Narodila se v roce 1982 v Pákistánu. Jako desetiletá přišla s rodiči do Rakouska. Časem rodiče začali hovořit o svatbě s jejím pákistánským bratrancem. Bylo jí šestnáct. Odmítla a matka jí zmlátila.

Poté musela s rodiči odjet „na prázdniny“ do pákistánského Láhuru. Zde jí čekala převýchova ve škole koránu. Utekla a v osmnácti konvertovala ke křesťanství. V tom okamžiku nad ní rodina vyřkla ortel smrti a musí se stále skrývat. Nyní žije se změněnou identitou v Německu. Když vyšla její kniha o nucených svatbách a vraždách ze cti, tak německé islámské organizace prohlásily, že je to vše lež.

Od islámu se nejen odvrátila, ale vzhledem ke své životní zkušenosti na něj i zanevřela. Každý muslim, který se řídí knihou o skutcích prorokových, je po dle ní radikál. Nemůže být liberál, když se řídí tím, že Mohamed řekl: „Zabijte nevěřící! Zabijte každého, kdo opustí islám“. To pocítila na vlastní zkušenost. O vztahu islámu jako náboženství a ideologie říká, že každé náboženství, které trestá odpadlíky smrtí, je zároveň totalitní ideologií.

Podle ní se tak chová celý islám. „Znáte snad stát, kde muslimové mají většinu a kde se menšiny mají dobře?“ táže se a sama si odpovídá, že takový stát nezná.

Z toho, co se jí stalo a jak musí žít, neviní rodinu, ale islám. Žádný sebevražedný atentátník se nenarodil jako atentátník, někdo mu vymyl mozek. O evropských ženách, které konvertovaly k islámu, tvrdí, že si žijí v Evropě v pohodě, ale nejsou to dobré muslimky, protože nenásledují proroka Mohameda.

Na námitku, že Starý zákon také obsahuje dost ukrutností, ale oponuje, že Starý zákon jsou pouze dějiny, kdežto Korán jsou pokyny: „Až skončí ramadán, jděte a zabíjejte nevěřící, kdekoli je najdete“.

 

Více podrobností a další odkazy:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Sabatina_James

29 Komentářů

  1. ahmed
    6.4.2015 – 17 Nisan 5775 v 20:19 — Odpovědět

    Tomáši, co tak doplnit informace – který překlad ( s takovým zjednodušeným překladem jsem se zatím nesetkal), , která kapitola a který verš, a pak přečitat 10 veršu předtím a 10 veršu zatím, snažit se pochopit souvislosti, vědět, z kterýho období to pochází, o který ramadán z ktorýho roku šlo, tedy že to pochází z období pronasledování a další historicky souvislosti, kto byli ti nevěříci, zdali šlo o víru nebo politicke problémy s nevěřícimi ( Mohammed měl jako politicky vůdce zodpovědnost za Medinu, co Ježiš neměl, protože nebyl povolán k politickýmu vůdcovství )pročitat si dále verš 6 kapitoly 109 s názvem Nevěříci a určenou nevěřícim, který v přiblížném překladu: " Vy máte své náboženství a já své náboženství mám."mluví o toleranci a nikoliv o zabíjení. Je to důkaz nebo ne?
    Nechtěl jsem to dělat, ale jaksi stále provokuješ k tomu, abych vytáhl bohatou paletu starozákonních textu, abych ti dokázal, že to, čo píšeš, že je lež ( o tom, že v Starým Zákoně nejsou pokyny). Na rozdíl od tebe však ty texty chápu v dobovým kontextu a nikoliv jako návod pro současnou dobu – problémem ostáva to, že jsou to doslovné modlitby o krvavou pomstu, které se mohou modlit – nebo se modli i dnes. Takže někdy napříště s celým dlouhším seznamem podobně , jak si to ty udělal v směru Koránu. To tvoje opakování se shledávam neferové a taky ješitné – i vzhledem na Ervína, který k tomu už něco řekl.

    Co se týče dalšího, nechávam prostor dalším.

    1
    4
    • 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 00:46 — Odpovědět

      Ten článek není o Koránu, ale o Sabatině James. Ty věci z koránu jsou citace z jejích prohlášení, rozhovorů a knížek. Fůra odkazů na ně je právě v té Wikipedii. Je to o tom, jak s ní naložila její věřící rodina a jak musí momentálně žít. A to nezávisle na tom, jestli se ve svých vyjádřeních ke koránu mýlí či nikoliv. To o tom, že lžu, už ponechám na ostatních ať si udělají obrázek o autorovi tohoto výroku.

