Definícia
Odpor proti osobám, lebo sú moslimovia, alebo sa za moslimov považujú.
Použitie
Pomocou diskurzívnych praktík sa vnímanie sociálnych skupín a toho, čo sa za túto spoločenskú skupinu pokladá,modifikuje, upraví, zosilní alebo zmení. Toto spoločenské vnímanie následne celkom konkrétne ovplyvňuje šance na spoločenské zapojenie sa tých, o ktorých sa hovorí. Absentujúce spoločenské uznanie môže byť obmedzené až zablokované s pomocou lacnej dostupnosti sociálnych zdrojov. V záujme zachovania odstupu a hierarchie, predstavy, obrazy a symbolické hranice o danej spoločenskej skupine sa vždy znova a nanovo skresľujú, aby tým potvrdili sociálnu priepasť. Realizuje sa to predovšetkým prostredníctvom procesu opakovanej reprodukcie dominantných obrazov v médiách a v každodennom živote, vo vede, sociológii a v politike, v spoločenskej reklame a v bežne užívanom triviálnom jazyku. Keď sa napokon ustavičnou reprodukciou určitých obrazov etabluje a sedimentuje rasistické „povedomie“ , ako také ľahko rozpoznateľné v súčasných debatách o islame a muslimoch, -môže sa napokon odlíšnosť moslimov a moslimiek javiť ako úplne „normálna“ alebo „prirodzená“. Tento proces sa môže ľahko odohrať v záujme dominantných skupín, ktoré môžu za danú všeobecne prijatú odlíšnosť a za polemický náboj propagovaného rozdielu ukryť svoj ozajstný a pôvodný diskriminačný záujem. Stereotypy majú v tomto prípade funkciu ospravedlniť “ úlohy“ sociálneho postavenia. Pri tomto sa cudzosť druhých „ozrejmí“ spoločenským odstupom a jeho negatívne konotácie napokon založia úsilie zlikvidovania cudzoty.
Autor: Igor Ahmed Harničár Dietrich
Zdroj: tag-gegen-antimuslimischen-rassismus.de
35 Komentářů
spojenie ,,antimuslimský” a ,,rasizmus”,čo to je?
Text připomíná blábol opilce kolem 2.-3. hodiny ranní.Celkem odpovídá mému náhledu na muslimy.
autor nemusí podliehat svojm,,jamais vu”a stačí jednoducho napísat,že moslimská viera je kompatibilná s ,,europskou”demokraciou len čiastočne.smile
Ad 2. Víš Karle79 on by se ten text také mohl jmenovat “Definice antisemitského rasizmu” a místo muslim mohlo být použito Žid. Ovšem na varování z něj vyplývajících , na naléhavosti, na univerzálnosti se vůbec nic nezmění. To je půvab určitého způsobu vnímání světa.
1) islam je nabozenstvi, tj. kulturni fenomen. kultura neni rasa.
pojem kulturni rasismus alias antiislamsky rasismus je kravina.
muslimove jsou bili, cerni, zluti, takze kritika islamu nemuze byt rasismus.
2) nemoznost kritizovat jakoukoliv (sebelepsi) kulturu a jeji projevy
je cesta do pekla. jako kdybych nemohl tvrdit: tvrzeni 1+1=3 je blbost,
protoze to nejaka kultura to zrovna tvrdi.
3) pokud k necemu a od neceho mohu konvertovat, tak to nemuze byt rasa.
tezko se stanu, nebo prestanu byt cernochem, belochem, asiatem.
muslimem se mohu stat a taky mohu presta byt muslimem.
ad moslim) Vzhledem k tomu, že tento článek je možná reakcí na naši nedávnou rozmíšku, musím zareagovat.
Je více důvodů, proč mohou mít lidé odpor k islámu. Mnoha lidem může vadit islámská kultura sama o sobě, její cizost a orientálnost, její semitskost. Vadí jim podivná architektura mešit. Vadí jim muslimská rituální porážka zvířat. Vadí jim, že muslimové při modlitbách “mlátí hlavou o zem”. Vadí jim, že muslimské ženy nosí šátky. Vadí jim, že muslimští muži nosí turbany (někteří).
