Zdroj: Shekel

„Mamí, to je klášná paní, viď?“ ozve se ihned po mém, ano opravdu po MÉM, vstupu do autobusu. Chlapečkovi jsou asi 4 roky. Dle pronesených slov se zcela jistě jedná o velmi chytrého a vnímavého hocha.

Mé srdce jásá. Do autobusu jsem totiž vplula ve své všezakrývající róbě sestávající se z dlouhé rozevláté, samozřejmě neprůhledné sukně, dlouhé bílé tuniky, která cudně zakrývá ručky až po zápěstí a v šátku přes hlavu. No prostě úplná krasavice. A konečně to i někdo uznal!

Nicméně maminka asi nesdílí synkovo nadšení a raději takticky mlčí.

„Taky byš chtěla takhle vypadat, že jooo?“ nedá se dítko, jen tak nevšimnuto, odbýt. Žena ale evidentně není nikterak naladěna na krásu muslimských žen.

„No to fakt nechtěla,“ odpovídá.

„A plóóóč?“ Odpověď již neslyším, protože oba vystupují.

O několik minut později, když vystupuji zase já, se mohu přesvědčit, že jsem se dneska zřejmě obzvlážtě vydařila. „No, ty jsi nádhera.“ utrousí tentokrát na mou adresu nastupující postarší muž. Seš v Čechách, se obleč česky!“

V rychlosti zhodnotím své oblečení; sukně kupovaná před nedávnem v jednom z českých obchodů, tunika též. I ten šátek zakoupen v kotlině české. Že mám nečeské ponožky snad dotyčný neviděl…(?)

Manžel začíná tasit svou peněženku, kde jako důkaz české tradice nosí papírovou padesátku se sv. Anežkou. Je v šátku.

Otázka oblékání muslimské ženy je islámskými vědci detailně zpracována. I tak jsou ale různé názory na verš a zahalování, kdy někteří v něm příkaz o zahalení nevidí. Jiní naopak nařizují zakrytí nejvyšší. Tak či tak, osobně nosím šátek ráda. Věřím, že má smysl. Věřím, že je to má povinnost. Pravda, někdy si vyslechnu nepříjemné poznámky, ale nevadí mi to. Už ne :-)

    A řekni věřícím ženám, aby cudně klopily zrak a střežily svá pohlaví a nedávaly na odiv své ozdoby kromě těch, jež jsou viditelné. A nechť spustí závoje své na ňadra svá. A nechť ukazují své ozdoby jedině svým manželům nebo otcům nebo tchánům nebo synům nebo synům svých manželů nebo bratřím nebo synům svých bratří či sester anebo jejich ženám anebo těm, jimž vládne jejich pravice, nebo služebníkům, kteří nemají chtíče, anebo chlapcům, kteří nemají pojem o nahotě žen. A nechť nedupou nohama, aby lidé postřehli ozdoby, které skrývají. A konejte všichni pokání před Bohem, ó věřící, snad budete blažení! 24/31

Proroku, řekni manželkám svým, dcerám svým i věřícím ženám, aby přitahovaly k sobě své závoje! A toto bude nejvhodnější k tomu, aby byly poznány a nebyly uráženy. A Bůh je odpouštějící, slitovný. 33/59

Autorka: Lenka Berrouche

27 Komentářů

  1. Cheorchia
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 12:02 — Odpovědět

    Pokud Buh udelal Evu oblecenou,pak se budu stydet za svou nahotu :)).
    Jsem krasna zena,mam zenske telo,proc se halit do dlouhe sukne?
    Pokud si zena mysli,ze jeji cena stoupne se zahalenymi kotniky-dobre ji tak.
    Zena ma vypadat jako ZENA :)).
    Me neuráží,kdyz se na me muz usmeje,protoze hezky vypadam.
    A nebudu cudne klopit zrak.Budu se divat hezky zprima!
    To jak clovek vypada,to je prvni signal,jestli se s nim ostatni daji do reci.To jaky je,to se ukaze casem a mozna zustanou prateli :)).
    Hezky den preji.
    Eva Cheorchia

    0
    0
  2. 7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 12:52 — Odpovědět

