Zdroj: havredesavoir.fr

Hvězda televizní stanice al Džazíra a jeden z ideových vůdců dnešních islamistů Jusuf al Qaradawi prohlásil, že odpadlici od islámu mají být zabiti. Qaradawi je znám svými nenávistnými projevy na adresu USA, Židů a homosexuálu.

Qaradawi ve vysíláni al Džazíry citoval verše z koránu a Mohamedovy výroky na podporu zákona islámského práva šaria, že mají být zabíjení odpadlicí od islámu a poté řekl publiku, že kdyby nebyl v islámu trest smrti za odpadlictví od islámu, tak by dnes islám již neexistoval.

Qaradawi je znám podporou domácího násilí na ženách, v knize Povolené a zakázané v islámu jenž vyšla i česky v Islámské nadaci v Praze ospravedlňuje fyzické násilí muže proti ženě, také vydal náboženský edikt, že homosexuálové by měli být podle islámu zabíjení či schvaluje sebevražedné atentáty na izraelské civilisty.

Qaradawi má zakázán vstup do několika evropských zemí, ale to neubírá na jeho popularitě mezi evropskými muslimy. Velkému uznáni se těší například ze strany oficiálních muslimských organizací ve Francii a jako znalce islámu jej uznávají i představitelé brněnské a pražské mešity.

Za zmínku stoji skutečnost, že několik tisíc muslimských duchovních sepsalo před několika roky petici v níž odsoudili Jusufa al Qaradawiho jako náboženského extremistu a šiřitele netolerance mezi muslimy.

Autor: Lukáš Lhoťan

34 Komentářů

  1. plan-9
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 07:53 — Odpovědět

    fajny strejda, odnekud ze stredoveku :-)

    0
    0
  2. Karel79
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 08:53 — Odpovědět

    Už od pohledu sympaťák. A jeho myšlenky – skvosty k pohledání. Mírumilovný, tolerantní muslim, plný lásky a pochopení.

    0
    0
  3. dada
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 09:03 — Odpovědět

    Že se u nás překládají a vydávají zrovna jeho knihy, to asi není moc dobré znamení, že?

    0
    0
  4. lenka
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 09:36 — Odpovědět

    a také Qaradawi vydal knihu o džihádu, kde kritizuje muslimské radikály a jejich teroristické útoky s odůvodněním, že špatně vykládají Korán.

    Četl jste, Lukáši?

    0
    0
  5. Erich
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 09:48 — Odpovědět

    Z článku vyplývá jedna důležitá informace, tedy pokud Lukáš nefabuluje a nepřehání – a to že několik tisíc duchovních považovalo za nutné s těmito postoji vyjádřit hrubý nesouhlas, stvrzený vlastním podpisem. A to již před několika lety.

    Tedy učinili přesně to, co se od nás po nich neustále požaduje a zároveň jedním dechem vyčítá že nedělají. Totiž distancovali se od doslovného výkladu Koránu a to jmenovitě.

    0
    0
  6. dada
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 15:26 — Odpovědět

    Tím spíš, jestli Lukáš nefabuluje a nepřehání, je pro mě znepokující informace, že zdejší muslimové si vybírají jako vzor zrovna takového netolerantního chlapa. Kdyby sáhli po někom, kdo byl podepsaný pod tou peticí, byla by to asi mnohem lepší zpráva.

    0
    0
  7. Erich
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 16:04 — Odpovědět

    Ad 6. Dado, Lukáš píše, že jej uznávají “jako znalce islámu”. Tudíž může to být uznání jen a pouze jeho znalostí. Nemusí se v tom odrážet souhlas s jeho interpretacemi, protože předpokládám, že by toto Lukáš formuloval asi jinak.

    0
    0
  8. dada
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 16:49 — Odpovědět

    Erichu, já vycházím z toho, že vydávají jeho knihu “Povolené a zakázané v islámu”, samozřejmě jsem to ale nečetla a tak musím věřit Lukášovi, že si s tím Qaradawiho schvalováním domácího násilí v ní nevymýšlí. Pochopila jsem, že v islámu existuje široká škála interpretací, a je tedy z čeho vybírat. A že se proti netolerantním interpretacím postavila docela početná skupina tolerantních muslimských duchovních, to jsem opravdu ráda.
    Nic totiž nemá na náboženský život takový vliv, jako právě takové návodné praktické příručky: to se smí, to se nesmí. Jestli se tedy zdejší komunity řídí pohledy takového člověka (i když nezpochybňuji, že znalostí o islámu má v hlavě obrovské množství), připadá mi to trochu nebezpečné. Podle toho, co Lukáš píše o některých jeho postojích, zrovna on mezi ty osvícené nepatří. Ale jak říkám, pro mě jsou to informace z druhé ruky, tu knížku jsem nikde na internetu neobjevila, vydali si ji patrně jen pro vlastní potřebu. Možná bych byla mile překvapená, nemám zdání.