Nám pravoslavným by nic z toho nevadilo. Nevadila by nám semitskost islámu, protože i pravoslaví obsahuje výrazné semitské a orientální prvky. Nevadil by nám vzhled mešit, protože pravoslavné chrámy zvenčí vypadají stejně. Nevadila by nám muslimská rituální porážka, protože tradiční pravoslavná porážka je obdobná (stejně tak židovská). Nevadily by nám muslimské modlitby, protože my se modlíme podobně. Nevadilo by nám, že muslimské ženy nosí šátky, protože i pravoslavné křesťanky nosí při modlitbách a dalších příležitostech šátky.
Nevadili by nám ani muslimové, kteří nosí turbany, protože i mnozí pravoslavní muži nosí podobné turbany jako muslimové, když jsou oblečeni do tradičních pravoslavných oděvů. Můžete to sám vidět v tomto krátkém videu, na kterém pravoslavné ženy v tradičních šatech s šátkem a pravoslavní muži v tradičním oděvu s turbanem tančí pravoslavný kruhový tanec- jedná se o oblíbený pravoslavný tanec, při němž se všichni chytí za ruce, a točí se v kruhu; tančí se v mírným obměnách ve všech pravoslavných zemích:
Po vnějškové stránce není téměř nic, co by nám na islámu nepřekonatelně vadilo. Mohli bychom spolu žít v míru a pokoji, kdyby se nás někteří muslimové nesnažili zničit. Nevím, proč to musí být takhle. Nevím, proč nás tolik muslimů nenávidí. Nenávidí nás, přestože toho máme mnoho společného. Musíte se zeptat jich, radikálních šejků a imámů, proč proti nám podněcují nenávist.
Požehnej Vás Hospodin.
Ad 6. Dominiku znáte odpověď na otázku, kterou jste tu sám položil?
Kde se vzala ta bezbřehá nenávist mezi katolíky – Ustašovci a pravoslavnými? Na Ukrajině se zvěrstev dopouštěli snad všechny strany a ta dělící čára jde jistě také po hranici náboženské příslušnosti.
Ale taky jste na mnohé odpověděl otázkou – jsme si neskutečně podobní tak proč to vše?
Já myslím, že náboženství byla a jsou často zneužívána jako zástěrka – když právě já věřím v ABSOLUTNÍHO ŽIVÉHO a hlavně toho JEDINÉHO PRAVÉHO BOHA, tak přeci mnou použitá řešení pak vyvěrají z této nezpochybnitelné autority a stávají se tedy sama nezpochybnitelnými. Před ateistu pak předložím trochu EUGENIKY, něco o bordelu v genech, ženy budu nazývat jen samicemi co dýchají náš vzduch a půjde to i bez BOHA. Přeci ten kdo odmítá právě tu naši DEMOKRACII RC 8.1 nepatří jinam něž na smetiště dejin.
Je to na věřících, vybrat si cestu dobra, byť mnohdy s přešlapy. Nenechat se strhnout a nenaletět na ty tisíce partikulárních zájmů balených do náboženského hávu, nenechat se rozdělit a opanovat. Tím ale myslím monoteistická náboženství jako celek.
danny napsal:
20.10.2014 v 06:04
spojenie ,,antimuslimský” a ,,rasizmus”,čo to je?
Lež přirozeně, co jiného.
A účelová manipulace veřejným míněním nebo hlasy politiků, skrze tuto lež.
Kamile když zmiňujete lhaní, účelové manipulace s veřejným míněním, tak Vás zákonitě musí zaujmout tato informace:
http://www.stripkyzesveta.cz/cz/knihovna/896/udo-ulfkotte-privatni-lustrace-erarni-cenzura
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že veřejný prostor a tedy i mínění máme za pomoci presstitutů zcela pod kontrolou a i pomocí strachu ovládáme masy těch, co mají rádi jednoduché odpovědi. A jednoduché odpovědi zase svádí k jednoduchým, někdy konečným řešením.
