Zdroj: Shekel

Tak nějak na konec aseret jimej tešuva, se chci podělit o to, co mne při čtení všeho dostupného zaujalo nejvíce. Je to hlavně překlad úryvku textu, který napsal Tzvi Fishman.

„Rabbi Tzvi Yehuda HaKohen Kook z Mercaz HaRav Yeshiva v Jeruzalémě píše, že tešuva je neustále přítomna ve vnitřní struktuře existence, protože se stala jsoucí již před stvořením světa. Ještě než se stal hřích, již pro něj byla připravena náprava.

Toto poznání je v dramatickém kontrastu ke křesťanské doktríně prvotního hříchu. Křesťanský pohled je, že člověk je ze své podstaty hříšníkem. Je zatracený od narození, narozen pro očistec, a spasen může být jedině v příštím bytí na onom světě. Toto učení odsuzuje lidstvo od samého začátku a tvoří základy pro morální dekadenci a korupci  bující celým křesťanským světem.

Tak jako šero a temnota zaplňuje křesťanskou katedrálu Notre Dames, přikryla doktrína prvotního hříchu jako dusivý mrak viny a útlaku lidskou existenci.

V kontrastu k tomu, judaismus učí, že prvotní hřích není prvotní. Tešuva přišla před ním. Než se hřích objevil na světě, byl již na něj připraven lék. To znamená, že člověk se rodí ne do vězení hříchu, ale do stavu tešuva, do světa naděje, zdokonalení a vývoje. Člověk není odsouzen do beznaděje. Padne-li, tešuva je tady, aby ho opět pozvedla a obnovila jeho spojení s Bohem.“

To se hned lépe dýchá, není-liž pravda? Ale moment, to je fakt tak snadné? Ne, není to taková legrace. Někde jinde jsem četl pár rad jak na to, které ale zároveň ukazují, že to není jako umýt si ruce. Jednak nic nezapřu, jestli jsem nadělal nějaký nepořádek, tak si musím uvědomit, že se tak stalo v něčí všepřítomné přítomnosti. Když se budu snažit mu tvrdit, že je mi něco líto, tak pozná, jestli si kousek za který se nejvíc stydím, chci schovat. Také prosit o odpuštění za něco, co jsem udělal někomu jinému, zrovna spravedlivého soudce není fér. To ho mám do toho tahat a doufat, že to nějak vyřídí za mne? Kdepak, napřed se musím zhluboka nadechnout, pokorně zaklepat na dveře a doufat, že když ne na poprvé, tak snad na podruhé či na potřetí uslyším, že tedy jako jo. A ta nejlepší rada je zkusit to jak u těch dveří, tak před ním říci pěkně nahlas. Slyšet svůj hlas a slova, která vymetají ten nepořádek, to rezonuje zpátky dovnitř a vyřčené už se zpátky nevezme.

Ještě mám skoro celý jeden den. To není moc, protože jsem tak trochu srab a odhodlávám se dlouho. Kamaráde, teď anebo nikdy, buď se vrátíš, nebo to potáhneš celý rok na zádech.

Autor: Tomáš Kubín

12 Komentářů

  1. dada
    27.9.2012 – 11 Tishri 5773 v 15:50 — Odpovědět

    Tak to Vám tedy za nás, křesťanské zoufalce, přeji hodně odvahy a sil! Ať to dnes všechno pěkně stihnete :-)!

    0
    0
  2. danny
    27.9.2012 – 11 Tishri 5773 v 17:07 — Odpovědět

    dovolil by som si najprv preskumat krestansky pohlad,ze clovek je vo svojej podstate hriesnikom.Co je prvotny hriech?Mne blizky krestan Chesterton odpoveda,,Ze ak som cokolvek,nie som sam sebou.Paradox.Nieco,co sme nikdy v plnom zmysle slova doopravdy nepoznali,je nielen lepsie ako my,ale je to prirodzenejsie pre nas,nez my sami,,.smile.Ale,ze nieco tusime,tak koname tesuvu.
    Dekadencia a korupcia bujnie vsade,kde sa vytratila pokora,lebo clovek chce predstihovat vsetky dary a nebyt spokojny vo svojom podiele.A myslim si,ze to plati nielen v krestanskom svete.
    Ja v pyche nevidim sero a temnotu v Notre D.,ale vysoke veze,ktore su vysoke ked vo svojej umensenosti na ne vzhliadam.
    A dycha sa mi lepsie aj bez toho,ci bola tesuva vytvorena pred a ci az po.Rozhodujuce je,ze Je.smile a pozdraveni.

