Jak to tak přijde, že se někdo stane pekařem a jiný pláteníkem? Navíc oba dobrovolně, řekněme ideální cestou, bez nátlaků kmene ani z nedostatku jiných pracovních příležitostí? A že je jim v tom ke všemu oběma natolik dobře, že by neměnili ani za nic?
To, prosím, není pokus o „Úvod do predestinace“. Tuto otázku si klade mj. také i středověká jidiškajt v souvislosti s hledáním důvodu k existenci micvot. Protože proč a komu vlastně byly vydány, to bible nijak nespecifikuje. Jsou tu jako sám Vznešený. Pak se ovšem i micvot stanou, tím, čím se stanou… Nezáleží na člověku ani na skupině. Jsou tu. A mohou se uskutečnit.
Avšak je tu ta zapeklitá nauka, že by snad měly patřit výhradně jen lidu Jisroele. Ale které? A co ostatním na zemské kouli rozptýleným pronárodem?
A tímto neklidem se v aškenaz středověku objevují kategorie „lásky“ a „zamilovanosti“. Ahava a chivuv. Hodně zjednodušeně řečeno, plno micvot zvyšuje lásku k Životu, Chaj ha-olamim – tedy k bohu, o jehož podstatě promlouvají. To jsou všechny ty jakoby docela „normální“ micvot, které bez potíží přijme každý soudný člověk (mišpatim neboli soudy).
Důkazem je mj. automatický přesun tzv. desatera z jidiškajt do křesťanství. Ale těch „normálních“ je jich daleko víc. A velká škoda, že se tam nepřesunuly taky. Ale to nejde, byly by příliš okatě vidět poznat jeho původní kořeny. Část jich uvádí naše aktuální paraša Mišpatim. Micvot o síle svobody, o síle života, o síle sebevědomí (oko za oko) apod.
Kategorie zamilovanosti (chivuv) pak jakoby reprezentuje sílu té původní lásky k Podstatě. Jakousi věrnost Stvořiteli, do té míry, že sice poctivě špekulujeme, proč nevařit kozelce v mléce matky jeho, proč zrovna yzop pomáhá proti lašonu a je-li skutečně popel z červeného telete tak mocným magicko-mysteriózním prostředkem, ale když to nevyšpekulujeme, neznamená to, že to ze života škrtneme. Díky zamilovanosti tak dokážeme absorbovat do svého „chození v pokynech“ dokonce i ty ráciem méně přijatelné chukim neboli zákonitosti. Jinými slovy, pro krásu toho všeho, co lze soudností (mišpatim) pojmout, přijmu také všechno to méně pochopitelné (chukim)… A doufejme, že nikoli jako „tajemství víry či tradice“ ale docela racionálně. A je-li pak tak láska natolik silná a sílící, dovede mne ke gijuru a na Konci dní pak celý svět i k mesiášovi.
Takto se německý středověk poměrně nonšalantně zbavil posměšků svého křesťanského okolí a pomohl svým žídkům zůstat židy.
Vím, v podstatě nic objevného. Jen účelový příběh. Který důvod micvot jakoby ani neřeší. Nebýt oné výchozí otázky této cesty „v kruhu“. Totiž příměru s pekařem a pláteníkem. Ten totiž učí, že bez rozdílu všichni synové člověka mají nějaký úkol a poslání. Jenomže dál to nerozvádí. Ne, že by nevěděl, ale nerozvádí. Ono totiž jít tehdy do detailů, by byla dobová sebevražda.
A tak by jeden mohl pošetile nabýt dojmu, že svět je zaplněn jakýmisi kastami obyvatel se specifickým úkolem a posláním. Kohanim, pak levijim, potom Jisroel a potom ti ostatní. .
Trvalo pak ještě zhruba sto až stopadesát let než mekubalim objevili (anebo jen přisoudili ??) všem micvot onen vyšší rozměr. V rámci nápravy světů. Funkci nástroje. Klíče ke Zdroji dobra. A tím doplnili učení středověku o nedoslovený komentář. Posláním všeho živého je podílet se na nápravě světa, posláním všech lidí bez rozdílu je najít se ve vesmíru i ve společnosti, a takto se na nápravě podílet.
Proto a vlastně díky tomu si každý svobodně volí tu svoji pekařinu. Aniž by se jednalo o nějaké „předurčení“. Prostě jen proto, aby v ekosystému vesmíru bylo dost housek i plátna. Jakoby se jednalo o jakousi osobní mikrokosmickou úroveň nápravy vesmíru.
Vedle toho pak mají všechny lidské bytosti ještě to makrokosmické poslání. Spasení – tj. zlepšení vesmíru bez ohledu na to, jsem-li pekař anebo pláteník. A nástroji tohoto zlepšení (tikun ha-olamim) jsou právě micvot.