Erichu,myslím si,že hoci aká(aj jednoduchá) odpoved,ktorá,potažmo zvádza aj ku konečným riešeniam,vo velkej miere(najprv) potvrdzuje naše názory,predstavy,hypotézy.smile
ad 9) …a nejhorší jsou systémy, kde se jakékoli přemýšlení předem diskvalifikuje jako něco podřadného (boží vůli), pak je člověk tuhý už předem, ani nemá jak a komu sedat na lep… přece jen je dobré žít ve společnosti, kde se vychcánkové musí aspoň snažit :-).
Ano Danny, jenže některé hypotézy vycházejí z nedostatku informací nebo z mylných či přímp účelově podsunutých dezinformací.
Je tu pře kvůli nadpisu, ovšem podstatné je sdělení v textu, jak se má postupovat při dehumanizaci oponentů. To, že jsou zmiňováni muslimové je nepodstatné, ten postup se dá aplikovat na jakoukoliv cílovou skupinu. To si Karel79 ani Kamil nechtějí připustit.
A ano je pravda, že muslimové nejsou rasa. Jenže odpor proti nim se ani nesnaží mezi nimi diferencovat i když pocházejí z různých kulturních prostředí a tutíž mají různé vzorce chování.
Pro mnohé z nás jsou tito, jen lidským odpadem a to jenom proto, že věří v texty z Koránu. Chováme se rasisticky, jen nerozlyšujeme dle barvy kůže, ale podle oděvu. To mnohdy stačí, abychom si o dotyčném udělali představu.
to už pak můžeme nazývat rasismem jakékoli předsudky… jestli je to k něčemu dobré, nevím…
ale když už u toho názvu zůstaneme – pak taky existuje opačný postup, stejně předsudečný, pro změnu antirasistický, který za jakoukoli (i věcnou) kritikou spatřuje rasistický útok, a ochotně polyká i to, co by měl dávno vyplivnout
co si kdo chce či nechce připustit, kdo je pro koho odpadem – kdo ví, fakt je, že k nějaké věcné výměně názorů dochází málokdy, ovšem chyba v příjmu asi nebude jen na jedné straně…
jinak tedy, Erichu, není text jako text… nepodceňovala bych kvalitu “posvátných” textů
Erichu,autor píše:,,tento proces sa može lahko odohrat v záujme dominantných skupín,ktoré možu za danu všeobecne prijazu odlišnost a za polemický náboj propagovaného rozdielu UKRYT svoj OZAJSTNY diskriminačný záujem”.
Jednoducho:Proti homosexualite brojí ,,latentný” homosexual(ukrývajuc,svoj ozajstný záujem),lebo heterákovi je to jedno..smile
Pokial jednotlivec sam o sebe nepochopí,ze dezinformácia je neuplná,zavadzajuca informácia,ktorá predstiera,že niečo Vie,zatial,čo človeka v skutočnosti odlákava od vedenia a či poznania,tak sa bude naplnat učel,zmiast príjemcu.
Informaácia,dezinformácia nemože nahradit ,,vzdelanie,poznanie”,lebo informácia,ak má byt správne použita,predpokladá vzdelanie,poznanie.
Ten ,,odpad”by som nespájal s Koránom(mozno niečo implicitne by sa tam dalo niečo nájst)ale podstatnejšie je ovocie určitej skupina.Za to,že je,,každý”terorista moslim,nemožno usudzovat,že každý moslim je terorista.smile.Ked mám dlhé vlasy,nemusím byt automaticky fetak a hašišák.smile.Ale podstatna čast obyvatelstva a profesorských zborov si to kedysi myslelo.tak isto sa dehumanizovalo.smile.
ad14)oprava: svoj OZAJSTNÝ a PôVODNÝ diskriminačný záujem…
ad Erich 7)”Kde se vzala ta bezbřehá nenávist mezi katolíky – Ustašovci a pravoslavnými?”
Vzájemná nevraživost existovala mezi pravoslavnými a katolíky celá staletí, zejména od 4. křížové výpravy vedené proti Byzanci.