    Příjemně napsáno… to především.
    Nicméně bych moooc poprosil o odkazy anebo přímo argumenty toho, jak otázku oblékání muslimských žen zpracovali ti “vědci” – to, co smíme číst v boldu, mi “vědecky” příliš nepřipadá…
    Nicméně, plně respektuji kdejaký hadřík. A moc se mi líbí vzkaz jak pro Lenku tak i pro Cheorchiu – “ó děvčata, snad budete blažena…” -acb-

    0
    0
  3. K Vankova
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 14:00 — Odpovědět

    “Zena ma vypadat jako ZENA :)).” S tim bych ráda polemizovala, to je jen další bič často braný do ruky lidmi, kteří přece dobře vědí “jak má správná žena vypadat, potažmo jak má žít, co si má myslet atp.” – Výrok sám jak kdybych slyšela splynout ze rtů třebas pana Jocha, Semína nebo Bátory – ten by jistě podepsal že: “Žena má vypadat jako žena” – A co se ženami, které prostě takto vypadat nemouhou, nebo mají tu dokonce drzost že ani nechtějí… Světě div se, ale ženy jsou lidé, a měly by mít svobodu vypadat nekenformě, pokud chtějí a to pokud možno bez následků v podobě společenské stigmatizace… Mezi povinností se zahalit a mezi povinností vyhovět kultu krásy a náležitě se “odhalit” nemusí být rozdíl jedno i druhé může reprezentovat stejnou míru společenského útlaku…

    0
    0
  4. lenka
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 14:01 — Odpovědět

    Evo,
    myslím, že ani v dlouhé sukni nevypadám jako chlap ;). A děkuji za názor, třebaže s ním nesouhlasím a zůstanu u dlouhé sukně, respektuji:-). Lenka

    0
    0
  5. lenka
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 14:15 — Odpovědět

    Achabe,
    díky. Celkem jsem váhala, jestli napsat článek odborně s více fakty nebo shrnout jen hlavní pravidla pro oblékání. Důkazy se berou v Koránu a praxe za dob Muhammada, kdy se hodnotí věrohodnost příslušných výroků, i těcho, kdo je později vyprávěl atd., porovnávají se, jak jsou v souladu s Koránem, s tím, co si pamatovali jiní.
    http://www.e-islam.cz/node/266
    Tady v tom odkazu se tedy píše hlavně o zahalení tváře, ale důkazy pro nošení i obyčejného zakrytí tam jsou. Naprosto většinový názor (co se týče sunnitského islámu) je ten, že šátek je povinnost. Ty názory pro nenošení jsou menšinové a popravdě jsem nečetla ani žádný věrohodný důkaz, který by nenošení obhajoval. Takový klasický argument, že nezáleží, co na hlavě, ale v srdci, neuznávám. Pokud mi srdíčko bude říkat, že islám je pro mě pravá cesta, pak se budu řídit tím, co mi přikazuje. Také jsem k šátku dospěla postupně. Zpočátku jsem své nenošení argumentovala úplně stejně :-).
    Pokud by se třeba Soňa mohla vyjádřit, odkud vycházejí argumenty pro nenošení, tak budu ráda.

    0
    0
  6. 7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 15:24 — Odpovědět