    0
    0
  3. danny
    27.9.2012 – 11 Tishri 5773 v 17:53 — Odpovědět

    k tesuve,esta iny pohlad krestana Chesterona,,Clovek moze kludne lezat a byt vylecen z nemoci,ak chce byt vylieceny z,,hriechu,,musi naopak vstat a naramne so sebou mrskat.Cela vec je v skutku dokonalo vyjadrena uz v slove,ktore uzivame pre cloveka v nemocnici a to pacient,co znamena trpitel a je rodu trpneho,kdezto hriesnik je rodu cinneho.Ak ma byt niekto zachraneny pred chripkou,moze byt pacientom.Ak ma byt zachraneny pre falsovanim penazi,nesmie byt trpny.Musi byt osobne nedotklivy k falsovaniu penazi.Kazda mravna ,,reforma,tesuva,,musi zacat cinnou,nie trpnou volou.,,

    0
    0
  4. TOmáš Kubín
    27.9.2012 – 11 Tishri 5773 v 19:05 — Odpovědět

    To: dada
    Ono to bylo psáno už předevčírem. A jestli jsem to stihnul, to vážně nevím. :-))))))

    0
    0
  5. dada
    27.9.2012 – 11 Tishri 5773 v 21:06 — Odpovědět

    ad.4) a to nepoznáte podle toho, co vlečete na zádech :-)?

    0
    0
  6. Ari
    1.10.2012 – 15 Tishri 5773 v 21:14 — Odpovědět

    Moc hezky clanek

    0
    0
  7. TOmáš Kubín
    2.10.2012 – 16 Tishri 5773 v 17:38 — Odpovědět

    to: dada :-))))))))))
    nojo, nestihl jsem to

    0
    0
  8. jochanan
    3.10.2012 – 17 Tishri 5773 v 11:56 — Odpovědět

    Vážení,hebrejsky není v titulku napsáno tešuva.To by se shekelu nemělo stát. Šalomeček

    0
    0
  9. TOmáš Kubín
    6.10.2012 – 20 Tishri 5773 v 09:51 — Odpovědět

    No to je malér, vzniklo to při kopírování z Wordu do mailu. Kdykoliv se to crtrl C a ctrl V, tak se to zmrší. A potom jsem už to po sobě nečetl. Poprosím Davida o opravení.

    תשובה

    0
    0
  10. TOmáš Kubín
    11.10.2012 – 25 Tishri 5773 v 19:31 — Odpovědět

    Je to nějak začarované, už jsme to opravili na správné תשובה a zase se to zpřeházelo. :-(((

    0
    0
  11. Henry alias Jochanan
    18.9.2019 – 18 Elul 5779 v 08:30 — Odpovědět

    Děkuji za výborný článek! Domyslíme-li klausuli o očistci, připouští ve skrytu dispenz od pokání i od tešuvy. Je v ní podprahově ukryt nebezpečný kalkul – rodina a peníze mne vyplatí při zádušní mši! Což Mistr Ješua jednoznačně vyloučil, po smrti nelze měnit oddělení nespravedlivých za oddělení cadika otce Abrahama! (Lukáš 17,25-31). Jaký bude náš poslední den na této zemi, takový bude náš první den v Království našeho Abba – Otce! K čemu by byl Mojžíš a proroci: (Genesis 18,18-19; Izajáš 2,1-5; Micheáš 4,1-5), i hluboký komentář Nové Smlouvy? – Zbývá patrně již jen očekávání, že podle stále platného principu přicházející katarze: (Izajáš 26,9-10) z nás 'vytřepe' vše dočasné a pohnutelné: (Ageus 2,7-8; Hebr 12,26-29). Vždyť očistné soudy před kterými je lid Nejvyššího zapečeťován, přicházejí nejprve od domu B-žího: (Ezechiel 9,1-6; 2. Paralipomenon 36,17-21; 1. Petrův 4,17). – A proto buďme spravediví, milosrdní a věrní: (Micheáš 6,8; Matouš 23,23) a dobrořečme za všech okolností Hospodinu Žalm 103.

    1
    0
  12. Henry alias Jochanan
    18.9.2019 – 18 Elul 5779 v 12:07 — Odpovědět

    OPRAVA! Dovolím si opravit překlep v kapitole prvního odkazu, místo Lukáš 17. kap. má být Lukáš 16,25-31.
    Historie, které jsme my Češi a Moravané mnoho dlužni:
    C & M – https://www.youtube.com/watch?v=9NPkwutR5H4
    Curiculum vitae jednoho Honzy – https://www.youtube.com/watch?v=LHqDEOJjmmE
    Curiculum vitae druhého Honzy – https://www.youtube.com/watch?v=dUW9Chv-ASc | Tento druhý Honza měl velmi dobrý vztah k Židům a Izraeli podle Knihy knih, který vyjádřil ve 'Všenápravě' i jiných spisech.
    Kolektiv aktivistů v duchu Komenského pěstuje Chaverut ve VM: https://www.youtube.com/watch?v=2WUz6U6O2bM | Pro příští rok 2020 se připravuje 16. ročník v tyto neděle: 16. 02. 2020; 01. 03. 2020; 15. 03. 2020. – Bude uveřejněno na webu města Valašského Meziříčí.

    1
    0

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Doma je to nejtěžší

Další článek

Atentát na prezidenta Klause, samé dobré zprávy