Můžeme je odmítat. Ale přiznejme si pro všecko na světě obyčejnou češtinou a „lidštinou“, že je tu nechceme ze sobectví, z hrůzy vyvolané nafouknutým islamobijectvím hlásaným aktivisty IVČRN a z xenofobie. (Tedy strachu z málo známého, cizího jiného). Všechny ostatní kecy o hodnotách naší společnosti a civilizace jsou nesmysl.
Budiž, připusťme, že jakmile je přijímat začneme, určitě se mezi ně vmíchají i potencionální teroristi. Na to si ale ze svých daní platíme patřičné „služby“ a vstup teroru do Evropy nevede jen na raftech uprchlíků. Většina z nich teroristi nejsou. Jsou to buď ekonomičtí běženci (a ani to není žádná ostuda, kolik lidí takhle utíkalo v třetí emigrační vlně od nás do Rakous!!) anebo a především – jsou to především rodiny a lidi ohrožení na životě.
Odmítat je můžeme, tak tomu bylo vždycky. Kdejaká pohádka začíná tím, jak lakomý mlynář vyhnal kouzelného dědečka, zatímco … atd. To je a bylo vždy jen o té míře sobectví. Můžeme se dokonce (a tam to vidím jako docela správné) vehementně bránit nějakým kvótám. Protože kvóty jsou na prd, jelikož přijetí nuzného a potřebného je akt milosrdenství, a to nelze okótovat jako například (taky na hlavu padlý) počet žen v politice.
I když nezapomínejme, že během První války se prostě všem židovským občinám v c.k. mocnářství jednoduše direkt nařídilo, kolik běženců z Haliče budou muset přijmout a hotovo!! Taky se tehdy mručelo, ale nakonec tu někteří haličtí zakořenili a obohatili společnost. (Židovské hřbitovy o tom vyprávějí zřetelně!)
Nevím na co se žebrákům vymlouval mastnohubý mlynář v pohádce, my ale nezkoušejme ani ekonomické žvásty, ani zdravotní rizika, ani nebezpečí islámu a už vůbec ne cancy o tom, že islámští potřební a nuzní ohrožují kořeny naší společnosti.
Té společnosti, která, když se jí chce, deklaruje sebe sama za helénisticko-křesťanskou, ondy zase za demokratickou. A nechová se ak ani tak. Byla-li by naše společnost helénisticko-křesťanskou, pak musí dobře vědět, že své chudé budeme mít vždy, a že víc než jakékoli náboženské i politické tlachání je v očích lidí a pochopitelně i Nebes účinná pomoc. (Halacha pak dodává – a o tom vést dialog lze – pomáhej jen *ke-fi jacholato – tj. kam tvoje ruka dosáhne, dále ne, protože, pokud se nekritickým altruismem ožebračíš a sám se staneš své komunitě přítěží, co je to nakonec za pomoc??) Milionkrát se v křesťanské učebnici opakuje, náboženství pravé je péče o chudé, sirotky a vdovy … Píše o tom i rytířský román a vyprázdněně to deklarují i nejrůznější demokratické manifesty.
Ještě k té demokracii. To, co žijeme, totiž není tak docela demokracie. A pokud, tak jedině helénisticko-křesťanská. Neboť jen ta nezdravá část křesťanství buduje na extrémní (někdy až povinné) lásce, ale tvrdě potlumuje motiv soudu a odpovědnosti. Všechno se tak nějak ponechává mládenci z Galileje a jeho náměstkům… Někdo se obětoval, jiný to zařídí!
A tak si my pohrobci helénisticko-křesťanské Evropy zvyklí na nějaké ty mesiáše celou demokracii maličko deformujeme. Domnívajíce se, že demoška jsou především samá práva. Jenže mít právo na právo, znamená automaticky přijmout na sebe taky i povinnost. Tedy i povinnost účinné pomoci potřebným a nuzným.
Ke notorickým křesťanským koánům tesaným téměř zlatým majzlíkem na všechny průčelí patří vedle těch „o lásce“ také ty „o pravdě“. Poznáte pravdu a ta vás osvobodí.. Já jsem cesta a pravda a život. Patří-li ovšem ke kořenům naší „západní“ civilizace (původem z Orientu okolo Sinaje) taky nějaká ta pravda, tak proč si lhát do kapsy?
Odpověď je jednoduchá. Člověk – buď jako přírodě se vymknuvší přírodnina anebo jako stvoření boží – cítí i bez kvót a bez biblí, že potřebným se pomáhat má!! To je pořád jakési volání krve a podprahové vnímání vlastního druhu. Cítí, že působená či páchaná nelidskost (ba dokonce i pouhá málo-lidskost !!) se vymstí samotnému pachateli na čemsi, co je možná jen odleskem lepšího v nás anebo duší vesmíru.