      11
      0
  2. danny
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 06:03 — Odpovědět

    vidíš,vidíš Ahmede,začína to obvinovaním…….

    1
    1
  3. ahmed
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 06:31 — Odpovědět

    Tomáš – a jaký je tvůj názor na tenhle výrok: " " Vy máte své náboženství a já své náboženství mám"? Mluvil som jenom o jedny lži (správněji by to bylo nazvat nevědomosti), kdyže píšeš, že v Bibli nejsou žádny takový pokyny. Už jsi to proštudoval, že si dovoluješ Bibli srovnávat s Koránem ?A nebylo by lepší napsát, jak daleko môže dojít nesprávne chápaní Koránu nebo Bible, ke kterému taky ty svýma článkami pomáhaš ?
    Danny, začína to informacemi. O nějakým obvinováni bych na tvým místě pomlčel, stačí si pročíst každý tvůj první komentář za mým článkem. Nedělaj tak trollove?

    0
    3
  4. ahmed
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 06:39 — Odpovědět

    Tomáši, ještě poznámka, o tvojim seznámu citatův Koránu jsem mluvil v souvislosti s jiným tvým článkem – víš o který jde.

    0
    2
  5. 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 07:04 — Odpovědět

    @Ahmed. Znova opakuji že tento článek není ani o koránu ani o bibli. Veškeré citace z Koránu jsou převzaté od Sabatini James. Takže pokud s tím má někdo problém, měl by se obracet na ní. Já se klidně podobné diskuse účastním, až někdo třeba na téma srovnání bible a koránu napíše článek.
    ———-
    Takže zpět k článku a tématu. Proč musí ta dívka takto žít a schovávat se? Je to problém že si její rodina špatně vykládá svou víru? Kolik je pak na světě rodin které si tedy víru špatně vykládají? A můžeš tedy Ahmede vyvrátit to tvrzení že neexistuje zem s muslimskou většinou kde by se menšiny cítily dobře a bezpečně?

    8
    0
  6. danny
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 09:24 — Odpovědět

    Ahmede,informácie ma až tak moc nezaujímaju.Informácie trhaju suvislosti a zahrabávaju dejiny(Geschichte ,dejiny a schicht,vrstva,vyjadrene mluvou tvojej novej vlasti) pod príval noviniek.
    Obvinovanie mi je cudzie,netreba aby si mal zastrený usudok lebo sám si obvinil autora so lži,nie ja.(prenos?)
    U mna to nebolo trollovanie,ale snaha o pochopenie tebou,že autor presne písal o tom,čo ti potom naznačil.(Nie raz.)Takže znovu,nehladaj tam, to,čo tam nie je.smile

    1
    0
  7. 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 13:08 — Odpovědět

    Tomáši, na otázku "proč musí ta dívka takto žít a schovávat se" – není to třeba proto, že se její (získaná) kultura neshoduje s kulturou její rodiny, která (stejně jako všechny rurální společnosti) odlišnost netrpí? Právě teď vychází v nakladatelství Ikar kniha, napsaná podle skutečných událostí, pod českým názvem Ve jménu cti. (Původní název zní "Vražda ze cti, která šokovala Británii".) Autorka, pocházející z podobného kulturního prostředí jako Sabatina Jones, popisuje osud své švagrové, osud podobný (ba horší) než ten Sabatiny Jones. Rozdíl je jen jediný a v daném kontextu zanedbatelný: tragická hrdinka pochází z hinduistické rodiny. Autorka sama se zasadila o potrestání vrahů; tím, že se snažila na případ upozornit úřady, se sama ocitala v ohroženbí života… Co myslíš, Tomáši, je to proto, že hinduismus je odporná a agresivní víra, nebo je za tím něco jiného?

