Zdroj: Archiv

David Špinar (*19. prosinec 1977, Praha)..

..je spoluzakladatel jedné z nejúspěšnějších společností specializující se na internetový marketing H1.cz s.r.o, kterou v minulých týdnech odkoupilo Ataxo NV. Je také vášnivým farmářem, lukostřelcem a mým bývalým spolužákem ze ZŠ.

Ahoj Davide, z tiskové zprávy jsem vyrozuměl, že Ataxo se bude specializovat na nižší a střední klientelu a H1 se zaměří na TOP klientelu. Ataxo má velkou prodejní síť, H1 má velké Know How. Sloučení je přirozený vývoj. Přesto mě zaráží, že ze svého dítěte – míněno společnost H1 , ze kterého jsi udělal prosperující byznys, jsi si při vyjednávání neponechal alespoň nějaký minoritní podíl. Proč? Byla na stole i taková úvaha?

Ano, právě vhodná synergie mezi Ataxem a H1.cz byla tím největším důvodem, proč jsme se k akvizici rozhodli. Tyto dvě agentury nyní pod „jednou střechou“ dovedou obsloužit celý trh, a to v té největší kvalitě.  Pokud jde o ten minoritní podíl, tato možnost na stole nebyla. My jsme na tom nijak netrvali a Garvest (majitel Ataxo NV) po ne příliš dobré zkušenosti s tím, kdy v Ataxu v minulosti neměl 100% podíl, na plné kontrole trval. Své „dítě“ jsem tedy celé předal do dobrých rukou, avšak plně přispívám k jeho dalšímu zdárnému růstu jako ředitel.

Nyní – tedy jestli se nepletu, jsi stále ředitelem H1 – oprav mě, ale nyní vše záleží na vedení společnosti a můžeš být kdykoliv odvolán, pokud např. nebudou uspokojivé výsledky, apod. Samozřejmě, je to až krajní řešení, těžko by Ataxo hledalo takového odborníka, jako jsi Ty, nicméně realita a vztahy jsou někdy komplikované, takže můj druhý dotaz, máš nějaký nový byznys plán v hlavě?

Mám zcela běžnou zaměstnaneckou smlouvu, takže pokud se mnou můj zaměstnavatel  nebude spokojený, rozhodně mě může kdykoliv propustit. Jsem ale přesvědčený, že moje osobní působení v H1.cz je přínosem pro obě strany, takže neočekávám, že by k něčemu takovému mělo dojít. Samozřejmě Ataxo NV, jako dobrý majitel, potřeboval, aby se udržela kontinuita managementu a kvalita klíčových zaměstnanců. A jestli mám nějaký další byznys plán v hlavně?  Možná se budeš divit, ale ne. Práce v H1.cz a celý integrační proces mě tak vytěžuje, že na něco takového nemám myšlenky. A pokud se jednoho dne ocitnu „na ulici“, tak teprve až pak začnu uvažovat co dál. Možná začnu farmařit na plný úvazek, nebo rozjedu jiný byznys, nebo se třeba nechám někde zaměstnat. Uvidíme.

Domény. Kdyby existovala jedna otázka, která mé klienty velice zajímá, je jaký vliv hraje doména? Je pravda, že jednopísmenové a dvojpísmenové domény jsou velice lukrativní a vyhledávače je mají rádi, nicméně o žádných nových nevím :-). Je lepší pro začínající společnost (která se např. zaměřuje na klimatizace), zvolit doménu, jež bude mít v názvu „klimatizace“ nebo je spíše lepší se soustředit na brand marketing a optimalizovat značku firmy?

Doména, jako nositel brandu a rovněž i prioritní sémantický prvek pro vyhledávače, je rozhodně klíčovým prvkem v online byznysu. Přesto mám pocit, že (zejména kvůli SEO) se její vliv přeceňuje.  Optimální je pochopitelně situace, kdy svůj obor dovedete vyjádřit jedním klíčovým slovem a právě takovou máte i doménu, ale to většinou není možné. Proto raději než nějaké mnohoslovné patvary bych volil doménu zaměřenou na brand. Vždyť například na českém trhu je INVIA.cz rozhodně úspěšnější než DOVOLENÁ.cz, ačkoliv ta druhá doména je v mnoha ohledech lepší. Čili moje rada je tato: Pokud nemáte tu ideální doménu z hlediska své délky, zapamatovatelnosti a vazby na klíčové slovo, raději vytvořte dobře zapamatovatelnou a odlišitelnou doménu zaměřenou na váš brand.

SEO (Search Engine Optimization: zde) je v současné době velmi IN. Nicméně hodí se opravdu pro každou společnost? Co když hledanost klíčového slova je tak nízké, že zaplacení PPC kampaní vychází finančně výhodněji? Má společnost H1 a Ataxo nějaký etický kodex, kterým se řídí její obchodní zástupci? Co když se za chvíli dostaneme do pověsti jako finanční poradci, kdy prodej SEO bude finančně vycházet lépe než prodej PPC kampaní, stejně jako je tomu u životní pojistky versus třeba penzijnímu připojištění?

Ačkoliv je optimalizace pro vyhledávače opravdu jedním z pilířů online marketingu, není to samospasitelná věc a její důležitost není stejná pro každou firmu. Jako u všech marketingových aktivit je třeba myslet především na efektivitu vynaložených investic, protože SEO je „zdarma“ jen zdánlivě.  A rozhodně je tu řada firem, kterým se optimalizace rozhodně vyplatit nemusí – buďto její produkty nikdo nehledá (a tudíž je třeba se zaměřit spíše na budování známosti značky a produktu) nebo se pohybuje v příliš velké konkurenci a úspěch v přirozeném vyhledávání by byl vykoupen příliš velkými náklady a časovou náročnosti. Tam je rozhodně lepší se zaměřit třeba na PPC reklamu.

