On se totiž BigBoss domestikovat nedá. Domestikaci jsme prý zvládli krátce poté, co nás hlad, pohodlnost a evoluce naučily stát se z opic lidmi tím, že jsme vymysleli hůl, abychom si banán podali bez práce. Ale jen u nižších druhů – z biblického pohledu vlastně jen u dobytčat (behemot). Ostatní živí tvorové z rodiny šelem (chajot) se k nám přidružili naprosto dobrovolně a bez našeho velkého přičinění. Sice si namlouváme, že jsou to naši miláčkové, myslící a milující tvorové, kteří nám rozumějí lépe než naše děti a manželské protějšky, ale kočka i pes si ve skutečnosti domestikovali nás. Taky kvůli kusu banánu (žvance), jen s tím rozdílem, že myslet a vymýšlet za ně budeme my.
Pámbu se ale domestikovat nedá. Na to by měl pamatovat každý, kdo přes břehy svých retů vypouští obrat „náš Bůh“.
Veskrze na tom spojení není nic špatného. Ostatně úvodní verš v Šema také zní: „Poslyš Jisroeli, Vznešený je Jediný, jedinečný a sjednocující, a tento Vznešený je náš bůh“. A také jinde – na meditacích, v rozmluvách s Nitrem i s Vesmírem Mu půjčeme šatičky slov: Elokejnu we-Elokej avotejnu (Náš Pane a bože našich předků). Tudíž na samotném obratu nic tak špatného není. Jako ostatně ani na nás ne. Vždyť je-li stvoření dobré (viz: aj viděl Bůh, že všechno je dobré), je dobrý i Stvořitel a je pochopitelně náš.
Jenomže jak se nakonec stane, že občas nějaké „aj dobré“ stvoření zas až tak dobré není? Ačkoli Panovník usoudil: „A aj všechno je dobré..“ Protože prorok nás učí: Nejpřevrácenější a proradné jest srdce člověka, kdo jemu vyrozumí ? (jer 17:9); A již jsme doma. Podle tradičních představ jsou břehy jazyka už pouhým nižším prahem z duchovního světa do světa utváření a tvorby (Jecira a Asija). Samotný, mnohem důležitější duchovní svět zůstává ale mnohem výše. V mozku a především v srdci, kde se tomu duševnu říká duchovno, anebo naopak. Zkrátka mozek je sídlem ducha a srdce zdrojem, zřídlem a sídlem duše.
Čisté srdce, o které poškemrává žalmista v jednom z nejproslulejších svých žalmů (51:12), si pánaboha rozhodně nedomestikuje. Modlitby čistého srdce i jeho tiché řetězení slov do obratu „náš Bůh“ jenom plně respektuje základní vyznání lidu Jisroele. Vyznání Šema, které je pobídkou a potvrzením, že Pámbu je tady pro všechny. Není to náš bůžek, ale je to Bůh pro pro všechny. Pro nás pro všechny. Ale bez vnucování. Je to ten, jemuž říkáme nejen „náš Bůh“, ale také „Chaj ha-olamim“ (Život veškerenstva, život vesmírů). A copak je vesmír náš, když jsme jeho součástí? Existuje můj židovský anebo muslimský vesmír? Mohu ten svůj/ náš vnucovat někomu dalšímu?
Ostatně vyznání Šema ani nevybízí a už vůbec neopravňuje k tomu, abychom komukoli cokoli vnucovali. Šema neříká – Izraelei poslouchej (a bez odmlouvání! Poslouchej a drž krok) … Ono nás vybízí starobylým, židovským – Poslyš, .. Ve smyslu: Pochop to safra, bejku!
Jak to bylo s Mohamedem nevím, protože o něm se toho moc říkat (ani kreslit) nesmí, ale Galilejský tohle vybídnutí říkával minimálně dvakrát denně. A podle toho, co údajně vypustil z úst navíc, mu taky dokonale rozuměl a docela mu záleželo na tom, aby právě tohle pochopilo i jeho okolí. Žid nejprve a pak i národové. Žádný „náš bůh“ neexistuje.Taková domestikace nás vlastně vyděluje. Zmrtvuje dočista tak, jak o tom učí tradice o principu sefirot například v meditaci Patach Elijahu.
