Tak nám Česká národní banka devalvovala korunu paní Müllerová. Tedy česká koruna oslabuje vůči hlavním světovým měnám (euru a dolaru). Znamená to, že většina zboží bude dražší. Což většinu lidí přivádí k pocitu, že jejich výdaje rostou rychleji než příjmy. Proto si obvykle řeknou, že začnou šetřit (a nějaký čas to i dodrží).
Nicméně pro většinu lidí představuje šetření nakupování věcí v akci. Stačí se podívat na příklad, který není daleko od reality. Žena jde do obchodu a uvidí nádherné šaty, které jsou zlevněné z 5 000 Kč na 2 000 Kč. Navíc se jí podaří zjistit, že když šaty nekoupí (a zítra ještě budou), budou zlevněny na 1 000 Kč. Tak druhý den vyrazí do ochodu a hle šaty tam jsou. Tak je celá nadšená za 1 000 Kč koupí. Má radost, že koupila šaty za velmi nízkou cenu (oproti ceně původní). Příběh má však zádrhel, šaty sice koupila levně, ale nikdy je nenosila. Kolik taková žena ušetří?
Poučení je jednoduché. Bez ohledu na to, zda je nějaké zboží v akci, je třeba kupovat (s rozumem) jen to, co opravdu budete používat. Stačí si malou chvilku sednout a spočítat zpětně kolik se měsíčně utratilo za věci, které vlastně nepotřebujete, nevyužijeme či vyhodíme. Začíná to potravinami (vezměme dvě balení, když je v akci) a končí drahými věcmi, bez kterých bychom se obešli nebo by šli nahradit levnějšími věcmi.
Až příště půjdete nakupovat, dříve než něco dáte do košíku, položte si následující otázku:
„Co se stane, když si to nekoupím?“
Autor: Šimon Finemon
1 Komentář
Toto je rozumné jednání, které je ale v příkrém rozporu s principy, na kterých je založena naše současná ekonomika.
Např. z pohledu výrobce obuvi je takový exot co kupuje boty, až když se mu stávající aktuálně oblíbené rozpadají (např. Já), zcela nepřátelskou osobou. A protože výrobci životnost takových ekonomice nepřejících asociálů – kazičů růstu neovlivní, zkracují alespoň životnost svých výrobků.
I když toto je nepřesné – kupodivu u potravin mnohdy doba trvanlivosti roste. Ovšem má to malý háčíček – takto vylepšené produkty mají drastický dopad na trvanlivost svých konzumentů.