Brněnská židovská obec je již čtyři roky podváděna neznámým pachatelem.
V listopadu loňského roku se pan Leopold z Břeclavi v dopise brněnským židům podivoval nad tím, proč je mu bráněno svobodně navštívit hrob předků odpočívajících na židovském hřbitově v Mikulově. Při každé návštěvě je po něm požadováno 1) zaplacení vstupného a 2) složení zálohy ve výši 500,= korun protihodnotou za zapůjčení klíče. Ten je mu ovšem vydán jen tehdy, má-li držitel klíče volno, je-li jeho Informační centrum otevřeno, a najde-li chuť a čas.
Připadá vám to jako hyenismus? Naštěstí to není tak hrozné. Pan Leopold dostane péči brněnskýách židů „osobní“ kopii klíče ke hřbitovu, protože nikdo přeci nemůže bránit druhým v jejich pietní cestě k tomu „jejich“ hrobu. Stačí jen ukázat tetované předloktí anebo jiné doklady o tom, že jste židé. Pan Leopold se dokonce „smí“ stát členem obce, pokud projeví zájem, a (a to je na tom to nejlepší) rozhodne-li se být časem ke svým předkům připojen, změní tím dokonce i samotný statut mikulovského hřbitova – ze současné „památky“ v tzv. „živý“ (rozuměj užívaný) hřbitov.
Pozoruhodné ale je, že Brno vůbec neví o tom, že by se v Mikulově na židovském hřbitově vybíralo vstupné. Její oficiální reprezentant v dopise na vysvětlenou dokonce píše: Na žádném námi spravovaném hřbitově se vstupné neplatí a žádný z těchto hřbitovů nám nepřináší jakýkoli výnos…
Přesto si kdosi ze židovského hřbitova udělal výnosný kšeftík. Na hřbitovní bráně je vyvěšen ceník vstupného pro jednotlivce a skupiny, rozvrh prohlídek s průvodcem, vydávají se dokonce i oficiálně tištěné vstupenky, kterých (do okamžiku, než si pan Leopold Brňákům postěžoval) bylo prodáno už rovných 6249 !!) A kšefty se (pochopitelně!!) nejvíce hýbou přes víkend, tedy o šábesu!!!
A to už do jisté míry hyenisus je. Otevřít si „trafiku“ na mrtvých židech, navíc za zády těch žijících a na úkor těch, jejichž předkové na hřbitově leží – je přinejmenším nehorázné.
Je skutečně s podivem, že se tato skutečnost brněnským židům dosud nedonesla. Ale je to zároveň jediné vysvětlení. Opačném případě by již dávno jednali.
Žádáme proto všechny, kdo snad vstupné na Mikulově zaplatit museli, aby tuto skutečnost potvrdili zde v diskusi pod článkem. Brněnská obec (a nejen ona) bude jistě pečlivě sledovat, jak se situace vyvíjí, a vaše informace ocení. Také Shekel se vývoji situace bude průběžně reportážně věnovat.
Vaše názory a poznámky jistě pomohou, dopátrat se toho, kdo je vlastně ten „moderně pragmatický“ podnikavec, který si buduje pozoruhodnou modrou pyramidu někde ve vyšších světech lidokradstvím. Otevřeností a včasným zásahem dokážeme třeba zachránit i jeho.
Děkujeme.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
Přečtěte si také od autora: Rambamova karma
17 Komentářů
like za psani, unlike s velkym vykricnikem za obsah a velky otaznik v hlave o spravci hrbitova v hlave
No jo, ale co výběr vstupného na Starý, ale i Nový(!) židovský hřbitov v Praze? Tady to je ve správě Židovské obce. Ale co tedy? Mělo by se zrušit i vybírání vstupného v Praze? Nebo když si to vybírají Židi sami, tak je to v pořádku? A pokud se přijde na to, že peníze v Brně jdou třeba do pokladny Židovské obce, tak by to bylo v pořádku?
