„Generálka na Španěly se nevyvedla“, čtu si hodnocení po utkání českých fotbalistů s Chorvaty aniž bych tušil, že se takový zápas bude vůbec hrát a ani se tomu už nedivím.
Výsledky národního týmu jen odrážejí kvalitu naší ligy. Proč tomu ale tak je? Bolestí českého fotbalu bude jistě víc, ale i na tento sport se dá uplatnit základní marketingové pravidlo – spokojenost zákazníka.
Z pohledu marketingu má fotbalový svět jednu obrovskou výhodu oproti světu produktů a značek – celoživotní věrnost. Znáte někoho ve svém okolí, kdo snad fandil jeden rok Spartě a druhý rok Slavii? Taková věrnost je snem každého marketéra obzvlášť v době, kdy váš produkt zákazník vymění za ušetřenou korunu při akci konkurenčního výrobce.
U fotbalu vám stačí zaujmout mladého klučinu na základní škole a máte fanouška třeba na dalších 50 let. Jenže v tom je právě ten problém. Kdo si dnes dovolí vzít dítě na fotbal, když každý druhý zápas provázejí výtržnosti několika desítek primitivů, kterým se kluby nedokážou postavit čelem.
Je třeba si uvědomit jednu základní věc. Zrovna jako podnikání začíná skutečně až prvním platícím a spokojeným zákazníkem i fotbal potřebuje své zákazníky – fanoušky. Roste-li popularita mezi lidmi, následují příjmy z prodeje vstupenek, příjmy z reklam a mohou se nakupovat (nebo se nemusí prodávat) dobří hráči… to zvýší opět kvalitu hry a přitáhne nové diváky…
Společnosti v byznys prostředí si již dávno uvědomily, že jejich produkty musí uspokojovat především zákazníky aby následně mohly uspokojovat potřeby vlastní. Snad si to někdy uvědomí i fotbaloví funkcionáři (většinou bývalí fotbalisté) a snad se jednou i my v Česku dočkáme fotbalu pro lidi a jejich potěšení.
Autor: David Šrámek
Přečtěte si také od autora: V Česku řádí Guerilla!
Žádný komentář