Mezitím, co si na Shekelu občas vyměníme vstřícný i pošetile „evangelizační“ vzkazík, jehož skrytou podstatou není BigBoss, ale „moje“ cesta k Němu a její zatracená „pravost, jsem se tak nějak přichomejtl do Nikošpurku. (viz např komentáře tady pod Mýtem a svobodou) …
Natrefil jsem ne na tu slávu, kdy si po ramenou plácali, ti co moc nepracovali. A kde do jisté míry maličko „bez zábran“ čekali na to, až taky dostanou slovo dokonce i tací, kdo by spíš měli skládat počet z minula za předchozí „citlivé“ úpravy galerií a zejména podlahy. (Ale ti si to asi šetří až k turniketu). A kde se pořád navzdory všem investovaným milionům historicky trapně i na další léta bude tvrdit, že v osmatřicátém v Mikulově nikdo židům nezkřivil ani vlásek. Kde se vše leskne novotou, neuvěřitelně poctivou prací a zároveň prázdnotou, ačkoli Pirkej nás učí: „Al histakel … Nekoukej se na formu a dekor džbánu, spíš na to, co najdeš v něm…“
Zkrátka na slavnostním završení Pojektu deset hvězd (mimochodem, chvála Pánu za něj) a otevření Horní synagogy jsem nebyl. Tam byla lokální i státní média – snadno nagooglíte.
Já se slovutným p.t. moravským zemským rabínským sídlem prosmýkl o pár dní později. A shodou okolností k vernisáži projektu Efram (Sylva Chludilová a mladí výtvarníci). Letos – jak jinak – zaměřenému na téma – synagoga. A došlo mi něco obrovského, co tady na Shekelu řešíme občas příliš zbytečně.
Že totiž, kdo bez zbytečných nálepek tak nějak podvědomě vnímá, že jsme všichni Jeho, anebo jak učí Mauglího Baghira – všichni jedné krve, snadněji dokážou kašlat na nálepku „jejich“ (jejich barák, jejich kostel, jejich víra) a mnohem silněji si nejen uvědomí, ale dokonce dokážou projevit, že jakmile to maličko, maličko poopravíme, bude skutečně nišmat kol-chaj (všechna živá duše) chválit Podstatu, jak se učí v předposlední pečeti Amida. Zkrátka bez poetismů – Sladkej je tu pořád a je všech. Pokud ho realizujeme.
Jsem přesvědčen, že autoři těch prací (náš článek upozorňuje jen na zlomek sympoziální vernisáže) stoprocentně vnímali synagogu jako dům těch druhých. Ne „jejich“. Přesto mám pocit, že jsou obsahu džbánu blíž, než ti, co ho slavnostně odhalovali u košér chlebíčků. Ale nechám radši mluvit je. Posuďte sami ….
Obr. 1 až 2 „Nelekejte se, neprohlížíte si úkol z geometrie či technického kreslení. Jde pouze o koncept několika půdorysů, které chtějí přiblížit vznik synagog od Jeruzalémského chrámu, který se pak obtiskl i do architektury křesťanských kostelů, až k prostoru pro setkávání, přežití a životu ….“ Píše sama autorka nijak letitá.
K obrázku třetímu: Čtení tóry. Čtyři sloupy bímy jsou sestaveny ze stovek listů vědění. Každý segment je podepřen svitkem tóry, ne však napevno, vědomosti, poznání, pochopení musí růst a přibývat ….
A najednou ten „jejich“ svět (rozuměj svět židů) nemá ani dvě hlavy ani romantický odér literárna či filmů. Ať dobově poplatných současné vlně filosemitismu anebo laciného kostýmovaného okolo-vánočního vzdělávání o Bibli. On existuje, je věčný, smysluplný a hlavně úplně stejný jako ten náš…
Autor: Jaroslav Achab Haidler
9 Komentářů
a zo stoviek listov vedenia,má každý dve strany,ale vlastnými očami vidíme len jednu.Len jednu?Alebo vdaka Vedeniu obe?smile.
hezke obrazky, zkusim se na ne divat pozitivne a prinest trochu nadeje vyplyvajici z touhy po sjednoceni
1.sikme cary prez cely papir az na kompozicni “dotek” na konci papiru je opravdu hodne vostry…no rekneme, ze je to jen symbol, jako v tom evangeliu, kdy ten jezis se ucastni modliteb v bejt ha mikdas, de a ve snaze predejit zaniku chramu, neco kona, symbolicky ukazuje, co se nedela tak jak ma, aby nam ten domecek nepadl a touzi to napravit aby ten dum zustal stat jak ma…
…nebere prorockou sekyru k vytinani …ale jen demonstruje na te urovni asiatickeho sveta, sprehazenim a prevracenim tech stanku ze v tom chramu ohledne komunikace s tim na hore neco nefunguje, tak jak ma, a chce to napravu… ne pridavani domu k domu, jen napravu uvnitr domu, treba i tou modlitbou na zpusob “celnika”…
2.mirna rusiva cara nam na obrazku ne idealne krizi i symbolickou svatyni, i ten jezis nerusi ani nenaruseje ani nezakazuje vykonavat obeti a modlitby, pouze tam nedovoluje prenaset naprosto zbytecne nacini a delat hluk, coz uplne chapu…totiz prenesene v tom jeciratickem a acilutickem svete si nedovedu predstavit ze by nektera vztahova strana nedovadla v tom co nejdrive naformatovala, naformulovala pak te druhe strane vratit umenim naslouchat, nebo by pak sla delat neco jineho na cem se domluvili, anebo zrovna ted by mela nejakou jinou praci a pod…
aspon tolik…hezke dny
Co se týče “evangelizačního vzkazíku”, rád bych upozornil, že “evangelizací” se obvykle myslí, když se nějaký křesťan snaží jinověrce obracet na křesťanství. Já jsem se Vás ovšem nesnažil obracet na křesťanství, ani jsem nenaznačoval, že křesťanská cesta je lepší než židovská. Koneckonců, najít orthodoxního křesťana, který někoho obrací na víru, může býti dosti obtížné, protože orthodoxní obec je velmi uzavřená a neprovádí misie. Ve skutečnosti je poměrně obtížné stát se orthodoxním křesťanem, protože uchazeč je během mnoha měsíců zpovídán a podrobován různým zkouškám, jestli je jeho víra upřímná a odhodlání pevné. Pokud nikoliv, je vyzván, aby “šel pokojně svojí vlastní cestou”. Zdaleka ne každý uchazeč skutečně dosáhne svého cíle být přijat do orthodoxní Církve. (Záleží také, kde to zkoušíte. Některé pravoslavné obce jsou více otevřené, některé naopak konvertity nepřijímají vůbec.)