Nicméně kromě otázky samotného náboženství zde ještě byla otázka kultury. Pravoslavní měli výrazně odlišnou kulturu než katolické obyvatelstvo, jinak se oblékali, drželi se odděleně od katolíků, měli jiné písmo, jiný kalendář, všechny svátky slavili jindy a jinak.
Mnohé z toho trvá dodnes; všechny svátky se počítají podle kalendáře odvozeného od pravoslavného církevního roku, který začíná 14. září. Svátky se tedy konají jindy než u katolíků, navíc se slaví jinak, a jinak se jmenují.
Například při oslavách spojených s Paschou je v pravoslaví zásadní důraz kladen na tzv. Velký Šabat (též nazývaný Velká Sobota či Svatá Sobota- Šabat před Paschou), kdy pravoslavní z celého světa konají pouť do Jeruzaléma, aby se účastnili obřadu sestoupení ohně.
Jde o nejdůležitější Šabat celého roku, proto se mu říká “velký”, nicméně v pravoslaví je běžné konat bohoslužby i o “malých Šabatech”. Kratičká ukázka šabatového obřadu:
Toto všechno byly z pohledu katolických nacistů podivné a podezřelé prvky, které navíc zaváněly judaismem. Vždycky přemýšlím, co by se asi stalo, kdyby tehdy nacisté zjistili, že pravoslavní mají v chrámech židovské svícny…
Ustašovští nacisté potřebovali sjednotit národ, ale pravoslavní představovali naprosto cizorodou a nekompatibilní složku obyvatelstva.
Dodatek: Ačkoliv k definitivnímu rozpadu katolíků a pravoslavných došlo až mnohem později, napětí existovalo prakticky od samého začátku. Zatímco na západě převládal příklon k antické kultuře, pravoslavní měli tendenci setrvávat v semitsko-judaistických tradicích.
Toto bylo způsobeno zejména tím, že existovaly dvě skupiny křesťanů; křesťané z pohanů a křesťané z židů (nazarejští židé/ notsrim). Na západě naprosto dominovali pohanští křesťané, v čele s papežem, který posazoval naprosté oddělení od judaismu.
S tím pochopitelně zásadně nesouhlasil patriarcha Antiochie, hlava syrských pravoslavných křesťanů. Na syrských pravoslavných křesťanech je totiž zajímavé to, že mnoho z nich jsou původem Židé. To se dá poznat až do dnešních dnů, protože mají vyložené židovská příjmení: Hanania (Ananiáš), Sahyon (Sion), Eliyya (Eliáš), Menassa (Mannaseh), Salamoun (Šalamoun), Youwakim (Joachym), Zakarya (Zachariáš) atd.
To se v praxi projevuje také tím, že při bohoslužbách syrské pravoslavné církve se dodnes používají starověké synagogální zpěvy v aramejštině, syrští křesťané se zdraví pozdravem Shlam Lekhon (což je Shalom Aleichem v aramejštině) atd. Podobně výrazné židovské prvky lze najít i u některých pravoslavných komunit v Izraeli, Palestině a Libanonu, které jsou také původem Židé, nicméně synagogální a judaistické prvky najdete u všech pravoslavných křesťanů.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Christian#Surviving_Byzantine_and_.27Syriac.27_communities_in_the_MENA_area)
Křesťanství na západě a na východě se tím pádem vyvíjelo v úplně jiném prostředí a má úplně odlišnou kulturu a spiritualitu. Bohužel, brzy už pravděpodobně žádní syrští pravoslavní Židé nebudou, protože je vyhladí Islámský stát.
http://www.ivcrn.cz/kritika-islamu-neni-rasismus-rika-iracky-krestan-nyni-zijici-v-norsku-zuhair-miro/
Takových nesmyslů – zamindrákovaný a nemocný Fábry, ač o islámu ví úplné h…. tak pořád vychází z dojmu, že antisemitismus a antiislamismus jsou stejné. Islám je prostě špatný a nepřináší s sebou vůbec nic dobrého – pokud tedy nejste agresivní zakomplexované prase s potřebou neustálého vedení – muž, nebo submisivní sadomasochistická žena, potom je pro vás islám to pravé. Proto islám obdivují nenonacisté i nacisté, submisivní sluníčka. Fábry se tak staví na stranu neonacistů a islám obdivuje a hájí. Dokonalý.