    0
    0
  9. lenka
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 17:09 — Odpovědět

    Lukáši, můžete mi prosím uvést, na které stránce se to násilí na ženě v dané knize nachází? Knihu mám doma, ale asi nějaké jiné vydání??

    Nebo myslíte snad toto: “Jestliže manžel vycítí, že ho žena přestává respektovat, měl by se ze všech sil snažit napravit její postoj laskavými slovy, jemným přesvědčováním a rozumnými argumenty. Jestli ani to nepomáhá, měl by s ní přestat spát,aby v ní probudil její přirozenou ženskou ochotu k dohodě a opět byl nastolen klid a harmonie. Když ani to nepomůže, řešení nesmí dosáhnout podoby domácího násilí.

    Jednou se k Prorokovi doneslo, že někteří jeho společníci bijí své manželky, na což poznamenal: Ti jistě nepatří mezi nejlepší mezi námi.”

    0
    0
  10. dada
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 19:30 — Odpovědět

    Lenko, z toho citátu, který uvádíte, tedy nejsem moudrá ani já: “Když ani to nepomůže, řešení nesmí dosáhnout podoby domácího násilí” – to opravdu nechápu, co tím chtěl autor říct. Trochu to zavání tím, že lisknout jí sice čas od času může, ale nikdy by to nemělo překročit určité meze. Jinak mě tedy nenapadá, co by se ještě mohlo myslet tím “řešením”, které by nemělo dosáhnout podoby domácího násilí?
    Nehledě k tomu předchozímu bodu – odepřít nepoddajné ženě sex, to mi připadá jako hodně ponižující přístup, jak k neposlušnému čoklovi. Sice je mi známo, že se k takovému vyděračskému přístupu uchyluje značné množství lidí (u nás možná dokonce víc žen), ale od duchovního bych takové “dobré rady” do života nečekala.

    0
    0
  11. lenka
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 20:04 — Odpovědět

    Pro mě je domácí násilí i to lísknutí, no. Co se týče odpírání sexu, tak osobně to vidím tak, že když je taková disharmonie v rodině, tak na něco takové chť není.
    JInak ohledně Qaradawiho; i pro mě jsou některé jeho názory nepřijatelné, v jiných nemám nejmenší problém. Což je celkem normální.
    Stále si stojím za svým, že v knize, co zmiňuje Lukáš, Qaradawi k domácí násilí na ženách prostě nepodporuje. Tak se čistě jen zajímám, zda mám já nějakou cenzurovanou jinou verzi??

    0
    0
  12. lenka
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 20:07 — Odpovědět

    ještě dovysvětlení k dalšímu řešení ze stejné knihy, tak jak pokračuje

    “Pokud všechny tyto metody selžou a rozepře mezi manželi se ještě prohloubí, východisko ze sporu se postupuje islámské společnosti a sjedná schůzku dvou osob (jedné z manželovy a druhé z manželčiny strany), aby se pokusili najít řešení. Pokud i to selže, je možný rozvod.”

    0
    0
  13. dada
    14.5.2013 – 5 Sivan 5773 v 20:54 — Odpovědět

    No právě, pro mě taky (to liskání), takže proto mi ta věta přišla podivná, jako by naznačovala, že něco jo, ale ne až tak, aby se to dalo přímo nazvat domácím násilím. A každý si to pak může vysvětlit podle svého gusta. Já totiž nechápu, proč by měl muž vůbec nějak “káznit” ženu, nejde o to, že není na sex chuť, když je disharmonie, ale že je to doporučeno jako nápravný prostředek, který má uplatňovat jeden na druhého. A to je velký rozdíl.

    Mimochodem, doporučení, aby žena odpírala muži sex, když necítí z jeho strany dostatek respektu, je tam taky? Nebo jakým způsobem mají usilovat ženy o nápravu svých partnerů?

    Takže jestli dobře chápu ten nastíněný doporučený postup pro muže: napomenutí ženy – odpírání jí sexu – nespecifikované řešení, které by nemělo dosáhnout podoby domácího násilí – intervence druhých osob na obou stranách – rozvod?

    0
    0
  14. danny
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 05:57 — Odpovědět

    podstatnejsie a mister Q.je zrejme zdroj a v tomto pripade koran 4,34.A ci nie?

