Já nevím, proč to Sladký požehnaný dělá, ale je docela možné, že ultraortodoxové (a pro řadu příčin jistě právem) ty izraelské levičáky hnětou.
Jedině proto se asi „narodila“ ta škodolibá a zkreslená zprávička, že rabínský soud rozhodl ukamenovat čokla, protože je vtělením sekulárního právníka, který jim kapal žluči do šábesového kafe. Bublina splaskla poměrně stejně rychle jako se narodila, ale kdekdo se přeci jen vedle nevěřícího pokyvování hlavou zvědavě poptává, jak to vlastně tedy s tou reinkarnací v jidiškajt je. A pokud možno s biblickými texty – pro patřičný „biblický mariáš“.
Inu, podržte se, přátelé, cosi jako reinkarnace v jidiškajt skutečně existuje. Jenom se tomu říká gilgul ha-nešamot (tedy jakýsi cyklus nešamot) a ten určitou svoji logiku má. Lze ho ovšem docela klidně prohlásit za učení nebiblické, protože ten, kdo odmítá židovskou tradici včetně jejích základních děl, jakými jsou Sefer Jecira, Sefer Bahir a Sefer ha-Zohar, může spolehlivě prožít zbytek svého vesmíru s pocitem, že žádný gilgul neexistuje.
Přesto ale luriánská kabala s tímto fenoménem počítá. Proto se také narodil spis Šaar ha-gilgulim (Brána gilgulů) a v Zoharu jsou na gilgul činěny narážky v komentáři k parašat Mišpatim. Někteří učenci vysvětlují nedostatek narážek na reinkarnaci v bibli poněkud šalamounsky. Že totiž, kdyby se to jedinec dočetl přímo v bibli, začal by sám sebe brát po werichovsku (nejdřív jsem byl patník, a pak pes, abych se pomstil) a skončilo by to přesně tam, kde si učením o reinkarnaci vypomáhají ti rádoby východnímu učení oddaní (a přitom jen evropsky lenošní!!) jedinci. Ztrátou odpovědnosti za duši. Vždyť jestli něco pokazím, já sám si to v příštím životě odskáču, a dejte mi pokoj…
Nezapomínejme ale, že co je nahoře, je také dole. Učení o mikro- a makrokosmu je celkem nezpochybnitelné. A podle Ariho existuje i jakási kompletní univerzální duše vesmíru, jejíž součástí jsou pak všechny ostatní naše jiskry života, jiskry poznání i jiskry sjednocení se Vznešeným. Původně se tady „dole“ zrcadlila v Prvotním Adamovi, do chvíle, než začal přemýšlet dualisticky. Pak došlo k její ztrátě – obraznému rozbití na tisíce střípků (dušiček), které ovšem obsahují „pamět“ té univerzální a proto touží po opětovném spojení. Hodně zjednodušeně řečeno – a naznačuje to i Kordovero, a dokonce i bible (!!) – neseme odpovědnost za víc než za sebe (do třetího až čvrtého pokolení … anebo Pachatel nepravosti pro hřích svůj umře, ale krve jeho z rukou tvých vyhledávati budu…). Neseme odpovědnost i za „osud“ oné původní společné univerzální duše vesmíru. Takže pokud se v tomto světě nakrásně rozhodneme pro sebezničení, do kterého zavlečeme i náš duševní střípek, přesto nám nikdo neodpárá onen přirozený dar a zároveň i úděl odpovědnosti. Odpovědnosti za co? Za sebenaplnění skrze sebepoznání na základě poznání (tóry). Pokud na to rezignujeme volbou smrti namísto života, vesmír nás respektuje. Zanikneme. Ale jak k tomu přijde ta nevinná čistá duša? (o níž se každé ráno vyjadřujeme slovy : Pane světů, duše, kterou jsi mi daroval, je neposkvrněná..) Která je vlastně jen jakýmsi rukojmím našeho ega? A tato duše dostává znovu příležitost. Prožít si to krásné spojení duchovna s vehiklem, který umožňuje tyto tužby plnit (konat micvot a být kreativní k dobrému a k jednotě) po zásluze a naplno i v „dolním“ fyzickém světě. Učení o gilgulu je tak paradoxně jen rozvinutím učení o božké podobně v nás (v naší kreativitě) a zároveň jedním z mnoha důkazů, co to vlastně znamená „studovat“ tóru. Kvůli poznání, seberealizaci a nápravě vesmírů …
Je to řečeno hodně zjednodušeně a můžeme o tom detailněji diskutovat v diskuzi (pokud si tematické vlákno gilgulu nezasejeme zaječími bobky irelevance), ale i z takto klopotně neobratného (prvňáčkového) nástinu je, myslím, patrné že:
1) Gilgul podle jidiškajt není automatický. Ale pouze a jenom výjimečný, protože většina rozumně uvažujících lidských bytostí si takové riziko, že se proviní na univerzální duši vesmíru přeci jenom nedovolí.