Vlastík Fürst kdysi tady Shekelu hovořil o „svém bohu“. Líčí ho sice jako svoji vizi, jako svoji představu, jako svoji touhu něco takového (takového boha) mít, ale je to přístup naprosto legitimní. Jinak si ho představuje klariska, jinak šíjita, nijak agnostik a nějak každý. Osobní vztah je čistě osobní, a už ta niternost zaručuje, že ho nikomu cpát nebudu. Takový je „náš Bůh“ i „náš osobní Bůh“ pro tu čištější část lidského srdce a lidského rodu. My jsme jeho. A on je nám bohem. Ne naším bůžkem.
Naopak vola, či jiné domácí zvířátko dělává z BigBosse jen to zoufalé jeremiášovské srdce. To křehké, převrácené a ke lsti tendující srdíčko člověka. Intrikující ať vůči druhým anebo dokonce i vůči svému majiteli. Převrácené srdce, které si nedovede nalít čistého vína a smířit se samo se sebou. Takové se potřebuje někam začadit, a „dokazovat“ svoji totální nezakotvenost tím, že se v tom ti druzí vezou taky. A že si vybral ten nejsprávnější vehikl (merkavu). Není totiž problém si z „domestikovaného boha“ udělat knutu, kterou budu buzerovat druhé. Tuhle mi jeden známý se jménem podobným andělovi napsal: „Jak se vůbec můžeš s těmi lidmi bavit. A jak do toho vůbec můžeš motat řeči o Ježíšovi. Náš Bůh přece …“ V takovém případě o toho jeho nebo jejich „náš-boha“ zatraceně nestojím. Je mi nějak těsný.
Protože takových „náš-bohů“ mají i jiné skupiny plno. A drndat tady řešeto dějin jenom proto, abych vám připomněl známé skutečnosti, co už se stihlo jménem „našeho boha těch druhých“ napáchat, by byl dokonalý bal tašchit. Vylévání vody darmo.
A tak každý, kdo si chce Sladkého požehnaného ochočit takovýmhle způsobem, ze sebe zákonitě toho vola udělat musí. Jestliže totiž to jeho „náš“ neobsahuje především vznešený rozměr : „Je nám Panovníkem. Nám oběma.“, a naopak v tom sousloví zaznívá: „Vy asi máte nějakého jiného než my!“, pak de facto atributy Jediného a Vznešeného docela mimoděk totálně popírá. Proč pak, ale ten volek, který nezná hlas Hospodáře svého ani tak pokorně jako ten volek biblický, o pánubohu, našem Pánubohu vůbec mluví, když si ochočil jen nějakého „náš-boha“ a ještě jích kolem sebe mlátit…
Autor: Jaroslav Achab Haidler
43 Komentářů
,,a clovek sa stal zivou bytostou”ale zaroven aj ,,hovoriacou bytostou” a prve kapitoly Prislovi nam naznacuuju,ze zivot aj smrt su v moci jazyka.(usta spravodliveho su zdrojom zivota,kdezto v ustach svojvolnikov sa skryva nasilie,….kdo je posetilych rtu,padne..).
Bůh není jenom jeden. Tedy podle co je Bibli zapsáno je jen jediný Panovník ale z pohledu lidí musí být těch Hospodinů určitě povícero. Ten židovský se nějak nepovedl. Pro většinu Světa se jaksi nehodí. Muslimského dost dobře neznám. Křesťanský, ten je ale super. Je laskavý, milující, všeodpouštějící… Nebeský Otec. Jen to jeho dobré srdce a konání nějak není vidět v praktickém životě. Stále je někdo kazí. No a my i víme kdo to dělá. Známe ty škůdce. Jedním z nich je Satana. On je tím kdo Boží dílo hatí. Život nám ztrpčuje. Navádí nás ke zlému. Prostě může za vše co se Bohu “nepovedlo”.
Ještě jednu podstatnou výhodu má křesťané proti ostatním náboženstvím. Je jim Ježíš Nazaretský. Byl to za života správný chlap. Tedy je to fajn chlap neb zemřel za naše viny i provinění budoucí. Vstal z mrtvých. Sedí po pravici našeho Otce. No zamyslete se, může nějakéj žid říci že jeho kámoš sedí na trůně vedle Toho co předal Mojžíšovi Desatero.