    Země s muslimskou většinou, kde by se menšiny cítily bezpečně – co třeba Senegal? 95% muslimů, křesťanský prezident opakovaně demokraticky volen po 20 let. Státní svátky muslimské i křesťanské, církve muslimské a křesťanské, státní dotace pro náboženské pouti, hřbitovy a svatostánky pro muslimy i pro křesťany. Když muslimský prezident urazil city křesťanů tím, že v projevu řekl, že Ježíš byl člověk, házela křesťanská mládež kameny na policejní auta a prezidentova mluvčího vyhnali z kostela (skončilo to prezidentovou omluvou). Máš z toho pocit, že tam 4%ní křesťanská menšina utlačovaně trpí a necítí se bezpečně? Dokážeš si představit, že by třeba v Německu nebo ve Francii 5%ní minorita muslimů chtěla, aby muslimské svátky byly státní? Že by prezidentem byl praktikující muslim a nemuslimové ho volili? Dokážeš si představit, že by se v Evropě muslimové urazili nábožensky necitlivým výrokem prezidenta, vyvolávali výtržnosti na ulicích a prezident by uznal chybu a omluvil se za to, že řekl (například) že Mohamed byl obyčejný člověk??

    1
    1
    • 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 13:32 — Odpovědět

      Senegal. Perfekt dík. Mně se to s tím tvrzením, že neexistuje zem s muslimskou většinou, kde by na tom byly menšiny špatně, zdálo taky přitažené za vlasy.
      ——–
      Jinak omlouvat to, že se to zvěrstvo (vyhrožování smrtí za zběhnutí od víry) existuje i u Hyundiustů, je vlastně v pořádku, je totéž, že krást je v pořádku, protože krade i ten od naproti. Jestli je to tedy tím, že jejich kultura netrpí odlišnosti jiné kultury (náboženství, či čehokoliv jiného) a proto chtějí smrt zběhlíka, tak pak je to jejich věc. Dobře, ale do Evropy se prostě takové manýry tahat nemohou. S tím se smířit nelze. Ono se s tím smířit nelze ani v tom Pakistánu (nebo u Hyundiustů), jenže pak budou zase sluníčkáři řvát o vměšování, nepochopení, agresi apod. Takže když se jim to líbí, ať si s tím žijou, ale tady to nemá co dělat. A jestliže jejich komunita má tak dlouhé prsty, že té dívce jdou v Evropě po krku, tak je to bohužel jenom těžká chyba našich úřadů a policie, že nezatýká a nevyhošťuje. A potvrzuje to mé mínění, že imigranti s touto kulturní odlišností u nás nemají co dělat.

      6
      0
  8. 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 14:32 — Odpovědět

    Tomáši, myslím, že těch zemí dokonce asi bude víc, nějak podrobněji to nesleduju, tohle je jen to, co si tak občas čtu nebo vidím ve zprávách :) .

    Poukaz na hinduismus není "omluva", ale vysvětlení (Pákistán a Indie jsou si hodně blízké, proto jsem to taky použila) a tyhle věci – přístup k jinakosti – se mění v závislosti na tom, jak se společnosti vyvíjejí, jaké jsou aktuální hospodářské nebo politické podmínky atd. – s jednotlivci nebo s náboženstvím to nemá až tolik co dělat, všchny morální kategorie si lidé upravují v návaznosti na aktuální formu evoluce dané společnosti (ono to není tak dávno, co se u nás v Čechách za tichého souhlasu společnosti nechávala umírat nemanželská nemluvňata, například) a to, co se dělo s morálními imperativy křesťanství od jeho vzniku v průběhu dějin. to jsou také pěkné veletoče. Předloni(?) na Velikonoce se v Česku strhla mediální smršť, když se česká učitelka MŠ rozhodla konvertovat k islámu – lidé podepisovali petice za její propuštění atd. Ve stejné době v Senegalu katolický představený pokřtil několik set dospělých (o čemž se tamní média v rámci velikonočních oslav taky zmínila), ale nikomu to žíly netrhalo – tamní společnost, byť muslimská, připouští svobodnou volbu náboženství spíš než naše ateistická. A teď: znamená to, že by český "kulturně odlišný" obchodník raději neměl působit v Senegalu, aby tam třeba nezavlekl náboženskou intoleranci? :-)

    0
    1
    • 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 14:47 — Odpovědět

      Karimo, ale teď už zase překrucuješ. Hrozí snad, že by český "kulturně odlišný" obchodník zavlekl do Senegalu nějaký zvyk, který by vyžadoval smrtelnou odvetu? To je právě ten rozdíl kultur. Odpadnout od islámu se v mnoha zemích trestá smrtí (píšeš že v hyunduistických). Neznám zem, kde by se odpadlictví od křesťanství smrtí také trestalo. A předpokládám že Židé to také nepraktikují :-).