2) Není vyloučeno je řízen svrchu. (Což si snadno představíte obrazem, že existuje jakýsi pra-kontejner obsahující původní univerzální duši vesmíru (hebrejsky jachida), odkud Vznešený nabírá šufánkem a) jiskru života (nefeš), b) jiskru ducha (ruach) a c) jiskru duchovna (nešama) a naleje ji do nádobky lidského jedince. Když se ta nádobka dobrovolně roztříští odmítnutím seberealizace (rozuměj po duchovní stránce – tj. k duchovní sebevraždě), zanikne, ale energie nefeš-ruach-nešama se neztratí a vrací se do rukou Hrnčíře. Ten ji buď vleje zpátky do bazénu, anebo – když se ten uzlíček tří jisker tetelí bolestí a pocitem ublíženosti, že již byl ve své detailní kapce kontaminován s „nádobou“ a nic z rozkoší realizování tóry si neužil, Milosrdný se smiluje a prdne ho do další nádoby.
3) Gilgul také není trvalý a nekonečný. (Neboť z úst dvou až tří svědků vydávati budete svědectví.) Tedy jakési pravidlo: třikrát a dost.
A teprve tady se východ a jidiškajt opět vzácně potkávají. Neřešme a nezneužívejme toho, co by mohlo být, když je tu toho tolik, co tu skutečně je a co je také skutečně potřeba udělat. Karmu (podle Východu) pak můžeme chápat jako „provinění“ na uskutečnění té jednotné univerzální duše vesmíru, a zas se dají některé střípky do synergické harmonie.
Reinkarnace tedy v jidiškajt neexistuje. Gilgul nešamot ano. Nevěřícím Tomášům je pomáháno dalším termínem, kterému se říká Ibur ha-nešama (přerod nešama). Ten se vysvětluje lakonicky? Připouštíš, že i moudrému může hrábnout a pošetilý že zmoudří? Může-li se tedy jedinec kategoricky proměnit, přerodit anebo (podle jiných klubů) dokonce obrátit už v jedné nádobě – během jednoho lidského životního cyklu, proč by mělo být tak nepochopitelné, že nešama doznává svého vývoje za určitých okolností i nad rámec tohoto cyklu. Nebuďme, prosím, sobci, a nakládejme jen s tím, co je naše. A to není ani tělo ani duša, ale jen a jen čas. A i ten jen s výhradami.
Závěrem snad jen vzkaz všem, které kachna o kamenování čokla znepokojila. I ten se zase jen trychtýřem váže k tomu, co má naše nefeš-ruach-nešama (= duša) ve spolupuráci s hliněnou složkou našeho bytí za úkol dosáhnout ze všeho nejdříve, abychom mohli spolehlivě vyloučit případné gilgulim. Poznat a na základě toho poznat i sebe. Mnoho zdravých detailů se dočteme přímo v tom textu, kde se po narážkách na gilgul pídíme zdánlivě marně. Kdo totiž tóru studuje dobře a pozorně, znejistí nad referáty světových médií ještě dřív, než sama sebe dementují, už jenom proto, že navzdory tomu, že gilgul v jidiškajt existuje, židé nemohli žádného čokla kamenovat, protože kamenovat zvíře žádný žid nemůže. Ani satana ne. Takže, ti co kamenovali, buď nebyli židé, anebo je kách něco jinde :o)
Autor: Jaroslav Achab Haidler
48 Komentářů
dekuju achabe, moc, bahnim si blahem v tomhle clanku, po dlouhe dobe, bobkovat nebudu a vazne dik :-)
Ale ale, kde je kouř tam musí býti oheň, řekl Ali a přehodil si samopal přes rameno a šel bojovat proti těm židovským psům. Nezapoměl ovšem rychle hodit kamen na manželku.
díky
Vlastíku, víš, že bych měl poděkovat spíš já. Uvidíme, budou-li komentáře, diskuse a dotazy. Třeba se dobereme i hlouběji :o)) Hezký víkend (všem)
Prosím a děkuju za do-vysvětlení zmíněné “rotace”. I v kabale je převtělování považováno za kosmický zákon, podle něhož mají lidské činy a myšlenky svůj dopad, přesahájící délku jednoho lidského života. Vím, že názorů týkajících se gilgulu je víc, prý může trvat někdy krátce, většinou však jde o proces dlouhodobý. NErozumím proto zmínce o pravidle 3x-a dost.
