Že prý tuto neděli. Od 13.00 do 17.00. Že prý na Václaváku pod kobylkou. Že prý „Support Jisroel“. Málem jsem tam zašel…
Balím si kameru, svačinku a teplé ponožky, když v tom za mnou přijde můj advocatus diaboli. „Nech mi tu na víkend trochu mlíka a rýže, buď tak hodnej.“
„Copak, ty se mnou nepojedeš?“ ptám se ho překvapeně. Vždycky se totiž na většinu mnou podnikaných akcí snaží vecpat, abychom spolu mohli probírat jejich smysl.
„Ne, tam mně nedostaneš,“ zabručel otráveně.
„Nejsi divnej? Izrael si snad podporu zaslouží!“
„Jo, to jo,“ odtušil na půl huby se špatně skrývaným nezájmem. „Ale za co tam chceš demonstrovat?“
A potom se ujal své ďábelské advokacie.
Prý nejen za co demonstrovat, ale také komu „demonstrovat“. A co vlastně? Protože ti, co jsou do odpalování prskavek „směrem na Tel Aviv a zase zpět“ skutečně zaangažováni, se o dvou až pěti stovkách demonstrantů v Praze (navíc demonstrantů tuzemských, tedy zcela mimo obraz a realitu) s největší pravděpodobností ani nedozvědí. A pokud snad náhodou ano, tak se ovšem také dozvědí o dalších dvou stovkách jiných demonstrantů, kteří si zamávají vlaječkami na druhém konci Prahy na obdobné – pro změnu zase jimi svolané – akci „Support Gaza“. Mezinárodní výsledek a rennomé naší otčiny tedy zůstane šul nul. A pokud se obě dvě frakce „demonstrantů“ nesetkají tváří v tvář, nedojde ani k žádnému pořádnému riotu, který tak milují fanoušci Baníčku.
Ale pokud to prý tedy nepodpoří ty, které by to podpořit mělo – tj. přímo zaangažované strany konfliktu (povídá advocatus), lze se důvodně obávat, že tam budu vlastně „demonstrovat“ (tedy ukazovat se a předvádět se) jen před zraky svého okolí. Tedy běžné české občanské veřejnosti. Pak ovšem nutno postavit otázku, co prý jí chci demonstrovat?
To, že Izrael má samozřejmě právo se bránit? To, že by většina jiných civilizovaných zemí asi na trvalé ohrožování svých občanů nějakou odpověď hledala? Pokud možná pádnou a rasantní. Ale to tady nikdo (až na fanatické výjimky) vůbec nezpochybňuje.
Anebo to, že je nutno si nejprve sám v sobě a ve veřejnosti přesně pojmenovat, jestli veřejně popravit teroristu a nestydět se to pak nazvat a přiznat se k tomu, není náhodou daleko odvážnější než fémové a thrillerové vraždy, které potichoučku a pod rouškou zpravodajské služby páchají dávno a dlouhá léta jak CIA tak i Rus? A že možná právě v tomto ohledu má moderní Izrael do jisté míry máslo na hlavě, protože rakety začaly z Gazy létat právě v důsledku (anebo pod záminkou) této popravy? Politicky korektněji by znělo eliminace či odstranění? Ale to je nutno vykomunikovat, to se demonstruje blbě. A hlavně, dokud v tomto bodu není jasno, demonstrovat se to nedá!
A že právě tento otevřený způsob zabití vraha všecka ta podělaná politicky korektní „veřejnost světa“ těžko snáší a bude raději dál jak teroristy tak i pouhé nepohodlné protivníky vraždit nenápadně – bez přiznání odpovědnosti. Že by prostě raději nadále zůstala pokrytecky „zpravodajsko-agentská“, aby o tom mohla totiř napínavé filmíky s Di Capriem a Willisem? To ale ostatně prozrazuje mezi řádky i ochota Izraele zařadit tento požadavek Hammásu mezi záruky dalšího beznadějného příměří. Pokud ovšem (a v tom je právě to české demonstrování maličko bezzubé), pokud všichni naplno zaboření do konflitku beztak nevědí, že sliby a podmínky jsou jedna věc, ale že Hammás stejně nic nedodrží, a pojede se nanovo. Ale i to česká veřejnost velmi dobře ví a já jí to nemusím demonstrovat, neb bych z ní de facto dělal jen blbce.