Pouze jsem Vás chtěl upozornit, abyste byl opatrný s tvrzením, že také cesty všech pohanských náboženství vedou k uctívání Adonaje. U některých existují pádné důvody se domnívat, že vedou naopak k čarodějnickým praktikám a vzývání démonů. To představuje hrozbu pro ty, kdo jdou židovskou i křesťanskou cestou.
Vzhledem k tomu, že jste se podle svých slov účastnil obřadu Hare Krišna, myslím, že jste toto upozornění potřeboval.
Jinak, pokud Vás napadlo, proč jsem argumentoval zrovna praktikami kultu voodoo. Jak si můžete všimnout, pro náboženství voodoo je typické přesvědčovat duchy, aby vstoupili do našeho těla, což se projevuje nesmyslným blábolením a svíjením se na zemi. A jak si můžete všimnout, velmi podobné prvky můžete spatřit i u tzv. letničních křesťanů, kteří se snaží, aby do nich “vstoupil Duch Svatý”, což se opět má projevovat nesmyslným blábolením a svíjením se na zemi.
To lze vysvětlit buď tím, že u obou těchto obřadů dochází vlivem atmosféry k vyvolání určité formy hysterie blížící se epileptickému záchvatu, nebo jde ve skutečnosti o čarodějnictví způsobující démonickou posedlost.
Tak jako tak, jsme svědky toho, že do západních forem křesťanství pronikají šamanistické a okultní praktiky, které vedou ke skryté paganizaci víry. Někdo tady musí být a varovat před tímto synkretismem, nebo se ztratíme v záplavě pohanství jako deset kmenů Izraele.
ad 03) Dominiku, a mohu vědět, jakou hrozbu to představuje ? Tedy pro ty, kdo jdou židovskou cestou ? Ta cesta je zřejmá a jasná. A je velký rozdíl, mezi účastí a tolerováním. Účastí třeba na mši, a jejím tolerování. Nebo se opět pletu :)
ad 5) Cesta orthodoxního křesťanství je také velmi jasná a zřejmá. Tyto hrozby se týkají západních neorthodoxních forem křesťanství; katolicismu a protestantství; a některých liberálních židů, z nichž někteří inklinují k synkretismu, deismu či panteismu.
Je důležité si uvědomovat, že cesta, která dostačuje ke spáse lidí z národů, nedostačuje ke spáse křesťanů a židů. My jsme uzavřeli Smlouvu, tudíž musíme dodržovat závazky z ní plynoucí, které národy plnit nemusí.
Jinak, orthodoxní Církev je naopak laskavá k lidem z národů, i pohanům, pokud přichází v míru. O co přísnější jsou orthodoxní křesťané sami k sobě, o to laskavější by měli být k národům. V dobách Byzantské říše bylo umožněno pohanským poutníkům putovat do Konstantinopole k Chrámu Boží moudrosti. Proto také bylo před Chrámem postaveno ohrazené chrámové nádvoří. (viz https://www.youtube.com/watch?v=bpa2y5tRizo) Pohané sice nemohli vstoupit do Chrámu, ale mohli se shromáždit na nádvoří a poslouchat zpěv linoucí se z Chrámu, a po skončení svaté liturgie vyšel z Chrámu patriarcha a udělil pohanským poutníkům požehnání. (Chrám Boží moudrosti se skládal ze 4 částí: nádvoří pro pohany; předsíň pro uchazeče o konverzi a kajícníky; chrámová loď pro laické křesťany; a oltářní část, která byla oddělena oponou, za níž byl prestol s relikviemi, na němž stála zlatá Menora, sem vstupovali pouze kněží)
Doufám, že to dostatečně ilustruje, že nechováme nenávist k pohanům. Ale upozornit pohana, že praktikuje čarodějnictví, není akt netolerance, je to naopak pro jeho dobro. Lidé z národů by měli dodržovat alespoň Noemovu smlouvu a někdo je k tomu musí vyzývat, ne pouze mlčet a usmívat se tomu, jak si hinduisté “hrají s loutkami”.
Je příjemné sledovat, jak je ortodoxní církev po vnějškové (formální) stránce důsledně “nažidlá” :)
viz: http://www.chewra.com/keshetnew/kweb/kategorie.aspx?kid=176
Može však nastat aj situácia,ako schopnost oka plnit svoju funkciu,teda opticky vnímat okolitý svet,sa paradoxne zakladá na jeho neschopnosti vnímat samo seba.smile
počas Velkonočnej vgílie sa v katolíckej liturgii nie nadarmo hovorí:,,Nech Boh rozšíri dignitas populi hebrei na všetkých ludí..”smile