Tak příští rok nám začnou vstupovat v platnost nové tarifní pořádky v pražské dopravě. Možná by se tím mohli inspirovat i v jiných městech, fakt to stojí za to.Zelený náměstek primátorky Stropnický má samozřejmě prioritu dostat lidi z aut do veřejné dopravy. Cesta k tomu má vést přes zlevnění předplatních jízdenek. Ať to stojí, co to stojí.
Malinko ekonomiky, ale fakt jen malinko. Tržby z jízdného činí asi 4,3 miliardy. Dotace od města pak asi 12,3 miliardy. Vidíme, že jízdné uhradí zhruba čtvrtinu všech nákladů. Z těch 4,3 miliardy tržeb tvoří asi 3,3 miliardy tržby za předplatné kupony, tedy dobré 3/4. Vidíme, že pokud bychom chtěli od Dopravního podniku aby se trochu lépe sám financoval a snížil svou závislost na dotacích, tak by se především měli zvednout ceny právě těch předplatných kuponů.
Poslední zdražení jízdného v roce 2008 nevedlo ke zvýšení tržeb. Logicky. Zdražovaly se totiž právě ty jednotlivé jízdenky a nikoliv předplatné. Na to voličům nikdo nesáhne. Vemte si ten nepoměr, kdy třídenní jízdenka stojí 310 Kč (to je v podstatě jízdenka ještě braná jako jednorázová) a měsíční předplatní kupon pak 550 Kč. A nová koalice chce ty předplatné kupony ještě zlevnit a tento nepoměr tak ještě zvýšit.
Navíc k dětem a seniorům má přibýt další skupina osob jezdících zdarma – rodiče na mateřské dovolené. Jsou to jen úlitby voličům, které budou všechny hodně stát.
Ale to nejlepší nakonec. Zdarma se mají nově vozit i psi. Fakt nemám dojem, že by psi po městě houfně jezdili auty a je potřeba je dostat do tramvají. Tak už zbývá to jediné, aby to celé mělo smysl a vládní koalici na pražském magistrátu se to vyplatilo – udělit psům volební právo. Možná že se dočkáme – ANO, my to zařídíme.
Autor: Tomáš Flaška
1 Komentář
Tomáši, vysvětlím
já to mám do centra Brna asi 20 km. Lístek IDS (5 pásem, 120 min.) stojí 42,–Kč. Neboli autem je to rychlejší a za stejné peníze.
Dělníci, co by měli jezdit na předplatné, plně obsadí svůj vůz (střídají se po týdnu) a to je oněch cca 500,– A opět platí, že za stejné peníze je to lepší vozem.
Takže zbývají jen nešťastníci se špatným parkingem, ti bez aut a turisté.
Pan náměstek se především chce zviditelnit. HAF HAF