—
V dějinách kabaly se můžeme setkat s tendencí, která gilgul omezuje, ale taky i s tendencí, která jej rozšiřuje na univerzální-obecně platný kosmický zákon. Je-li kabala ovládána duchem kolektivní zodpovědnosti lidstva,
proto nezná individualistickou spásu jednotlivce. Představuju si to tak, že
tedy nezná “spásu” jednotlivce, který by uniknul z koloběhu tohoto světa bez ohledu na osud svých bližních. To by znamenalo, že převtělování skončí teprve tehdy, až lidstvo splní nějaký ten svůj kosmický účel, pro který bylo stvořeno, kdy se posbírají všechny jiskérky a vrátí se na své původní místo
(do pléróma?).
…a zanikla mudrost jeho mudrych a rozumnost jeho rozumnych bola zakryta,,neviem veru ci gilgul netreba nazerat ako na obnovenie ludu Izraela vo vlastnej zemi.A narazanie skor na celok ako na jednotlivca.A kedze aj stromcek v Edene bol,,..s plodmi dobrymi k jedlu,lakavy pre oci..”tak netreba zrejme podliehat tuzbam svojej predstavivosti a ukojeniu zmyslov.A kusok pred tym,,nasim obrazom podla nasej podoby”zdielame ,,nejaku”kvalitu,tak neviem ci by sa mala x krat navracat.smail.s pozdravom.P.s.takze adresat Dopisu,teda Hospodinov vyznavac(nie kdokolvek),vyslobodeny z Egypta urcite nekamenoval.
..netřeba po psech házet ani slovem…:-)…
Jo,jo – vzpomeňme na Turgeněvova poutníka do Svaté země!
Nechal psy štěkat,neházel po nich kamením, protože by se nikdy nedostal do Jeruzaléma.
A taky si vzpomínám na Tomáše Baťu, který prý vždycky při pohledu na nenávistníky říkával: “Řítící se lokomotiva nedbá štěkání psů.”
A moje moravská bábi říkávala,když mě někdo moc urážel: “Psí hlas do nebe nejde. Všeckým se nikdy nezachováš, zachovej se sobě. Jdi svou cestou!”
A ještě jedno arabské přísloví: “Psi štěkají-karavana táhne dál…”
—
omluva :-), jen mi ta moudra slova pripomnela neco, co si. semtam rikam, zni to trochu sobecky, ale to spis, jak clovek chce, at cte: clovek tu nekdy musi byt. sam pro sebe, aby tu pak zazaril pro ty ostatni (trebas jako tarotovej poustevnik, co neni absolutne o samote, jako o pouti, myslenkach zazitych v te pouti a lucerne v rukou postevnika, pro ostatni…mam rada tarot, ale spis jako filozofii, obrazky k zamysleni, k vnitnimu rustu). a pravda je, ze tu clovek je predevsim za sebe, za odpovednost k sobe (nebrat materialisticky a sobecky), a pak k vesmiru, a nikdy se nelze zavdecit vsem – coz nemyslim, ze je moje ceta, proste kazdej je tu k necemu, jako krasna individualita, k pohlazeni nebo poskadleni tech individualit ostatnich, pokud zaberou a neboji se se sebekritiky az na dren..i tak se ucime, jinak by ten zivot byl krapatek nudnej.
PS: tesim se na taky na odpoved na achaba, to trikar a dost. prvak mi to neco pripomnelo, ale semtam spis rikam, ze do stejne reky nelezu, jen semtam dyl trva poznat ze tahle reka nema dobrej smer.
A to já zas mám před očima první kartu z 22 velkých arkán s názvem “Blázen”, co nese číslo nula – vykročení na cestu s rozpřaženýma rukama, jako kdyby chtěl obejmout celý svět, pohled má namířený do výše a nevidí, že stojí před propastí. Je to doba vykročení, ukazuje na situace, které nejsou plánovatelné. Stojí u propasti, zdá se to nebezpečné, ale člověk se musí naučit sebevědomě a jistě chodit, potřebuje nechráněný prostor, kde může svoje síly bezpečně rozvíjet.