    1) Rozhodně piš, tak jak píšeš, protože je-li jen jeden BigBoss, tak je lepší si ho uvědomovat civilně, a ne jako nějakého bubáka – prostě, měl by tu bejt s náma denně a použitelný, protože tu jeho oddělenost (svatost) musíme cítit především sami a hluboko uvnitř. Náš klub tomu říká: b*habojnost = důstojný respekt. A “povinný” respekt, anebo (chas we-chalila) dokonce strach, jsou na holubí hovínko.A vlastně jenom “svatým kšeftem”.
    2) Nechci se točit ani na “slovíčkách” – jenom mne skutečně poctivě zaujal ten obrat o “vědcích” islámu, protože i v jidiškajt je zahalování žen samozřejmostí, popisuje to i midraš nazvaný Nový zákon a jsou tam u nich kluby, kde děvčata nosí hlavěnky zahalené – někdy do rajcovních šik čepečků, starší děvčata poctivě stracho-bojně anebo b*ha-bojně do odporných šátků. Ta rajcovní varinata je mi bližší a pochopitelně více baví, ba dokonce více svádí k velebení Nebes, haleluja – což možná právě mimoděk zcela nevědecky dává za pravdu jak Koránu tak i Cheorchii.
    Nicméně v jidiškajt (pokud si judaismus nechce přiznat, že všechny paruky a spol jsou jen futrál na manželku, anebo v lepším případě snubní prstýnek rozprostřený na celé ženské tělo – tedy označení “majetku” anebo “odpovědnosti”, anebo “smlouvy” – což na první pohled vypadá, že islám převzal) právě ty vědecké argumenty chybí. Laskavější procento židovského myšlení to vysvětluje zcela nevědecky (!!) – mystériem krásy. A tak jsem zadoufal, že islám na to příšel i skrzevá ty “vědce” (Poslaný link mi to nepotvrdil)…
    Ostatně manžel či partner, jistě vychutná obě podoby ženy. Tu domácí – okrášlenou, i tu veřejnou – zahalenější. Mám vždycky radost, když si Kochavi cestou ke Kotlu anebo do divadla nějaký ten šátek vezme. Pro mne je najednou jiná a jinak krásná. A asi by byla i ve futrálu – pouze by mi připadala směšná. Jako Rychlé šípy.
    Ale to se dostáváme obloukem zase k tomu čepečku versus šátku. Je-li zahalení vlastně taky rajc, pak se vytrácí motiv – nesvádět chlapy. A na druhou stranu, je-li zahalení diktováno tím futrálem na krásno, pak není divu, že s posunem doby, je potřeba hledat hlubší, vnitřnější důvody než jenom příkaz nějakého kánonu. Prostě poznat, proč má být lidská bytost venku nehezká (pro chlapečky v autobuse stejně a tak jako tak “klásná”)
    3) Protože židovské ortodoxní paruky že živých vlasů jiných žen, které jsou vlastně od svůdných a “svody vyvolávajících” vlasů k nerozeznání, akorát že pod nimi je skinheadská lebka – anebo tvrdošíjné chození pod prostěradlem – mi připadají, jakoby se odtamtud pámbu nějak vytratil. (Z toho vědeckého hlediska. Nevěřím, že existuje chemicky vzorec Boha, ale něco hodně tomu blízkého bych znal…
    Ergo, “o buďte blaženy, ženy v parukách i v prostěradlech”, a ty Pane světů, nám dej poznání, jaká cesta je správná. To, že nemáme zatracovat ani futrálnice ani parukářky, už víme, ale jak se máme skutečně chovat my sami, aby to bylo libá vůle tvá? To nás prosím nauč a dovol pochopit.. Tatezisn … Amen

    0
    0
  7. Edita Černíková
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 19:31 — Odpovědět

    mám 72 rokov, takže som už niečo videla a zažila. Donedávna som žila v Tepliciach, kde sa to Arabama hemží. Párkrát som si k nim v parku prisadla a musím napísať, že sú to oveľa viac ŽENY ako tie v minisukniach. Rozhodne je viac sexy dlhá sukňa trebárs s rozparkom, ako špekaté nohy v mini. A cudne sklopený zrak??? Ono sa pozná, či cudne sklopí zrak koketa, alebo skutočne cudná žena.Ano, BigBoss stvoril ženu nahú, ale len po páde hriechu jej to začalo vadiť.Nekritizujem “Cheorchie”, ale obdivujem “Lenky”.