Že nějaký takový Zdroj dobra existuje, samozřejmě nelze nikomu vnucovat. Pořád tu budou tací, kteří se raději pokusí vystačit si s floskulí : „Spoléhám jenom na sebe“, stejně tak jako nejrůznější skupinky těch, kdo se budou pokoušet tvrdit: „To je ovšem jen moje kulturní, konfesní, národní anebo jaké dědictví“…
I tito všichni mají v rámci vesmírného ekosystému pochopitelně své poslání. A přinejmenším to pečení či tkaní určitě odvádějí natolik poctivě, jak to jejich ruce a morálka stíhají. Přijde pak už jenom na to, jestli není škoda, že si neplní také to makrokosmické poslání. Jen pro svou paličatou touhu zůstat v bludu. A tady někde teprve se rodí validita talmudických výroků o „odměně“ za naplnění micvot.
Ty „v sebe věrné“ usvědčují z jejich omylu právě mišpatim. Protože, věřím-li jen v sebe, dám na chudé zpravidla teprve až budu mít. Protože to není můj problém. Je to problém společnosti, vdovy a konkrétního sirotka, gamblera a politika, že jsou tam, kde jsou. Věřit v morálku? Proč ne? Ale proč ji tu a tam maličko nemodifikovat?
Ty druhé ze ztráty klíčů k vesmíru zase usvědčuje jejich touha ukrást si ty klíče pro sebe. Navíc skrze maličko ošemetné tajemství „víry či tradice“. Vždyť mají-li chukim onen vyšší rozměr a smysl (jak dokonce sama tradice vyučuje), pak musí platit i onen „vyšší“ nadracionální a nadkonfesní důvod micvot – otevírání Zdroje.
Pak ovšem zákonitě nemůže obstát, že by otevírání stavidel tohoto Zdroje bylo komukoli odepřeno. Otvírá-li je v ahava a s náležitým chivuv… Jistě, housky od tkalce a pekařovo plátno asi nejsou úplně stoprocentní. A chceš-li milý pekaříku napravit vesmír opravdu kvalitním plátnem, staň se pláteníkem.
Je tu totiž do hloubky rozpracované „učení o neposkvrněném početí lidu Jisroele“, tedy učení, že micvot a tóra jsou tu jen pro něj. Pronárodové tomu nejen nerozumějí, ale ať se toho vůbec nedotýkají. To lze respektovat, ale nedá mi to ptát se na díry v logice. Proč tóra existovala již na počátku? A proč s ní podle tradice pámbu obcházel všecky národy (!?). To je chtěl jenom nechat lízat med přes sklenici, že ji napsal jen pro jedno etnikum?
Jistě plno pokynů ze souboru tzv. 613 se týká jen jednoho konkrétního kousku okršleku, o kterém je psáno :“Až vejdete do země, kterou vám Panovník přidělí …“, plno se jich týká fyzického Chrámu a života v zemi, o kterou jsme přišli. Ty náležejí zákonitě lidu té země. A slovy těch, co „věří v sebe“, mohou být pouze náboženskou formalitou. Prvkem formátujícím určité náboženství. Ale co když nikdy nešlo o náboženství, ale o kategorie ahava a chivuv. Životní postoj?
I kdyby, i tak je nutno chránit to čisté před kostýmovou travestií. Nežid skutečně nemůže „židovatět“ už proto, že olej pomazání ani kadidlo, nelze používat jinak, než jak je předepsáno. Ani to nikdo nezpochybňuje.
Je také zřejmé, že tradice skutečně zapsala, že tóra je dědictvím lidu Jisroele. Jenomže, jak víme, nikde není psáno, že z poděděného pole nesmějí jíst také pocestní, nuzní, sirotci a vdovy. Z Jisroele prvně, ale kvůli cestám pokoje i všichni ostatní. (To nešťastné podobenství o drobečích ze stolu ..)
A především, je tu sedm oblastí, tedy celá řada micvot, které jsou dány všem synům člověka bez rozdílu. Židu, pohanu i Řeku. Sedm pokynů synům Noé. Tam je třeba hledat potvrzení toho, že micvot jsou nástroji a důvod proč byly stvořeny je jediný. Aby bylo konáno. K vylepšení světa.
Nejde o to vytvářet zmatek v nářadí. Stříháte-li krejčovskými nůžkami karton, budou vám pak stříhanou látku třepit. Skalpelem se dá naporcovat kotleta, ale nožem na ryby operovat nelze. Nicméně nedovysvětlené anebo dokonce účelově interpretované učení o zákazu používání nástrojů, je nebezpečné. Pláteníkům a pekařům jakoby upíralo právo být císařovými pekaři. A z odděleného lidu a aristokracie kněží, z vyvoleného národa dělá pouhé zvolené etnikum. Žena, muž, pekař i kohen mohou mít do jisté míry rozdílné prováděcí předpisy, ale poslání mají tam nahoře, nad struskou konfesní řevnivosti stejné. Poznat se a poznat. A podle toho participovat na Harmonii. Vědomě a s láskou.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
71 Komentářů
Určite to nie je o profile vztahu k ,,cirkvam”,ale o vztahu k nemu a k ludom.Mame nenavist,ktora je zdarma,a tak isto aj ahava chinai.smile.