PF 2013 přejí Mayové
Antonine,preco by mal?(o tom kamosovi).Preco liat benzin do naftaka?smile.
Achabe, prý jsi v tomto článku o mně napsal. Tak jsem si ho přečetl a jestli dotyčný měl na mysli „Jak se vůbec můžeš s těmi lidmi bavit. A jak do toho vůbec můžeš motat řeči o Ježíšovi. Náš Bůh přece …“ tak to jsem se uklidnil. Protože v konverzaci, kterou jsem kdy s Tebou vedl, jsem napsal pouze, že nemám čas přesvědčovat někoho, že rebe není děťátko. Pozastavil jsem se nad tím, že v poslední době trávíš čas psaním o Ježíšovi, když bych od Tebe čekal spíše jiný směr, ale psal jsem Ti zároveň, že To je Tvá věc, dle mého ztráta času, ale je to asi Tvá cesta přes Tvé mosty (?).
O Bohu tak, jak naznačuješ, sis také nejspíše psal s nějakým jmenovcem, se mnou ne.
To zde píši proto, aby bylo jasno :-)
KNORR, ESSEN MIT LUST UND LIEBE!
ad3)danny No, nemám zkušenosti s benzínem v naftovém motoru ale na směs benzínu a nafty ŠKODA 100 jezdila celkem spolehlivě. Do hospody i nazpátek. Na chatu v lese. Za holkama…
Mo a co se týče Ježíše tak ten je pro židy velkým problémem jak dosvědčuje i příspěvek nade mnou. Jenže on je v tom ten kluk židovský vlastně nevině. Vždyť na něm ani Velekněz s celou kněžskou radou neshledal žádnou vinu z hlediska židovské víry. A Ježíš už vůbec nemůže za křivdy páchané na Židech.
PF 2013 přejí Mayové
Ad 6. Osobně nemám problém s Ježíšem. Ať si každý věří v co chce a důvěřuje čemu chce. Hlavně ať kvůli tomu nejde jinému po krku. Je ovšem přirozené, že se lidé sdružují podle svých zájmů. Má poznámka se týká právě toho. Vyvozovat z toho něco jiného je omyl jako s mayským kalendářem.
pna Blažka neznám, jeho fór PF2012 přjí májové považuji za nejlepší vtip roku 2012. pane Foršte, mám Vás za vzdělance, co je špatně na místním pošťuchování? děkuji za případnou odpověď
Ad 8. astorc: Promiňte, že nevím, jak Vás oslovit, ta zkratka mi nic neříká.
Tak to Vám pěkně děkuji :-)
Chápu-li Vás, tak mi tím chcete snad naznačit, že vzdělanec nemůže nechat být méně či více skryté narážky? Pak asi fat nejsem vzdělanec ;-)
Fór s Mayi byl dobrý, to ano. Ostatní pisatelovo mi často přijde jako poněkud žlučovité, čímž, alespoň pro mne, se půvab fóru ztrácí.
Ať si špičkuje kdo chce kde chce, hlavně ať zůstane slušný. Nejen svými slovy, ale i tím, co se za nimi skrývá.
Jed se dá nalít lehce. Ale nejvíce stejně stráví nalévače samého. Samotného.
Dovolím si nabídnout jeden link, stojí to za to a snad tam najdete i mou odpověď, kterou tu psát tak podrobně nechci:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10314156487-uchem-jehly/212562216200007/
Asi chápete, že tím nalévačem jsem nemyslel ausgerechet p. Blažka.
snad trocha jetele..?
ad7)Michal Foršt Nemluvte v domě oběšence o provaze. Pokud se budu ptát na Ježíše v nějaké křesťanské církvi tak dostanu jen dvě odpovědi. Tou druhou je, že jsem antikrist. No a na křesťanských serverech pak mažou i citace z Bible, které do diskuse jako argument proti jeho božství a Mesiáštví vložím.
