Ve většině chasidských čtvrtí v New Yorku jsou Vánoce dny jako každé jiné, píše Jpost. Nikde žádné stromečky ani ozdoby, obchody jsou otevřené, ve školách se vyučuje. Přesto má vánoční večer v chasidském kalendáři své místo jako „tichá noc.“
„Nittel nacht,“ jak je nazývána noc na 25. prosince, je (společně s postním dnem Tisha b´Av) jedním ze dvou období roku, kdy se po několik hodin nestuduje Tóra. Páry se zřeknou pohlavního styku a studenti ješiv se věnují nenáboženským aktivitám jako je například hraní šachů. Úderem půlnoci však chasidské studovny znovu oživnou.
„Dvě minuty před půlnoc stojí všichni s otevřeným Talmudem, připraveni číst,“ říká Yaakov Yosef Braun z New Square v americkém Rocklandu. „Je to jako příprava na závod.“
Původ zvyků vážících se k Nittel Nacht je nejasný a dokonce i název je zahalen tajemstvím. I když jidiš používá výraz „nacht“ k označení noci, „nittel“ se vysvětluje různě, od latisnkého „narození našeho boha“ až k hebrejskému akronymu slov „narozen devátého tevetu,“ odkazujícím k Ježíšovu zrození.
V dějinách bývaly Vánoce pro židy ve východní Evropě a v Rusku časem obav. Židé se snažili držet se stranou a nevycházet na ulice, aby se nestali obětí násilí během křesťanských oslav. Podle některých historiků byly právě proto studovny uzavřeny. Jiní uvádějí, že studium Tóry je na Štědrý večer zakázáno ze spirituálních důvodů. Křesťanská víra v Trojjedinost byla považována za modloslužbu a vánoční večer oslava temných sil. Takové období se nehodilo pro čistotu studia Tóry.
Vyskytují se ale i opačné názory: o vánoční půlnoci se prý Tóra začíná studovat proto, že když v té chvíli Boha chválí křesťané, židé by neměli spát, aby nebyli káráni špatnými anděly.
Ať už jsou důvody jakékoli, chasidské komunity Nittel nacht dodržují. Její termín se vždy kryje s obdobím vánočních oslav země, z níž tyto komunity pocházejí: jde o posledních šest či dvanáct hodin 24. prosince u židovských komunit z Evropy, nebo posledních šest či dvanáct hodin 6. ledna (kdy Vánoce slaví pravoslavné církve) u komunit, které přišly z Ruska nebo Ukrajiny. Vishnitzer Chasidim, kteří pocházejí z hraničních oblastí, dodržují Nittel nacht dokonce po oba dva dny, 24. prosince i 6. ledna.
Yaakov Braun, v jehož okolí se dodržuje dvanáctihodinová, tzv „grosser Nittel“ (velká Nittel), říká, že mnoho chasidských židů věnuje tento volný čas restům v domácích pracech. Tradičně byly volné chvíle využívány k trhání toaletního papíru, dříve nezbytné činnosti mezi ortodoxními židy, kteří papír pro hygienické účely netrhali o sabatu. Tahle aktivita s nástupem průmyslově vyráběného děleného toaletního papíru vymizela.
Nejčastějším trávením Nittel nacht je prý spánek. Jelikož studovny se otvírají o půlnoci nebo – některé – ve dvě hodiny ráno, studenti si chtějí před jejich noční návštěvou odpočinout.
Shulem Deen, také z New Square, ale připomíná, že pro většinu tamních židů nemá Nittel nacht valný význam: „Jediní lidé, kterých se dotkne, jsou ti, kdo pravidelně studují Tóru.“
Mediální koordinátor americké Agudath Israel Yoseph Rapaport říká, že zvyklosti o Nittel –nacht nejsou v židovské právnické literatuře zmiňovány. „Žádná z nich nemá autoritativní pramen. Jsou to spíš folklórní tradice.“ A i když důvody k nim už dávno zanikly – jako třeba nebezpečí hrozící o Vánocích od křesťanů – zvyky stále přežívají.
„Chasidé už o Nittel Nacht na Vánoce ani nemyslí,“ předpokládá Rapaport. „Jestli chcete porozumět chasidskému způsobu života, je to tohle: nic neměníte.“
Žádný komentář