Toť zjištění omšelé a jako první s ním přišli (s největší pravděpodobností) bráškové východňári – tedy učitelé východních směrů, kteréžto směry směřují přes makrobiotické pokusy až k výsledné nirváně.Já bych tu teď ale nerad mluvil o kašrutu anebo o specialitách nejrůznějších klubových kuchyní. Radši bych se věnoval znamení šelmy – tedy třem znakům waw, (třem šestkám onoho apokalyptického 666) a jejich jídelníčku!
Ke znamení šelmy jen docela okrajově, sami v tom máte ne-li jasno, tedy předem rozhodnuto. A tak jeden chápe pod satanistickým 666 „katolíka“ a jeho římské číslice v prohlášení o tom, že papež je vlastně nejvyšší biskup a náměstek Vznešeného – tedy „pontfeX maxiMus ViCarius DeI“ (kam se jim vytratila ta padesátka chybějící do výsledného DCLXVI to nemám potuchy). Katolík si to zase myslí o někom úplně jiném, protože i jeho ovce chtějí slyšet spolehlivé bečení výkladu Apokalypsy, a kolega Aharon se to už týden domnívá o svém počítači a v něm nefungujícím a v roce 2013 definitivně se zřítivším webu (www). Uživatelé Zeitgeistu také na něco přijdou, a pokud ne, spolehlivě za vším stojí ilumináti, z nichž bezmála polovina jsou stoprocentně židi!
Málokdo si dá tu jednoduchou prácičku studovat znamení šelmy po hebrejsku. Tedy jako tři šestky: waw + waw + waw. WWW. A jak se u nás na www.lamedwaw.org snadno dozvíte, waw – neboli šestka není v symbolice Svatého jazyka nic jiného než člověk. Tři šestky, tři lidi. Kteří asi?
I na to nám bohatě stačí číst. Onen dopis, co nám Vznešený nechal zaznamenat a převyprávět Mojžíšem. Všimli jste si v tóře té neskutečné absence Rychlých šípů? Všichni bibličtí supermani jsou docela normální týpci. Ti tři – waw, bytosti anebo archetypy (dokonce v jednom jediném člověku) se jmenují : cadik, raša a bejnoni tj. cadik, přestupník a člověk středu – obyčejný průměrný člověk. Znamení šelmy je zas a jenom člověk a míra člověčiny (humanity) v něm.
A troufnu si dokonce ještě jednoho kacíčství – znamení šelmy je přítomno v každém – i v těch nejznamenitějších postavách bible. Abraham začínal jako pěkný „raša“ – vždyť on i jeho celá family zpočátku sloužili modlám, ještě v Egyptě „prorockou vizí osvícen“ vydává svoji manželku za sestru (což je sice pravda, ale tak nějak jemně modifikovaná), jako docela „prostřední člověk“ smlouvá se Vznešeným o osud Sodomy a Gomory a trvá mu to pěkných pár let, skoro až na horu Moria, než je z něj cadik jak poleno. Podobně je na tom i jeho vnuk Jaakov, který si taky prožije nekalost, lidský rozměr člověka středu ve službě u Lábana a nakonec boj s andělem. A dokonce i Šalomoun anebo Šaul – kteří to zase berou opačně. Od talentovaných ješibocherů k maličko pokaženým králům a králíkům. Znamení šelmy je pozoruhodné, ale je svou člověčinou spíš krásné než démonické…
Co asi taková šelma žere? Tedy jí – za předpokladu, že se jedná o lidstvo. Přesně to, co každý „bejnoni“. Tak jsme od přírody (Sladý budiž požehnán) jaksi uzpůsobeni. Každý slušný lidský tvor potřebuje jíst, a proto maká, aby bylo co do pusy. Je možná pravda, že přestupníci (rašajim) shltnou i to, co by zbytek vemíru do úst nevzal. A nejde jen o trejfe! Ale třeba i chleba zahálky anebo takzvané „košer trejfe“ – tedy po židovsku košerné pokrmy nicméně bez modlitby a se žlučí. Ale vemkoncem jedlé to je a tu nepoživatelnost tomu dodávají jen tím, že překračují některé obecně a některé židovsky platné limity. Lidé středu – jak už jejich označení napovídá, se tak maličko plantají mezi oběma extrémy. Čili tu a tam do sebe taky narvou nějaký ten drobek „chleba zahálky“ anebo „kaši se žlučí“, ale tak nějak se o nich předpokládá, že by se rádi stravovali v souladu s doporučením Nebes.
Vy, kdo pilně studuje „životopisy židovských svatých“ jste se v chasidských legendách určitě dočetli, že pro cadikim není až takový problém, vyslovit správnou kombinaci znaků a nastojte, je tu šábesová pečínka takříkajíc obratem jazyka. (Narážím teď na story, kdy si dva slovutní takovýmto způsobem „vyčarovali“ nádherný šabat, ačkoli jinak platí staré dobré talmudské pravidlo, že kdo se v pátek nepostará, nemůže se divit, že je pak šábes na dvě křivé slzy. A i oni jednali za zcela specifických okolností a ne z pohodlnosti, šarlatánství anebo zpupnosti. Jen na počest Princezny Šabat!) Nicméně až na tyto výjimky je i většina cadikim živa (nejen) chlebem.
