Mohli by je chtít znovunastolit…
Čítávám, že českou kulturu a tradice musíme bránit před muslimy, potažmo islámem. Podobná rčení se objevují tak často, až si říkám, zdali někde za bukem nečíhá zlotřilý Santa Claus, který se v komplotu se Svatým Valentýnem snaží podobnými výkřiky odlákat pozornost, aby se zmocnili naší vlasti.
Nepozorovala jsem, že by se ke konci ramadánu na českých ulicích houfně rozsvěcela světélka a lidé si dávali dárky, nebo že by se v čas Svátku oběti na každém rohu prodávaly ovce. Zkazky o muslimech, houfně rušících evropské Vánoce a zakazujících výuku dějepisu, se ukazují jako falešné. Islamizace Česka není plíživá – není žádná. Westernizace oproti tomu nabírá na síle, aniž by to kohokoli pohoršovalo a dokonce aniž by si toho někdo vůbec všímal.
Ve volání “braňme naše tradice” se poměrně často objevuje odkaz na vánoční stromky, německou dekoraci která se v českých oblastech objevuje teprve nějakých 200 let. S “tradičním” vánočním kaprem je to podobné. Za dalších 200 let může být podobnou českou tradicí, podobně zuřivě bráněnou, hasič se sobím spřežením.
Dnešním obráncům “českých tradic” by se pravděpodobně příliš nelíbilo přísné sešněrování lidských činností do rytmu ročních období a liturgického roku. Místo, které v české kultuře mělo náboženství, vystřídaly modly. (“Braňme je!”) Hodnoty, které uznávali naši předkové po celé generace a na které si začasté vzpomínají ještě naši prarodiče nebo pra-prarodiče, by dneska byly považovány za “s českou kulturou” neslučitelné – ať se jedná o nemožnost sňatku bez rodičovského požehnání, odsouzení nemanželského pohlavního styku (zacházející až do takových důsledků, že nemanželské dítě – pokud mělo to štěstí a přežilo dětství – se nemohlo řádně vyučit), společensky přísně určované přípustné oblečení žen (jen svobodné ženy směly chodit prostovlasé, vdané musely mít pokrytou hlavu), nutnost přinést do manželství věno a obvěnění nebo cenzuru tisku, jaká vládla za první republiky.
Panslavismus vyšel z módy; raději bychom zapomněli (znovu!), že naši příbuzní jsou na východě. Jako Češi, neváhali jsme vzdát se vlastních tradic i hodnot ve jménu “pokroku” a nápodoby.
Bez znalosti vlastní kultury, bojujeme za její zachování. Ale tentokrát už ne jejím rozvojem a podporou, jako tomu bylo v 19. století.
Autorka: Karíma Sadio
10 Komentářů
Karima – pilná včelička, téměř denně podprahově tlačí islám. Její historky a úvahy jsou skutečná přehlídka PR propagandismu, za který by se ani Gobbels nestyděl. Nicméně: pokud se jí islám natolik zamlouvá, že cítí neodolatelné nutkání plodit svoje moudra, nejlépe by udělala, kdyby se přestěhovala do některé vlídné islámské lokality – kupř. do blízkosti přátelské partičky Boko Haram. Tam by mohla žít podle koránu a vzpomínat na nekulturní Evropu.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak jiní kolegové pilní to čmeláčci, z kulturní Evropy vyzdvihují právě půlkolegu Josefa Pajdu, by tímto nedodělaným katolíkem ( máme škatulkovat, anžto je to prospěšné – jako bych toto zrovna JÁ nevěděl ) mlátil Češku po hlavě. Jenže s Pajdou pajdáme tak nějak do kroku mentálně, protože Josífek byl právě zbavovací a stěhovací.
Ale teze o muslimech co jsou na odstřel, protože se chovají právě jako Pepča Kulhánek a jeho následovnící zplození v křesťansko-židovském prostředí kulturní Evropy, tak ta se mi převelice líbí.
Erichu, nějak se neorientuju ve tvém inkoherentním textu, ale moc mě to nemrzí. Spíš oceňuji pravé orgie členů islámského státu při demolování starých vzácných památek – kupř. soch. Podobně si užívali Talibánci při demolici soch Buddhy v Afghánistánu. Nebo to nemá nic společného s islámem – podobně jako odřezávání křesťanských hlav ?
