islam.de/22132. (2014) -Was können Muslime gegen Antisemitismus und andere gruppenspezifische Menschenfeindlichkeit tun? Internet: – http://islam.de/23982.php.