      6
      0
  9. danny
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 15:05 — Odpovědět

    Karimo,Pakistán a India su si hodne blízke?Zo pár vojen,Cca.1,5 miliona mrtvych,najmohutnejšia migrácia obyvatelstva obojakým smerom(7,5 mil. tam a 7,2 miliona sem)množstvo hraničných prechodov(snád len ten jeden Atari)naznačuje tu ozajstnu blízkost.
    Ako to už bude vypadat v skutočnosti v Senegale?smile

    1
    0
  10. Erich
    7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 19:32 — Odpovědět

    A co odpadlictví od námi preferované ideologie, od našich pořádků a příklon ke konkurenci ???
    Třeba Irán směřující doleva nás nenechal chladným a následoval zákrok v podobě operace Ajax. Nu sice tam nemáme levici, zato jsme si vykoledovali teokracii. Ale obecně takhle nějak řešíme nežádoucí kulturní odlišnosti. Konverzí ošklivých zřízení na námi tolerovaná, nejde-li to různými praktikami pak vypozabíjením nositelů jinomyšlenkářských bludů. Příklad – dokonce i na našich vebech se hovoří o tom, že v Indočíně jsme s tím vypozabíjením vyměkli – měli jsme vyděržať ještě chvíli a mezitím práškovat chemií a bombami, bombami a chemií.

    Roman Joch v jedné své studii popisuje, aniž by si to totiž uvědomoval, něco jako ateistický fanatismus – víru lidí v to, že jejich ideologie o svobodě je tak nadřazená ostatním, že kvů-li ní stoji za to bojovat nejenom do posledního komára, ale i do posledního člověka.

    I náboženská termonologie je použita:
    "Kdysi izolacionistická, nyní nabyla charakter globální antikomunistické křížové výpravy."
    Myšlenky :
    "Strategie zadržování praktikovaná Trumanovou vládou je nedostatečná, neboť je defenzivní. Naopak, Západ by měl přejít do protiofenzivy přijetím strategie osvobozování, jež by spočívala v pomoci antikomunistickým povstáním ve střední Evropě"

    A ještě lepší myšlenky:
    "Protože svoboda jako nejvyšší cíl politického řádu je odůvodněna morálně, má transcendentní hodnotu a je důležitější než život v jeho biologickém rozměru. Svoboda má tudíž větší cenu než přežití, a proto zastavení komunistické expanze za ovládnutí světa je prvořadým imperativem, jenž ospravedlňuje i válku."

    Ano to je ono za Alláha svobody a buzinecu klidně i jaderný holokaust dáme. A víte že většina takto smýšlejících prodělala odmuslimování z marxistů trockistů, stalinistů na neokonzervativce nebo-li familiérně neocons?

    A jako pointu k debatě "náš demokratický ateismus versus náboženský fanatismus" krédo lidí, strašících jaderným fanatizmem Íránců :

    "Rozdíl mezi idealismem levice a pravice 60. let lze vidět na příkladech toho, co bylo pro ně nemyslitelné. Pro levici byla nemyslitelná atomová válka; té se chtěla vyhnout za každou cenu. Pro pravici bylo nemyslitelné smíření se se ztrátou svobody; bylo nepředstavitelné, aby kdykoli akceptovali její ztrátu a vyměnili ji za cokoli jiného (např. mír) — všechno ostatní bylo méně důležité

    0
    4
    • 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 20:58 — Odpovědět

      Erichu asi jsem fakt natvrdlý, ale co má celý ten váš obsáhlý komentář společného se Sabatinou James?

      1
      0
      • Erich
        9.4.2015 – 20 Nisan 5775 v 10:26 — Odpovědět

        Tomáši Je to reakce na Vaši představu, že jenom náboženství a to ještě jenom islám je ochotno proti "kulturně odlišným" použít krajní metody. Já tím dlouhým textem tvrdím – že nikolivěk. A jako levičák poukazuji na doprava zkonvertovavší dříve levicové ultras, kteří byli a jsou pro své přesvědčení ochotni vtáhnout svět do katastrofy.
        Toť vše.

        0
        4
        • 9.4.2015 – 20 Nisan 5775 v 11:26

          Dobře Erichu, tak jste mi to vysvětlil. Ale tento článek je o Sabatině James. Něco k věci by tedy nebylo?