Názor židů na Ježíše se pohybuje v širokém spektru. Jde od úplného odmítání přes jakousi shovívavou toleranci až po bezmezné přijetí v podobě
žido-křesťanství.
Je mi jedno co si kdo myslí ale zajímá mě celé názorové spektrum židů na Ježíše. Jen tak mohu svůj pohled na něj korigovat.
PF 2013 přejí Mayové
ad9)Michal Foršt Onehda jsem měl rozhovor se svým synovcem. Trochu otevřel své srdéčko a tak jsem mu dal do života celkem jednoduchou radu. Ta rada platí pro všechny. Nemyslí si, že když jde někdo proti tobě, dívá se na tebe a směje, že se musí smát právě tobě. Třeba tě vůbec nevidí a má jen bezmeznou radost z toho co jej potkalo nebo za malou chvíli čeká. To samé platí o příspěvcích do diskuse. Nevíme co pisatel myslel když napsal to co napsal. Já osobně nenáviděl rozbory básní spojené s dotazem učí: “Co myslel básník…” No sů já snad vševěd abych věděl co básní myslel když napsal…?
PF 2013 přejí Mayové
Michale maly dotaz,ako ma stravy jed(zlo),ked som sam o sebe jedom?(zlom).smile.
Antonine, trabant to odjazdil aj na petrolej.smile.
Pro všechny: Má poznámka poznámka o jedu se týkala přímo článku, nikoli většiny diskutujících. Někdy mám dojem, že se tu nesjíždíme na jeteli, ale na jiné trávě :-D
Michale zrejme kazdy inak vnimame,aj tento clanok.Ten,kdo umoznuje konat druhym dobro,je vacsi,ako ten,kdo kona dobro sam.V tomto pripade poocitujem,ze Achab naznacuje to umoznovanie.Svet je priestorom pre pozehnanie a dobro.(,,a aj vsecho je dobre,,)Treba druhym povedat,ze su tiez dobry.Nie prikazom, ako spomina autor,ale,,uz to konecne pochop”.smile.
Ad 16: To se netýká jen tohoto článku, že mi Achab podsouvá něco, co jsem nenapsal resp. zkresluje to, co jsme si v soukromí psali a vynáší to na web. Pouze hájím právo mých souvěrců na svůj způsob. Vadí-li někomu, že i reformní (progresivní) Židé mají svá pravidla, kerá rozhodně nejsou univerzalistická, tak ať jde jinam. Nebo diskutuje slušně. Toť vše.
Kouknou na link:
http://www.liberale-juden.de/uber-uns/35-grundsatze/
Skutečně nejsem zastáncem dělání z judaismu univerzální náboženství.
Uprostred letu z London do tel Aviv vstanu traja mladici,rozostupia sa po dlzke lietadla,vytiahnu pistole a granaty a jeden Zakrici:
Kdo je Zid?”
medzi vydesenymi pasaziermi sa ozve usmievavy starucky rabin:
,,To je,chlapce,zatratene zapeklita otazka.”
cAS KED PREVETRA VSETKY,,SYSTEMA”JUDAISMU,TAK POTOM MOZNO SA VZTAHY PREHODNOTIA A BUDUCNOST UKAZE.
Ortodox sa modli a SedemdesiAT PERCENT ZA NICH ZOMIERA.SMILE.aLE NEZUBUDAJME,ZE SLUSNOST PREDCHADZA TORU.
ad14)danny Naftu jsme měli zadarmo. Petrolej by bylo třeba kupovat. Tento hendikep jej jako možné palivo do motoru vylučovalo. Zvláště v době, kdy jsme vše přepočítávali na hodnotu, měřenou cenou piv.
Co se týče zla, tak já se za zlo nepovažuji. Mohu sice, vědomě nebo nevědomě, páchat nepravosti ale nepřijímám obecně podsouvanou tézi o špatnosti člověka. Kdyby byl člověk špatný pak musí být stejně špatný i Panovník, který stvořil Adama k orazu svému.
PF 2013 přejí Mayové
ad17)Michal Foršt Člověka to jistě nakrkne když se dozvi něco co mu je připisováno, co “neřekl” nebo “nenapsal”. Je to podobné jako s tím rozborem básní. Ve vzájemné komunikaci mezi živými máme, pokud chceme, tu výhodu, že si ujasnit jak jsme to mysleli když jsme řekli nebo napsali.