    0
    0
  15. Karel79
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 07:37 — Odpovědět

    Diskuse týkající se hodnocení muslimského klerika mi připadá podobná, jako disputace kněží ve středověku ” kolik andělů se vejde na špičku jehly”. Všichni víme, že domácí násilí je běžně v muslinské kultuře aplikováno, a to jak bitím, tak i poléváním kyselinou, někdy též odřezávání hlavy zaživa, vše ve jménu islámu a islámské cti. Takže: Lenko, přiznejte si poctivě, že násilí ( domácí i veřejné) přímo souvisí s islámem a jako takové je pro civilizovaného člověka nepřijatelné.

    0
    0
  16. plan-9
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 08:39 — Odpovědět

    citace: “Že se u nás překládají a vydávají zrovna jeho knihy, to asi není moc dobré znamení, že?”

    tak ja myslim, ze jakakoliv kniha ma byt k dispozici (treba s doplnujicim komentarem historiku), aby si ji lidi
    mohli precist i treba mein kampf.

    0
    0
  17. dada
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 09:53 — Odpovědět

    ad plan-9
    Ale jistě, co by nemohla taková knížka být pro zajímavost k dispozici, i kdyby se v ní psaly nesmysly nebo i nebezpečné věci. Otázka je, za jakým účelem ji vydává zdejší muslimská komunita a jak se k ní staví, jestli ji prezentuje jako zajímavost z okraje islámu, pro rozšíření obzoru (co všechno je možné), nebo praktickou příručku pro život, z které mají členové čerpat.
    ad Karel79
    Myslím, že Lenka domácí násilí v islámu neakpceptuje a je to velice dobře. Jen ať je takových muslimů víc a ať jsou hlavně víc slyšet. Ta ochota postavit se Qaradawimu ze strany muslimských duchovních je dost dobrá zpráva. Takže pokud je tu ochota k reformaci islámu, k vyřazení násilnických interpretací a ptaktik, tak je podle mě potřeba ji co nejvíc podpořit, ne? Běžná muslimská kultura se může změnit. Záleží, jaké myšlenky se do ní ve velkém pumpují. Takže asi záleží na tom, kteří interpreti islámu dostanou prostor, jaké knížky se budou vydávat a podle jakých “příruček” se bude praktikovat.

    0
    0
  18. woodoo
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 10:22 — Odpovědět

    Je známo, již z před mnoha lety a ověřeno mnohými oběťmi: „Beneficia non obtruduntur“ (dobrodiní se nikomu nevnucuje), plodí to jen další násilí, a je to neustále v kruhu. Jestli nějaká změna, tak jedině zevnitř. Násilné chování jako program je třeba hlasitě odmítat, nikolivěk však mentorovat a dávat hraběcí rady. Akce přirozeně vyvolá reakci, v tomto případě se ale stane kontraproduktivní. :O)

    0
    0
  19. dada
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 10:39 — Odpovědět

    Jó, woodoo, je fakt, že ten můj příspěvek mohl vyznít blbě. Tu podporu jsem nemyslela tak, že do nich tu “toleranci a nenásilí” budeme tlačit. Ale že když už se najdou ti, kteří sami dojdou k takovým závěrům (zevnitř, jak říkáte, ale vnější vlivy, které je osloví, se nevylučují), pak asi nemá cenu na takové lidi řvát, že islám je stejně od základu násilnická ideologie, a pokud do něho nekopnou jako do prašivky, nebudeme se s nima bavit. Svět není černobílý. Každý muslim není násilnické hovado. Ta podpora třeba znamená, že si toho pro začátek jen všimnu a vyjádřím těm, co na té obrodě pracují, své sympatie :-).

    0
    0
  20. woodoo
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 12:45 — Odpovědět

    Pokud se nemýlím, tak Korán je uzavřená záležitost, je ponejvíce rigidní, není o dialogu. Takže…? Proto ten poukaz na samotný základ. Jistě, nemělo by se dít ponižováním druhé strany.