          0
          0
  11. 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 21:24 — Odpovědět

    Tomáši, tady ale přece nejde o "odpadlictví od islámu" – jít proti proudu se nevyplácí ani v těch nejliberálnějších lidských společnostech; pravda, někde se trest omezí na ostrakizaci, jinde je to vyhnání, vězení nebo třeba i ta smrt. Může se nám to klidně nelíbit, můžeme se ohánět náboženstvím nebo morálkou, ale lidská společnost tímhle způsobem funguje odjakživa. Při hodnocení kulturních odlišností nemůže být jediným měřítkem ani ta "smrtelná odveta". V některých indických komunitách je běžné, že rodiče povzbuzují pěti nebo šestileté děti, aby vedly plnohodnotný sexuální život. Jak by se na takové způsoby dívala naše kultura – jako že o nic nejde, když nebude následovat smrtelná odveta? Nebo bychom to považovali za hrůzu hodnou soudního projednání a následného trestu?
    Jen v jediném indickém okrese bylo od roku 1991 do roku 2010 zavražděno víc než 1.600 žen kvůli podezření z čarodějnictví. Z téhož důvodu umírají lidé v Tanzánii nebo v Nigérii. V roce 2005 utloukl palestinský křesťan svoji těhotnou dceru, protože se chtěla vdát za muslima. Jemenský žid v roce 2010(?) urychleně domluvil sňatek a okamžitý odjezd do ciziny svojí mladší dceři poté, co mu ta starší utekla ze svatby, k níž ji přinutili. Indický politik Maharaj žádal letos v lednu uzákonění trestu smrti pro konvertity k islámu nebo ke křesťanství. Ale nemluvíme tu o jednotlivcích ani o jednotlivých excesech, ale o nastavení společností, o vývoji, který je nanejvýš pošetilé zjednodušeně vysvětlovat náboženstvím nebo podnebím nebo chudobou či bohatstvím. Faktorů je vždycky víc a situace je vždycky komplexní. Na Korsice nebo v Brazílii bylo ještě před třemi(?) desítkami let možno beztrestně popravit nevěrnou manželku a jejího milence. Označovalo se to za zločin z vášně a pachatel býval zproštěn viny. Na jihu Spojených států je desetkrát vyšší výskyt vražd než na Severu. Přitom zločinnost je na Jihu celkově nižší – jen pojetí cti (a ochota ji bránit i za cenu životů) je jiné.

    0
    0
  12. 7.4.2015 – 18 Nisan 5775 v 21:29 — Odpovědět

    Danny, aktuální politická situace nemění nic na tom, že Pákistán a Indie byly součástí jednoho státu a jsou si kulturně blízké. Kdyby došlo k válce mezi Českem a Slovenskem, také by to neznamenalo, že spolu Češi a Slováci nemají kulturně nic společného.
    Pokud jde o ten Senegal, těším se, že mi vysvětlíte, "jak to je doopravdy." Možná poopravíte i výsledky celosvětového srovnání náboženských svobod z Pew Research Center, v němž Senegal dopadl o poznání lépe než Česká republika? :-)

    0
    0
  13. danny
    8.4.2015 – 19 Nisan 5775 v 05:34 — Odpovědět

    Karimo samozrejme boli sučastou jedného štátu,ale ako kolonie.Po osamostatnení išli okamžite (nie mierovou cestou,ako som spomínal,porovnat Slovaqui a Tchéquie je trošku,no…Lebo kulturnost nebola spmínaná,a aj tá pokulháva)od seba.Jediná ,,teoretická príbuznost uzemná je s obdobia Harapy a Mohendžo-Dara,pokial to nezmenil príchod Arijcov.
    Dovvysvetlenie Senegalu som čakal od Vás.smileLebo tam by som sa ,,zastal" Sabatiny James,to výroku jej.Lebo isto viete,že Senegal je taký ostrovček(trochu mi pripomína Alžírsko).Vplyv,,vive la France".
    Napr.prvé občianstvá Francuzska boli udelované,, Senegalcom"(vo Francuzskej Západnej Afrike.)Občianské právo postavené na základoch Code Civil.Prezidentura.Dve volebné obdobia.Neporušené žiadným diktátorom(ako je to vo zvyku).Eiffelov most.Salim Sadio oddzbrojený Guinejčanmi.Deti pýtaju cadeau.Policajt ako v správnej Francii nekomunikuje anglicky,máte sa naučit reč galského kohuta.
    Francuzske ,,injekcie".
    Takže mám pocit,že Senegal je natolko islámsky ako česko krestanské.smile.
    trba nazerat,ako somínal Spinoza:,,Sub species aeternitatis."smile

