Označení “halal” vešlo do povědomí světové veřejnosti zejména ve spojitosti s potravinami a nápoji, ale ve skutečnosti se týká i jednání, hovoru, oblékání a řady dalších věcí – léky, potravinové doplňky a zdravotnické potřeby nevyjímaje.
S růstem populace a ekonomické síly muslimských zemí si řada velkých farmaceutických společností uvědomila možnosti, které jim na tomto trhu kynou. V zemích jako je Saúdská Arábie, Katar, Spojené arabské emiráty a další stoupá poptávka po moderních a kvalitních léčebných metodách. Ministři zdravotnictví členských států sdružení Zemí islámské spolupráce se vloni dohodli na kooperaci ve výrobě a distribuci vakcín a dalších léčiv. V návaznosti na tento plán uspořádali letos v létě v Saúdské Arábii setkání zástupců významných farmaceutických firem z celého světa.
Rovněž na Světovém islámském ekonomickém fóru, které se minulý měsíc konalo v Dubaji, prezentovali přední farmaceutičtí výrobci produkty, které mohou nést označení “halal”.
Aby léky a potravinové doplňky pro muslimy splňovaly požadavky náboženské čistoty, nesmí v žádném stadiu výroby přijít do styku s věcmi, které nejsou halal, například některými živočišnými produkty. Přísné požadavky na halal léčiva jsou při výrobě náročná na různá opatření i na čas. Léky s certifikátem halal jsou proto v porovnání s necertifikovanými výrobky dražší.
Malajsijské Halal Industry Development se v dubnu dohodlo se saúdskou společností AJ Pharma Holding na spolupráci při vývoji halal očkovacích látek. Na programu je vývoj a výroba tří druhů vakcín, včetně očkovací látky proti meningitidě, proti níž jsou očkováni poutníci do Mekky.
Švýcarské Novartis už svou vakcínu proti meningitidě nálepkou “halal” označovat smí: získalo tak výhodu na trzích v Indonésii i jinde.
Japonská firma Rohto Pharmaceutical má výhodu hned od počátku: při pěstování buněk neužívá vůbec žádné živočišné deriváty. O svých výrobních technologiích informuje na různých konferencích v bohatých státech muslimského světě, kde se regenerativní medicína nyní těší velkému zájmu.
Farmaceutické firmy se výrobou halal produktů snaží získat přízeň muslimských zákazníků, jejichž počet stále stoupá. Americké Pew Research Centre odhaduje, že muslimská populace vzroste mezi lety 2010 a 2030 o 40%, na 2,2 miliardy potenciálních zákazníků farmaceutických firem.
Autor: redakce Shekel.cz
Žádný komentář