“Blázen” stojí na horské výšině, za ním sněhem pokryté vrcholky hor, nad ním bílé slunce, u nohou vesele poskakuje bílej pejsek. Krásné vyobrazení – ta propast, ty hory. Otázka, zda v životě ztroskotá, nebo zdolá nejvzdálenější výšiny sněhem pokrytých hor, zůstává otevřena.
Ta “Bláznova” cesta jako kdyby zrcadlila náš život:
Jakou žádost jsme následovali? Kde nás zaslepila? Kdo platil cenu za naše sebeuskutečnění? Kdo zůstal na cestě?
tu kartu svym zpusobem miluju :-)
cesta blazna…cesta poznani…i kdyz ne vzdy vesela
a vite ze blazen ma koreny v cerne zemi ?…..to se mi vybavily ty stromky ze dnes, kdyz uz pisu o blaznu….vse se vsim souvisi, ale jak si rikam “ticha posta”, babylonska vez – zmateni jazyku a tedy I komunikace a koncesnu atd. to vse tak trochu zasmodrchavaji
TAROT – ORAT – TORA – OR
jen si tak “hraju” omluva, nechci aby se tady z toho stala diskuse “carodejek”, I kdyz ja tarot rada, pro tu filozofii za obrazky, a taky si rikam, zda vubec achab odpovi….
myslim, odpovedet na to trikrat a dost, I kdyz, si rikam achab je semtam docela rad soudce, a ucitel uci v to co veri…..proto achaba nepovazuju za sveho ucitele a radeji povazuji za “ucitele” zivot a kolektivni vedomi a nevedomi, proste si skladam mozaiku ze vseho co me potka. ale na tu odpoved se tesim…… je to na me moc ultimativni
ja vidim blazna nie ako vykrocil,ale ako dokrocuje domov,uzaviera cestu,proces je ukonceny.Navrat marnotratneho syna domov.smail.
no vona je cesta blazna takovej kruh po spirale :-)…………
a schvalne nepisu furt vejs, neb kdyz si vezmete spiralu, vuli, a svobodnou volbou s ni lze perovat, I ji tlakem promacknout dolu, tak ze cast jde dolu, ohne se apod. ….asi ne navzdy, jen ze ta cesta a volba je dulezita…..
prominte danny, ispiroval jste me :-) k asociacim, vcetne kontextu s timhle clankem
Těžko říct, jak to s tím “Bláznem” vlastně je. V tarotu, o kterém tu byla řeč, ukazuje dobu vykročení-božské dítě v nás, duši, která se oděla tělem.
Podívám§li se naň “židovskýma očima” – uvidím, že důležitým okamžikem je počátek cesty, jakmile člověk začne usilovat o duch.zdokonalení,jakmile do jeho nitra pronikne ruach a nešama, zahajuje cestu vpřed, která je ovšem křivolaká. Může na ní stoupat, ale taky klesnout(vidím Králíkovu spirálu)
a protože je součástí božího světla, musí nakonec skončit ve své “původní vlasti”(vidím Dannyho ztraceného syna).
:-), a ja uz jsem zas jinde, ale to je jak loterie moje hlva, neresene, nevyresene , nedojasnene atd. zalozi, nezapomene a pak cva, vite ted nad cim premyslim, resp. jsem si zas kus vyresila…roman psat nebudu, celej popis vcetne hada a konciciho u jineho hada….had byl symbol?, ale my jsme zhresili aniz bylo telo! takze reinkarnace jedna cesta, aber to to vse takrikajic nevypucuje a neuhladi – spis to vypada, ze lidstvo se se toci v bludnem kruhu na jinem jevisti, nemyslim, ze by dobra nebo zla bylo vice, mene, procentne je podle me konstantni….ale vo to nejde, jde o to jak nahore, tak dole…….a velkej prusvih …..
pardon, mno jo jsem blazniva :-)
ps: cesta blazna je cesta otazek….jen pridavam k dobru
ps2 a achab uz pod fousem brlbla :-), ze ZAS bobkuju, ale stejne je NEJdulezitejsi ten pritomnej cas :-), howgh
Ad bludný kruh (a labyrint)/
—————————-
Bludištěm putuje dobrodruh,
labyrintem poutník.
Jeden poznává svět,
druhý duši.
Jeden hledá štěstí,
druhý spásu.
