Vzdělávací systémy po celém světě jsou velmi rozdílné. Čeští žáci ještě donedávna vynikali v matematice či dalších technických předmětech. V posledních několika letech již tomu tak není. Dochází k postupnému dobrovolnému odklonu od exaktnějších a technických věd a příklonu k vědám společenským. Tato situace není pouze specifikem České republiky, ale jde víceméně o celoevropský fenomén.
Pět minut po dvanácté
Nejhorší je, že upadá znalost základních faktů a pojmů v oblasti ekonomie a historie. Nepochopení základních trendů a koncepcí v těchto vědách, v kombinaci s odklonem od exaktního myšlení, může mít dalekosáhlé důsledky pro chod a další vývoj společnosti. Mladí lidé nemají jasno, jak vzniká prosperita, kde se generuje bohatství. Stále více u nich věří, že zdrojem bohatství je stát. Přitom svou mysl nijak nezatěžují tím, že stát především redistribuuje bohatství, které vzniklo jinde a bylo pouze z místa vzniku odčerpáno. Ekonomický úspěch v soukromém sektoru je proto spíše vnímán jako nezasloužené obohacení, které by stát zdaněním měl převést tam, kde je pro ušlechtilé sociální sítě zapotřebí.
Snížený důraz na konkrétní znalosti a zvýšený důraz na dobrý pocit sám ze sebe vede k nedovzdělané generaci, která snadno podléhá volání po spravedlivé společnosti, kde úkolem státu je zabezpečit ekonomickou rovnost, a to bez ohledu na vynaložené úsilí či výsledky. Když počet zastánců státem řízeného přerozdělování včetně rostoucího počtu lidí, kteří z přerozdělování mají užitek, přesáhne 50 %, stává se růst státu v podstatě nezastavitelný.
Nízká úroveň vzdělání stírá lidem rozdíly mezi miliony, miliardami, biliony a stávající se lhostejnými k velikosti státního dluhu. I když se to na první pohled nezdá, na úrovni výuky exaktních disciplín v již základním školství a pěstování kritického vědeckého myšlení skutečně záleží, a to více než na dobrém pocitu.
Autor: Šimon Finemon
5 Komentářů
Tak tohle bude pro mnohé píchanec do vosího hnízda. :O)
kdyby lidi byli vzdelanejsi a vice se zajimali o ekonomiku a spolecnost,
tak by ptali zda tu mame spravedlivou spolecnost, zda ti s nejvetsimi
majetky jsou opravdu ti, kteri se nejvice snazi a nejvice prispivaji.
ptali by se zda se neubira tem, kteri poctive pracuji, aby se mohlo
pridat tem, kteri jen parazituji na spici hierarchie, ale nic neprodukuji.
Encyklopedické znalosti vedou k tomu -znát vše a nic.Pak se stane odborníkem na vše ,ale musí být veden tak aby omylů udělal co nejmíň,už ve škole a byl neúměrně namyšlený.Proto není v oblibě technika,lepší volba cizí jazyky, státnice kde z čeho a bojí se napsat a promluvit.Autorita zdánlivá ale vychloubání příkladné.
Jestli oni naši učitelé jen správně nepochopili, že v Kocourkově se s kritickým matematicko-logickým myšlením příliš neuplatníte…
Jinak úvaha pěkná, až na ten dobrý pocit z ušlechtile investovaných peněz – z toho, kam mizí obrovské množství státních financí, může mít málokdo dobrý pocit, se mi zdá…
Směr úroveň vzdělání určuje ve velké míře stát.
Způsob vzděláváni je ovlivněn dobou a prostředím ve které člověk právě žije.
Do nedávna, před rozšířením internetu, bylo pro většinu světové populace čerpání neoficiálních vědomosti v podstatě zapovězeno.
Znalosti “počítačové” éry Vám nebudou nic platné na pustém ostrově. Domorodec z Amazonského pralese je úplně ztracen na rušné třídě velkoměsta. My bychom měli vědět od všeho alespoň trochu.
Dnešním mladým lidem je především upírán přímý kontakt s realitou života. Nikdo včetně prodavačky nedokáže spočítat cenu nákupu bez kalkulačky. Lidé nepřicházejí s penězi prakticky do styku. Proto neznají jejich skutečnou hodnotu. Úvěr nám umožní pořízení věcí, které nepotřebujeme a na jejihž pořízení nemáme finance. kreditní karta dovolí platit věci na než nemáme v bance peníze…
Vzdělanost se dnes nenosí. Je na obtíž. Mamon novodobý “bůh” úspěšně ovládl život na matičce Zemi.
PF 2013 přejí Mayové