Osobně jsem se v minulosti nezajímal o spory mezi zastánci různých vyznání nebo náboženských směrů.
Vzato zjednodušeně žid trvá na tom, že nebude “spasen” nikdo jiný než on. Křesťan se mu vysměje a bude jej přesvědčovat, že nebude spasen nikdo kdo nepřijal Ježíše “Krista”. Na svém si budou trvat oba přesto, že je všem jasný fakt, že se člověk nemůže stát židem a žid křesťanem.
PF 2013 přejí Mayové
Antonine tak som to nemyslel.Skor, mozem sa stat spatnym?Stavam sa spatnym svojou podstatou?A pozor ,,zlo”vyhladava najradsej spravodlivcov.smile.
ad 20) Platí-li ten vtip z letadla, tak nemohou platit některá tvrzení z komentu nr. 20. Anebo platí jakási predestinace, což je taky maličko úlet, protože bychom pak nemohli ani jen vyslovit, že nejsme andělé (tj. že máme zcela svobodnou vůli chovat se k dobru či ke zlu, škatulkovat a rozdělovat)
Smile
ad21)danny Tak to hej. Vždyť i Hospodin tvoří tmu i zlo. To ovšem neznamená že je tím zlem i on sám.
PF 2013 přejí Mayové
ad 23) Antoníne, zkuste tu myšlenku rozvinout. Takhle to vypadá, že si protiřečíce. Ale řekl bych, že tuším, jak to myslíte. Nicméně On je skutečně zlem. Zlem i dobrem. Protože je Jediný a Jedinečný. A volit máme právě my. Ne mezi Ním a Ním, ale projevy směřujícími od Harmonie … Nebo si to vykládám nějak špatně ? (smile)
ad22)Jaroslav Achab Haidler No nevím od kdy se člověk z individuálního stvoření stal bytostí se stádovým myšlením ale jisté je to, že spolčovánímse vzniklo mnoho neřešitelných problému v mezilidských vztazích. +Společenství jednotlivce formuje, namlouvá mu čím je a k čemu je předurčen.
Pokud by bylo naše chování a život dopředu “naplánován”, mělo by žití vůbec nějaká vyšší smysl? Mnozí židé si po celá tisíciletí mysleli, že stačí k posmrtné spáse stačí bytí potomkem Abrahámovým: Přišel Ježíš a řekl jim holenkové to nestačí. Hospodin si může ze šutrů klíďo udělat “židy nové”
No s vzpomněl jsem si na probírané téma “prvního” žida. Kdo byl první žid? Byl Adam prvním židem?. Ano Adam byl prvním židem akorát mu to neměl kdo povědět. A tím jsem se dostal na začátek. Kdo řekl potomkům Adama že jsou žide? Kdy se to dozvěděli.
PF 2013 přejí Mayové
bs*d
ad 25) Připustíme-li i když jen velice teoreticky, že Adam byl první žid, okamžitě se dostáváme k tomu, že židovství není po krvi, což je ovšem topic tuším jiného vlákna. Jašuovo tvrzení se ztratilo v překladu. Ze šutrů si Vznešený může naděla další Židy. Nikoli židy, protože žid i “věřící” to je volba a cesta a vývoj.
BTW – prvního “žida” jsme řešili i na LW a na trubce :
A zcela na okraj: člověk se stal stádním od okamžiku, kdy bylo vysloveno: Není člověku býti samotnému… A právě proto,že je jak individuální tak stádní od svého stvoření, je tu Brána zvaná : nepostoupíš po množství ke zlému :O)))
Adam první ŽID, no to se Ti povedlo, Achabe….. :-D
Ty si s tou (ne)krví nedáš pokoj, viď…. Prostě většina Jews, co po světě chodí a nějak to své židdovství zpracovávvají modlitbami, svěcením svátků, životními postoji, tak tahle většina se cítí být národem Jisraele.
Máš-li jiný názor, tak zakládáš nové náboženství, sorry.
Pro p. Blažka: Možná někteří židovští sektáři tvrdí, že nikdo jiný než oni nebudou spaseni.