Všimli jste si někdy přes všechny demokratické plky a hrátky s legislativami, které se na nás sypou dnes, detailů slovníku Říše a jejích ideologů. Jak kouzelně nepravdivý byl!! Na vraždění Židů se vymyslelo eufemistické Endlösung (konečné řešení), na nucené nelidské zotročení nežidovské populace zase termín Verwertung (zhodnocení), na vraždění a zotročení jak židovské tak i nežidovské populace v generálním gouvernamentu zase Entpolonisierung (odpolštění), na zplynování mentálně postižených entsprechende Behandlung (odpovídající zacházení) a na zvěrstva na Ukrajině tzv. Entsteppung (odstepizování – zamezení vlivu stepi).
Byly to obraty natolik vymknuté z kloubů, natolik nelidské, že to tomu, kdo se nechtěl zbláznit úplně a jeho svědomí si pouhou poslušností geniálnímu Führerovi nevystačilo, pomáhalo malo-lidskost páchat dál a moc to neřešit.
Můžeme uprchlíky odmítnout. Ale nevymlouvejme se na nějaké zásady a kořeny naší civilizace. Je to pokrytecké. Kazí nás to. Kazí nám to duši. Na „Neviditelném psu“, echt pravicovém portálu se objevil dokonce blog, který s jazykem Říše koresponduje úplně. Budu-li volně parafrázovat: Nedělejme uprchlíkům medvědí službu, protože pokud prchají, jsou de facto slabí, inflitrují naše končiny a změkčí i nás, kdo jim chceme altruisticky pomoci. A pak, až přijde „zlý Islám“, buďto budou fungovat jako jeho pátá kolona anebo prostě zhýčkají i „moudrou“ Evropu a vše bude jen horší.. Nedejte jim najíst, napít ani střechu nad hlavou. Pošlete je zpátky. Bojovat s holýma rukama. To je zocelí a naplní. To je otestuje
Nedivím se, že to tam najdeme. Pravice vždycky nosí hnědé kšandy a smrká do hnědých kapesníků.. Ale jak dobře se tato šikovná lež o „přirozeném výběru“ poslouchá, že? Chovám se sice pohodlně, jako líná bestie toužící po svém klídku, a ještě si najdu zatraceně šikovnou berličku na svědomí!! Jde ovšem o to, jestli právě tyhle argumenty náhodou nezpůsobují jakési Versteppung Evropy. Svědomí je díky tomu v pohodě, jenom naše člověčina maličko okorává …
Můžeme je odmítnout i odmítat. Stejně tu budou. Když ne jako nuzní a potřební hosté ve stánku Abrahamově, kterým přiznáme lidský rozměr a lidskou (naši) sounáležitost, budou tu jako ilegálové, kterým pak ovšem nezbývá skutečně nic jiného než především kriminalita. A možná i teror. Není tedy lepší než se na kořeny naší zhýčkané civilizace vymlouvat se k nim skutečně vrátit?
19 Komentářů
Mnémosyné,pamat,je matkou Múz,a aj spomínania,tak som si namátkou spomenul (pri xenofobii)na pohlad Maimonida ne život pod vládou Izmaela.(V dopise do Jemenu):,,Nikdy nepovstal proti Izraelu lid tak bezcitný,žiadný národ nezašiel tak daleko,aby nás ponižoval,pokoroval a vštepoval voči nám takú nenávist ako oni."(naráža na Q 2,61).
Keby som si predčítaval tento dopis na ,,agorách"ako by ma označili?(za inkarnáciu Xeno-fona isto nie).SMILE
Pri koanoch je zaujímavá narácia a krásna metafora-o milosrdnom Samritánovi-ošetril,odviezol,ubytoval(v hostinci),zaplatil skontroloval.Cesta?
1) jak dopadne evropa, kdyz se sem nastehuje tolik uprchliku kolik je evropanu?
vznikne z evropy druha afrika.
2) jak dopadne afrika, kdyz odchoduschopni muzove (na lodich je vetsina muzu v produktivnim veku)
a nebudou se snazit doma v africe obnovovat zem a zustanou tam zeny, deti, starci?
3) proc je lepsi prijimat do evropy mnozstvi uprchliku, misto toho, aby se jim evropa snazila
pomoci v jejich domovine?
be*H To všechno jsou legitimní otázky, Sašo, ale nad nimi je jedna jednodušší. Proč je nepřijmout a nezeptat se jich na to u stolu? A hlavě, proč vymýšlet "jak to nejde" a "proč to nejde", když nejdřív je potřeba zkusit pomoci hned. Kdo rychle dává, 2 x dává :)
1) achabe promin, ale ja chci vedet, kdo ke mne jde na navstevu, ktera nemusi byt kratka, mozna ze
to ma byt dokonce trvaly pobyt.