    0
    0
  8. Hana Najmah
    7.9.2011 – 8 Elul 5771 v 21:42 — Odpovědět

    Jsem muslimka, češka a pravdou je, že vzít šátek na hlavu v kotlině české, je problém. pokud zavážu dozadu, litují mě , že jsem nemocná. pokud klasicky muslimsky, táhni odkud jsi přišla… ráda… miluju moje české maloměsto… :D nicméně, víra nemá trvalý pobyt a to že si nepřeju, aby moje dlouhé nohy, pevná prsa a krásné blond kadeře očumoval každej kdo gatě nosí, protože je toto vše určeno jen pro jednoho muže, není snad takový problém (a to pro ateisty zcela záměrně pomíjím fakt, že tak činím s pokorou k Bohu)… nebo ano? a nemyslím si, že nevypadám jako žena… ba naopak, pokud mám dlouhé věci a volné, vypadám více žensky… nikdo si mě s chlapem nesplete a když s někým mluvím? světe div se, ale kouká se mi do očí a ne do výstřihu.. to jsou mi ale novinky, co jsem muslimka a halím své tělo do závoje cudnosti… spousta holek by to mělo zkusit, ale faktem je, že je to jen pro sebevědomé a moudré ženy, které vědí kdo jsou a proč dostaly tu čest žít… zkuste to holky… třeba najdete i jinou svojí krásu než čouhající kalhotky z minisukně a pupíček s piersingem.. btw mám opravdu sexy tatto… ale to už je na jinou pohádku ;)… tak assalamu aleikum a Allah vás provázej všechny…

    0
    0
  9. lenka
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 07:16 — Odpovědět

    Achabe
    1.Ten povinný respekt bych zase až tak nezatracovala. Někdo nas sebou ten bič asi potřebuje. Nejde o nějaký šátek, o půst, takovými věcmi si člověk uškodí maximálně sám sobě. Pokud už ale jeho chování zasahuje do života jiných lidí a škodí jim, pak lepší ten bič.
    2.šátek jako futrál na manželku bych neviděla. Vždyt ho nosí i nemanželky. Problém, když ho někdo musí nosit ze strachobojnosti, kdy rodina, vláda… nařídí. To je pak o těch hovínkách.
    Proč být venku nehezká; je to prostě o těch chlapech, no. Žádná věda. Nehezká si spíš nenajde náhradu za manžela, na ostatní nehezké na ulici se její manžel spíše nepodívá, spíš se nerozvedou, … Ochrana rodiny. Zase na druhou stranu, když tady budu venku nehezká, kolem mě ženy hezké, manžel se podívá,.. to je situace teda :-)).
    3.Amen

    0
    0
  10. lenka
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 07:19 — Odpovědět

    Paní Edito,
    moc děkuju za krásná slova. Teplice jsou mojí srdeční záležitostí. Tam jsem si prvně nasadila šátek na hlavu a cítila se v něm úplně normálně.

    0
    0
  11. lenka
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 08:56 — Odpovědět

    salam alaykum Hani,
    díky za konečně i nějakou muslimskou podporu v diskuzi :-). Taky někdy nechápu, proč mají lidé potřebu komentovat můj šatník. Mně, když se nelíbí něčí ohoz a zjev, tak se třeba podivím vnitřně, někdy se třeba pokradmu kouknu, jestli mě nešálí zrak, ale komentovat hlasitě nebo koukat/ nechci říkat civět s otevřenou pusou prostě nedělám. Nehledě na to, že toho dotyčného neznám osobně a nerada dělám soudy na základě zjevu. Kdyby člověk opravdu dělal lidem kolem něco zlého, ale určite i sama znáš, že když jdeš muslimsky oblečená, tak se snažíš své chování ještě více korigovat, abys nehodila špínu na celou ummu. Já třeba často “usměrnuju” manžela, když jde rychleji než já, že nejsme v Afghánistánu :-)), nebo at se ztiší, bo si lidi budou myslet, že se se mnou hádá.
    Moc se mi líbí, jak píšeš, že víra nemá trvalý pobyt :-)

    0
    0
  12. Hana Najmah
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 20:58 — Odpovědět