Bobane, problém není ve vstupném, ale v tom, že si někdo jen tak udělá trafiku, dá zámek na bránu, aby mu neutekly kafky, vejtěžek jde do něj a ne do krchova a židovská obec žije v domnění, že se nevybírá a sama ještě doplácí nějaké prachy na údržbu hřbitova… To pak už můžu vybírat vstupné na Slovanskou epopej před vyhořelým veletržním palácem :o))
@Achab: to je ten ? v mé hlavěnce : co je to za správce? Není to ten samej správce, který dal nemalé prostředky na kácení stromů na hřbitově? Ten vstup, omluva že to píšu, asi tak neřeším (resp v hlavě řešila, ale došla k tomu, co píšu dál), protože to není obecní (město – obec) hřbitov a nebylo by tolik prostředků (si myslím), je to něco jiného, nepředpokládám, že se platí něco jako pronájem hrobového místa, plus kolik lidí vůbec může navštívit své předky díky minulosti, takže nějaké prostředky na obnovu a údržbu se musejí najít. Taky mě dostal v uvozovkách ten “klíč ke klíči” …tj. tetování (minimálně , tak jak je to formulováno, i když to je součástí autorské licence – ta formulace, která působí na emoce,ale taky dokážu pochopit, že neexistují “jiné doklady”). Předem se omlouvám pokud by se někoho dotkl ten výraz s doklady. Otázka zbývá, jak tedy pomoci,a to je především na tom, kdo volí správce a posuzuje jeho kvality a co od něj očekává?
Pokud je to tak, jak říkáš Achabe, a někdo prostě natvrdo parazituje a vydělává, tak je to samozřejmě odsouzeníhodné a na to pamatuje i náš právní řád. A majitel hřbitova – předpokládám že Židovská obec – by se měl obrátit na policii ČR a podat trestní oznámení. Dle mě se ale ukáže, že ty peníze plynou někomu, kdo se nějakým způsobem finančně podílí na správě a údržbě hřbitova. Jenom o tom třeba někdo kompetentní osoby neví a pak je to jen nepořádek v účetnictví a mezi zodpovědnými osobami.
Já si myslím to samé, tedy, že to musí být přes židovskou obec. Přeci není možné a pokud ano, tak už je to krádež, aby si někdo cizí udělal na cizím trafiku (i když u nás je možné všechno)? A že by o tom židovská obec nevěděla? Mikulovskej hřbitov? Tedy ne nějakej zapadlej hřbitůvek v horní dolní (nechci snižovat památku, jen poukazuju na významnost místa). Kdy byl posílán ten dotaz? Jen by mě zajímalo, jestli bylo náležitě obcí reagováno, tj. ve smyslu toho, co uvádí ve své odpovědi.
Přijdou ještě další perličky… Třeba o tom, jak si Hitler zamiloval židovský hřbitov, a že VŠICHNI židi byli VŽDYCKY na prachy, proto museli platit vrchnosti a mají tak velké náhrobky …. (p.s. Zkusím vám to načíst a prolinkovat :o))
Plná znění tří dopisů si můžeme vyslechnout na jedno kliknutí :O))
Pozdravení -acb-
Ta odpověď obce je s prominutím na palici,protiřečící, nejednoznačná….. Nicméně, si dovolím drze položit dvě otázky. Z čeho má být hrazena údržba hřbitova a hrobových míst? Vy, Achabe, nechodíte o sobotách, po svých milovaných hřbitovech?
Boban: Starý židovský hřbitov v Praze je ve správě Židovského muzea v Praze a součástí jeho expozice. Židovský hřbitov ve Fibichově ulici je myslím rovněž v jeho správě. V obou případech se jedná o hřbitovy již ke svým účelům nevyužívané. Výtěžky ze vstupného jdou mj. i na rstauraci a údržbu hřbitovů.
Pár reakcí z fejsu :)
1) Stefánow Hyppolit: ja tam byl v roce 2009 a tenkrat uz se platilo vstupne
2)Jakub Šváb: já jen nevím, jestli se městské informační centrum dá považovat za podvodníky. To je součást radnice. Nechť ŽO Brno vysvětlí, jaká je její dohoda s radnicí. V Mikulově jsem byl jako průvodce během roku 2010 asi s 8 skupinami. Po (pravdivém) ujištění, že se jedná o skupiny židovské, po mě nikdy nikdo žádné vstupné nežádal, zálohu na klíč plně chápu.