2) nekde jsem cetl, ze kdyby se na severu afriky vybudovaly uprchlicke tabory, tak by se za tytez
evropske penize dalo pomoci vice lidem, nez kdyz se usadi uvnitr evropy.
3) ja si myslim, ze si tuhle kasi navarily usa a nato, kdyz zlikvidovaly mistni rezimy, ktere drzely
demony jako isis na uzde. no ale kdyz uz to tam je, tak by muzove v produktivnim veku meli bojovat/pracovat pro svou zem.
protoze pokud se to povali z afriky do evropy bez limitu, tak mam obavy, ze bude (obcanska) valka v evrope.
4) kdyz tak uz bych prijmul jen deti, zeny, starce.
Do jisté míry naprosto hluboký souhlas. Argumenty nezpochybnitelné. Ale pořád si říkám, že tak jako není etra křestanský a extra židovský bůh, tak není ani extra evropská lidskost a extra africká lidskost. A že je v obou i vevšech dalších kontinentech a krajinách pogromů rozdíl mezi tvrzením "Běžte děti, já musím bojovat, protože chci" a mezi "Běžte děti, já musím bojovat, protože jinak vás nepřijmou…"
bude k nam i islamsky buh (allah) jak se rado rika slitovny, az bude v evrope
velka skupina muslimu???
mam obavy, ze muslimove k nam ateistum slitovni nebudou, zide a krestane
mozna dostanou prideleny nejake arealy.
„Du kannst dich zurückhalten von den Leiden der Welt, das ist dir freigestellt und entspricht deiner Natur, aber vielleicht ist gerade dieses Zurückhalten das einzige Leid, das du vermeiden könntest.“ ( „Můžeš se vyhnout utrpení světa, to je ti ponecháno na vůli a odpovídá to tvé přirozenosti. Ale snad právě toto vyhýbání je jediným utrpením, kterého ses mohl ušetřit.“) Kafka
be*H Další názor, pro objektivitu linkuji : http://andrejruscak.blog.idnes.cz/c/464797/nekolik-slov-k-uprchlikum.html
Kafka tiež napísal:,,Ak raz príde zlo,nežiada už,aby sme mu verili."
Znám:) „Wenn man einmal das Böse bei sich aufgenommen hat, verlangt es nicht mehr, dass man ihm glaube.“ („Jakmile jednou přijmeme zlo, nežádá už, abychom mu věřili.“) a taky: „Die Hintergedanken, mit denen du das Böse in dir aufnimmst, sind nicht die deinen, sondern die des Bösen.“ („Postranní myšlenky, s nimiž přijímáš zlo, nejsou tvé, nýbrž náležejí zlu.“ ) nebo: „Es bedurfte der Vermittlung der Schlange: das Böse kann den Menschen verführen, aber nicht Mensch werden.“ („Bylo třeba zprostředkování hada: zlo může člověka svést, ale nemůže se stát člověkem.“). Nemám s tím problém:) Ale Kafku už s dovolením kuchat nebudu, mám k němu letitý citový vztah a používat ho jako listy do mariáše, to by mi bylo líto:) Připouštím ovšem, že jsem si začala.:) Radši Danny buďte chlap a na férovku napište, v čem vidíte to zlo, třeba se dostaneme dál:) Pokud už nebudu reagovat, nejsem nezdvořilá:) Jen mi horečka stoupla ještě o kousek a já už jsem (doufejme dočasně) neschopná myslet:)
Kapurkové(konečné,ako sa hovorí u nás na Vyhode,posledné,ale mám ich velmi rád,tak mi to nedá):,,Ktosi sa divil,ako a mu kráča po ceste večnosti,rútil sa totiž po nej dolu."
A,, Bolo treba sprostredkovanie Hada:Zlo môže človeka zviest,ale nemôže sa stat človekom."
Kochavi,kategorický imperatív neprijímam od nikoho(okrem Neba(Boha)nad sebou a zákona vo mne,smile).Ale pokúsim sa ,,predznačit"problém.Prvý je v,,budte chlap".??zdanie(dokos) spočíva na všetkom.Ako chlap(pohlavým)som sa narodil,ako metafory k tomu prinaležiace,je ich spústa.Ak bol myslený ,,princíp",pravá strana Stromu,tak paradoxne Gevura je na lavej strane.smile(Minervina sova vylieta za súmraku).