ahava a chivuv…link do google?
ad 02) Pardon, joshi, díky za otázku, ale co je tím míněno ? Jaký link do google, prosím. Hezký den
4. ad 03)
… no hledal jsem neco pres google o ahava a chivuv vice, no nemuzu nic neajit, byl jsem zklaman, tak jsem se zkusil zeptat, jestli nekdo neco videl o tom na netu jeste vice…nebo nejakej zdroj, nebo jak to tam mam zadat nebo napsat, treba je to pod jinymi znaky, nebo slovy a podobne…
…ale kdyz uz jsme u toho hledani stava se mi to casto ze si neco z vasich prispevku pane Jaroslave Achabe prectu a na netu vice pro studium nenajdu…
…naposled mne zaujal ten “luriansky seder” z vaseho prispevku, chtel jsem vedet jaky to byl obsah toho sederu a podobne…
ale dik, i kdyby nic na netu nebylo neva, ja se jen ptal kvuli memu poznavani, neberto to ve zlym…
nvzp
ad 04) Vůbec to neberu ve zlém, joshi. Jen jsem netušil o jaký link vám jde. Je prima, že si hledáte i na googlu, ale věřte mi, že mne nebaví něco opisovat anebo kopírovat z googlu. Tento týden studujeme mišpatim, až asi měsíc se tu “hádáme” o “národní čárky a apostrofy” a o pár kapitol před parašat Mišpatim, četme v bibli “Tento měsíc počátkem měsíců vám bude”, což je jeden ze zdrojových textů, který tradice tlumočí, jakože všechny další micvot jsou dány lidu Jisroele. (Především -) Proto jsem si o tom potřeboval zapřemýšlet, nejlépe společně s vámi. Jde o přemýšlení, nikoli o kánon. Na “kanonické argumety” právě čekávám. Málokdy přijdou, ale časem určitě přijdou.
Ale zkusme na to jít jinak. Zkoušel jste si někdy nagooglit něco, co vám z googlu taky vypadlo. Máte pocit, že necituju tytéž zdroje jako google?
Jak je hovořeno i v tom tu-bi-švatovém videu http://www.youtube.com/watch?v=n-_c12uf0QQ všechno je související systém. A ten a jeho vnitřní jádro či zrníčko, mne zajímají a mám před nimi tak obrovský respekt. Tak veliký, že bych si netroufl si nějaké zdroje vymýšlet. mj. i právě proto, že chi-li maličko provokovat, kaceřovat, měl bych se snažit ty zdroje poznat a citovat.
V povídání o Deseti zchirot například jsem vycházel jen ze svého Sidduru, kde to všechno stojí. Předpokládal jsem, že třeba pan Foršt, velký googlič, ve snaze dokázat, že sefarad sidurim tuto pasáž i s kawanot neobsahují, ale nedal si tu práci. Já to za něj dělat nebudu, protože o to nejde. Nelže se. A citují se zdroje. Nelžu a cituji zdroje. Ale nehledám jen na googlu. A tak např. i CHid*a sidur podle mne nelže a cituje zdroje. A zbytek je o důvěře, argumentaci, dialogu a přemýšlení :)))
Ad 5.:
Jestli někdo googleuje, tak je to p. Haidler sám. Dokonce k tomu přímo vyzývá návštěvníky na svých webech. Takže klid. A když už, tak už: nikde jsem se nesnažil dokázat, že v sefardských sidurech nejsou příslušné pasáže s kavanot (je skutečně zbytečné psát -w-, ale p. Haidler to neví).
Pouze jsem psal, že to, co pan Haidler předkládá jako běžný obsah ranní bohoslužby, není pravda. A není. Protože by musel napsat, že tak se nemodlí aškenázští Židé ani z nich vzešlí chasidé. Atd. Však kdo chce, najde si, co jsem psal.
Pan Haidler opět mlží, stejně, jako v mlze ukrývá substituční teologii a předkládá to důvěřivým jako skutečný judaismus.
Když je to “o důvěře”, tak to neznamená “věřit”, ale “prověřit”.
Takže nelhat a citovat zdroje. Já už zdrojů uvedl hodně. Jiný pán také. Pan Haidler pouze svůj vlastní “Siddur”. (Asi ho má tak v angličtině nadepsaný).
Navíc – kdo se u nás modlí, tak ví, o čem píši.
Týká se to článku, nadepsaného ledabyle “Eser zchirot”. Ledabyle, protože v textu se pak důsledně objevuje “zechirot”.
To aby bylo jasno, o čem je řeč.
Pan JB dodal dost odkazů, já jinde k mnohem závažnějším tématům rovněž.
Většinu toho, na co jsem kdy odkazoval, mám ve své knihovně buď fyzicky a nebo virtuálně. Nemá smysl ale polemizovat stále dokola s člověkem, který místo skutečné argumentace jen vychrlí posléze další článek se stejnými bludy, polopravdami nebo nepravdami a okoření to osobním útokem.
Je to snazší, než přiznat barvu. A opravit si aspoň hrubky v hebrejštině, když už.