    wa aleikum assalam leni.. není za co.. píšu, co cítím a co si myslím.. někdy prostě češi nechápou, že víra nikoho neohrožuje a že jen lidi se ohrožují navzájem… to že muslimové nesmrdí chlastem a pětkrát denně se myjí, a voní, nikdo neví.. a to že my jsme krásný holky, jenom prostě to svoje sexy nedáváme na odiv.. to tu prostě nesebevědomí češi nepochopí…mockrát jsem se setkala s názorem, že mi to sluší.. ale častěji že jsem strašák do zelí.. a když se podívají lidi na papírovou padesátku, anežka je tam taky zahalená.. a proč my nemůžeme… prostě jsme jako muslimky v potravním řetězci až za gypsy… holt.. nicméně, já se tak necítím, živím svoje děti sama… pracuju, studuju a nosím dlouhé sukně… modlím se, nekouřím, nepiju, drogy neberu, netahám se s chlapama po hospodách.. a to že mám šátek? … jednak co je komu do toho a jednak se nemusím ospravedlnovat… jen přemýšlím co vlastně dělám špatně.. platím daně jako všichni, ani přídavky neberu… platím si zdravotní i sociální pojištění… TAK PROČ TADY TI OSTATNÍ ŘEŠÍ TO JESTLI MÁM ŠÁTEK A DLOUHOU SUKNI? AT SI KAŽDEJ ZAMETE PŘED VLASTNÍM PRAHEM… A PAK HODNOTÍ A SOUDÍ!

    0
    0
  13. Fatma
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 21:26 — Odpovědět

    Nestačím se divit jsem muslimka a nějak nechápu čím Vás nemuslimy obtěžujeme Achabe snad ne tím že nosíme šátek? Naprosto souhlasím s Hankou a Lenkou raději se taky oblíknu do dlouhý sukně a šátku než jít polonahá aby si každej chlap prohlížej moje tělo a nebo aby na mě někdo pokřikoval nemístný poznámky jak to některý chlapy umí. Navíc pro chlapa je vždy přitažlivější ta co je víc zahalená než ta co skoro vše ukáže na ráz chlap vidí skoro vše a pak už toho tolik zajímavýho k objevení není. Navíc sdílím názor, že moje tělo je pouze pro jednoho muže a nemám sebemenší důvod to ukazovat všem a jistě že mě jako každou ženu potěší když slyším že jsem krásná, ale stačí mi to od muže, který mě miluje a nemám sebenší potřebu zvedat si ego tím, že se projdu napůl nahá a bude se na mě každej zubit a koukat na mě vlastně jako na kus masa co je k mání. To si raději zvednu ego tím, že něco v životě dosáhnu. Navíc tím, že jsem zahalená mě okolí posuzuje jako člověka a ne jako něco přitažlivýho a o praktické stránce šátku ani nemluvím. Věřím tomu, že nemuslimy to pobuřuje vidět ženu v šátku hlavně tu mužskou část. Evropané sou bohužel takový, že by nejradši viděly běhat ženský nahý. Takže pánové co nesouhlasíte s námi muslimkami koukejte si po těch polonahých co Vás oblažujou pohledem a nás si nevšímejte a dámy co Vás to tak pobuřuje pobuřuje Vás to že máte míň pozornosti tím, že muslimka na sebe strhne pohled vždycky, nebo proto, že na nás ty chlapy nekoukaj jako na sexuální objekt? Vlastně můžete být za muslimky rádi, protože veškeré sexuální pohledy mužů se strhnou na Vás a to je to co Vás uspokojuje. Díky bohu, že jsem muslimka a jsem na to pyšná.

    0
    0
  14. Elina
    8.9.2011 – 9 Elul 5771 v 22:02 — Odpovědět

    Opravdu víra nikoho neohrožuje? Přežila bych ve zdraví, kdybych v muslimské zemi vyšla na ulici po evropsku oblečná a s křížkem na krku? Dávala bych prostě najevo svou křesťanskou víru, radost z toho, že mohu chodit nezahalená a vnímat, jak mě hřeje slunce a vítr fouká do vlasů a radovat se z prostých, kažodenních darů života.

    0
    0
  15. lenka
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 06:16 — Odpovědět

    Fatmo díky,
    jen myslím, že zrovna Achab nepsal, že by ho zahalení nějak obtěžovalo :-)

    0
    0
  16. lenka
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 06:27 — Odpovědět

    Elino,
    určitě by Vás v neohrožovala víra. Muslimskou zemi myslíte třeba např. Egypt?
    Zajímá mě také termín “po evropsku oblečená”. Jak má vypadat klasické evropské oblečení? Když už si teda Evropané “zakládají” na té křestansko-židovské tradici, mělo by to být něco tradičního. Možná po vzoru “padesátikorunové” Anežky :-)

