První adventní neděle – den, který je spojen se zapálením první svíce na adventním věnci.
Slovo advent pochází z latinského adventus – příchod. Podle křesťanské tradice se tak připomíná příchod Ježíše Krista a blížící se Vánoce.
Pro většinu Čechů však advent není obdobím klidu a ztišení. Spíše se jedná o dobu spojenou s hektickým nakupováním vánočních dárků, sháněním kaprů a velkých úklidů v domácnostech.
Na Pražském hradě dnes také symbolicky rozsvítí vánoční strom manželka prezidenta Livia Klausová. S rozsvícením je spojen i doprovodný program. Ve čtyři hodiny se bude konat vystoupení Dětské lidové muziky Notičky, následovat bude pěvecký soubor Gospel Limited a po něm se představí Hudba Hraní stráže. Vánoční stromky se rozsvítí i na mnoha dalších místech v Česku. Stejně tak se začínají o víkendu konat i vánoční trhy.
Mnohá muzea a zámky připravují speciální expozice o tradicích Vánoc. Například muzem ve Velkých Karlovicích na Valašsku dnes otevře expozici dřevěných a perníkových betlémů. K vidění budou i Betlémy malované na sklo či vyrobené z ovčí vlny.
Počátky slavení adventu jsou spojeny s jižní Galácií, tedy dnešním Tureckem a také se Španělskem. Tam se slavilo již koncem 4. století. Mezi 12. a 13. stoletím se pak advent stal začátkem liturgického roku. Adventní věnec má zase svůj původ v 19. století v Německu.
Rozsvícení svící na adventním věnci má své počátky v židovské tradici staré 2000 let – ve svátku světel zvaném Chanuka. Na židovských chanukových svícnech se postupně rozsvěcuje osm světel. Letos židům Chanuka začíná 1. prosince.
Autor: redakce Shekel.cz
4 Komentářů
Skromně si dovolím podotknout, že adventní věnec nenavazuje na chanukové světlo ani nepřímo. Nebo přinejmenším asi tak “přímo”, jako zapálení svíčky ve sklepě na uhlí (pro Mikuláše?) – protože zapálení světla, je prostě zapálení a šíření světla.Další paralely pochopitelně hasnou. Chanuka není o o adventu (očekávání příchodu – předpříchodu) a židé si dodnes udržují “klouzavý” kalendář, takže nemohou slavit čtyři neděle čekání (jako je třba slíchesový elul v sefarad prostředí), pak si dát dvou až třídenní přetržku a teprve potom “vstoupit” do samostatného svátku – ačkoli dnes se tak pohříchu tu a tam děje taky :O) Ale nechme četce její (v mnoha ohledech jistě nezanedbatlné) kvality a hurá k vánocům, k Chag Chanuka sameach, k Happy Chanukah anebo dokonce k požehnané Vanuka… Do vesmíru se přesto vejdeme .. -acb-
Dovolím si ještě dodat, že sice je možné, že se nějaký ten Němec mohl inspirovat postupným přidáváním světel, ale s Chanukou to opravdu nemá vůbec nic společného. Jsou to oddělené tradice, každá si žije vlastním životem a každá má význam pro toho, kdo ji slaví. Roubovat je takovým způsobem na sebe (viz ona Christnukka, po česku Vánuka) neprospěje ani jedné z nich.
A ještě na závěr: Chanuka není chag :)
Jsem rád, že dva takový rivaly jako jste Vy dva postaví ČTK na jednu loď :-)
Rivalové? Ale no tak… Zrovna to zcela určitě nejsme.