A že prý, pokud chci upozornit na to, jak se nejen v Čechách na cigány a gadže, pravdu a lež, na svinstvo a zákon bere dvojí metr, úplně stejně dvojí se bere také na události v Izraeli a na celý izraelsko-palestinský konflikt vůbec! Že se média vyznamenávají v překrucování a nikdo nikdy nepřizná „qui bono“ – pak ovšem ať prý demonstrovat určitě jdu, ale ne pod hlavičkou „Support Jisroel“ ale pěkně otevřeně pod hlavičkou „Defense the truth“, protože to smysl mít bude a možná i svoje okolí pohnu k dialogu… A třeba přijde řeč i na Izrael, a diskusí se mu pomůže více než ukazováním (demonstrací). A že na obranu hledání informací, objektivity a pravdy je dobré a účelné demonstorvat kdykoli, a ne jen tehdy, když je to mediálně trendy. A že pokud nechci vypadat jako ti, co tentýž den budou demonstrovat pro změnu zase v Prostějově a budou tam jakýmsi „Pochodem slušných lidí“ demonstrovat svoji nenávist vůči cikánům, jenom proto, že se jejich třetiligový hokejista popral v Holomócu a dostal na budku, ale místní plátek z toho udělal něco podobného jako v Břeclavi, ať buď dobře vážím své kroky a nebo demonstruji také „Stop utrpení drogových válek v Ecuadoru“. Zkrátka pustil se do mne dost zostra.
Maličko znejistělý tím svým potvorným skřítkem, jsem tedy svolavatelům demošky položil otázku, zda jsou si jisti, že půjde skutečně o demonstraci, a zda se jim podaří vyloučit domněnku, že může jít vlastně také spíš o naši sebeprezentaci coby lidí, kteří začnou být hlasitější jen, když je to trendy.
Odpověď přišla téměř obratem. Dostal jsem poctivý ban. Blokaci. Nic proti ničemu, taky někdy potřebuji bloknout stalkery, ale komunikovat přestávám teprve v okamžiku, kdy už je argumentace protistrany totálně mimo mísu anebo mimo téma. Jinak většinou nebanuji. Proto si ten ban neberu nijak osobně. Bylo to vlastně krátké a rasantní: „ANO. Chceme se vedle demonstrování taky prezentovat a ty nám tu radost nekaž. A neshazuj naše pohnutky, které nejsou černobílé, ale mají všech padesát odstínů šedi.“…
„A tak já na neděli udělám kaši a kuře,“ povídám advocatovi. Ale vy ostatní, tam podle svého uvážení demonstrovat určitě jděte. Jen se prosím zkuste poradit pro změnu se svými osobními skřítky. Jsou to totiž vaši andělé ….
Autor: Jaroslav Achab Haidler
21 Komentářů
Skvělý článek. Mimochodem kdybyste chtěl jít vyjádřit solidaritu lidem v Gaze a vyjádřit se proti válce, akce se koná taktéž na Václavském náměstí, v sobotu od 15:00. Na místě se bude dávat dohromady i materiální pomoc, která bude odeslána obětem války (oblečení, léky, zdravotnické potřeby, atd.). Osobně v těchto účelech vidím větší smysl, než vyjádřit “support” jedné z válčících stran a v dalším válčení ji tak podpořit.
Málem jsem tam zašel a pozval kamarády, díky.
=Pavel=
Jen k té lži uvedené v článku, že “rakety začaly z Gazy létat právě v důsledku (anebo pod záminkou) této popravy?”
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_rocket_attacks_on_Israel,_2012
Díky za tip – kaši s kuřetem. Asi si k tomu dám ještě jablečnej kompot :-) A pokud se těch andělů dotejče – ti jsou někdy safra
přísní soudci, já je znám. Jo-a pozdravení posílám! Já
Když se někdo ohání pravdou, neměl by lhát. Rakety – desítky raket denně – létaly z Gazy právě ve dnech předcházejících zabití onoho teroristy. Jak typické pro našeptávače, že zaměňují příčinu a následek. A jak typické pro Achaba, že to nepozná. Ať chutná kuře!
Ad Achab. Achabe máte možnost, čas a náladu dostat se někde ke knize od Amose Oze “Poh va-sham be-Erets-Yisrael bi-setav 1982″?
http://www.amazon.com/va-sham-be-Erets-Yisrael-bi-setav-Sifriyat-ofakim/dp/9651301848/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1353598060&sr=1-2&keywords=Sifriyat+ofakim
Měl by v ní být velice zajímavý rozhovor s velitelem Jednotky 101 – A.Sharonem. Já mám jen český překlad, ke kterému nemám moc důvěry.
