Nedovedu si představit, co to bylo za kobylu, která „potřikrát obkrouží soudní nádvoří Vyšehradu, jediným vzmachem a s nozdrami zpěněnými přeskočí mohutnou palisádu (zachycenou na Krumlovsko-pražské epopeji), skočmo dobéře se toku zpěněné Moldavy a uhání i s jezdcem svým k Neumětelům…“ Takových mnoho není…
A ani si to nepředstavuji. Jediné, co mi z toho koňského příběhu utkvělo, že když je kolkolem málo světla a mnoho levoty, když se zasypávají doly a studny, chce to – klidně i zoufalý – čin.
Ani si nedovedu představit, co to bylo za olej. Kdo a proč ho dal předem kamsi do skryté komůrky, čímž svatý tuk unikl znesvěcení a udržel si (jistě ne levné) razítko „glatt-košer“ po celou dobu prznění božiště. Stejně tak neřeším ani, zda dávka jako náprstek vystačila na osmidenní šichtu v menoře s úctyhodnou kubaturou jaksi šemíkovsky anebo zda to byl zázrak . A nechci si ani až příliš živě představovat, co to asi bylo za týpky, ti Hašmoneovci – protože tou dobou jsme už všichni, Řek jako žid, chanuku zatraceně potřebovali ,a v takovém nepřehlednu se pravda hledá už jen velice složitě – asi jako na Mafiánském náměstí.
Nemám potíže vyprávět dětem ani o Horymírovi, ani o Hasmoneovcích, vždyť akční doba není mladá, trvá vlastně už 5771 let a příběh akční kulisy potřebuje. Kdoví, jestli dětem právě ten ryk zbraní a tepot kopyt nepomůže snáze si zapamatovat to podstatné: – Byly jednou dva keře…
Ale nikdy bych jim na jejich otázku „proč“ – „Proč to děláme , tuhletu chanuku?“ – neopáčil, že je to proto, že nějakej lídr rozbil nepříteli makovici. A že se to prostě musí zapsat a zapamatovat. Asi jsem zbabělec, že mně světlé včerejšky neimponují. A i kdyby, tuším, že takhle idiotským zjednodušením bych mohl jedno z chanukových světýlek v jejich duši uhasit.
Podle mne smějí a dokonce musí o zabíjení a slavných osvobozeneckých vraždách vědět. Do podrobna a všecko. Ale skutečně všecko!! Vždyť ani bible se s námi v tomto ohledu nemazlí!
Ale potom, ušpiněné vším tím spravedlivým bojem, by měly zkusit nechat pak ten puch hniloby, bolesti a krve na prahu a teprve pak vejít do Chrámu. Je v něm tma, jako ta za okny a jako ta v jeskyni, o níž nevíme, jak je hluboká. A náhle se rozsvítí svíčka. Světlo. Jeskyně zútulní, strašidla zmizí. Vítězství pošednou a zvítězí Světlo.
Také jeden anděl se jmenoval Světlonoš. A půlka světa z něj dneska dělá satana. Ale jestli že kdysi světlo nosil, (jak píše Izaiáš), musí ďáblové dodneška světlo milovat a obdivovat úplně stejně jako my, synové člověka.
Jednoho z nich znám osobně. Vlastně jeho právního zástupce.. Advocata diaboli. Ten světlo miluje nade vše. A umí nám posvítit na všechna naše spravedlivá rozhořčení“, na „vlastenecké boje za národ a víru“, „nezbytné starosti o firmu a o rodinu“ – a to natolik dokonale, že (pokud to s ním konzultujeme opravdu důkladně), vidíme najednou oba keře docela zřetelně. Jak ten první, kam jsme zalezli, aby nevyšlo na světlo, že jsme nahatí, a u kterého Sladký požehnaný musí volat: „Člověče, kde jsi ?!“, atak i ten druhý, ve kterém je zase docela nahatý pámbu a volá na Mojžíše: „Člověče, jsi sice jenom, ale přesto přese všecko člověk. Můj obraz a moje zrcadlení!“
Teprve takhle krásně nahatí, na posledním stupínku té očistné mikve pana advokáta (diaboli) smíme přejít k šatníku, k příborníku a svatým krabicím, odkud si vybereme buď oblek, zbroj anebo kostým, nářadí, zbroj anebo rekvizity. Včetně svícnů. Protože říkají-li naši Prostí : harejni mezuman – tedy zhruba česky řečeno: „Tatezisn, sladký požehnaný, jsem připraven… „ , kdoví jestli tím při cestě k chanukiji i nemyslí mimo jiné na jeden nádherný sen „O dvou keřích“? Jak nádherné by bylo, kdyby ta zmiňovaná dětská otázka „proč“, zněla: „Tati, a proč dneska svítíme do ulice i svíčkama, když tam beztak svítíme? Sami sebou a jiskrami člověčiny z obou keřů. A po celý rok?“ – Teprve pak by se asi hodilo začít vyprávět: „protože někdy je světla málo….“
Amen.
Autor: Jaroslav Achab Haidler
Přečtěte si také od autora: Jentl Maimonidová
Žádný komentář