Jak vhodné pro velkého hebraistu, talmudistu, kabalistu a morální rabínskou autoritu, za kterou se vydává.
Pan Haidler k prohlížení Wikipedie přímo vybízí zde:
http://www.lamedwaw.org/sva_tubi.html
Základní informace o *Tu bi-švat vám poskytne Wiki, praxe a vlastní úsudek.
Znamená-li “svatý” vlastně oddělený, hodně háleží na vás, jakým způsobem a k čemu si tento svátek oddělíte, jak se sami oddělíte a čím pro vás bude, protože čímsi být může. — Připravili jsme pro vás takový malý Jaakovovský žebřík. Chcete-li stoupejte s námi …
Úvodní vstup do toho svátku (audio) — zde (video na you tube) zde
Nejkrásnějí motiv stromu — zde
Luriánský seder — zde
Honi ha-meagel — zde
Texty (Sichot Jicchak) ke stažení jsou v sekci download
@Foršte pane, stále jste se nevyjádřil na nápad @Josh, zda napíšete své zamyšlení nad něčím? Abychom Vám lépe porozuměli!
Exklusivně pro Shekel.cz
Těším se na Vaše vyjádření!
ad 8)
No vidite pane Frste jak muzete byt uzitecnej a byt prinosem, to co pan Achab jeste nema podle vas dokonceno, nebo neco presne nenapsal, tak to je prace usita jako pro vas.On /p. Achab/ ma urcite hodne prace – keshet, lamedwaw, shekel. A kdovi co jeste ma, ja ho osobne neznam. Misto kritiky nekoho se jednoduse realizujte v timu, jako jeho soucast, treba jako jedno kolo ze 4 u vozu. Je jedno ale ono netoci proti tem 3 ostatnim ale s nima.
Ja se budu na vase prispevky tesit a nebudu se mstit, nebo vas chytat za slovicka a pod.
ad 5) dekuju za reakci p. Achabe, aspon vidite, ze kdyz jsem psal ze tomu nerozumim, tak nelzu. Kdybych totiz to co na tom googlu hledam opravdu vedel, proc bych to vyhledaval? Vyhledavam to co mi neni jasne aby se to ozrejmilo, anebo pokud mozno alespon co nejvic ozrejmilo. Hebrejsky neumim. Jenom trosku symboliku. Znaky.
Takze pokud ja a ostani mne podobni chceme mit co nejvetsi uzitek z vasich prispevku, je uzitecne si nektere veci samostatne vyhledat a dostudovat pro lepsi porozumeni clanku a daneho tematu.
vite ono ja jsem vyrostl v krestanskem prostredi jako katolik, takze nemam v mozku talmudicky slovnik velke moudrosti osvicenych rabinu, anebo pisma jazyka hebrejskeho, ale reaguju podle toho co malo mam nacteno z evangelia a listu apostolu…
pokud to ale ctenarum portalu prekazi, muzem se nejak domluvit ze nebudu zde citovat texty evangelia, nebo epistol, vznika ale otazka – co komentovat z krestanskeho pohledu, jak komentovat a proc komentovat…samozrejme za predpokladu ze zide jsou plne respektovani jako cely funkcni svet bez nutnosti k necem konvertovat, nebo dodatecne necemu nebo nekomu uverit.
Ad 10.:
Nemám na mysli, co p. Haidler nemá dokončeno. Mám na mysli, co pan Haidler doufám nikdy nedokončí. Obrazně i fakticky. Jako by si ten člověk neuvědomoval, že kdyby nebylo těch, co by ho a jemu podobné za ty řeči jako z Ucha jehly z Belzu hnali, jak tu JB trefně postřehl, tak by dnes neměl z čeho studovat a dumat o tom, jak v židovských spisech najde opodstatnění toho svého uni-mysti-christo-judaismu.
Veškeré teoretizování o židovství bez skutečného žití mezi Židovstvem toliko k blamování sebe sama jest.
ad 11)
ale je to jeho zivotni volba a cesta, nebrante mu po te ceste kracet. I ja i on i vy se budeme jenom tomu Jedinemu zodpovidat…nechte tu starost na Nej a jedte vlastni cestou, ukazte mu na svem a svym zivotem, jak to ma vypadat, a az to bude spravne, tedy spravne po Zidovsku urcite se pak od vas necemu priuci, i kdyz vam to mozna primo nerekne…
Svym zivotem, jak ma ten Zid Zit. A to bude jeho pouceni.
Vite, ze kdyz se vychovava dite, tak ze zkusenosti vime, kdyz tomu diteti budeme furt jen narizovat a furt ho jen kontrolovat a furt dokola mluvit, a delej to tak! jak ti rikam! a my rodice naproti tomu tak cinit, podle svych slov nebudeme, tak ani to dite, to co chceme aby delalo, delat nebude, ale to co vidi na nas, to bude cinit, nebot ono si bere priklad ze zivota a cinu svych rodicu vice, nez z jejich slov bez cinu.