Karle79 můj inkoherentní text sděluje pouze to, že Goebbelsova propaganda sloužila k delegimitizaci názorových oponentů za účelem jejich následovného odsunu, to v tom lepším případě.
– ve Starém Zákoně je verš, který brán doslova znamená, že Bohu smí být vystavěn pouze jeden jediný příbytek – chrám. Tak jsem to tedy pochopil já. Někdy koncem 80tých let Josef Ovadia varoval, že Izrael nemusí garantovat věčnou existenci křesťanských památek, nedávno se k tomuto názoru vraceli zase saudští klerici.
– O navádění k ničení model se asi nebudeme přít:
http://www.biblenet.cz/app/bible/search?phrase=modly&search=Hledat&fromForm=true&_sourcePage=Ufakypx8nBZB3zZ_kJ7afx8s8PKHCMQ36eg0uKOS2p4%3D&__fp=s4zwolYhDRc%3D
– Nevím jak je tomu jinde v Koránu, ale narazil jsem tam na verš, jehož pointa je asi taková: když přinášíš druhým to na čem ti velice záleží a věříš tomu /myšlena byla víra v Boha, ale platí to obecně/ – tak nemáme urážet, destruovat to co je blízké srdcím našich oponentů /jejich myšlení chrámy, bůžci atd./ protože to vyvolá odpor a nenávist proti námi hlásaným myšlenkám – Bohu. Musíš druhé prostě přesvědčit argumenty, vlastním příkladem.
A teď jde jenom o to, kdo a jakými verši se chce řídit.
@3 – ničení soch, knih, chrámů islámskými fanatiky má s islámem společného přesně tolik, jako má ničení týchž či jiných kulturních památek fanatiky křesťanskými (např.) společného s křesťanstvím. Kontrolní otázka k zamyšlení: tavení inckého zlata, pálení afrických dřevořezeb, spálení všech “pohanských” mayských kodexů nebo známá historická událost, v níž biskup Absalon zničil sochu slovanského boha Svantevíta… má to něco společného s křesťanstvím (podobně jako “křesťanské” odřezávání hlav či jiných částí těla), nebo ne?
Karle79 – je to neuvěřitelně prostinké.
“b*habojnost” = strach dělat hnusné věci ve jménu boha či bůžka,
“b*horovnost” = dělat nusné věci ve jménu boha či bůčka, vyrábět strach !!
p.s. a toho bůčka jsem tan nechal pro radost schválně :)
-acb-
kontrolná otázka ku kontrolnej otázke je pochopit rozdiel ničenia,,živých”modiel a ,,modiel”,ktoré su historické pamiatky.
Platí prostota bohabojnosti a bohorovnosti.
P.s.odstránime dosky,,Desatora”zo synagog?smile
Repliky?Umelecké stvárnenie?
@7 danny, pojetí “historická památka” není vlastní všem a vždy. Španělští misionáři jistě neviděli v mayských zápiscích historickou památku, neviděli ji ani v popravovaných pohanech… Právě tak Tálibán neoceňoval historické hodnoty soch Buddhy nebo hodnotu politických odpůrců. Pokud jde o desky desatera ze synagog… inu, není tak daleko doba, kdy se pro jistotu odstraňovaly celé synagogy.
Karimo,ako už Goethe napísal:,,Kto nevie zuročit mudrost vekov,zostáva v temnote,dokáže žít len zo dna na den.”Skrátka,také veci by sa nemali diat.(Ale zrejme len u ,,ponaučených”,tí artefakty zachranuju,nepopravuju ,,pohanov”).
Aj Julian Apostata chcel vybudit k životu antických bohov,ale už boli,,mrtvy”.
K otázke budhových sôch,mnohokráta ide len o mníchov.(symbolika).
K otázke,,prešmyčky”k odstranovaniu ,,celych”synagog,je to unik od ,,problému” zobrazovania dosiek.(či sa ešte zobrazuju na nových synagogach,alebo su už ,,zakázané”.To len pre zaujímavost.)
škoda,že k synom Izmaela nedoputoval ,,odkaz” Ozeáša:,,Efraim sa spriahol s modlamy-NECH ho být.”Oz 4,17 a:,,ich srdce je ulisné,teraz ich už stihne trest”.10,2.
Ked budu žít v isláme,môžu pobývat aj s artefaktami spoločenstiev rôznych to.smile