Zakázané umění a Přirozený vývoj neexistence
FORBIDDEN ART and THE NATURAL HISTORY OF NON-EXISTENCE
Tamara Mozyes a Romane Kale Panthera
Výstava je koncipována ze dvou částí, které propojuje problematika zániku, neuskutečnění anebo několikaleté prodlužování projektů zaměřených na kulturu a na památníky. Na projekty, ve kterých hrají roli dotace, granty, zájmy politiků, změny vlády, tunelování anebo čistá ignorance.
Výstava nepřímo reaguje na grantovou politiku města Ústí nad Labem, kvůli které se v roce 2014 ocitlo Činoherní studio téměř na ulici. Divadlo se nadále potýká s finančními těžkostmi a jeho existence je v budoucnosti nejistá.
Výstava “Zakázané umění a Přirozený vývoj neexistence“ vznikla ve spolupráci s kurátorkou Temeou Junghaus a s Galerií 8 v Budapešti. Poukazuje na neuskutečněné projekty od roku 1959, jejichž hlavním záměrem bylo založení Romského muzea v Budapešti. Tamara Moyzes svými objekty reaguje na maďarský zákon z roku 2014, který zakazuje vybírání odpadků z popelnic. Zákon tím vlastně zakazuje umění ready-madu. Je přímo mířený proti bezdomovcům a sociálně slabým občanům, kterým v důsledku jeho porušení hrozí vysoká finanční pokuta. Takto připravená nelegální díla odkazují na příslušná místa a adresy neuskutečněných projetů. Tamara Moyzes tyto objekty hledala v popelnicích.
Skupina Romane Kale Panthera prezentuje videozáznam z Gorila akce nazvané “Veselý Vepřík z Letů”. Projekt reaguje na dodnes neuskutečněný odkup vepřína umístěného na místě památníku holokaustu v Letech u Písku, a to přesto, že vláda ČR přislíbila zbourání velkovýkrmny v polovině devadesátých let. Skupina Romane Kale Panthera chce poukázat na to, že přeživší vězni a jejich potomci již 70 let marně čekají na úctyhodný památník romského holokaustu. Její členové vyrobili fiktivní nálepky, které v rámci tajné akce lepili na produkty vepřového masa v různých supermarketech a vytvořili tak informační virus. Na etiketě vepřového masa nic netušící kupující mohli číst nápis: „Vyrobeno z vepřů chovaných na hrobech romských obětí holokaustu. Tepelně neopracováno“.
Romane Kale Panthera: Věra Duždová, Tamara Moyze, David Tišer
Kurátorka: Timea Junghaus
1 Komentář
lži o Letech , prasečí farma nestojí na místě ani památníku ani tábora – všechno je jen nafouknutá mediální bublina ,aby se zviditelnilo pár rádobyexpertů ,neznajících fakta ani historii