Ovšem ten judaismus, o kterém jsem doufal, že se tady bavíme, nic takového netvrdí.
Naopak toto neustále slyšíme od mnohých křesťanů, že dokud nepřijmeme Ježíše za spasitele, tak máme smůlu.
A co třeba budhisté? Proč se ausgerechnet zaměřujete na nás? :-D
Pane Fořte
1) a proč si myslíte, že Adam nebyl první žid? Pokud totiž Bůh vyvolil nějaký národ, proč by stvořil jiný?
2) Proč by Vyvolení přicházelo až od hory Synaj? Umíte to vysvětlit? Nebo jste jenom pilným studentem narozdíl ode mne a tvrdíte to co tvrdili (a třeba i) mylně před Vámi ostatní židé? Copak člověk nemá právo na vlastní úsudek?
3) Když je to podle Vás o krvi, jakou roli v tom hraje konverze? A proč konverze je víc než žid po otci? To by popíralo samotné Vaše tvrzení že to je o krvi!
Umíte mi na všechny tyto otázky odpovědět prosím?
Nerg Fábry, jsem s pozdravem,
ÍAd 18:
S těmi procenty je to už taková otřepaná fráze, pardon, prosím. VE skutečnosti těch ultraortodoxních, co se jen modlí, je naprosté minimum. V Izraeli umírají za svou zem, své lidi, své tradice, svůj židovský národ (sic!) jak ti, co se od školy o modlitby či o Boha nestarají, tak ti, co říkají “vihi racon milfanecha.” I ti, co sice na šabat otevřou pivo a klidně koukají na televizi, ale ctí ten den jiným způsobem, třeba jen tím, že zapálí ner šel šabat. Začíná mě to tu zajímat. Tolik stereotypů, proti kterým brojí Achab Haidler se svými antivitanami …. Fakt, vzhledem k povaze mé práce nemám příliš času tady trávit diskusemi poslední zbytky volna, ale asi mě (konečně) vyprovokujete buď se sem už nedívat. A nebo napsat zásadní text.
Ať se to někomu líbí nebo ne, nějaká pravidla exitsují. Popírat je můžeme, sejde-li se dost moudrých a obecně respektovaných, mohou je i změnit a to se neustále, celou historii (připustíme-li, že historie existuje) židovství děje. TAkže jestli se k tomu odhodlám, až na mě nebudou tlačit tak “přízemní a instantní” povinnosti, jako je příprava na bohoslužbu, na svátky a rovněž na zkoušky a koncerty a vezmu-li to jako součást studia, tak ovšemnenapíši nic objevného. Jen kompilát respons našich moudrých Jews.
Vše dobré Vám přeji!
MF*
Dobrý den, pane Fábry,
a z čeho Vy usuzujete, že Adam byl první žid? Přečtěte si Bibli a pak se zeptejte znovu. A také se “po achabovsku” zamyslete případně nad tím, jestli pak je tedy, pokud vůbec, lépe ve vztahu k Adamovi psát ž nebo Ž. Napovím: Podle Vašeho trzení by všichni lidé byli Jews. Jenže tomu druhu, čili nám, holt už léta říkáme lidé.
NA druhou otázku to samé: otevřte konečně tu Bibli a čtěte. To byste přece nechtěl, nějaký komiks. NAŠel byste jistě na netu sice Bible for Dummies, ale to by Vám stejěn asi nestačilo.
OI o krvi (všimněte sui, prosím, toho “i”) to je v momentě, kdy člověk vstoupí k lidu Jisraele (konverzí) či se začne pčastnit onoho proslulého (koukám, že jen někde) procesu, jenž můžeme shrnout do spojení “le-dor va-dor” čili “pokolení na pokolení.” V judaismu, alespoň v tom hlavním kmeni, jde právě o to předávat tradici. JEstli se to někomu nezdá, ať tak nešiní. Ale pak jde proti zákonům židovského společenství. JIstě, je možné v každé generaci přijímat mezi sebe pouze lidi “z venku,” “národů” atp. ALe ono to tak v naprosté většině nefunguje, to je celkem pochopitelné. Tak naopak funguje křesťanství, do jisté míry.