    Co je to Korán:
    Korán je pravé slovo Boha, Všemocného. Úplné zaznamenání jeho slov zjevil Bůh prostřednictvím archanděla Gabriela proroku Muhammadovi.
    Muhammad a jeho následovníci uměli Korán nazpaměť, diktovali ho svým společníkům a zapisovali ho písaři, kteří ho v době prorokova života psali a ověřovali. Během staletí se nezměnilo ani jedno slovo ze 114 súr (tj. kapitol). Text Koránu je v každém detailu stejně unikátní a zázračný jak byl zjevený Muhammadovi před 14 stoletími.
    Korán je hlavním zdrojem víry a života každého muslima. Zaobírá se vším, co se týče lidské bytosti, moudrosti, doktríny, uctívání a zákona, ale jeho základním tématem zůstává vztah mezi Bohem a jeho stvořeními. Korán zároveň provází společnost na cestě ke spravedlnosti, lidskosti a rovnoprávným ekonomickým principům.
    Zdroj oficiální web Islámské nadace v Praze a Brně.: http://www.islamweb.cz/objevte_islam/10.htm

    Zajímavé slovo „doktrína“. Copak asi znamená?

    Citace: Doktrína (lat. doctrina, od docere, učit) je pevné učení či nauka, obvykle opřená o nějakou autoritu. Tak se někdy také označuje soustava neměnitelných zásad – dogmat. V současném užití obvykle soubor zásad, jimiž se řídí zahraniční a bezpečnostní politika určitého státu.
    Odtud také doktrinář a doktrinářský – autoritativní, nepřístupný diskusi.
    Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Doktr%C3%ADna

    Druhým zdrojem inspirace a instrukcí pro muslimy je sunna, někdy označována jako hadíth, kterou tvoří skutky a výroky Proroka. Víra v sunnu je částí islámské víry.

    Zajímavý odkaz, do vyhledávání stačí zadat, např. slovo nevěřící:
    http://www.islamweb.cz/koran/index.php
    Zdroj oficiální web Islámské nadace v Praze a Brně.:
    http://www.islamweb.cz/

    :O)

    0
    0
  21. dada
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 14:17 — Odpovědět

    woodoo, Korán může být uzavřená záležitost, ponejvíce rigidní, neochotný k dialogu, ale ne tak člověk, člověk není uzavřená záležitost, ať si Korán říká co chce.

    Vybavil se mi Almodóvarův film: Mluv s ní, jestli znáte. Může se to zdát beznadějné, komunikovat s muslimy, když jsou pod vlivem takového “nekomunikativního” učení. Jenže právě pro tu omezenost takového učení má smysl komunikovat, protože tam je tolik škvír, tolik slepých míst, na které je možné ukázat… a není nejlepší způsob komunikace házení šutrů a sprosté nadávání (tím nemyslím Vás).

    Pořád mi vadí, jak se odpor k určité doktríně ztotožňuje s nenávistí k lidem, kteří žijí pod jejím vlivem. Podle mě se tak může to obrodné hnutí uvnitř i docela obstojně zvenčí dusit. A když je schopná poměrně početná skupina muslimských autorit vystoupit otevřeně proti jiné rigidní a uznávané islámské autoritě, pak to vypadá, že se opravdu uvnitř něco dobrého děje.

    0
    0
  22. woodoo
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 15:15 — Odpovědět

    Z mého příspěvku, snad, vyplývá: jsem pro dialog. Jen, abychom ho nevedli, jako slepí s hluchými. :O)

    0
    0
  23. danny
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 15:29 — Odpovědět

    Dado,vzhladom na to ,ze krestanstvo ma cca 700 rokov fora,renesancia a reformacia cca 15-16 storocie je tam este na vnutornu obrodu cas,ale uz dost mozne ze to zacina.Treba tam nasadit miestne Illuminati Germaniae(iluminatov)smile.

    0
    0
  24. dada
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 17:18 — Odpovědět

    Danny, na druhou stranu svět se globalizuje a zrychluje, k informacím je čím dál blíž a tak by ta obroda mohla přijít rychleji :-).
    woodoo, ty zavřené oči a zacpané uši hrozí vždycky, někdy rozhovor ztrácí význam, to je jasné, bezduše mlít to svoje a nereagovat na námitky nikam nevede… Na druhou stranu mi připadá, že utloukat se dá i dobrými argumenty a že když se chce člověk domluvit, měl by se trochu vžít do situace toho, s kým diskutuje. Aniž by ustupoval ze svých pozic a nebo se nějak kořil názorům, se kterými nesouhlasí. Někdy se mi zdá, že ze strany odpůrců islámu moc vstřícnosti a snahy oslovit muslimy (potažmo potencionální zájemce o islám) není. Že se to tažení vede spíš jako třídní boj. Což je podle mě velká škoda.

    0
    0
  25. woodoo
    15.5.2013 – 6 Sivan 5773 v 19:54 — Odpovědět

    Nabízí se otázka: nutilo by k zamyšlení jiné bez občasného rázného vyjádření?