Známe ale také ještě jednu ingredienci, kterou lahůdkám cadiků přisuzuje prorok Habakuk. Nesmírně rád se jí dotýkám prsty, kdykoli mám možnost dokumentovat některý z bejt-olámků, těch tichých kamenných archivů – židovských hřbitovů. Tam a pochopitelně i v tóře stojí psáno : Cadik be-emunato jichje – Cadik je živ ze své „emuna“. A podíváte-li se do svých příručních překladů BigBossova dopisu, ke svému úžasu se dočtete, že celý překladatelský svět to tlumočí jako: Spravedlivý živ je ze své víry !!! Já to nezpochybňuji, jenom mi to nechutná. Ale vy si chuť pokazit nenechte. Jsme skutečně to, co jíme.
Jeden háček to ale má. A vy ho dobře znáte. Hebrejské emuna má naprosto stejný kořen jako notoricky známé Amen. Jak uvnitř sebe sama to slůvko „amen“ vnímáte? Spíš jako „doufám“ – tedy „věřím“, že se tak stane. Anebo „je to vpravdě přesně tak“, jak jsem se právě snažil pomodlit ? I to je na vašem svobodném rozhodnutí. Stanete se tím, co jíte.
Někteří cadikim (a hlavně bejnonim, co se za cadikim vydávají), se chtějí krmit „vírou“ a pak s plným pupíkem té své kaše – někdy s medem jindy dokonce i se žlučí, mají pocit, že ostatní „víry“ nemají na jídelníčku co dělat. Jiní cadikim se raději skromně krmí „věrností“ (komu asi?), chtějí být „pravdiví“ v sobě, k sobě i k světu, a proto prostě vůbec nevěří, ale jsou jen a jen věrní. A tím získávají jistotu. (Což jsou všechno základní a klíčové významy hebrejského emuna.)
Jsme to, co jíme. Cadik be-emunato jichje. Amen! … Já jsem jen docela průměrný – ne-li hodně podprůměrný „bejnoni“, a tak se snažím uživit pokud možno poctivým chlebem. Obyčejným, pozemským, ale v „emuna“. Už proto, že docela rád zpívám svoje písničky, a ne ty „koho chlebové“. Ale cadikim, kteří jsou živi svou pravdivostí – ty žeru!! Zatímco z těch, co jsou živi ze své „víry“, se mi zvedá žaludek.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
Přečtěte si také od autora: Korejský jehovista
6 Komentářů
pravda pravdouci, az diky jednomu prazvlastnimu setkani s jednou mladou slecnou, mi naplno doslo, ze se ne nadarmo rika o tom, co znamena cukrovka, a ceho je to nedostatek…… no zpetne mi pak doslo proc je ten tvuj pohle na Boha takovej jak je, nesmiritelnost, prisnost, laska, ale taky poradnej soud…… to si celej ty, tvuj osobni zivot, to, jak ty si sam zachazel s dary , co ti byly dany, zadne kosti, vzdy je to na nas a mozna trochu na vychove ta se podepise v tech chybach otcu, to pisu obecne,…ty sam si to co si ze sebe sam udelal, sam si se stvoril a tvoris dal
tak jako ja, jsi ty zodpovedny za vsechno, co si ze sebe udelal, jaky jsi ty, takovy je tvuj Buh…….. dekuju za poznani
a to ostatni, to jsou jen sminky, jevistni doplneni….hra, role, ale nejsi to ty!
a to neber jako vytku, na to nemam narok, jen ze mi pozde doslo, proc si se zachoval, tak jak si se zachoval, vcetne toho podvudku s tou otazkou hned napocatku, pac bylo jasne predem, co odpovim……ale jo, stejne dik za lekci od tebe i od Nenahody (pac takovej je muj Buh, neni zlej, neni nesmiritelnej, jen uci, vede, je to tatka, ne soudce a kat)
:-) :-) :-)
dneska jsem cetla krasnou myslenku, urcite se nejakym zpusobem tyka me, jinak bych ji neobjevila, ale posilam dal, trebas pomuze: zpusob, jakym se chovas ke svym bliznim, je odpovedi na to, cemu skutecne veris. zpusob, jakym se chovas ke svemu sousedu, je i zpusob, jakym se chovas ke svemu Stvoriteli.
a ta otazka :-), je super, ze to tak dopadlo, pac odpovedet opacne, tyjo to by byla monst katastrofa….jen skoda, ze nevim, jak by si zareagoval na opacnou odpoved :-) :-), ciste pouha zvedavost, to uz zustane vecnym tajemstvim, ale mam pocit, ze i na tohle si mel pripravenou verzi, ostatne vse dopadlo, tak jak se to melo stat, rozlite mliko se nekonalo