Zdá se, že po nějaké době budu muset zase založit běžný účet pro právnickou osobu. Podíval jsem se na nabídky několika bank. Nemíním tu teď porovnávat poplatky, ale přístup k potenciálnímu klientovi.
Jeden z požadavků bank je výpis z obchodního rejstříku. Logické, jasné. Ale na co tu máme internet? Lze v jakémkoliv okamžiku do obchodního rejstříku nahlédnout a tím údaje ověřit. Když to vytisknete, tak je tam napsáno, že to je pouze informativní a nemá to závazný charakter. Budiž, ale proč to tam tedy je, když se stále musí chodit pro papírovou verzi? Požádal jsem o vysvětlení banku. Konkrétně novou banku na našem peněžním nebi – FIO. Nejlepší asi bude, když sem ten dialog dám celý.
Autor:
Dobrý den,
na vašich www stránkách píšete, že pro založení běžného účtu právnické osoby požadujete výpis z obchodního rejstříku, nebo jeho ověřenou kopii, ne starší 6 měsíců. V době internetu mi to připadá, řeknu-li to mírně, směšné. Každý váš pracovník se přeci na internetu může na výpis z obchodního rejstříku podívat a já jako podnikatel na tom nemohu nic změnit, ani zfalšovat. A ta informace je navíc ještě určitě aktuálnější než 6 měsíců starý papírový výpis. To spíš hrozí nebezpečí, že vám tam přinesu zfalšovaný ten papírový výpis.
Myslel jsem,že je to nějaký předpis ČNB, ale jak mi sdělil váš pracovník na infolince pan Vilvar, tak tomu tak není, ale je to naopak váš vlastní interní předpis.
Můžete mi tedy prosím sdělit důvod takového nařízení? Je přeci naprosto zbytečné, abych chodil někam pro papír, když si vše můžete sami ověřit a já to nemohu nijak ovlivnit nebo zfalšovat. Samozřejmě chápu, že při založení účtu budete chtít vidět můj průkaz totožnosti, který prokáže, že jsem skutečně majitelem firmy, pro kterou chci účet založit. Ale tomu výpisu z obchodního rejstříku opravdu nerozumím.
Předem děkuji za odpověď.
Odpověď pana Strouhala z FIO banky:
Dobrý den pane Flaško, Fio banka, a.s. zkrátka tento dokument vyžaduje, to je ten důvod.
Autor:
Děkuji za odpověď. Ale jistě pro to máte i nějaký důvod, proč to vyžadujete. Myslíte, že by někdo mohl změnit záznam na internetovém obchodním rejstříku? Vždyť si ho nejčerstvější můžete přeci přímo sami vytisknout na pobočce a předpokládám, že okamžité ověření vaším pracovníkem je ten nejlepší důkaz pravosti. Přeci pro to, že vyžadujete papírovou verzi, musí existovat logické vysvětlení, kromě formulace “FIO banka. a.s.zkrátka tento dokument vyžaduje, to je ten důvod”.
Pan Strouhal:
Pane Flaško, není důležité, co si o tom myslím já, prostě to tak je. Neřešte něco, co sám vyřešit nemůžete.
A já na závěr dodávám, zákazník není tupec, zákazník je zvyklý, že když si to o něm banka myslí, tak mu to aspoň nedává najevo. FIO banka postupuje jinak. Ten účet u FIO banky nebude.
Autor: Tomáš Flaška
Přečtěte si také od autora: Ekologické aspekty jaderné energetiky
9 Komentářů
Vskutku “reprezentativní” přístup banky ke klientovi… Není co dodat. Možná měl zástupce banky špatnou náladu, ale na oficální odpovědi to nesmí být znát.
Ne nezaspali. Výpis z internetového portálu justice je opravdu informativní a nelze na ně spoléhat. Vezmu příklad odjinud. Změna na katastru nemovitostí, jakákoliv vede k tomu, že je příslušnáý list vlastnictví “zaplombován” dokud se neprovede změna. To má výhodu, dostáváte (a plomba není hned – i zde je možný “jistý podvůdek”) aktuální info, resp. Vám výpis aspoň říká: “Bacha, něco se děje. Mám to koupit?”. Tohle na OR vůbec není, informace u některých firem ani neodpovídaj skutečnosti, někde nejsou dosud nahrané doklady. Nelze ho považovat za nic víc, než za info se kterým se však musí jen pro informaci nakládat. Něco jako blokace tam neexistuje. A pokud chcete argumentovat tím, tak proč to tak není. Odpověď: Budme rádi za to, co je a zadarmo! V řadě zemí (a není to “nějakej post kapitalismus” jde o placenou službu a dozvíte se ještě míň informací, než tady. V tomhle – pro informaci, spíš může být rádi “za dary”….viz například ARES. Tenhle článek se nepoved, nemám ráda, upřímně, když si někdo stěžuje, aniž by si ověřil víc informací. Tohle většinou děláme my baby na trhu. S pozdravem a hodně štěstí. Gabriela PS: neberte mě tak vážně,já za vážnost nestojím, jen, že každá mince má dvě strany a Vy jste tu druhou neuvedl
ještě dodatek, má to samozřejmě i návaznost na to, které změny maj jen deklaratorní a které konstitutivní účinky, ale nic jiného k ochraně, než vyžadovat okolkovanej aktuální vypis ti bankéři nemaj, vůbec se jim nedivím. Spíš, jde o to, že příslušná bankéř, věděl co má chtít, ale už nevěděl proč, a slušně Vám to nedovysvětlil (pak by asi ani článek nevznikl). G
Máte pravdu. Já obeslal i jiné banky. A z jedné se mi dostalo vysvětlení: internetový výpis má na sobě výslovně uvedeno, že má pouze informativní charakter. Bankéř ho pak nemůže založit jako nějaký oficiální dokument. Bohužel jsem se to dozvěděl až později. Jinými slovy teď už chápu, proč ho vyžadují (i když si o tom stále myslím, že je to zbytečná buzerace), ale nechápu postup pracovníka FIO proč mi to nevysvětlil. Článek je spíše o přístupu pracovníků této banky ke klientům.
Proč to nevysvetlil, je nejspíš o tom, že to nevěděl, typuju, bankéř nejsem, ale buzerace to není, vím o tom své, proto jsem uvedla aspon malý příklad, který lze samozřejmě spekulativně ala “co by bylo, kdy” rozvést. Jasně, poctivej člověk to vidí jako buzeraci, ale svět se bohužel neskládá jen těch poctivejch. Obecně si myslím, že se všude přestává přemýšlet proč a funguje se jen na “jak”, a to je pak špatný, je to tzv. “Charlie Chaplin” jak to zovu, při vzpomínce na Moderní dobu a šrouby, co utahuje. G
Když bych se Vás, pane Flaško, zeptal, proč je tráva zelená, povyprávěl byste mi o chlorofylu a nebo poslal do prdele?
Kdyby se mi někdo zeptal proč je tráva zelená, tak do prdele bych ho rozhodně neposlal a ani bych nepovyprávěl o chlorofylu, protože tomu nerozumím. Máte ještě nějakou jinou možnost, co bych vám měl odpovědět? Ani jedna z vámi doposud navržených možností mi nějak nevyhovovala :-)
Teda já Vám dám asi like, ale za ten poslední komentář, pane Flaška :-)))(děkuju za každý smích)
Very useful post. Bookmarked. Thanks for it!