PAne Fábry, to je opravdu tak těžké pochopit, že chcete-li vstoupit do nějakého společensgví, tak to má svá pravidla? Proč nezajdete na nějakou židovskou obec, kde je rabín nebo nějaký obcí uznávaný učitel judaismu? Tam by se Vám jistě dostalo mnohem kvalifikovanějšího vysvětlení, jaký je rozsdíl mezi tím, kdo vykonal gijur, byť původně nebyl tzv. Halachický, a mezi tím, kdo je po tatínkovi. Kdybyste pozorně četl, – aspoň tedy doufám, že jsem to psal i na Vašem ct. portálu, zjistil byste, že považuji stav v českých židovských obcích za neuspokojivý, co se nehalachického členstva týče. Psal jsem, že první krok učiněn, tedy aby se nehalachičtí mohli aktivně podílet na obecním životě. Druhý krok většinou vlbec není realizován, t.j. umožnit co nejlépe nehalachickým vyjasnit si status gijurem. Nemělo by jít jen o formalitu – ti lidé by měli mít možnost cele navrátit svou rodinu k národu Jisraele. Zjednodušeně: Je přece věčná škoda, neznat vlastní tradice. Ortodoxie právě v tomto momentě ukazuje na fakt, že nehalachičtí jako plnoprávní členové mohou rozhodovat nejen o “světských” otázkách, ale v podtatě i o rituálních záležitostech a o “prodlužování tradice” bez toho, aby byla alespoň jakás záruka, že to nebude úplně zcestné.
Proto jsem přesvědčen, že ten druhý krok je nutný.
DOporučuji vyjet když ne do třeba do USA či Kanady, tak alespoň za humna – do Německa, Francie, UK nebo Maďarska, Nizozemí…. Doufám, že byste lépe pochopil, o čem je řeč, když byste tam chvíli pobyl v nějaké umírněnější židovské komunitě (nemusí to být zrovna Chabad Lubavič, jestli rozumíte).
Omlouvám se, píši na malém tabletu, takže více příště, už mě bolí oči.
A udělal byste mi radost, kdybyste se naučil mé příjmení,. Abychom věděli, na koho že se to obracíte, pane Fábry.
Díky!
ad24)Jaroslav Achab Haidler Nechtěl jsem se vyhnout odpovědi ale blbne nám zase monitor. Je v něm někde studený spoj. Občas prostě ztmavne.
No abych pravdu řekl tak ten “židovský” Panovník se mi začíná líbit čím dále více. Je takový přímější. On nic nepředstírá ani nesvádí své “nedobré” konání na někoho druhého (například Satana).
Bylo pro mě dost těžké přiznat si, Hospodin může dělat vše co se mu zlíbí. Přitom se nemusí nikomu ze svých skutků ani zpovídat
“On je skutečně zlem. Zlem i dobrem. Protože je Jediný a Jedinečný”.
Toto je židům o Bohu dávno známo. Proto mě štvala ta jejich, pro mě mnohdy nepochopitelná, odevzdaná smířenost s “osudem”.
Křesťanský Otec nebeský je “jiný” ale stejně nepochopitelný. Vždyť i On, toho koho miluje křížkem navštěvuje.
PF 2013 přejí Mayové
ad26)Jaroslav Achab Haidler No je pravdou, Adam se po vykonané práci a neurčité době začal v Edenu nudit. Panovník mu tedy dal Evu. Připouštím, to se dá počítat za počátek budoucího sklonu k stádovosti ale zatím byli jen prvním párem. Než se k nim přidružil Had, Tam je možná i počátek všeho lidského kastování.
PF 2013 přejí Mayové
Je-li Bůh, tak je patrnĕ jenom jeden a jsou pouze různé cesty, po kterých se k nĕmu snažíme přiblížit.
ad33)Michal Foršt JSEM KTERÝ JSEM je jenom jeden. Problém je ale v tom, že mnoho lidí na celém Světě zastává jiný názor. Křesťané mají hnedle tři bohy… Někteří lidé existenci Boha jako bytosti vůbec nepřipouští. Podle nich “vesmírná síla” nebo její obdoby vše vytváří a ovlivňují. To je náboženská obdoba evoluce podle Charlese Darwina.