    Výroky Proroka:

    Hadísy o etice a chování v rodině i ve společnosti

    – 82 –
    Podle Abú Ajjúba al-Ansárího (NBS), který vyprávěl, že Boží Posel (NBŽM) řekl:
    „Není zákonem dovoleno zpřetrhat vztahy se svým muslimským bratrem déle než tři noci. Mohou se potkat, přičemž jeden se otočí na jednu stranu a druhý na druhou, ale lepší z těch dvou je ten, který první pozdraví.“
    (podle al-BUCHÁRÍHO a MUSLIMA)
    Poučení:
    45. Tento hadís varuje před přetrháváním vztahů mezi muslimy.
    46. Je zakázáno, aby se muslimové vyhýbali jeden druhému déle než tři dny. Tato doba je dost dlouhá na to, aby se záležitost přehodnotila a aby se zapomnělo na nepřátelství.
    47. Varování před opuštěním nějakého muslima se nevztahuje na případ člověka, který zavádí novoty do náboženství nebo který bezstarostně hřeší.

    Zcela naprosto drtivé je poučení ad 47.

    Dalo by se samozřejmě citovat dále, a to přímo z Koránu:

    Číslo sury: 3, Název sury: Rod ‘Imránův, Arabský název: Ál ‘Imrán, Verš: 28
    Nechť si věřící neberou nevěřící za přátele místo věřících! Kdo tak učiní, nedostane se mu od Boha ničeho, leda v případě, že byste se od nich obávali nějaké hrozby. A Bůh vás varuje před sebou samým a u Boha je cíl konečný.

    Číslo sury: 3, Název sury: Rod ‘Imránův, Arabský název: Ál ‘Imrán, Verš: 118
    Vy, kteří věříte! Neberte si jako důvěrníky nikoho kromě lidí z vás! Nevěřící neopominou vám škodit a přáli by si, abyste upadli do nesnází. A již se stala nenávist jejich zjevnou v jejich ústech, však to, co skrývají hrudi jejich, je ještě horší. A učinili jsme vám znamení jasnými, jste-li rozumní.

    Číslo sury: 4, Název sury: Ženy, Arabský název: Al-Nisa´, Verš: 101
    A pohybujete-li se po zemi, není pro vás hříchem zkrátit modlitbu, obáváte-li se, že vás vystaví pokušení ti, kdož nevěří. A nevěřící jsou vskutku pro vás nepřáteli zjevnými.

    Číslo sury: 4, Název sury: Ženy, Arabský název: Al-Nisa´, Verš: 140
    A On seslal vám již v Písmu: „Když uslyšíte, že někdo popírá a tropí si posměch ze znamení Božích, nesedejte si s nimi, dokud se nepohrouží do jiného rozhovoru, jinak jim budete podobni.“ A Bůh věru shromáždí pokrytce i nevěřící v pekle všechny vespolek.

    Číslo sury: 4, Název sury: Ženy, Arabský název: Al-Nisa´, Verš: 144
    Vy, kteří věříte! Neberte si nevěřící za přátele místo věřících! Chcete snad proti sobě dát Bohu oprávnění zjevné?

    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 17
    Věru jsou nevěřící ti, kdož říkají: „Zajisté je Bohem Mesiáš, syn Mariin!“ Odpověz: „Kdo má u Boha takovou moc, aby Mu mohl zabránit, kdyby se mu zachtělo zahubit Mesiáše, syna Mariina, a matku jeho a vůbec všechny, kdož jsou na zemi?“ Bohu náleží království na nebesích i na zemi i vše, co je mezi nimi; On tvoří, co chce, a On nade všemi věcmi je mocný.

    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 44
    A seslali jsme Tóru, v níž je správné vedení i světlo, aby podle ní soudili proroci, kteří se odevzdali do vůle Boží, ty, kdož vyznávají židovství; a aby rabíni a učení rozhodovali podle toho, co jim bylo svěřeno ke střežení z Písma Božího a čeho byli svědky. Nebojte se lidí, nýbrž bojte se Mne a nekupujte za Má znamení věci ceny nicotné! Ti pak, kdož nesoudí podle toho, co seslal Bůh, jsou nevěřící.

    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 51
    Vy, kteří věříte! Neberte si židy a křesťany jako přátele, neboť oni jsou si přáteli jedni druhým. Kdokoliv z vás se s nimi přátelí, ten stane se jedním z nich a Bůh věru nepovede lid nespravedlivý.