Dite kona to, co vidi konat sve rodice. Kopiruje.
Kdyz dete okopirovat text na kopirce, nestaci rict: Budiz okopirovan text…
…ale kdyz vemete papir do rukou, vlozite ho do kopirky, zmacknete tlacidlo kopirovat, tak se to okopiruje.
a kdyz je u toho to dite, je to to same, nestaci mu rict, hele, nefrfli, ale di o okpiruj ten text, kdyz ani nevi, co to znamena, okopiruj.
ale az ten rodic veme papir do rukou……pak to dite vidi a to co vidi taky cini….
Pane M.F.dovolim si otazku,co by robili belžania s vami,potažmo s J.B.(na tvar ženy nepozrie,vyhlíží von oknom.Ani na vlastnu manželku nie.Neschodna je cesta do ríše chasidov).Ale na druhej strane,,Gic gepojlt!”bucher Langer.
,,Ak služí cadik Bohu,”hovorí r.Nachman Z Braclavi, ,,ale na ludí nedbá a odmieta ich poučit,pada zo svojho stupna.”
A co slova Gaona,muža,ktorý požadoval,aby sa s chasidim zaobchadzalo tak,ako Eliaš zaobchadzal s Bálovimi prorokmi.V tomto prípade,keby Achaba hnali,tak by to mal byt bonus.smile.
Ad 13.: No co by. Dali bychom si spolu vodku a bylo by. Akorát bych si musel dát pozor, protože nejsem vůbec zvyklý pít.
bonus vodky,ze nie je tak citit.smile.(p.s.nebojte, po siestom by sa ten problemik vytratil.smile).
Poslyšte, dokážete, “danny”, psát normálně s mezerami? Kdo to má po Vás luštit. Nebo jste stále pod vlivem? Вода и водка. Одна буква, а какая разница!
A jinak jste to vůbec nepochopil. Ale to je jedno.
И так да здравствует АхаБсидская карьера – с водкой вперед!
18) Jsem rád, že jsme tak prázdní lidé..
Ad 20.: Také jsem tomu rád: aspoň se do nás toho ještě tolik vejde. Tedy nechť vejde a neuškodí!
achabovska kariera eto blud.blud eto na intrapsyhickom zaklade vzniknute nespravne usudky,presvedcenia ktore nedokazeme rozumovymi dokazmi vyvratit a byvaju sprevadzane pocitom ISTOTY.
S vodkoj,glodkoj bol pokus o zart.(zistil som,ze nepovedeny.Ja som na rozdile od Vas,predstavte si,ze pochopil,preto som nepodarene zartoval).
Gentleman pije az po piatej-pre niekoho sedemnastej hodine.smile a pozdravenie.
AD 16.
..v suoivsoltsi s vzýukemm na Cmabridge Uinervtisy vlšyo
njaveo, že nzeáelží na pořdaí psíemn ve solvě.
Jedniná dleůitžá věc je, aby blyy pnvrí a psoelndí pímesna na
srpváénm mstíě. Zybetk mžůe být totánlí sěms a ty to přoád
bez porlbméů peřčetš. Je to potro, že ldiksý mezok netče kdažé
pensímo, ale svolo jkao cleek. Zjíamvaé, že??
No jasně, Vy jste nepochopil, že já jsem pochopil, že Vy jste žertoval. A přesně jste to popsal: ano, je tu blud.
Danny, pokud Vás zajímá můj dnešní jídelníček, měl jste položit otázku:
1) Tři kávy a jointa k snídani
2) Napsání článku o Adamovi a Evě, která mi trvala celé roky a přesto jsem ji napsal za několik málo minut
3) Další tři kávy a jointa a malé pivo v Belgické než vyzvednu děti ze školy
Začíná na mě jít hlad, ale to vydržím až na večer.
To jenom proto, kdyby bylo tak důležité řešit můj jídelníček, místo prázdného místě ve mě samém..
Ad 22.: To je známý fakt. Ovšem platí to pouze, je-li zachována správná interpunkce, odsazení atd.
A to můžeme aplikovat i při psaní textů o judaismu,… není-liž pravda?
ad23)hned sa mi vynorila Hlava XII.zacitil som,ze sa Vam podarilo zvysit interlinearne napatie a hned to ma vseobecnejsi raz.smile.O literaure(nabozenstve,Achabovi)vedel vsetko,iba to nie,ze moze byt pre cloveka aj potesenim.smile.(trosku s hellerovstiny).
Ad 27. Užijte si to.
Davide, doma najprv nacneme problem a potom ideme ku korenu.( cize pokial jidelnicek nevyrobi problem,je neproblematicky).smile.
Malokedy som stretol povacsieho(v medziach to urcitych)hedonistu.Takze uzivam,uzivam…
Pokud ovšem víte, co je hedonismus. Ale to je jedno. Tady jeden vykládá, co je judaismus…. Takže, jak píši: užívejte si. Je to jedno.
presne tak treba vediet.Ja som tak viac zastancom,,premennej”od Eudoxa,ze predmetom volby je dobro.A preto premenna,ze za dobro som si dolozil slusnost.smile.Presne tak, vsetko je Jedno.