Naši obchodníci žádný etický kodex nemají, ale jsou pravidelně trénováni na to, aby se na trhu chovali maximálně eticky. Tj. nabízeli kvalitní produkty pro firmy, které je opravdu využijí. Je důležité si uvědomit, že SEO nebo PPC reklama tu není něco nového. Jsou to zažité marketingové aktivity, kterým se firmy věnují už roky, a tak se za tu dobu už podařilo poměrně dobře rozdělit zrno od plev. Tím pochopitelně nechci říct, že by naši obchodníci byli vždy a všude pověstnými Mirky Dušíny, ale je to něco, co je učíme a podle zkušeností s nimi se nám to daří.

Když jsme si přibližně před 2 lety povídali u Tebe na zahradě na kafi, říkal jsem Ti, že uvažuji o projektu Shekel. Z ekonomického hlediska jsem Ti ho přirovnával k portálům jako jsou www.penize.cz, www.mesec.cz nebo www.bankovnipoplatky.com; z pohledu víry bych ho dnes chtěl přirovnat k www.eretz.cz či www.delet.sk.

Přesto chci, aby projekt byl jiný. Jedná se mi o multikulturní projekt, jak již jsem několikrát prohlásil, kde na stejných stránkách bude působit několik náboženství, či směrů. Ty jsi mě od projektu odrazoval, moc si o něm nevěděl, a hlavně neumím vyjadřovat své myšlenky vhodnými slovy, takže se domnívám, že jsem byl i nečitelný a nesrozumitelný.

Přesto, myslíš, že projekt může být ziskový? Uvažoval jsem o dotacích z nějakého grantu EU, ale tím bych byl ovládán zvenčí, musel zaměstnávat např. sociálně slabou skupinu apod. Dnes uvažuji, aby www.shekel.cz byl pouze jeden z mnoha projektů, které bude vlastnit Shekel s.r.o Chtěl bych založit takové malé české kibucu, které vydělá nejenom na mě, ale na její členy jež přinášejí jakoukoliv přidanou hodnotu – je to reálné? Ptám se Tě, protože Ty jsi guru, nikoliv pouze teoretik, na internetové projekty.

SHEKEL jsem si prohlížel a od doby, kdy jsi mi o něm poprvé povídal, jsem ho pročítal mnohokrát. Líbí se mi. Přesto jsem však svůj názor na jeho možnou profitabilitu nezměnil. Kvalitní obsah si žádá vždy a všude náklady (na technologie, ale zejména na autory). Prvotní nadšení, kdy autoři (ale zejména zakladatelé) pracují zdarma nebo za malou odměnu, vždy vyprchá. Na veřejné peníze bych rozhodně nesázel. Mohou fungovat dobře jako doplňující zdroj příjmů, ale stavět své podnikání na vrtkavých příjmech z veřejných rozpočtu  mi nepřijde správné (a vlastně ani etické). Nicméně představa kibucu jako prostředku společného co-workingu a co-housingu mi přijde sympatická.  Sice nemá nic společného s byznysem, ale je to perfektní způsob života, který se mi líbí. Koncekonců, i ta naše vesnice je takový malý kibuc.

V současné době dokončujeme realizaci projektu kosher-eshop.com, který bude přivážet zboží z Izraele. Dnes na českém trhu, je v podstatě jediný internetový obchod, a to pouze se zaměřením potraviny www.kosherfoodonline.cz. Mnoho lidí si myslí, internetový obchod může mít každý, ale kvalitních internetových e-shopu zase tolik není. Čeho se mám prosím vyvarovat při tomto projektu, poradíš mi prosím? Např. nevím, když mám na tento projekt omezený rozpočet, zda je vhodnější mít více zboží po málo kusech, nebo málo položek po hodně kusech? Je vhodné mít zboží v nabídce, jedná se o cenově dražší položky, např. stříbrný devítiramenný svícen za 1000 USD, který nebude na skladu?

To je opravdu obtížná otázka. Jako první bys měl spočítat svůj tržní potenciál. Kolik je v ČR lidí, co má o tento druh zboží zájem? Kolikrát měsíčně nakupují? Jakými způsoby tito lidé uspokojují tyto své potřeby (offline vs. Online)? Kolik procent trhu je možné obsadit? TJ. kolik tedy vlastně při nejlepší vůli můžeš vydělat za měsíc? Pokud ti vyjde opravdu dobré číslo (rozhodně alespoň v řádu miliónů, protože realita bývá vždy horší než plány), měl bys začít řešit náklady a logistiku. Zejména u potravin může být logistika (záruční lhůty, skladování, hygiena atp.) poměrně oříšek. Tj. moje dobrá rada je tato: Nejdřív si to spočítej a pak se podívej do ČR a do zahraničí, jak to řeší jinde. Vyber to nejlepší, a to pro začátek zkopíruj.

A má poslední otázka: Jak jsi na tom se svou vírou k Bohu?

Jsem křesťan, ale církevní život už příliš neprožívám. Ačkoliv jsem vyrostl v církevním prostředí, není pro mě ale v tuto chvíli ten církevní aspekt víry zas až tak důležitý. Vybral jsem si prostředí, které mi vyhovuje a kde se cítím dobře, a tam se snažím chodit na bohoslužby. Protože ale bydlím 60 km od Prahy, bohužel mi to nevychází každý týden. Křesťanství ale můj život ovlivňuje poměrně intenzivně , a to jak v soukromí, tak pracovně.

Autor: David Fábry (Pracuje v konkurenční firmě Effectix.com)

Přečtěte si také od autora: Interview s Tomášem Töpferem

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Židům dnes večer začne oslava svátku Purim

Další článek

Podřež dítě Alláh tě odmění