    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 64
    A říkají židé: „Boží ruka je spoutána okovy!“ Nechť jsou jejich ruce spoutány okovy a nechť jsou prokleti za to, co říkají! Nikoliv, obě Jeho ruce jsou rozevřeny a On uštědřuje, jak chce. To, co ti bylo sesláno od Pána tvého, v mnohých z nich jen rozmnožuje vzpurnost a nevěrectví. A uvrhli jsme mezi ně nepřátelství a nenávist až do dne zmrtvýchvstání. A kdykoliv zažehnou oheň války, Bůh jej uhasí; a usilují šířit po zemi pohoršení, avšak Bůh nemiluje ty, kdož pohoršení šíří.

    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 68
    Rci: „Vlastníci Písma, nedosáhnete ničeho, pokud nebudete dodržovat Tóru, evangelium a to, co vám bylo Pánem vaším sesláno.“ Avšak to, co ti bylo sesláno Pánem tvým, v mnohých z nich jen rozmnožuje vzpurnost a nevěrectví; však nermuť se pro lid nevěřící!

    Tady si dovolím malý komentář: je jasné, že si osobují právo na správný výklad Tóry, potažmo i evangelií. Také je zde jasně řečeno: Pánem vaším a Pánem naším, tohle je Pán jejich, a tohle je Pán náš, ergo je zapotřebí dodržovati jak Tóru, tak i evangelium, arciže závazně pro židy a křesťany společně rukou nerozdílnou.
    V tomto světle, jeví se pochopitelnějšími tvrdší odsudky. Lze se tedy vrátit na začátek, k mé první otázce. Při každé takovéto diskusi, obávám se, jsme bráni, jako ti, jež je odvrací od jejich pravé víry, a to se nesmí. My ostatní totiž nechápeme, arciť že jsme ti slepí a zároveň i hluší. :O)

    0
    0
  26. dada
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 00:25 — Odpovědět

    woodoo, asi takhle: jedna věc je, co je psáno, a druhá, jak takový praktikující muslim skutečně vypadá, jak uvažuje a funguje. Obávám se, že ani sám Mohamed by nemohl být nazván dobrým muslimem, když svá dřívější “proroctví” flexibilně nahrazoval novějšími, jak bylo potřeba (se mu hodilo), jak jsem slyšela. Takže podle mě prototyp dokonalého muslima ani neexistuje. Je to fikce.
    “Je jasné, že si osobují právo na správný výklad Tóry…” jistě, někteří určitě jo, někteří o tom nepřemýšlí, někteří netuší, co se v Tóře nebo evangeliích vůbec píše, někteří si třeba ochotně poslechnou i židovské nebo křesťanské výklady a možná si z nich i něco vezmou. No, můžeme si říct, že správný muslim by si neměl dovolit žádné takové “vybočení”, že musí všechno přijímat tak, jak to má v Koránu nalajnované. Díky Bohu, že existují muslimové, kteří jsou z tohoto pohledu třeba nesprávní, kteří ale nejednají jako naprogramované stroje a jsou schopní a ochotní samostatně uvažovat a diskutovat.
    Já nemám žádné námitky proti tomu, aby se tnulo docela ostře do nebezpečných nebo vyloženě škodlivých myšlenek islámu, ať se nesmysly v tom učení (i konkrétní postoje a jednání) klidně rozcupují na kusy. V tomhle směru mi tvrdost vůbec nevadí a dovedu ocenit, když si někdo dá práci a podrobí to učení (i praxi) poctivé důkladné kritice.
    Co mi vadí, to je to shazování a odsuzování všech, bez ohledu na to, jak k islámu přišli, jak ho sami vstřebali a praktikují, jestli jsou to lidi hledající nebo fanatičtí zabedněnci…
    Já nevím, jestli třeba zrovna Lenka tady nás bere jako své nepřátele, jako ty, co ji odvrací od její víry, jako ty slepé a hluché… tipuju, že snad ne, i když by snad teoreticky podle pravověrných islámských textů měla… a je mi to vcelku i jedno. Lenka je především člověk a pak až muslimka a tak ji taky budu brát, budu se s ní snažit domluvit jako s člověkem :-).