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/71767
Kdyby jste se k tomuto někdy dostal, rád bych znal Váš názor.
ad 06) Což o to, čas bych si možná udělal a asi mi nic jiného nezbyde, když jsem po letech zdráhání namočil i do tématiky.
Ale necelé tři stovky dolcků plus něco za “shipping” – za to určitě nedám (při těch dnešních kursech).
Zkusím pohleat free na webu, ale nic neslibuji…
Nejsem stádový typ. Na prvomájové průvody jsem nechodil. Dokonce nás přestal předseda MNV nutit vylepovat ozdoby na okna. “Duch svatý” s mírovou ratolestí v zobáku shlížející z okna rodiny ministranta na procházející průvod byl i pro něj silným kafíčkem.
Jen jednou jsem podepsal petici. Byla proti válce. Nechodím na manifestace. Neřvu hesla. Podle mě to není k ničemu prospěšné. Leda tak pro ty co chtějí zviditelnit a s lidmi manipulovat.
Každý konflikt má své kořeny. I ten v “Gaze”. Otázkou ale zůstává “Co bylo dříve, vejce nebo slepice? Dnes se už nikdo nedopátrá počátku desetiletí trvajícího válečného stavu mezi “židy a muslimy”.
Trošinku mi to připomíná vtip: Jeden pán potřeboval půjčit vozík. Jde ke svému známému bydlícímu na druhém konci. Jak tak postupuje vesnici, medituje nad tím známým, jaký to je člověk… No a dorazí až k jeho domu. Zastaví se. Zamyslí se. Vezme šutr ležící u silnice. Flákne jím do oka. Otočí se a spokojeně dodá: “To máš za to, že jsi mi nepůjčil ten vozík”
PF 2012 přejí Mayové
něco podobnýho z druhý strany:
Od Šádí Shanaáh veřejně na FB v reakci na pozvánku na akci Demonstrace solidarity s Gazou (20. 11: 16:00 u Rudolfina):
Má spontánní reakce na pozvánku na tuto akci, kterou jsem dostal od palestinské ambasády a která začínala větou: “Protest proti lživé propagandě ČT a arogantní podpoře Nečase s bombardováním civilistů v Gaze.”
Dobrý den,
myslím si, že pokud se protest postaví na takové tezi – “lživá propaganda ČT” – pak to více palestinské věci ublíží než přinese. Už nežijeme v 80. letech. Slovník se musí změnit, veřejná diplomacie se musí změnit. Měla by to být například demonstrace za obnovení skutečného mírového procesu, za politické řešení, za něco pozitivního.
Neustále se ohánět lživými propagacemi, konspiracemi, USA atd. vede jen a pouze k tomu, že většinová české společnosti na to bude nahlížet negativně a na demostraci bude pár anarchistů, aktivistů, komunistů a několik vytrvalých Arabů. Je třeba už ten stín překročit a zorientovat se ve 21. století. Jinak bude palestinská reprezentace pro smích, při nejlepším pro soucitný úsměv. Musí se opustit ten příběh 100% viktimizace a musí se sáhnout do svědomí, musí se přijít s nějakou sebekritikou a sebereflexí a neopakovat pořád dokola nějaké fráze a slovník, který možná fungoval za dob komunismu, kdy zde bylo politické klima Palestincůn nakloněné, ale i tahle ofociální podpora se nepromítla do české veřejnosti, protože Palestinci nebyli schopni vyhrát “hearts and minds” Čechů a Češek.
Když spolknete pocit bezpráví a dlouhodobé okupace a projevíte lítost s civilními obětmi na obou stranách, když se zasadíte za nenásilný odpor a přestanete se bít s Nečasem a dalšími, ale oslovíte veřejnost nějakou pokornou, nenásilnou a pozitivní akcí, pak uvidíte, že to přinese postupně větší pochopení palestinské perspektivy než plamenné proslovy o lživých propagandách a sionistických politicích.
S přáním všeho nejlepšího,
Šádí
ČT je Šádího chlebodárce, takže je součástí té platící “lživosti ČT”. Achabisko zase srovnává jablka a hrušky: Lidi se snad v těch falešných ekvivalencích jednou úplně utopí. Proč ten Pražák blábolí o “větším pochopení palestinské perspektivy”? To jako do toho jako vidí, když tam mají nulovou svobodu slova-projevu?
To není v Tóře nějaký slušný citát na toto téma?
Ad 10. Jaroslave a co třeba začít s trochou historie. Vzal bych to od A.
A na počátku byl Achad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahad_Ha%27am
ad 10) Kdyby vám, pane Formánku, sloužily oči, možná by vám docvaklo, že vůbec nic nesrovnávám. Že pouze informuji o různých pohledech.