@Taky Vás mám rád pane NEC (prase, alespoň to tenisové)!
ad Erich) “jsme si neskutečně podobní tak proč to vše?”
Když už jste položil tu otázku, proč všechno to nepřátelství, když jsme si tak podobní, tak po pravdě řečeno, někdy vzniklo toto nepřátelství právě proto, že jsme si tak podobní. Vysoká podobnost mezi dvěma náboženstvími zvyšuje úspěšnost proselytismu; lidé s velmi podobnou vírou a kulturou se dají dobře přetahovat z jednoho do druhého.
Pravdou je, že jedním z důvodů, proč v historii někteří pravoslavní představitelé vystupovali nepřátelsky proti židům, byl strach z židovské misie mezi pravoslavnými. Toto je taková dost zvláštní věc, protože židé normálně nejsou misijně zaměření. Židy žijící v západních zemích by pravděpodobně vůbec nenapadlo snažit se o výraznější misii mezi katolíky, a kdyby se o to pokusili, se zlou by se potázali. Katolicismus a judaismus byly směry s naprosto odlišnými zvyky a kulturou, katolíci byli navíc dost nepřátelští proti všem judaistickým tendencím.
Jenže na východě to bylo úplně jinak. Pravoslaví má s judaismem naopak celou řadu věcí společnou; liturgie je podobná; v chrámech jsou Menory a věčná světla, kněží nosili plnovousy a podlouhlé vlasy (podobně jako židé pejzy); pravoslavný církevní rok začíná téměř ve stejnou dobu jako židovský; slaví se podobné svátky, které se i podobně jmenují (Pascha-Pesach); obřady jsou podobné (např. svatební obřad); dokonce i kulturní zvyklosti jsou podobné (pravoslavný kruhový tanec je podobný židovskému); maso se rituálně zbavovalo krve, pravoslavní se hodně zaměřují na Starý Zákon atd. atd.
Této podobnosti si povšimli například před dvěma staletími někteří židé žijící v jižní části Ruska. Toto zjištění na některé tolik zapůsobilo, že začali v pravoslavných křesťanech vidět spíše “bloudící židy” než příslušníky jiného náboženství. To je vedlo k tomu, že se rozhodli zkusit místní pravoslavné přivést k rabínskému judaismu.
Díky podobnosti ve zvycích, tradicích a kultuře mělo toto pozvání k judaismu obrovský úspěch; k judaismu se podařilo přivést nejen několik jednotlivců, ale celé vesnice. Tito konvertité vytvořili celou novou judaistickou skupinu: tzv. subbotničtí židé (židé z pravoslavných křesťanů). Stát Izrael má pochybnosti o tom, že jejich konverze proběhla řádným způsobem, proto jim neumožňuje právo návratu, pokud neprojdou gijurem, nicméně žijí a praktikují úplně stejně jako ostatní židé; krátké informační video:
Tyto události vedly k perzekucím židů v Rusku, protože vznikly obavy, že pokud to tak půjde dál, nakonec budou ze všech pravoslavných křesťanů židé; a tyto perzekuce vedly k zastavení šíření judaismu.
K podobným hromadným konverzím pravoslavných k judaismu však v historii došlo vícekrát (tzv. “zhidovstvuyushchiye” -zžidovštění pravoslavných). Zatímco misie katolíků mezi pravoslavnými byla dosti neúspěšná i s použitím nátlaku, misie židů mezi pravoslavnými měla úspěch. Z tohoto důvodu byli židé považováni za hrozbu, což bohužel vedlo k antisemitismu.
Je nicméně zajímavé uvažovat, co by se stalo, kdyby židovská misie mezi pravoslavnými nebyla nátlakem zastavena. Nejspíš by dnes bylo na světě židů podstatně více.
Můj B-že, úplně se vidím, jak jdu po ulici; po stranách hlavy pejzy a na hlavě štrajml. To mi připomíná, že bych měl být opatrnější při diskuzích s Achabem Haidlerem a dalšími židy, nebo tak nakonec opravdu skončím.