Dobrodruh kráčí vstříc nepokoji,
poustevník rostoucímu klidu.
Cesta bludištěm bere dech,
cesta labyrintem vede k vědomému dýchání.
————————
hezka basnicka, ale trosinku budu odporovat…..on ten poustevnik je v kazdem z nas….. ale na druhou stranu, lze to brat tak, ze jednou je clovekem donrodruhem, jindy poustevnikem (poustevnicina , o tom to neni, neb. clovek tu je kvuli sobe, ale ma taky vetsi ukol….., ale to chce semtam rozsvitit po tom hadu tu tu lucernu v sobe, a tak…..)
nicmene, a tohle neni z moji hlavy, ale napsal to chytrej pan, ja to jen prelozim do svi stiny…. par samotaru co se nazapoji, ale jde v podstate o systemovou chybu, tak neptrane velikosti, ze nema vliv na zadreni systemu
Ad 22/
Jo, je to tak. Jde jen o to, aby člověk poznal svou úlohu v životě. Vstoupí-li do tzv. “labyrintu”, ví, že:
—————————-
Touto cestou za něj nikdo nemůže jít.
Je to jeho cesta sebepoznání,
jeho setkání se stínem,
jeho pravda,
jeho úloha,
jeho cíl (střed).
:-) blaznova cesta je individualni v interakci s “kolektivem”, a moc se omlouvam na hrubici, to je to slapani na jazyk bez hacku a carek a pak jen valim oci a stydim se, co jsem napsala…svy, resp. sve
jdu si za trest omlatit kralici hlavicku o zed …ale pak budu jeste blaznivejsi ;-)
zas asociace…zed…vez…omlatit hlavu by se ztrhl nejaky “zavoj” :-), ale neneni to o tarotu
mimochodem vlak: ja neco zazila, I kdyz tohle ne, mami zazila vlak kdyz jsem byla mala, a na chalupe ho zazil soused na vojne…..
a jeste napisu neco na sebe, stejne jsem to sem chtela dat, a taky uvazuju, zda uz tohle znamena anti, kor kdyz clovek veri na kola
hodne moc jsem se popichala o Jozue a zpusob dobyvani zeme, koho vyvrazdit, koho nechat byt, jako “chlap” vidim tu logiku, ale jako zenska a neci dite asi nikdy, boxovat a kopat me bavi jen do pytle, strilet jen do terce (docela zejimavej zpusob meditace, chceteli se strefit dobre, I kdyz oboje uz neprovozuju), sice nejsem uz popichana, ale furt se mi to nelibi, I kdyz se to deje den co den, tu nebo onde
jejej ja to omylem prdla do spatne diskuse. omluva to ten mobil, Davide, moc prosim, da se to nejak preklopit do spravne diskuse. dekuju
a nebo je to tu nenahodne omylem spravne, viz ty reinkarnace, jenze ja to anti, plus holokaust, nemam furt v sobe vyresenej, protoze to proste bylo hromadny zverstvo, cerna prazdnota, neco jako cerna dira ve vesmiru……jedinej cas , kdy nemohu, nebo nechci tenhle cas spojovat s reinkarnacemi, nejak proste nemuzu, nejde mi na to se podivat s odstupem, nezaujate, tj. bez bolesti, objektivne……okamzik, kdy jako by mi cvakl mozek a nemohl se na to divat
jsem anti?
jediny co me zatim napadlo, je ze Buh si vyvolil narod, aby na nem ukazal, jakeho svinstva jsme schopni, jako lide…….ja fakt nevim, nemuzu se smirit s tim, ze je to trebas “karma”, nemam to slovo rada, neb karma je pausalizovana. a vetsinu si delame mi lidi sami
jeste jednou se omlouvam, chtela jsem ten prvni koment dat do diskuse k Interview, ale mozna se hid I sem.
ja se jeste jednou omlouvam, jen me napada, ze pak vazne sedi jen ten achabuv gilgul, nebo to radsi tak chci citit, tedy ze ty valky nejsou jen vysledkem opakovaneho kola……ale co je pravda, CO JE PRAVDA?