PF 2013 přejí Mayové
A ja som si doterz myslel,ze maju tri osoby,Jednej podstaty.smile.
Možná by křesťanstvo podle svého současného věroučného pohledu mělo upřímněji vyznávat: věřím v jedno božstvo o třech osobách. A nebo: věřím v jednu božskou rodinu o třech členech. A nebo svůj věroučný pohled trochu poopravit. Takhle je to poněkud schýza.
Souhlasím, že Bůh je jediný, ale co o Něm koluje scestných představ! A kolik falešných proroků je šíří… a kolik modloslužebníků jim otročí…
A jak se i to, co bylo původně dobré, může zvrhnout na: “Táhni preč, nepřistupuj ke mně, nebo světější jsem nežli ty!” Izaiáš 65.5
Hospodina lze rozzuřit, nebrala bych to na lehkou váhu. Ty naše cestičky k němu nejsou zdaleka jen naší záležitostí.
ad36)dada Ten nápad s boží rodinou je skvělý. Klidně by se do ní vešla i Marie, matka Ježíše. A dodávám bez legrace, i na dnešní svaté by se v ní našlo místo jako pro adoptované děti.
PF 2013 přejí Mayové
ad35)danny V Bibli je mnoho veršů které vylučují existenci tři osob jedné podstaty. Mohla by ale být, jak navrhla dada, uctívána celá boží rodina Bůh Syn, Bůh Otec a Bůh Duch svatý i pro boží Matku by místo našlo.
PF 2013 přejí Mayové
Antonine,pravda jest.Ale treba rozlisovat osobu a individum.Povysenie abstrakcie na nieco ,,urcitejsie”tot hypostaze.Otec a Syn abstraktna kategoria Hospodina a Pana,Spravodlivosti a Lasky.
30)
Dobrý den, pane Fořste,
Předně mi dovolte se upřímně omluvit za zkomolení jména, nebylo to schválně, na druhou stranu, abych vysvětlil v druhé hodnotě, tak to asi tak mělo být, takže otázka zní, zda se mám omlouvat za to, že jsem špatně přečetl Vaše jméno?! To jste také jistě ze Starého Zákona vyčetl.
Abych se vrátil k Vaší otázce, Starý Zákon si občas poslechnu při nahrávání na www.torah.cz, i když přiznávám, ne všechny, Nový Zákon jsem důkladněji i s modlitbami praktikoval se svým kantorem na Matematiku Ivoškem Trojanem. Nejsem tak důkladný čtenář jako Vy, už i to přehlédnuté písmenko ve Vašem jméně o tom svědčí, čtu myšlenky a číst slova neumím.. To je jenom abychom si vysvětlili i zde druhou – tedy absolutní – hodnotu. Přesto jsem došel k závěrů, že Ježíš byl pouze a nic víc než počtář, židovský počtář, který stejně jako Kafka nebo Einstein nebo kdokoliv jiný v tomto významu, pro Vás člověk, pro mě lidé a židé je synonymum, tak uměl pouze to co umělo mnoho dalších před a také budou umět za ním..
Chtěl jsem Vás předehnat Vašim článkem, a udělat s Vámi rozhovor, protože mnohočenství názorů je na Shekel.cz – jak jste si mohl všimnout – vítaný jev, ale uvědomil jsem si, že bych nevěděl o čem by byl.. To není na smajlík, to je smutné, ne že bych neuměl vygooglit po 4 letech praxe v digitálním marketingu Vaše stránky a názory, ale došel jsem k názoru, že by rozhovor byl zbytečný a příliš omletý vlastní nicotou a prázdnotou nad svojí duchovní vyzrálostí a mocností..
S přátelským pozdrave, lid a negr Fábry
zdravím vás milí lidé
ja prečetl jsem si vaše (myslím upřimně ) rozumne vyjadřeni , a vzdávam hold nad vaším působením ,ale teoterizovat o bohu bez bible se mi zdá jeho urážkou
Neviem,ci skor neplati s bibliou clovek Boha praktikuje a bez biblie teoretizuje.smile.