3)Achab Haidler: Jakube nechcete adresu na pana Leopolda? Že byste ho protáh k hrobu jeho táty, když tam náhodou budete a zaručíte se za něj :o))))
Dobrý den,
něco podobného jsem zažil vloni v Hostouni. Ale v trochu jiném obalu. V Hostouni (20km od Prahy) kdysi vzkvétala zdárně židovská obec. Hřbitovy jsou tu dva. Na starý hřbitov se ale nedostanete,neboť se někomu podařilo na jedinou přístupovou cestu vyzískat věcné břemeno a dát tam ceduli zákaz vstupu. A velmi pečlivě hlídá, aby tam noha živáčka nevstoupila jakýsi jeden z majitelů přilehlých nemovitostí. Zbývá Vám tedy mimo sezonu přístup přes pole = zkrz bláto nebo absolvovat 40 ti minutovou strastiplnou cestu lesem zarostlýmkopřivami bez jakékoliv cesty. Já ji absolvoval, ale upadl jsem tam na mokrém podkladu tak, že jsem z toho měl 3 denní pracovní neschopnost a byl jsem rád, že jsem se tam odtud vyškrábal. Ptám se tedy proč nemáme volný přístup na všechny hřbitovy?
Děkuji.
Hřbitov jsem navšítívila vloni v létě s manželem. Vstupné bylo 20 Kč , hřbitov se uzamyká a průvodkyně se nám hluboce vryla do paměti. Bylo to děvče ještě ve vývoji a trápil ji stále hlad, který pohánil ji i nás k většímu tempu prohlídky. Blížila se polední přestávka! A navždy jsme si zapamatovali pozitivní informaci , že židi byli čistotní a stále se myli, proto na ně nešly epidemie.
Srdečný dík, za poslední dva příspěvky (12,13) – Třeba se konečně někdo chytne za nos. Anebo, pokud se za něj už drží, bude jeho slovo vždycky (i do polo-soukromé korespondence) buď ANO, ANO anebo NE, NE …
Nové zprávy. Již se tématu věnuje i-Dnes. Snad něco zjistí. Budeme včas informovat.
Věci se šmodrchají, nikdo nic neví. Třeba trestní oznámení pro podvod vnese více světla. Každopádně jsou tu i pozitiva. Ta jsem měl zdůraznit předem.
1) nikdo už vstupné platit nemusí uvádí paní Leskovjannová
2) pokud si nechce vyslechnout odborný výklad mj. o tom, jak Hitler hřbitov miloval, který sestavila a šíří paní Leskovjanová
3) za tuto službu je těch pár korun vlastně za pusinku a vybrané vstupné věnuje paní Leskovjanová na opravu a údržbu hřbitova
4) Jenom se neví komu, patrně jako anonymí dárce, což ale snadno prokáže účetnictví brněnské židovské obce poté, co nám anebo policii paní Leskovjanová prozradí číslo účtu anebo falešnou (cudnou) identitu, ze kterého/ -ré tyto prostředky poskytla. Případně se přihlásí jí finacovaný dodavatel služeb za údržbu hřbitova, který tuto údržbu prováděl bez souhlasu vlastníka. – Zdroj: i-dnes, regionální vydání JIžní morava 25-02-2011 str. 2B
Nejlépe na neznámého pachatele. Je to takové alibistické. Domnívám se atd. atd., přeloženo, pokud i byť člověk ví, a umí pojmenovat (a nebo neví a jen háže kameny do vody a dělá kruhy), postarejte se vy, orgány činné v trestním řízení a pojmenujte, ukažte prstem, přeci si nebudeme špinit prsty a vy máte v tomto větší pravomoce i zodpovědnost………. a nebo to “smeťte po objektivním zvážení informací ze stolu”.
Jinak, “děkuji” za odkaz na článek, nesoudím, neb nevím zhola nic a k jihomoravské příloze str. 2B z 25. února se nedostanu a i tak bych nesoudila, na rozumnou úvahu je pár článků málo.