Pokusme se tedy definovat, co je, nebo, co tedy je dobro. “O)
P.S.Velmi vesele Aristipove prupovidky.(Plato ho nemohol vystat,Xenofon neznasal,Aischines sa s nim neustale hadal a Diogenes ho oznacoval za nepriatela cnosti.(A co ho este cakalo od cirkevnych otcov a potazmo od bigotnych histo(e)rikov)-nikto mu nemohol odpustit,ze stale vypadal veselo.(aj to je hedonizmus)
Woodoo,tot ta prava otazka.
Proto ji kladu. “O)
Dame sa cestou sokratovskeho moralneho intelektualizmu a ci vykrocime biblickou cestou?smile
Takto otázka nestojí. Jde o vnitřní integritu toho kterého jedince samo jediného. “O)
ja som si doteraz myslel,ze ide o Integrovane.A na jej zaklade vznika integrita jedinca.smile.Na rozsirenie,Jang Dsu hovori:,,Kto cini dobro,nekona tak pre slavu,napriek tomu slavy dojde.Slava sama o sebe neprinasa zisk,napriek vsak zisk donesie.Zisk nesuvisi so spormy,napriek tomu sa spory prilepia.Preto sa Vzneseny chrani konat dobro.”
Dobře, a sám za sebe, byste odpověděl jak? Vracím se k integritě jedince. “O)
Nejedná se o integrál, spíše derivujete. “O)
a preco nie integral?IN-formacna TE-chnologia Gral-pohar Josefa s Arimateje.Cize popisat cestu k nalezeniu gralu.smile.
Pro zajímavost, parafrázoval jsem úryvek z poslední části Symfonie č. 13, op. 113, „Babi Jar“ Dmitrije Šostakoviče.
woodoo,kazde delo(zbran),ktore Vam derivuje(pre lajkerov,odklananie strely doprava,alebo do lava)sa musi ,,zastrielat”.Tak isto pri myslienkach musime aj derivovat,aby sa dali pripadne integrovat.(po pochopeni,zastrielani).smile.(pre pochopenie vzajomne,v com nastala derivacia?)
Ad 44) danny: Dobře, pokud odklánění střely, tedy jde o tečnu na křivce, o její směr. Integrál je ponejvíce plocha pod touto křivkou. Citacemi ukazujete směr, tedy derivace, integrál nevidět.
„O)
ad 45)trosku si nedovolim suhlasit(uplne).Les poetes maudit by asi tiez nesuhlasili uplne.smile.R.W.Emerson:,,nabozenstvo(premenna)jedneho veku sa stava literarnym obveselenim dalsieho”.smile.
Ad 46) To je hezké, že by nesouhlasili. Stále však platí ad 45), s tím nic neuděláte. Spíše je to vypovídající o náhledu na věc. “O)
presne tak,so 45)nikto nepohyna,ale mozeme sa snazit o rais conciousness,kde realne existuje farba abstrakcie a ci vona nadeje ,pravda s posvatnej knihy ako nie produkt logickej uvahy.smile
Lenon tiez nespravi nic zo statmi,nabozenstvami,zabijanim a ,,Imagine”je tu.smile.(ide o ten vypovedajuci nahled).
Ad 48) danny: Bezpochyby se snažit můžeme, jen jsou to stále takové odvozeniny, pokud v tomto konkrétním případě někam míříte, tak jen aproximujete. Jazykem vesmíru je matematika, v ní je i logika. Dovolím si zde dát jeden link, jedná se o rozhovor, pokud vůně a barvy abstrakce, nicméně stojí to pevně na zemi.
http://ona.idnes.cz/rozhovor-herecka-jana-sulcova-dk8-/spolecnost.aspx?c=A140209_204712_spolecnost_jup
“O)
,,Herecka je unavena smrtelne.”To este nezazila,,horoskopicku Rybu”,lebo ta je unavena uz tym,ze sa narodi.smile.
Ale gramaticke pravidla nam dovoluju skreslovat logicku strukturu.Ste ateista,panteista,deista?smile.Akurat som cital Dawkinsonov,,Bozi blud”).Necital ste?
Ad 50) Odvádění pozornosti, tomu se říká logický klam. I gramatika má svá logická pravidla. Pak to jsou ponejvíce bláboly.
1. Neodpověděl jste na mou prvotní otázku, tedy ad rem.
2. Nečetl, autor je mi znám.
3. Vaši otázku, jsem-li ateistou, panteistou, deistou, považuji za velice, přinejmenším, osobní, typicky intelektuální ad hominem. Dovoďte si sám, v tom jste zdatný, nikoho k tomu nepotřebujete, tady nemusíte nikoho citovat, tady to je Váš osobní názor, “tedy sám za sebe”.