Hot a gutn tog. האָט א גוטן טאָג
ad 19)istotne nie som agresívne a zakomplexované prasa s potrebou neustáleho vedenia-muž a napriek tomu nie je,,islám”to prave pre mna.Treba rozumiet tomu,čo píšem.smile.Namiesto,,nejste”,by malo stát,,jste”.(Pokial ma moja znalost češtiny nezavádza.smile).
Ad NEEEEEEC. Milé NEC, nezdá se Vám, že pod článkem a příspěvky ani trochu nepocházejícími z Davidovy klávesnice, je osobní útok založený na pokusu o osobnostní dehonestaci, jaksi sám o sobě o něčem vypovídající – viz. Dannyho trefná poznámka ad.14? Na Vás tu musela z něčeho nepříjemného padnout opravdu silná chandra. Copa to, děje se snad něco?
Jediné co mne tak napadá, že si tu David dovoluje publikovat texty s nevhodným obsahem. A Vás to milované NEC naprudilo a rozhodilo. Tak jste mu za to vyťal kádrovací políček. Áno a to je správně, tak to má být. Protože té muslimské intoleranci a jejím pomahačům musíme nastavit toler …… ehm, tak takhle to nejde napsat.
Takže jinak, jako v tom vtipu z Komárova kdy se tvrdilo, že dříve byl vykořisťován člověk člověkem, kežto my víme že dnes je tomu naopak, tak si dovolím, ná základě logiky té Vaší reakce tvrdit, že té muslimské intoleranci musíme postavit hráz Necovské monotolerance. Jak já miluji monotoleranci.
Kontrolní otázka NEC – Merkavu či Abramse?
@Erichu díky za zastání, vážím si toho! :)
Můj poslední koment na FB:
“Ahmed (autor a překladatel textu) je muslim, píšící pro židovský web o buddhismu!
I love multikulturalismus!”
https://www.shekel.cz/34000/dalajlama-a-jeho19-rad
Krásnej text!
Erich: Merkavu. ad adresát mého hejtu: DF si volí články, které tady bude postovat a jelikož se na tohle téma najde milion názorů v plné šíři spektra, potom ho viním právě z toho důvodu, že si ho vybral. Komentovat autora… jako komentovat nacistu, který hájí nacismus, to už by bylo blbější než samotná obhajoba.
Multikulturalismus v současném pojetí znamená dnes, hlavně díky islámu, omezování většin a do budoucna problémy pro menšiny. Hlavně pro obvyklé fackovací panáky. Propagovat práva menšin je fajn, do té doby, než to jedna z těch menšin zdiskredituje natolik, že nás zase povezou v prasečáku. Každopádně, muslimové se nebudou asimiliovat, a multikulturalismus nefunguje, takže ať vyhraje kdo vyhraje, menšiny půjdou do kopru. A bude se umírat. Ps: 50 % muslimů v Evropě chce šáriu a nechce demokracie – google “koopmans” – poll s 9000 respondenty.
Asi zopakuji, co jiní píší výše.
1. islám není rasa
2. islámské učení má syžet, esenci
3. ta esence je sexistická, genocidní, zločinná
4. víra je volba
sire Konvičko: A podle Vás je židovství víra nebo rasa?
Díky za odpověď
pane redaktore
1. podle mě není židovství nic – nezajímá mě. Podle halachy, ale to byste měl vědět, je exkluzivním klubem děděným po přeslici. “Rasa” tudíž asi ne, ledaže byste to nesli na X-autosomu, o čemž jsem něco slyšel, ale jak jsem zmínil, nezajímá mě to.
2. je židovství sexistické, genocidní, zločinné? O tom nic nevím. Vím, že je exklusivní, bizarně “rasistické”, ale v hodně tučných uvozovkách. Je to takový … fetiš jednoho chromosomu. Ale když vás to baví – mě, jako nežida, to neohrožuje.
Pane Konvičko,
zase jste se vyznamenal, ale díky za reakci, ale vůbec jste neodpověděl:
Opakuji otázku: Je židovství podle Vás tedy víra? Nebo nic jak jste poznamenal? Když to není rasa?!
