Na módních přehlídkách jsou zřídkakdy vidět v první řadě a volí utajení, pokud jde o zadávání zakázek, přesto se ženy ze zemí Blízkého východu staly nejvýznamnějšími zákaznicemi sektoru luxusní značkové módy na světě, napsala agentura Reuters.
Tento trend může být překvapující, pokud bereme v potaz skutečnost, že mnoho arabských žen, především v oblasti Perského zálivu, se tradičně halí do závojů. Jejich kalendář společenských událostí, který čítá obvykle 15 až 20 svateb ročně a soukromé párty každý měsíc, vytváří větší poptávku po haute couture než příležitostné charitativní bály a večírky smetánky v Evropě a Severní Americe. A vzít si stejné šaty dvakrát nepřichází v úvahu.
Mezi obvyklé zákaznice exkluzivních salonů obvykle patří členky bohatých průmyslových nebo královských rodin či lidé žijící za hranicemi vlasti. Nejlepší zákazníci haute couture se soustřeďují v oblasti kolem Perského zálivu – Saúdské Arabky, Kuvajťanky, ženy z Kataru a Spojených arabských emirátů se na společenskou událost, kde nebudou žádní muži, nezdráhají utratit 50.000 eur (1,2 milionu korun) za šaty s hlubokým dekoltem.
Odborníci na módu tvrdí, že pokud se zhorší obchodní prostředí v Evropě a v Severní Americe, Blízký východ pravděpodobně v oblasti luxusní módy v dohledné době zůstane jedním z předních klientů. Průmysl s luxusním zbožím ještě globální zpomalení ekonomiky nezasáhlo, analytici se ale obávají, že z poklesu nevyjde nezasažen, obzvláště pokud začne zpomalovat růst Číny.
Rím, dcera významného stavebního magnáta na Blízkém východě, tráví většinu času poletováním mezi Paříží, Londýnem, Dubají a Bejrútem a je pravidelnou zákaznicí haute couture. Začala si také navrhovat šperky.
“Chci se lišit od ostatních,” tvrdí ve svém pařížském bytě. “To, co chci, jsou jedinečné kousky, extravagantní a šik. Nechci zaplatit 5000 nebo 6000 eur za šaty, jako se mi to nedávno stalo s kouskem od Pucciho, a vidět je ten samý večer na někom jiném.”
Na svatbách v zemích Perského zálivu jsou podle jejich účastníků muži a ženy obvykle rozděleny. Tisíce žen se shromáždí v jednom velkém sále – všechny nosí haute couture – a některé se nebojí vzít si opravdu odvážné a odhalující kusy. “Některé ženy mají hluboký výstřih a dokonce průhlednou látku,” říká Rím, která takové svatby pravidelně navštěvuje a ročně si koupí 30 až 40 šatů od návrhářů.
V SAE, které jsou největším zákazníkem ze států v Perském zálivu, designérské oděvy se sumou 700 milionů eur (asi 17,3 miliardy korun) představují 42 procent celkového prodeje luxusního zboží a jsou tak zdaleka největším segmentem průmyslu s luxusním zbožím. V červnové zprávě to tvrdí organizace pro výzkum trhu Euromonitor International, podle níž hrají prim šaty a sukně od návrhářů.
“Pro nás je Blízký východ trhem, který spolu s Čínou roste nejrychleji,” řekl výkonný ředitel luxusní značky Hermés Patrick Thomas na nedávném týdnu módy v Paříži. “Tyto trhy dlouho upřednostňovaly okázalejší druh luxusu a teď chtějí rafinovanější a diskrétnější styl,” dodal.
Trh na Blízkém východě podle něj začal prudce růst teprve před dvěma nebo třemi lety a teď se na růstu prodeje této značky ročně podílí 30 až 35 procenty.
Pro Dior, Chanel, Valentino, salon Stéphane Rolland a další luxusní značky preferované bohatými blízkovýchodními ženami je největším úkolem vést podrobné záznamy o tom, kdo si co kupuje, aby zabránily tomu, že příslušnice stejných společenských kruhů si koupí stejné šaty pro stejnou příležitost.
“Dobrý obchodník musí znát celou rodinu zákaznice a klást jí co nejvíce otázek je možné, protože my nemůžeme dělat chyby,” řekla asistentka prodeje pro salon Dior v západní Evropě, která se specializuje na blízkovýchodní klientelu Dioru. Často se podle ní závodilo v tom, kdo si koupí ty nejdražší šaty, nikoli ty nejelegantnější nebo nejstylovější.
Na svatbu, která trvá tři, někdy ale až sedm dnů, každá zákaznice potřebuje nejméně pět až deset různých outfitů – pro módní značky to je dobrá zpráva, která s sebou ale nese obtíže spojené se záznamy.
“Samozřejmě nemůžeme pojmout všechno, ale snažíme se,” řekla asistentka v Dioru.
Pro ženy z blízkovýchodních zemí je haute couture symbolem sociálního statusu a úspěchu. Na večírcích a svatbách chtějí zazářit a oslnit potenciální tchyně, které vyhlížejí vhodné nevěsty.
“Měl jsme možnost vidět svatbu, která se nedávno konala tady v Dubaji. Na recepci bylo pozváno 4000 žen a všechny v místnosti měly haute couture,” řekl Simon Lock, který pracuje jako kreativní ředitel dubajského týden módy. “Dozvěděl jsem se o mnoha událostech, při kterých do domu pozvou návrháře na ukázku oděvů. Hostitelka si na sezonu koupí možná dvacet třicet navržených outfitů,” říká Lock a dodává, že ceny začínají na 3000 dolarů a mohou se vyšplhat až na 75.000 dolarů. Svatební šaty od Diora mohou stát až milion dolarů.
Dior, Chanel a mnoho dalších luxusních značek také pořádají soukromé přehlídky v hotelích na Blízkém východě či v pohodlí domova svých nejčastějších zákaznic. Mnoho jich podle módních znalců ale raději létá do Paříže, Milána nebo Londýna, kde mohou mít větší výběr a vidět aktuálnější kolekce.
“Našimi zákazníky jsou královské rodiny,” tvrdí módní návrhářka z Dubaje Rabíja Z. “Sjednají si s námi schůzku a my jdeme pokaždé, kdy nás žádají, abychom přišli. Milují to, že jim dáváme tu možnost změnit barvu nebo něco zkrátit či prodloužit.”
Paříž/Dubaj 8. října (ČTK/Reuters)
Žádný komentář