    0
    0
  17. Fatma
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 12:30 — Odpovědět

    Pravda Leni tak to tedy myslím všeobecně pro každého koho to pobuřuje. Pro Elinu v muslimské zemi neriskuješ o nic víc než v Evropě pokud budeš vyzívavě oblečená riskuješ vždy a všude a to minimálně to, že se tě někdo pokusí znásilnit. A pokud jedeš do muslimské země a víš, že pokud si vemeš minisukni a výstřih a víš, že pro ně budeš víc než přitažlivá a bude ti to neustále někdo dávat najevo a počítáš s tím tak hurá do toho. Jsou i takové turistky co si sundají horní díl plavek a přesto si je nikdo nedovolí obtěžovat a to i přesto, že jsou v muslimské zemi. Ale pokud máš na mysli, že by tě muslimové ukamenovaly, protože budeš vyzívavě oblečená a budeš mít křížek na krku tak to opravdu ne. A čím více jim dáš najevo že jsi lehce k mání tím více budeš mít návrhů a tím méně budeš mít pokoj.

    0
    0
  18. Elina
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 13:06 — Odpovědět

    Milá Lenko, nemyslím nijak vyzývavé obleční, ale třeba decentní slušivý kostýmek se sukní ke kolenům a lodičkami na podpatku. A nevím, jestli bych třeba v Íránu, kdybych k tomu navíc ještě vzala do ruky Bibli, přežila cestu ulicí bez úhony. Přeji vám pěkný den.

    0
    0
  19. 9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 13:14 — Odpovědět

    A to je právě onen důvod, proč mne zaujalo to “vědecké” vysvětlení. Podle některých reakcí (ať si češi huknou a daj nám pokoj) mi tam to vnitřní zklidnění chybělo, víc a víc se ukazuje, že je to jakýsi obranný mechanismus proti sexualitě – fajn, ale to je pavědecké – jak nám ukázaly komentáře 18) a hlavně 19) ..
    I jiné “kluby” (myslím tím nyní jidiškajt) mají zdánlivě složité pokyny http://eretz.cz/Tora/05-06_kitece.mp3 – ale ty mají hlavu a patu, své vnitřní logické zdůvodnění, bez výmluv na “víru”, její trvalé bydliště anebo dokonce na “odporný mačismus”. A má původní otázka mířila jen a jen tímto směrem. PROČ ? Nikoli, kdo je jaký, horší nebo lepší, nebo svobodnější… Ale PROČ omezovat svobodu v oblékání i ve svlékání :o))

    0
    0
  20. lenka
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 13:46 — Odpovědět

    Elino, právě proto se ptám, jakou muslimskou zemi máte konkrétně na mysli, protože třeba v takovém Egyptě se můžete takhle procházet vcelku normálně, v SA těžko. Záleží to na zákonech dané země. Pokud vím, tak Korán ani hadísy nikde neuvádějí, že máme jakkoli napadat nemuslimy pro jejich oblékání. také přeji hezký den.

    0
    0
  21. lenka
    9.9.2011 – 10 Elul 5771 v 13:57 — Odpovědět

    Achabe,
    mechanismus proti sexualitě může být. Dle mého názoru prvotní příčinou je ochrana rodiny jako celku. Ne jenom chlapů, aby se náhodou jejich manželka někde “neztratila”, ale i třeba ochrana manželek, aby se nezakoukal někde manžel. Ochrání to děti, které nebudou žít v rozdělených rodinách. Vždyt výhod by mohla být spousta. I vědecky jsou prokázany důsledky rozvodu na dítě.
    Na víru není potřeba vědeckost, i když dneska ji asi hodně věřících potřebuje. “potřebujeme” vědět, proč se nesmí jíst vepřové maso, a ano; vědecky máme prokázáno, že nepatří k těm nejzdravějším. Ale proč potřebujeme takové důkazy? ¨Proč my je potřebujeme a dříve lidé prostě následovali to, co bylo sesláno. Věřili i bez vědátorování ve víře. Proč ramadán? Žádné vědecké vysvětlení není. A nám stačí, že to děláme pro Nejvyššího.