I tak děkuji. Špičkovat se, za každým býti nad věcí. “O)
AD51)ked sa tak zamyslam,,i gramatika ma svoje logicke pravidla.Di k za upozornenie o blabole.Lebo doteraz som si myslel,ze gramaticke pravidla su tak akoze nejakou vseobecnou dohodou,ktora vychadza s podoby funkcneho a ci ziveho jazyka(kodifikacia).A podliehaju zmenam(vyvoju,poziadavkam splocnosti)ale logicke zakonony sa nemenia a urcite by nemali byt zavisle na dohode.(snad trosku ano?).
Ale aj tak vdaka za ,,blaboly”.Deti miluju veselu jednotku na vysvecku,boja sa hroznej trojky,4,5.Rimbaudove samohlasky,zostupujuceho Boha,skakajuce slnko,ostrouhleho Aristotela….smile At radost clouma vesmirem.
K ad rem(prvotnej otazke)co je dobro?Alebo k integrite jedinca?Je dobro zavisle na integrite jedinca?smile a pozdrav.
P.S.mozeme pouzit namiesto ,,sneh pada” ,,snezi”?
Ad 52.:
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/logika
Logika = teorie obecně platných zákonitostí myšlení a zákonitostí procesu poznání.
Logické pravidlo je také to, že píšeme odsazení ve větě:
Čili aby, jak sám píšete, byl jazykový projev (v tomto případě psaný) dostatečně funkční, usnadnil byste čtení svých příspěvků, kdybyste dodržoval právě jednu z takových dohod. Asi se na mě budete zlobit, ale psal jsem Vám to tady už dříve. Nemyslím to zle, fakt je, že nevím, jestli píšete na pořádné klávesnici a nebo na mobilu či tabletu. Nicméně i na “dotykáči” se dá napsat dobře upravený text. když ne s háčky a čárkami, tak alespoň s obvklými (logickými totiž) odsazeními mezi slovy a po čárce, tečce ve větě a rovněž po závorce atp.
Váš předchozí příspěvek je čitelnější takto:
Ad 52.:
Keď sa tak zamýšlam,i gramatika má svoje logické pravidlá. Dík za upozornenie o blábole. Lebo doteraz som si myslel, že gramatické pravidlá sú tak akože nejakou všeobecnou dohodou, ktorá vychádza s podoby funkčného a či živého jazyka (kodifikácia). A podliehajú zmenám (vývoju, požiadavkám spoločnosti), ale logické zákony sa nemenia a určite by nemali byť závislé na dohode.(Snad trošku áno?) Ale aj tak vďaka za “bláboly”. Deti milujú veselú jednotku na vysvečku, boja sa hroznej trojky, 4, 5. Rimbaudové samohlásky, zostupujúceho Boha,skákajúce slnko, ostroúhleho Aristotela….:-) Ať radost cloumá vesmirem.
K ad rem (prvotnej otázke)čo je dobro? Alebo v integrite jedinca? Je dobro závislé na integrite jedinca? :-) a pozdrav.
P.S.: Môžeme použiť namiesto “sneh padá” “sneži”?
K dokonalosti volačo chýba aj v mojom texte: “Čili, jak sám píšete, aby byl…”
Nojo, no. Jak to píšete? smile? :-D
ad 53)ale kdezeee by som sa hneval.Milujem Komenskeho(znamy to hexameter)Omnia sponte fluant,absit(nie absint,smile,ale ta zvukomalebnost sa neda len tak preskocit)violentia rebus.Pre blizsie pochopenie sponte( hebr.safiach smile).Pri spontannom raste (seba i okolia)sa netreba hnevat.
Taky maly nesuhlas o logike.Neviem ci by sa namalo viac prihliadat na odlisovanie logickych a gramatickych pravidiel.Lebo skumanie lologiky nam moze pomoct sa oslobodit od,,okovov”toho-ktoreho prirodzeneho jazyka a pochopit to,co maju rozlicne jazyky ako prostriedky komunikacie a podavania informacii spolocne.(Je zrejme,ze a propri nemozete suhlasit.smile).Lebo medzi ,,okovy”jazyka mozu patrit i niektore GRAMATICKE pravidla,pokial nam skresluju LOGICKU strukturu toho,co je v nom vyjadrovane,alebo pripadne zvadzaju k nespravnym zaverom.Ked napisem Rimbaudove s dlznom,pochopim lepsie jeho tvorbu?Musim studovat anatomiu a fyziologiu aby som sa vedel pohybovat a travit?Napisem nieco o,,vynaleze” samohlasok.Myslite,ze keby som to napisal gramaticky zdatnejsie,ze ten ,,milon unlajkerov”by sa posunuli ku ,,vtacim”jazykom,potazmo k jazyku pred vezou Babel?smile.
Jazyk sa da pouzit (mimo holej komunikacie,pripadne prenosu informacie),ale aj na podnecovanie imaginacie(pouzivanie klavesnice,tabletu,mobilu)pripadne emocionality(asi sa budete na mna hnevat).smile.
Ako to pisem?Hlavne zo srdca.smile.