Díky
Co je to židovství? Záleží na tom koho se zeptáte.
Pro některé sekulární Židy židovství vlastně není ani ta víra, protože mnozí vlastně ani v Adonaje jednoznačně nevěří. Pro ně je být židem spíše jako být součástí nějakého klubu. Pro ty, kteří jsou alespoň věřící, je židovství alespoň vírou, nicméně málokdo z nich je ochoten mu opravdu podřídit celý svůj život; většina židů se snaží chovat co nejvíc “normálně” a spíše doufá, že si jejich židovství nikdo “z venku” nevšimne.
U ortodoxních židů je to úplně jinak. Judaismus je pro ně víra, kultura i národní příslušnost; je pro ně všechno. Je to ten nejdokonalejší způsob života, jakým může člověk žít, největší dar, jaký kdy Adonaj dal nějakému národu: dal jim svá přikázání, skrze něž mohou dosáhnout toho nejúžasnějšího vztahu s Adonajem, jaký je vůbec možný. Všechno je podřízeno judaismu, od víry přes způsobem oblékání.
Jenomže ačkoliv život ortodoxního žida může přinášet dokonalé naplnění, když žijete v rámci větší ortodoxní komunity, žít takhle třeba v ČR může být pravé peklo, zvlášť pokud nežijete přímo v Praze, kde jsou zvyklí na ledacos.
Jdete po ulici v černém oděvu, na hlavě máte klobouk. Všichni lidé se na vás divně dívají, ohlížejí se vámi, někdy mají hloupé poznámky; zvláště když vypadáte vyloženě židovsky- tmavé oči, černé vlasy, snědá pleť. Od nich by se to dalo očekávat. Jenomže v ČR se k vám podobně chovají i ostatní židé, kteří nejsou ortodoxní (tedy většina českých židů). Přijdete někam, kde se spolu baví skupina židů. Když uvidí, jak se k nim blížíte v černém a s kloboukem a hlavě, zmlknou a zírají na vás.
Vaši židovští vrstevníci s vámi nechtějí nikam chodit, protože váš vzhled k nim přitahuje nežádoucí pozornost. Takový ortodoxní žid je potom úplně sám, odmítnutý nežidy i židy. Do toho všude vychází jeden článek za druhým o skandálech týkajících se ortodoxních židů, které nejsou nikdy vyváženy naopak něčím pozitivním.
Víte, jak zle se mohou cítit ortodoxní židé v ČR, zvláště když dospívají a jsou velmi citliví? Pak se i může stát, že udělají nějakou pitomost, která pak nejde napravit.
Bravo pane Stodůlko, řekl jste svými slovy co vždycky říkala o sobě moje babička, která prožila Holocaust:
“Jsme uvědomělí židé, i Ty Davide, nikdy nesmíš zapomenout jaké příkoří a nenávist nás provázel v 20 století. To, že jíme vepřové maso, slavíme Vánoce a chodíme pracovat i o šábesu z nás nedělá menší Židy”
Z jejích slov jsem pochopil, že je jedno jestli jste žid nebo Žid jak stále řešil Foršt, ale zda se jím opravdu cítíte. A pokud se jím cítíte, má každý člověk jinak definované to, zda je věřící, rasově sounáležící, či jinak.
A to, že sir Konvička neumí jednoznačně odpovědět, na kolébku křesťanství i islámu, protože to ani nelze, tím jsem chtěl poukázat touto mojí předchozí otázkou, že ani samotný islám nemá tak jednoznačnou odpověď, jak on chytrák vidí vše černobíle!
Děkuji Vám Dominiku za hezký koment!