Alebo zlo ako fenomén a či už sú myslení,,zlí"ludia ,ktorí konajú zo závisti,či to je zklamanie nad tým,že im zostal odoprený prospech bez ich zavinenia(Richard III.) alebo závist Kainova,lebo,,zhliadol Hospodin na Abela…",alebo sú podnecovaní slabostou(Macbeth),alebo podnecovaní nenávistou považujúci zlo za čisté dobro(Jago:,,Nenávidím Maura!Moja vec má koren…" a či žiadostivosti ako koreni všetkého Zla(radix omnium malorum Cupitidas.Ale naštastie máme oproti postavenú Caritas.)
Ked Hospodin v Iz(6,10)zatvrdzuje srdce ludu,zapcháva im uši,zaviera zrak-som zlý?Latina nerozlišuje fyzické Zlo a morálne Zlo.
Môže Zlo pochádzat od Boha?-najtrpkejšia a najbolestnejšia problematika myslenia.
Pomôže Boethiova Filozofia utešitelka?
Je to na človekovi,nie je podstatne prečo? ale Preto(čo s tým urobím).
P.S.U Paulinga som objavil význam celaskonu(vitamínu C),preto už zo dvadsat rokov som nemal horúčku.(Múžete krátkodobo skúsit)smile
Promiňte:) Formulace „buďte chlap a na férovku řekněte..“ je jen projevem mého sklonu považovat lehkou provokaci za zábavnou – nic ve zlém a nic osobního:) Šlo mi spíš o to, abychom se dostali blíž k tématu článku a neházeli po sobě vytrženými větami. I když jste sečtělý člověk a takové přihrávky mohou jistě být inspirující. Ten první citát ale nemáte dobře, to jsem si zprvu nevšimla. Mezi „ak raz príde zlo“ a „ak raz prijmeme zlo“ vidím velký rozdíl. K tomu P.S. Já to zkusím! Ale pokaždé se nakazím od dětí (škola, to už je pohoda, ale školka, ajaj:), tak se obávám, že to ani Celaskon nezvládne. Tak díky Danny, zejména za to, že jste se neurazil:)
,,ak raz príde zlo"je hlbší pohlad vychádzajuci s princípu,,rovnaké si pritahuje rovnaké",takže ked je podaná ruka už prichádza.A potom máme ešte šancu ho prijat a či neprijat.Ale ked neneprišlo,nemusím to riešit(…dychtí po tebe.Ale ty máš nad ním panovat,vládnut.Kain).smile
Každé stretnutie(prihrávka)je obohacujúca.(hned som si ,,oprášil"W.Hildesheimera a záverečnú scénu šamgorodského procesu od Wiesela:,,Akí ste len slepí!Keby ste len vedeli,keby ste len vedeli…."
Hlubší pohled, proč ne:) Deset lidí, deset cest. Ale pak nemůžete napsat: „Kafka tiež napísal“, protože on to nenapsal:) S Hildesheimerem ani Wieselem (to je ta hra, kde rabíni soudí B-ha? Žel jsem neviděla, ani nečetla) se nechytám, proto nemůžu posoudit, zda se mi elegantně snažíte říct, že jsem slepá, ani co bych případně měla vědět;-) Hezký den, Danny.
sorry,ospravedlnujem sa,ale zakecal som sa s Francom(ale nie s generalissimom).smile
Kochavi,pri kecaní s Kafkom skúšam ,,prebruslit"jeho ,,podobenstvom "s názvom,,ON".
Majster Lao napísal:,,Duch hlbiny nezomiera…..je to pradivo,neustálo existujúce."
U Kafku:,,….On s bojovej línie vyskočí.."Zotiera priepat medzi minulostou a buducnostou?
Oslobodený od,,už nie" a ,,ešte nie" sa stáva Duchom hlbiny,pradivom existujúceho?čas prestal rušit svojími zashovaním jeho Prítomnost?No a nemajte ho radi.smile
P.S.urážka mi nikdy nehovorila, Pane.smile
Ešte ku cupiditas, k podobnému sa dopracovali v,,Tajomstve Stromu poznania(sod ec ha-da"at)" pod menom Ezru ben Sloma:,,….Vedz,že jedenie z plodov záhrady(Eden)tvorí pokrm pre dušu.Preto bol potrestaný za jedenie,ktoré je určitým procesom v tele a duši.Pri prostom trhaní,nemá duša žiadný podiel na pôžitku(cupiditas) a toto trhanie nemá za následok rozdelenie.Iba na akte jedenia ovocia sa podiela duša.Zpôsobuje jej újmu,ak ovocie obsahuje veci,ktoré sú škodlivé a podnecujú zlý pud a umenšujú ju(dušu) v jej dôstojnosti…….v tom spočíva Adamove zlyhanie.."
Niekde hovoria zlu-nevedomost.A tak.
Hodne libi,