Ad 55.:
Pro začátek by stačilo dodržovat alespoň odsazení – t.j. používat mezerník po napsání čárky a tečky ve větě. Zpravidla to právě umožní přečíst větu se správným rytmem. To jde zvládnout i na mobilu.
Psát háčky a čárky nad písmeny bývá na některých zařízeních obtížné, bez nich to sice vypadá taky divně, ale většina lidí si na to zvykla v SMS.
Tedy, zkuste odsazovat i po čárkách a tečkách ve větě. Váš text bude čitelnější.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas. “O)
57)najprv ma to hodilo k ab urbe condita,ale potom som si uvedomil,ze to bude asi pravdivejsie previest na hevel(kaz1,2)a dostal som sa k nestalosti,cize pohybu a pochopil som Vas odkaz:,,panta rei”.smile a pozdrav.
Ad 54)rais conciuuness.Existuje este popri vsetkom(klavesnici…)signal v horach.minutku mate,potom zase nie.chvilky ktore mate(signal) sa snazite vyuzit.Akokolvek.smile.(kym pride,,rychla smrt”.)
Co byva podstatnejsie forma a ci obsah?smile a pozdrav.
Ad 60.:
Prostě se to po Vás nedá číst. To nesouvisí se signálem ani s nedostatkem času, ale jde o Váš přístup. Protože mezerník používáte, avšak ledabyle. Je to Vaše vizitka. Toť vše.
Ad 59. to má být, pochopitelně.
Ad60)koli tribreniu urcitych schopnosti sme si pisavali text v jednej lajne.smile.ale to je v poho.
Ad61)ak chcem najst v nemennom pojme dynamicku realitu,tak tak mezernik nehra rolu.smile a pozdrav.
Ad 62.:
Ale to víte, že správná podoba psaného textu je důležitá. Protože se čtenář nemusí zdržovat nepřehledným členěním textu a může se nerušeně věnovat se podstatě. Pokud tak činíte úmyslně, tak zrovna tento Váš způsob psaní zdá se – nejen – mně – poněkud nešťastným. Tříbit si jiné schopnosti choďte třeba do psychologické poradny, ale proč sem?
Citanie neprehladneho”textu nas moze viest k doslednosti.Skusajte,lebo by ste pochopil z textu,,ze sme pisavali”.Keby ste bol dosledny,tak by ste nepokladal otazku,ktorej presupozicia je nepravdiva.Dalej zbytocne rozvadzat.smile a pozdrav.
Ad 64.: Ale samozřejmě jsem to pochopil, i když píšte jako hotentot, tzv. cizí slova to nazachraňují.Jenže Vy jste to z určitého důvodu psal a předpokládám, že kvůli souvislosti se současností. Takže zpět: Nedůsledný jste tady především Vy. A neodpověděl jste na to hlavní, na co se Vás ptal “woodoo”.
…nezachraňují. …
ach jo.netreba vzdy prenasat svoje nieco na toho druheho.Tie tzv.cudzie slova pisem preto,nie aby som nico zachranoval,ale to slovo je bohatsie vo svojej povodine(u Vas mier je nieco bohatsie ako nas mier.ak sa mylim samozrejme prijmem opravu).Nechcem aby sa do prvovyznamu vludil proteizmus(myslim podla Protea).Ked niekto chce tak bohatost slova si najde,niet na to cas.Takze opat poukazanie na rais …
K otazke Vsaho predpokladu ani v pate ma to nenapadlo davat do takejto suvislosti.Ked Vam hovorim o strome pred domom a pootvorite si okno a zahliadne mozno nejaku luku,tak to vobec nemusi znacit,ze sa bavim aj luke.smile.predpoklad nespravny.
Mozete hotentovi zopakovat otazku za woodoo?smile a pozdrav
p.s.Dajte si zazniet v uchu nahlas,ked zomieral na mucidlach niekde vo svete,,Civis romanus sum” a ,,som rimsky obcan”.citite ten rozdiel?(nezachranuje nic.pre istotu.smile).
Ad 68.:
Jestli myslíte tou odpovědí to, co jste napsal v č.52, tak nemám slov.
To nemá smysl s Vámi diskutovat. Je mi líto, ale to je ztráta času. Pletete všechno dohromady a s původní diskusí to už nemá téměř nic společného. Navíc fakt píšete příšerně. Na to nemám čas. Je mi líto.
Ad69)co je civis…?Cudzi vyraz.V 65)ste naznacil pouzivanie cudzich slov,ktore nezachranuju.Odpovedal som v 67)ze tymi slovami nic nezachranujem,lebo obsaznejsie to vyznie v originale.To P.S.(68) patri k navodeniu efektu pochopenia(hyperbolicky to az).Presne nema to zmysel,ked clovek hovori so sirsieho zaberu,tak to vobec nemusi byt splietanie,ale obmezzujuce nepochopenie druhej strany.smile.pokus o zmier.nechame to tak.A nemusite lutovat.pozdravenie.
Ad 70.:
Máte pravdu, necháme toho. Vy vůbec nechápete, o čem jsem psal. Já nechápu Vás, necháme toho.