omluva, jsem vaha v blizencich, je to jak uvazovat nad tisici moznych reseni, dokud nedojdete k rovnovaznemu zaveru
a mozna je to natoli zive tema, ktere se najak dotyka vsech, ze proste nelze koukat na to objektivne…..jen dodatek, kvuli tomu, ze na stredoveke valky a jatka a tak, uz se lze koukat bez zaujeti
asi sem rozvirila citlive tema, omlouvam se, jestli nekomu ublizim, nechtela jsem, a me to nedela dobre, tyhle dve diskuse, ve me vyvolali vzpominky na neco, co si v sobe racionalne, nebo iracionalne – reinkarnace, neumim vyresit, takze to vzdy zavru jako 13. komnatu
beru jakekoliv nazory, alespon se dozvim kdo jsem….dekuju
ked sa pozrieme na spiralu z ineho uhla(zo spodu,z hora)vidime kruh.ked sa nechceme tocit ako rybicky v akvarku,musime vstupit do stredu.(aj oska je pevna a kolo sa toci.)a je po kolobehu zivota a ci zivotov.
blazon nie je dieta v nas,ale je to skor celistivy obraz prebehnutej individuacie osobnosti.
svinstva sa diali aj pred vyvolenim naroda.
vaha v blizencoch neznamena nic viac ako omluvu svojich marasmikov.smai.
to nebyla omluva, spis to jak funguju, ze neco nevyresene, clovek ma furt v sobe, a ja mam plno otazek :-), az moc, ale tohle je takova 13 komnata, neco co nerada resim, ani ne tak Jozue, ale jak se podivat na reinkarnaci a holokaust, nebo kdyz jde o deti……
jinak tomu, co pisete rozumim, jen je to stav, ktery asi neni udrzitelny na furt, byt jakoby mimo, nenechat nic, aby vas cokoli kouslo, nebo bolelo….protoze to taky znamena nezasahovat, byt proste mimo, nezucastnit se, neb cokoli udelam, ma vliv na moji spiralu
potazmo na spiralu ostatnich……..
ale beru to Danny, neb I kdyz jsem to tak nemyslela – vzniklo to, protoze jsem mela v hlave zas jinou otazku, ktera s timhle nesouvisi, nepopiram, ze mam solichadla a berlicky…..
mimochodem Danny, predstavila jsem si ten vas pohled na blazna, jsem ve stredu, a ostatnich 21 stavu, situaci, zlomu – to zalezi jak to citite, kolem me proplouva, v kruhu, jenze pokud jim neprisoudim nejakou vahu, usudek, nezamyslim se, mam pocit ze to je furt kruh….vlastne, a ted me muzete narknout, ze vas chytam za patu, jak to delaji blizenci, ale nenapadlo me to dokud jsem si to nepradstavila, ten Vas stred….veta veci se deli pred vyvolenim, to uz je nejake hodnoceni, nejaky postoj, zaujate stanovisko, a taku vlastne berlicka…..omluva, za muj pohled
nehlede na to, ze svinstva se deli pred vyvolenim, ale I po nem
jeste neco hersvec, vidite Danny, vas impuls zavdal cestu k premysleni :-), aby to fungovalo tak jak asi v duchu chcete, tak myslim, ze by vubec nesmely byt ty ostatni stavy, nebo vsech 22 stavu, splinout v jeden, proste nesmel by byt ten kruh, aby z toho nebyl jen bludnej kruh, ktery se toci fuet dokola, bez vyvoje……ne nahodou je blaznu, nule, nebo jednicce, jak kdo chce, prirazeno pismeno alef…..vlastne je to neco k cemu snad, mozna, asi ?? smerujeme, k vcucnuti do bodu, kdy se zas nic nebude dit…. neb z bodu to jednou vse zacalo, to vi I veda, a jak ja rikam, z bodu cukatury a napnelismu, co se kreativne vyjadrila…..
ale dekuju, ze jste my myslenky odsunul nekam jinam, protoze v sobe od okamziku, co jsem napsala, co me trapi, a kvuli cemu me trebas nekdo muze povazovat za anti, trapi myslenky, zda to vubec bylo dobre, neb se nedotykam sebe, ale I jinych, bolave tema
a achabe, dekuju za tvuj nazor, ktery si vyslovil!
ostatne achabe, ty vis, jak tohle skonci, co by sme si mezi sebou nalhavali, ze
děkuji, šalom
neni spatne cist tve clanky s odstupem, vic si to uziju a doslo mi to pravdlo s 3 krat a dost, . resp. o pravidle neni zminka, alespon tvuj text hovori o necem jinem (alespon myslim), jen achabovstina.
az na tu nepodlozenou achabovstinu (komentar s autorskou licenci) je to vazne moc peknej clanek. G