    0
    0
  27. 16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 01:08 — Odpovědět

    Tak pro informaci, nečetl jsem všechny příspěvky zde. Nemám tolik času , bohužel. Ale české vydáni knihy je cenzurováno. Chybí tam mnoho pasáži z arabské verze, neboť by to nebylo vhodné. Qaradawi v arabské verzi hovoří dost sprostě o homosexuálech, ženách co se chovají jako Evropanky a pod. Dále na přebalu českého vydání jej označuji za jednoho z největších znalců islámu dnes. V angličtině doporučuji toto zde, ale rychle než to bude chtít nějaký stoupenec Qaradawiho cenzurovat, myslím si, že je víc než jasné kdo Qaradawi je a nechápu proč takového blázna Lenka hájí … http://en.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-Qaradawi

    0
    0
  28. lenka
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 07:30 — Odpovědět

    Lukáši, ty podstatné jste zřejmě četl.
    Děkuji za odpověď. Celkem jsem ji i takovou očekávala.
    Pokud je kniha jakkoli cenzurována, a jsou z ní vyjmuty určité kritické pasáže, tak bych to brala pozitivně, ne? Zřejmě budou seškrtnuty ty pasáže, se kterými se nesouhlasilo. Tudíž je celkem pozitivní, že se takové názory mezi české muslimy nedostanou a nehrozí tak to, co před čím tak varujete.

    Mohu se zeptat, kde Qaradawiho hájím? Jasně jsem napsala, že ne se všemi jeho názory souhlasím. To berete jako obhajobu jeho osoby? Nebo jste zrovna tuto větu nečetl.
    takže ještě jednou: Qaradawi je pro mě dost kontroverzní postava, některé jeho názory sdílím, jiné naopak vůbec neakceptuju.

    0
    0
  29. lenka
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 07:35 — Odpovědět

    Karle, já už jsem se několikrát k domácímu násilí vyjadřovala, takže nemám tu potřebu znova.
    A ne, nemyslím si, že domácí je násilí je specifikou pouze muslimů. Mám celkem dost případů ze svého nemuslimského okolí :-/, které nikdo, včetně policie, neřeší.
    Naopak jsem viděla, jak rodina řeší domácí násilí v muslimské zemi. Pozn: ten mlácející manžel nedopadl příliš dobře. To jen pro příklad.

    0
    0
  30. Erich
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 09:53 — Odpovědět

    Ad 20. Woodo, v podstatě mám kořeny v prostředí, kde je běžné setkávat se s úplně identickou argumentací. Kdo někdy zažil ty šílené hádky, zda se mají brát biblické texty doslova či ne, tak asi chápe na co narážím.

    A u mnoha lidí existuje, podle mého, navíc nějaký psychický blok ve vnímání psaného. Oni nedokáží ve dvou textech najít paralely, protože jedno jest dílo Satana – Korán a jedno diktoval při !!paralelním!! sepisování kněžím sám Bůh a ti kněží samozřejmě nespletli ni písmenka. Tak to totiž je.

    Tím selektivním blokem myslím třebas toto: Refael tu zmiňoval změnu svého postoje k muslimům – jak jím hluboce otřásl dotaz jedné dívky. Cituji jej:

    Drive jsem TVRDE obhajoval nazor, ze Islam jako takovy je mirumilovny, ale jedna holcina se mne zeptala: “Pokud je tak mirumilovny, proc Islam zada smrt pro nekoho, kdo chce svobodne odejit z Islamu”. Na to jsem do ted nenasel odpoved.

    Pak se ale tedy musím zeptat, jak může Refael žít s těmito verši, kde za odpadlictví je žádána smrt nejen pro odpadlíka, ale i pro celou jeho obec ze které vzešel, na výstrahu ostatním, snad proto, aby lid izraelský nesešel na zcestí.

    Deuteronomium, kapitola 13, verš 6-17

    QARADAWI tedy již v podstatě může nějak navazovat na jinak legitimní úvahy, nakolik tyto drakonické soudy, ať již praktikované či nikoliv, ovlivnily vývoj v jednotlivých náboženstvích.

    7 Kdyby tě tvůj bratr, syn tvé matky, nebo tvůj syn nebo tvá dcera nebo tvá vlastní žena nebo tvůj nejmilejší přítel potají ponoukal: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jsi neznal ty ani tvoji otcové,
    8 některým z bohů těch národů, které jsou kolem vás, ať blízko tebe nebo daleko od tebe, od jednoho konce země až k druhému konci země,
    9 nepřivolíš mu a neuposlechneš ho, nebudeš ho litovat ani s ním mít soucit ani ho krýt.
    10 Musíš ho zabít. Nejprve se proti němu pozdvihne tvoje ruka, aby ho usmrtila, potom ruce všeho lidu.
    11 Budeš ho kamenovat, dokud nezemře, protože tě usiloval odvést od Hospodina, tvého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví.
    12 Celý Izrael ať o tom uslyší a ať se bojí. Nikdy ať se mezi vámi nestane něco tak zlého.
    13 Kdybys uslyšel o některém svém městě, které ti dává Hospodin, tvůj Bůh, aby ses v něm usadil,
    14 že z tvého středu vyšli muži ničemní a svádějí obyvatele města slovy: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jste neznali,
    15 budeš pátrat a zkoumat a dobře se vyptávat; bude-li to jistá pravda, že se taková ohavnost ve tvém středu stala,
    16 úplně vybiješ obyvatele toho města ostřím meče, zničíš je ostřím meče jako klaté, i všechno, co je v něm, i jeho dobytek.
    17 Všechnu kořist z něho shromáždíš na jeho prostranství a město i všechnu kořist z něho spálíš jako celopal pro Hospodina, svého Boha. Zůstane navěky pahorkem sutin, nikdy nebude vystavěno.