    0
    0
  22. Edita Černíková
    10.9.2011 – 11 Elul 5771 v 21:43 — Odpovědět

    a zase moj obdiv…. Lenka, škoda, že nepoznám veľa kresťaniek, ktoré tak úžasne obhajujú to, čo veria… Ano, aj ja si myslím, že nepotrebuje dokazy…. Najvyšší povedal…. a dal nám oči, ktorí vidia,

    uši, ktoré počujú a srdce, čo cítí….

    0
    0
  23. 10.9.2011 – 11 Elul 5771 v 21:49 — Odpovědět

    Příjemný nový týden. Lenko, nevolám po “důkazech”, volám po pochopení. Jinak jenom plníš, což je možná chvályhodné, ale k čemu? Vznešený je vznešenější, než aby mu frčelo na tom, zda plníš nebo neplníš. A tam někam se chci se dobrat. Valdenské, Katary, inkvizici, šoa a Srebrenicu, jsme tu už měli. Taky všichni jen plnili ….
    Ale možná je to jen to tvoje nešťastné slovíčko v původním článku “Otázka oblékání muslimské ženy je islámskými vědci detailně zpracována”. Tak jsem si dovolil poptat se na tu “vědu” :O))

    0
    0
  24. Jarmila
    11.9.2011 – 12 Elul 5771 v 15:17 — Odpovědět

    Pěkně napsaný článek, zajímavá diskuse.
    Vznešený je vznešenější, než aby mu záleželo na tom, zda plním(e) nebo
    neplním(e). Je nekonečně shovívavější než si myslím(e). Je jen jeden, ale
    zároveň je mnohými. Strom je jeden, ale má tolik větví! Všechna náboženství
    jsou částí jednoho Stromu-Boha. Vyšplhá-li kdo nahoru a zůstane na jedné větvi, bude se strom zlobit? Bůh stvořil mnoho cest, které k Němu vedou,
    snad proto, aby potěšil každého jeho vlastním způsobem. Na cestě k Cíli
    si navzájem nemusíme rozumět. Někteří půjdou jednou cestou a někteří jinou,
    ale každá dokáže nabídnout inspiraci.
    Myslím si, že Jemu nezáleží na tom, v jakém oděvu vyjdeme z domu, protože jednou se všichni BEZ jakéhokoliv oděvu ukážeme v tom pravém světle. V tom “horním” světě neexistuje žádná móda a neplatí žádné předpisy pro odívání. V tom “dolním” světě bychom (dle mého) měli volit styl oblečení, jaký vyhovuje našemu zp.života, ale především takový, abychom se v něm cítili dobře a volně. Jen v tom oděvu, který ženě opravdu “sedí na míru”,
    se ukáže její osobitost, harmonie a půvab. Osobní kouzlo, které nezná věku ani náboženství, je snad o něco míň než fyz.krása, ale zahřívá srdce lidí mnohem víc. Já nekoukám tolik na to, co mají lidi na sobě, ale co mají
    vepsáno ve tváři…

    0
    0
  25. lenka
    12.9.2011 – 13 Elul 5771 v 07:32 — Odpovědět

    Achabe,
    proč plním? Protože věřím, že to plnění má smysl. Protože věřím, že je to tak správné. Že to k něčemu pomůže. A vím, že i kdybych dneska sekla s islámem, tak si ten šátek nechám a vážně to nebude kvůli plnění ;)

    0
    0
  26. lenka
    12.9.2011 – 13 Elul 5771 v 07:47 — Odpovědět

    Jarmilo díky,
    ano máme hodně cest. Netvrdím, (asi se na mě za to někdo bude zlobit), že je jen jedna správná cesta, stejně tak netvrdím, (taky se asi někomu líbit nebude), že islám je cesta pro každého. Ať je to, jak chce; dle mne, každá cesta, která nám pomáhá stát se lepším člověkem, je správná, ať už v šátku nebo bez :-)

    0
    0
  27. lenka
    12.9.2011 – 13 Elul 5771 v 07:51 — Odpovědět

    pro paní Editu ♥
    a vlastně i pro všechny :-)

    0
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Do Rumburku doputovala výstava o Franzi Kafkovi

Další článek

České dráhy opět dokazují, že jsou jen parazitem