To že i Vy máte určitý pohled, je v pořádku. Že ale mluvíte (píšete, komentujete) jako demagog je projevem Vaší určité zaujatosti. Ale pojdme na to nikoli konstatováními, ale otázkou:
Co, prosím pěkně, srovnávám?
Děkuji za případnou logiku. Gut woch …
Achabisko:
Formánek “píše jako demagog”, zatímco Šádí rovnou a poctivě přiznává, že celá palestínská fraška je propagandistická bublina, jakýsi “příběh”, který lze prezentovat jednou tak a podruhé jinak, dle okamžité přízně médií a nálad veřejnosti … Neboli klasická takíja, jak jinak.
Víte, Achabisko, že když je Žid blbej, tak to stojí za to?
ad 11) A právě proto kvedlám tu kaši :o))
@#6 to je ten cesky preklad tak neverohodny? Vyguglil jsem za 30 sekelu http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=49866
AD 15 (hORACIO) – 101 existovala, překlad je dost hrozný a Oz by takhle určitě nepsal. To je překlad tuším jen jakési docela jiné informace. pRO PRVNÍ INFO GOOD, JINAK NESTOJÍ ZA ŘEČ :)
Ad 15 a 16. Tu jednotku 101 jsem uvedl jenom k podkreslení. Zájímá mne opravdu nezkreslený překlad rozhovoru Oze se Sharonem, který má být v oné citované knize “Poh va-sham be-Erets-Yisrael bi-setav 1982″. Dejme tomu, že je lepší mít některé informace přímo od zdroje. A určitě by nezajímaly jenom mne.
Erichu, problém bude zdá se v něčem jiném než v překladu:) Viz https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!msg/talk.politics.mideast/XlfFRgQQkzc/_gLv5PhY5dQJ http://www.camera.org/index.asp?x_context=7&x_issue=21&x_article=372 nebo dokonce http://www.islamicparty.com/commonsense/33sharon.htm (nepřehlédnout červeně psanou poznámku:)
Ad 18. Kochavi děkuji. Jen mi z toho není zcela jasné, zda osah je zcela fiktivní, či je to zneužitá Ozova literární fikce, či nesprávně přisouzený reálný rozhovor s některým z vojáků – Motta Gurem???
Právě jak chápu omluvu Holgera Jensena, tak publikoval jedno ze skutečných interviev, kde bylo na Ozových čtenářích, aby si je sami přiřadily. To by ovšem nic neubíralo z jeho zajímavosti. Proto ta zvídavost.
@18, kochavi: taky mam takovy pocit, o presnost prekladu panu Erikovi nejde… Jak se da dohledat, Oz clanek otiskl v Davaru roku 1982. Ten prevzali dalsi novinari, kteri vydedukovali, ze Oz delal rozhovor se Sharonem, ac sam Oz udajne poprel, ze by s nim kdy interview udelal nebo ho snad dokonce potkal. Kniha פה ושם בארץ ישראל vysla o rok pozdeji, a pak nasledovaly preklady (kupodivu zadny v cestine, viz http://www.ithl.org.il/author_info.asp?id=194)
Nebylo by nejlepsi zeptat se primo Oze? To uz udajne udelal Holger Jensen (jeden z prvnich, kdo jmeno Sarona doplnili) kdyz pak 5. cervna 2002 napsal: “Mohu potvrdit, ze jsem osobne telefonicky mluvil s Amosem Ozem a potvrdil mi, ze nikdy se Saronem interview nedelal.”
Co dodat? Osobne jsem z tehto zabomysich tahanic unaveny. Co na tom, kdyby to Saron byl? A kdyby nebyl? Zmeni se snad pohled pana Erika? Mozna ano, mozna ne. Nevim. Zacinam chapat, ze mnohem unavenejsi jsou lide, kteri tam cely zivot zili, zazili nekolik valek, bojovali. Rad bych si od Oze uz konecne neco precetl…
ad 20 Horacio, k objasnění a pochopení různých historických událostí i současných jevů jsou důležité jakékoliv drobnosti, které by ozřejmily uvažování a možné pohnutky aktérů. Jejich osobní charaktery či zdánlivě epizodní události. Toto bývá někdy hluboce zasuto v memoárové literatuře či dennících, které se navíc u nás ani nevydávají.
Pro ilustraci uvádím jednu takovou epizodní událost, která nemusela ale také mohla ovlivnit životy statisíců:
http://blisty.cz/art/35693.html