    0
    0
  31. dada
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 10:39 — Odpovědět

    Lenko, jen takový detail k té cenzuře: podle mě není moc šťastné ostříhat originální text, bez toho, aby se to uvedlo, případně vyjednalo s autorem. Jednak je to podle mě zasahování do práv autora, (to by se mi hrubě nelíbilo, kdyby někdo překládal to, co napíšu tak, že vyhodí, co se mu zrovna nehodí), jednak to může být zavádějící – může to vyvolávat dojem, že Qaradawi je bezproblémový spolehlivý učitel islámu, od kterého je možné bezstarostně čerpat a stavět na jeho základech. Podle mě by bylo fér, kdyby překladatelé aspoň uvedli, kde se odchylují od originálu, se kterými autorovými názory nesouhlasí a proč. Bylo by to čestnější a možná i pro čtenáře užitečnější a míň nebezpečné, než když se pochybné pasáže jen tak beze slova vypustí. Aspoň by je to donutilo o tématu víc přemýšlet.
    Možná je to takto pozitivnější, než kdyby tam byly ty pochybné pasáže bez komentáře jako norma pro zdejší obec, ale šťastné řešení to tedy rozhodně není. Proč raději nevydat knihu někoho, kdo není takto kontroverzní?

    0
    0
  32. lenka
    16.5.2013 – 7 Sivan 5773 v 10:51 — Odpovědět

    dada
    chtěla jsem “trochu popíchnout” Lukáše. Protože píše, že v dané knize ospravedlňuje fyzické násilí na ženách a není to pravda.

    Jinak samozřejmě v knize jsou přidány české komentáře a je to v ní uvedeno, které dovětky nejsou psány Qaradawim. Pokusím se sehnat danou knihu v originále a podívám se, jak to tam o těch ženách je.
    Cenzuru knihy tvrdí Lukáš, nevím, jestli je opravdu daná pasáž o ženách cenzurována. Lukášova slova je třeba ověřovat. Pokud je kniha krácena, tak to tam bude určitě uvedeno také. Podívám se později.

    0
    0
  33. dada
    17.5.2013 – 8 Sivan 5773 v 10:53 — Odpovědět

    Lukáš je Lukáš, na druhou stranu ho ale chápu – když zná Qaradawiho názory, pak se nedivím, že i v takové lehce zmatené větě domýšlí to, co tam na plnou hubu napsané není. A je pravda, že kdo zná Korán, taky mu asi hned docvakne, co se tím “řešením” myslí, danny tu tuším uváděl ten konkrétní verš.
    Pokud jsou tam ty české komentáře, je to jedině dobře, docela bych na tu knížku byla i zvědavá, škoda, že není dostupná v běžné obchodní síti. Když slyším, jaké má ten chlap názory, nedovedu si představit, jak může někdo takový napsat nějakou solidní učebnici náboženství, jak dokáže rozlišovat, na čem v životě záleží, nebo dokonce co se smí a nesmí :-). A když jsme u toho: nemáte třeba tip na nějakou jinou knížku určenou pro muslimy, která by vysvětlovala základy islámu? Něco, co oslovilo třeba Vás?

    0
    0
  34. dada
    20.5.2013 – 11 Sivan 5773 v 10:11 — Odpovědět

    Lenko, tak sice nemám “Povolené a zakázané”, ale obstarala jsem si aspoň Lukášův “Islám a islamismus” a ty citáty, které jsou tam z té knížky uvedené, mi bohatě stačí… i když je mi jasné, že je to jiné číst je v kontextu, že tam možná budou i pěkné věci, ale to, co vybral a cituje Lukáš (a doufám, že správně)… to je skoro jako strčit těm lidem do ruky výbušninu.

    0
    0

Napsat komentář: lenka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Zvláštní pocit stát

Další článek

Na mýtném si mastí kapsu jenom Kapsch