Ad.26): „K termínu antimuslimského rasizmu píše Yasemin Shooman z Centra výskumu antisemitizmu na Technickej univerzite v Berlíne: „Termín “anti-moslimský rasizmus” je jav vo vzťahu k iným javom, ako sú anticiganizmus alebo rasizmus proti černochom. Termín zdôrazňuje skutočnosť, že sa tu jedná menej o veci náboženstva (viery), ako o proces vylúčenia menšinových skupín, pričom sa tu náboženstvo (viera) podsúva ako fólia pre kolektívny zápis ľudí s prevratenými hodnotami. To neznamená, že anti-moslimský rasizmus možno chápať ako šifru pre všeobecné odmietnutie migrantov. Pretože tento „zápis“ sa dotýka aj nemigrantov, ktorí sú označení ako moslimovia.
http://www.migration-boell.de/web/integration/47_2956.asp
ad 31) Nemáte zač. A co se týče toho, jak se asi cítí ortodoxní žid v ČR, to jsem si tak trochu vyzkoušel na vlastní kůži. Je to dost ironické vzhledem k tomu, že já žid nejsem.
Stalo se to, když jsem jednou dostal nápad, že během návštěvy Brna navštívím brněnský židovský hřbitov. A řekl jsem si, že bych na to měl být asi vhodně oblečený. A zamyslel jsem se: Jaký oděv je asi vhodný k návštěvě židovského hřbitova?- představil jsem si židy. Aha, říkám si, černý oblek bez kravaty a černý klobouk. Tak si vezmu černý oblek bez kravaty a černý klobouk.
K tomu je třeba říct, že i v pravoslaví jsou určitá pravidla oblékání. Nejvíce se týkají kněží a jsou v podstatě stejná, jako u ortodoxních židů: budeš mít plnovous, neostříháš si vlasy dokulata, nebudeš chodit s nepokrytou hlavou atd. Díky tomu vypadá tradiční pravoslavný duchovní asi takhle:
http://ryanphunter.files.wordpress.com/2012/10/abbot-tryphon.jpg
Pro laické muže tyto oblékací pokyny nejsou zcela závazné, ale i tak mnozí konzervativní pravoslavní muži nosí vous.
Takže jdu po Brně- JÁ (JÁ= vous, tmavě hnědé oči, výrazný nos), oblečený v černém obleku bez kravaty a s černým kloboukem na hlavě. Měl byste vidět ty reakce; všichni se zastavovali a zírali na mě, lidé se psem si přitahovali psa k sobě, aby mi pes nešel do cesty.
Dojdu na vrátnici, skrz kterou se jde na hřbitov; stojí tam starší židovský pár a mluví s tím vrátným; všichni jsou oblečení úplně normálně, muž nemá zakrytou hlavu. Říkám “Dobrý den”. Zmlknou, vytřeští oči, a zírají na mě. Tak zkusím říct “Shalom aleichem”. Vyvalí oči ještě víc a zírají na mě.
Tak jdu na hřbitov. Během návštěvy tam potkám několik lidí, všichni jsou oblečení úplně normálně, žádný z mužů, které jsem tam toho dne potkal, neměl ničím zakrytou hlavu. Všichni si tam vesele povídali, pak mě spatřili, vytřeštili oči a zírali na mě. Nejlepší byl jeden mladík, který si vesele vykračoval, a pak mě uviděl. Vytřeštil oči, rychle si připlácl ruku na hlavu, otočil se a pelášil pryč.
Můj B-že, všichni tam byli oblečení úplně normálně, jenom já tam stojím jako chasid. Tak si říkám: Hm, takové to je být ortodoxním židem v ČR.
Nezapomenutelný zážitek.
Pro pana Dominika:
https://www.shekel.cz/34074/je-svet-cernobily
Všetko istí anekdota.
Rok sa snažil r.Kohen naučit triedu knihu Jehošua.Nemal v umysle pokladat tažké otázky.,,Marvin,kto zničil hradby Jericha?”Marvin odpovedal:Ja som to nebol,pane.”Zufalý učitel popsal situáciu v poznámke.Na druhý den čítal odpoved:,,pokial Vám Marvin hovorí,že to nebol,tak to nebol.”Otrasený učitel šiel za riaditelom a zo všetkým sa mu zveril.Riaditel netrpezlivo načuval,potom otvoril zásuvku na stole,vytiahol šekovu knižku a riekol rabínovi:,,Tu máte tisíc dolárov,dajte to opravit a už si nestažujte.”
žijeme v dobe,,Ja som to nebol”.smile