Zdroj: denik.cz

A opět nad zdravým rozumem. Posledním příkladem je nová lanovka na Sněžku.

Trvalo to hodně let, mnoho diskusí a dohadů a nakonec byla stará lanovka zbourána, padlo rozhodnutí o stavbě nové, provedlo se několik posudků, povolení a nakonec vše dobře dopadlo a nová lanovka je před dokončením.

Dopadlo to opravdu dobře? Podmínkou ochránců přírody (a mně je jedno, jestli je to Správa Krkonošského národního parku, Zelený kruh, Strana zelených, či jiný fanatický broučkařský kroužek) bylo, že nová lanovka musí mít stejnou kapacitu, jako lanovka stará, tedy 240 osob na hodinu. Proč zrovna 240? že by se naši předkové na začátku 20. století přesně trefili do dnešních ekologických norem? Proč ne 200, nebo 500? 240 osob za hodinu je samozřejmě u dnešních lanovek naprosto směšné číslo, ale miliony byly již proinvestovány. A za stejný peníz by určitě šlo mít kapacitu aspoň čtyřnásobnou.

Zelení (tak je budu nazývat) se obávali, že by nová lanovka na Sněžku přivezla příliš mnoho turistů, kteří by pak zatěžovali okolní přírodu. A tak si prosadili svou. Co se stane? Kapacita nebude stačit, dole se budou tvořit fronty a lidé tak radši vyrazí na Sněžku pěšky. Co asi zatíží přírodu více?

Stačilo jen trochu počítat a uvažovat. I když se nasadí hodně vysoké jízdné, tak na sebe lanovka nevydělá. A navíc bude sloužit pouze majetnějším cizincům.

Kdyby lanovka měla kapacitu podstatně vyšší, mohlo by být i jízdné nižší. Samozřejmě by se svezlo o hodně více lidí. Ale stačil by jednoduchý trik, a to ten, že zpáteční jízdenka by byla jen minimálně, řekněme třeba o 10 korun, dražší, než jednosměrná. A pak by drtivá většina nahoru vyjela, tam by něco utratila v bufetu a zase by sjela do údolí. Takto budou všichni šlapat pěšky, což samozřejmě “přírodu zatíží méně, než kdyby jeli velkokapacitní lanovkou”. Má ty zelená prostoto.

Ostatně kdo viděl v létě davy lidí proudící nahoru i dolu v takovém množství, že se cesty musely dokonce vyznačit jako jednosměrné, tak pochopí, že veškeré diskuse o nějakém počtu lidí na Sněžce jsou naprosto směšné. Lanovka tomu už nic moc přidat nemůže. Pouze se utopily desítky milionů, naprosto neodborně a neefektivně. A těm přetíženým cestám ta lanovka určitě neuleví.

Kdy už konečně pochopíme, že ty zelené nesmysly nás všechny stojí moc peněz. A efekt stejně nepřinesou. O solárních elektrárnách víme všichni své, o nemožnosti splavnit Labe taky, blokování dálničních obchvatů měst je notoricky známé a dalo by se najít věcí o dost více. Teroristům se neustupuje. A toto je zelený ekoteror.

Autor: Tomáš Flaška

4 Komentářů

  1. Erich
    17.10.2013 – 13 Heshvan 5774 v 20:29 — Odpovědět

    Zelený ekoteror to je Monsanto a ne zelení.

    0
    0
  2. plan9
    18.10.2013 – 14 Heshvan 5774 v 08:38 — Odpovědět

    nerikam, ze to zeleni obcas neprezenou.
    ale az si jednou vybetonujem celou zemekouli tak bude pozde brecet.

    0
    0
  3. dada
    18.10.2013 – 14 Heshvan 5774 v 11:38 — Odpovědět

    ad 1. takto nějak pracují ti velcí hráči a opravdový zvířata, v rukavičkách, že? A ani jich nemusí být moc… stačí, že moc mají. Ti odpravují jinak, než nějakým primitivním pižláním.

    0
    0
  4. woodoo
    20.10.2013 – 16 Heshvan 5774 v 08:16 — Odpovědět

    To je ta jejich znalostní ekonomika. “O)

    0
    0

Napsat komentář: dada Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Kippa jen v soukromí

Další článek

Amos Oz v Praze převezme Cenu Franze Kafky a setká se s čtenáři na literárním večeru