Podle zprávy NKÚ se na mýtném vyberou sice ročně miliardy, ale zhruba půlku peněz spolkne provoz systému.To je zpráva jako ze říše snů. Tedy samozřejmě pro provozovatele systému, tedy firmu Kapsch. Ono se již tenkrát v roce 2006 psalo, že je to systém poněkud předražený a zadávání zakázky provázely dohady a spekulace. Samozřejmě, jak je u nás zvykem, se nic neprokázalo, v tomto případě ani nevyšetřovalo.
Jenom pro porovnání: v době před mýtem, tedy když se místo elektronických krabiček používaly dálniční známky i pro autobusy a nákladní vozidla, byla nákladovost systému, tedy to, co stál tisk a distribuce dálničních známek, asi 7%. Samozřejmě se naskýtá otázka, proč se tedy nevrátit ke známkám, jejich cenu nezvýšit třeba o 100% proti stavu roku 2006 a celkově se tak do státní kasy dostane více peněz. Jistěže to nepůjde. Důvod? Samozřejmě arbitráž firmy Kapsch proti České republice o zmařené investici. Jsem přesvědčen o tom, že smlouva je napsána neprůstřelně ve prospěch firmy Kapsch. A opět se nemohu zbavit dojmu, že si někdo tenkrát bokem namastil kapsu.
Až půjdeme už zhruba za rok volit, připomeňme si, kdo tenkrát vládl. Ministrem dopravy, který smlouvu podepsal, byl Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Předsedou vlády byl Jiří Paroubek (tehdy ČSSD, dnes LEV), ministr financí, tedy člověk, který musel několikamiliardovou investici posvětit, a první místopředseda vlády byl Bohuslav Sobotka (dnes předseda ČSSD), ministr vnitra, který nevyšetřoval byl František Bublan (ČSSD).
Autor: Tomáš Flaška
4 Komentářů
Aleš Řebíček (14. dubna 1967 Kladno) je český podnikatel a politik, člen ODS, bývalý poslanec Poslanecké sněmovny, v letech 2006–2009 ministr dopravy České republiky, v současné době prezident a majitel fotbalového klubu SK Slavia Praha.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ale%C5%A1_%C5%98eb%C3%AD%C4%8Dek
Od 4. září 2006 do 23. ledna 2009 byl ministrem dopravy v první vládě Mirka Topolánka a druhé vládě Mirka Topolánka.] Během jeho funkce byl zaveden systém elektronického mýtného na dálnicích, který vybudovala a provozuje rakouská firma Kapsch.
Brzo po nástupu na ministerstvo Aleš Řebíček dal najevo svoji nespokojenost se smlouvou na zavedení mýta, kterou s Kapschem uzavřela předchozí vláda, a proto připravil dodatek, který měl být výhodnější pro stát a Kapschi se měly snížit odměny a zvýšit sankce z prodlení, avšak postupně ministerstvo uzavřelo s touto firmou další dodatky, které již byly kontroverznější a ve prospěch Kapsche. Díky dodatku ke smlouvě o mýto také navíc získává firma Kapsch bez jakéhokoli výběrového řízení zakázku za 4 miliardy Kč na vybudování informačních tabulí na dálnicích.
To pan Flashka opět evidentně přestřelil :). Měl by střílet do vlastních řad.
Ad 2. Zase ne tak úplně. Nechtěl bych se přít. Výše zmiňovaní lidé se na tom mohli podílet. Otázka je, nakolik se Aleškovi podařilo celou záležitost vylepšit.
Ale T.Flaška by si mohl alespoň představit, že jím výše zmiňovaní s tím měli tak málo společného, jako třebas Saša se zvukaři, Vlasta s malou Casou, Kája a Míra s Pandury, Péťa s amnestií, Mireček s rozpláclými paragány a tak.
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Miroslav_Kalousek
Tomáši podívejte, zde je článek, naznačující propojení velkých firem s Rathem:
http://www.lidovky.cz/v-rathovych-tendrech-delaly-krovi-obri-stavebni-firmy-ucastnici-zajezdu-rikali-jim-gev-/zpravy-domov.aspx?c=A130423_183955_ln_domov_rak
Všimněte si v diskusi některých reakcí typu co si to sockomouši dovolují. Do jakých hlubin nás sociálisti zavedli.
A víte, já si pořád dobře pamatuji, že takto musela naše a další firmy fungovat již v dávných dobách, kdy senát, kraje a města byly modré, jenom modré a zase modré a pan Rath s doktory demonstroval proti socanské vládě – a jak mu bylo stran ODS tleskáno.
Jak to, že to mnozí z těch kritiků nevědí? Oni si skutečně myslí, že je to jenom Rathovina? A nemělo by se s tím tedy něco dělat? Tahle selektivní slepota je velmi nebezpečná
se jak máme