Tedy prvním městem v Evropské Unii. Socialismus?
Já si spíš myslím, že velmi chytrý kalkul. Obyvatelé Tallinnu si prý toto v referendu odhlasovali. Nedivím se jim. Pokud bychom třeba u nás vypsali referendum, zda se mají platit daně, tak bychom si taky určitě odhlasovali, že se platit nemají. Nicméně v Tallinnu je rozhodnuto a co bude dál? Radnice si od toho slibuje omezení provozu aut a tím i zlepšení ovzduší.
Samozřejmě se naskytne otázka, kdo to tedy zaplatí? Vzhledem k tomu, že tržby z jízdného kryjí asi třetinu provozu podniku, tak ta situace zase není tak kritická. Automobilová doprava určitě poklesne, tak se nebude muset tolik investovat do údržby silnic. Tady vidím první zdroj. Přispět by mohli i zdravotní pojišťovny. Pokud se prokáže, že se zlepšilo ovzduší a poklesl výskyt některých chorob, bylo by to oprávněné. Na městských parkovištích bych dramaticky zvýšil parkovné. Pokud by to přineslo více peněz, máme další zdroj. Ale víme, že zdražení často takovýto efekt nepřinese.
Především by ale měli přispět majitelé hotelů a penzionů. Když jsem tu zprávu četl poprvé, první podvědomá myšlenka byla, že tam tedy pojedu a budu se bezstarostně a volně pohybovat po městě. Domnívám se tedy, že takovéto opatření, pokud vejde dostatečně ve známost, podpoří a zvýší turistický ruch. A to může být dost významný příjem. Troufám si tvrdit, že takovýto příjem již převýší zvýšené náklady na provoz dopravního podniku.
A proč něco takového nezavést v Praze? Prodej jízdenek též kryje pouze třetinu až čtvrtinu nákladů celého Dopravního podniku. Již jen tímto opatřením by klesly náklady na tisk, distribuci, prodej jízdenek a platy revizorů. Ponechme teď stranou ironii, že i Opencard by tím pádem nemusela existovat. Ale pojďme dál. To je právě ten turistický ruch, ten by dramaticky stoupl. Hotelů je dost a naříkají, že jich je příliš a s cenami jsou na dně. Již dnes je stanoven magistrátní poplatek za člověka a noc. Ten by stoupnul. Vedlejší příjmy z turistů – restaurace, obchody, zábava – to je už jen třešnička na dortu.
Byl by zde i sociální aspekt. Do veřejné dopravy by se dostali i ti, kteří nemají na auto, ba ani na jízdenku. Nešťastných exekucí při vymáhání pokut za černou jízdu by též ubylo. Bezdomovci by se měli kde ohřát. Nenadávejme, že smrdí a obtěžují. Buďme tolerantní.
Dle mě je to rozhodně téma k zamyšlení.
Autor: Tomáš Flaška
3 Komentářů
kolik “podnikatelů” se dá takto potopit? chytráku…, ale nápad jako z pohádky a kdo bude uklízet, to není v jízdném, možná propuštění z věznic na podmínku… možná… ti s náramky v domácím vězení.. pravda je však jedna, stejně je to z daní nás všech, zatím v Praze, tak proč ne?… je to hezká utopie.,
Eva: proč vyzdvihujete zrovna úklid? Stejně se můžeme ptát a kdo bude platit údržbu vozového parku? Kdo opravy? Kdo rekonstrukce výhybek a kolejí? Kdo tisk jízdních řádů? Prostě Dopravní podnik má nějaké celkové náklady, v kterých je zahrnut i ten váš úklid. 3/4 těchto nákladů už dnes hradí město. A zbylá čtvrtina je hrazena z jízdenek a předplatného. Tedy kdyby se našel způsob, jak nahradit financování tuto čtvrtinu financovanou z jízdného, tak by byl ten problém vyřešen. O tom ten článek je.
Tak tohle je opravdu socík jak vyšitej, to snad nestojí ani za komentář. Těď už jen zrušit peníze. :O(