
Pro církevní sňatek se České republice rozhodne zhruba desetina snoubenců. Většina volí civilní obřad.
Z celkového počtu – zhruba 52.000 sňatků ročně – je katolických jen okolo 6000. Ještě nižší počet sňatků je pak u židovských obcí či jiných křesťanských církví. Například Českobratrská církev evangelická oddá hruba 200 párů ročně. Židovských sňatků se pak uskuteční maximálně pět až šest ročně. Tyto statistiky si vedou církve a také Český statistický úřad.
V případě církevního sňatku musí pár splnit několik podmínek. “Řada lidí vidí tuto věc pouze jako ‘my chceme mít svatbu v kostele’, ale obřad v kostele, to je až ta poslední věc, podstatné je, že tento svazek je křesťanský, že je před Bohem a v církvi,” uvádí katolický kněz Aleš Opatrný v příručce Příprava na manželství.
Pro katolický sňatek je třeba splňovat následující: sňatek je možný pouze mezi mužem a ženou, kteří se berou dobrovolně a chápou svazek jako nerozlučitelný. Muž nesmí být ženatý a žena vdaná a nesmějí odmítat děti. Oba by pak měli být pokřtění katolíci. Když nejsou, žádají o dispens (povolení). Například v Praze se žádost posílá na pražské arcibiskupství.
Před svatbou musejí ještě snoubenci projít přípravou. Josef Brtník, farář z kobyliské farnosti sv. Terezie, uvádí, že to trvá průměrně půl roku. Důležitým faktorem je to, zda jsou snoubenci praktikující katolíci a jak moc jsou seznámeni s vírou a křesťansvtím. Někdy stačí dvě až tři sezení, jindy mohou páry docházet ke knězi i rok.
Tato sezení jsou důležitá proto, aby se budoucí manželé seznámili se slibem, který budou skládat v kostele. Ten obsahuje několik vět. Manželé si slibují, že se vzájemně přijímají a odevzdávají, že se nikdy neopustí a že si zachovají lásku, úctu a věrnost.
Snoubenci také musí ještě před obřadem vyplnit a podepsat úřední listiny na matrice. S tou pak komunikuje kněz, který také sepíše oddací list. Ten si noví manželé vyzvedávají obvykle první pracovní den po svatbě.
O církevní sňatky je každoroční zájem zhruba stejný. Česká biskupská konference (ČBK) uvádí, že v roce 2007 mělo svatbu v katolickém kostele 6304 párů. V roce 2006 to bylo 6331 párů. V roce 2002 jich bylo méně, pouze 5839.
Ke katolické víře se při sčítání lidu v roce 2001 přihlásilo 2,7 milionu lidí. Podle autorů Bílé knihy církve – nynějšího pražského arcibiskupa Dominika Duky a publicisty Milana Badala – je jich však mnohem víc. Jejich počet odhadují na 4,2 milionu.
V počtu věřících pak následuje Českobratrská církev evangelická (ČCE). V roce 2001 se k ní hlásilo 117.212 lidí. Tomáš Najbrt z tiskového oddělení církve uvádí, že loni uzavřelo sňatek v ČCE 260 párů. Zhruba stovka civilně oddaných párů pak dostala křesťanské požehnání.
V České republice je registrováno 31 církví a náboženských společností. Deset z nich nemá takzvaná zvláštní práva. Sem patří například Česká hinduistická náboženská společnost, hnutí Hare Krišna či muslimové. Ředitel Islámského centra v Praze Vladimír Sáňka uvádí, že v České republice se ročně uzavře zhruba deset muslimských sňatků. Bez civilního obřadu by však byly neplatné. Muslimové se toto snaží změnit a chtějí získat zvláštní práva, mezi něž patří i právo uzavírat církevní sňatky. To u nás mají napříkad Svědkové Jehovovi.
Počet sňatků v ČR
Rok | Počet katolických sňatků | Počet sňatků v ČR celkem |
2008 | 5956 | 52.457 |
2007 | 6304 | 57.157 |
2006 | 6331 | 52.860 |
2005 | 6449 | 51.829 |
2004 | 6516 | 51.447 |
2003 | 6357 | 48.943 |
2002 | 5839 | 52.732 |
Zdroj: Český statistický úřad (ČSÚ) a Česká biskupská konference (ČBK)
Autor: redakce Shekel.cz
1 Komentář
Tak, aby to nevypadalo, že jsem jednostranně zaujatá pokud mám výhrady k paní Diartové, naposledy k jejímu článku na idnes, kde tvrdí že Nejvyšší přebývá v Šalamounově chrámu…..který byl zbořen a chrámová hora je pod správou islámu (od muslimky docela faux pass, i když faux pass je doslova bez chyby – jemná ironie). Přijde mi naprosto hloupé, resp. nevidím v tom logický důvod (i když to je někdy vážně marná snaha hledat logiku v legislativě), že jehovisté mají povolen cirkevní a muslimové ne.(Možná to má souvislost s polygamií, která je v islámu povolena? a pak to asi naráží na obč. zákoník, zákon o rodině atd. … hned by tu bylo téma na paní Diartovou na pořádně zajímavý článek, ale chtělo by to psát ve faktech).