    0
    0
    • 8.4.2015 – 19 Nisan 5775 v 14:28 — Odpovědět

      Danny, Pákistán se přece "rozešel" i s Bangladéší (nebo spíše naopak), ale kulturní příbuznost, sdílená podobná "kultura všednodennosti" tu pořád je. Omlouvám se, pokud jsem to nenapsala srozumitelně, ale právě tu jsem měla na mysli hned od začátku.
      Pokud jde o Senegal, první francouzská občanství tam byla udělovaná v 50. letech 20. století a při získání nezávislosti bylo 80% obyvatel negramotných (nedotčených evropským vzděláním, často úmyslně). Senegalský policista nejenže nezná anglicky, on často nerozumí pořádně ani francouzsky, zato zná s největší pravděpodobností tři až devět místních jazyků. :-)

      Současně s Code Civil platí i šaría (zejména v rodinném právu). Téměř všechny muslimské děti navštěvují koranické školy.

      Podle počtu lidí, kteří v Gallupově indexu říkají, že v jejich životě hraje náboženství velkou roli, jsou Senegalci jedním z nejzbožnějších národů na světě (97% občanů tam považuje náboženství za velmi důležitou složku svéh života). Češi ke křesťanství takový přístup určitě nemají (za důležité ho považuje 20% obyvatel ČR). :-)

      0
      0
  14. danny
    8.4.2015 – 19 Nisan 5775 v 15:32 — Odpovědět

    škoda,že,,kultura všednodennosti"tam v 71-prvom zanechala 3.miliony mrtvych.Kto vie kolko by ich bolo keby India nerozflákla Pakistan v kratučkej vojne a neuvolnila cestu Bhutovi.smile(Bengálsko je o inom ako Pakistán,darmo).Ale budiž.Ako bolo kedysi povedané su veci,,o sebe" a ,,pre mna"(ako sa javia mne.smile a pozdrav).
    Dôležitý pre Senegal bude_Ustavný sud
    -Rady štátu
    -cour cassation
    -odvolací sud
    frank spojený pevnou urokovou sadzbou na FR Frank.smile
    A v Ziline máme honorárny konzulát .smile

    0
    0
    • 8.4.2015 – 19 Nisan 5775 v 19:04 — Odpovědět

      Danny, celé to povídání o Indii, Pákistánu atd. bylo z mé strany myšleno jako příklad toho, že většina specifických společenských jevů bývá ohraničena územně, nikoliv nábožensky, rasově, genderově nebo jinak.

      Ovšemže pro Senegal je důležitý Ústavní soud, ale to nemá nic společného s tím, že islámské právo v SN koexistuje zcela v rámci platných zákonů (zejména článku 571 Code Familial) společně s civilním. Obvykle se při uzavírání smluv uvádí, zda se dotyčný případ bude posuzovat podle islámského nebo civilního práva, a toho se pak drží i (státní, tedy a priori laické) soudy. Mimo velká města se civilním právem řídí málokdo, na úřední soudy se obrací málokdo. Soudívají lokální autority čistě podle náboženského, případně zvykového práva. Stát dotuje věřícím např. pouť do Mekky a do Říma a zřizování a provoz některých náboženských škol.
      Západoafrický frank je teď vázán na Euro a pana honorárního konzula mám tu čest znát osobně již asi dvě desetiletí. :-)

      0
      0
  15. danny
    9.4.2015 – 20 Nisan 5775 v 05:53 — Odpovědět

    Vidíte Karimo aký je dôležitý dialog pre rozširovanie obzoru.Doteraz som bol zviazaný predstavou,že soločenský jav(sociálny)bol naviazaný na činnost jedinca,tlupy(ktorá determinuje zo spoločenského systému).Tlupa odíde,odnesie si svoj,,systém".Ohraničenie uzemím končí.smile
    K,, uzavretiu " Senegalu.Praktická otázka(a budeme mat vymalované).V rámci islámskeho práva ,,utrpím ujmu".(pdla mna.Obleju ma kyselinou,budem chciet dedit po islamskej manželke,manželovi)mam nádej u civilného sudu?Dík.

    0
    0
  16. danny
    9.4.2015 – 20 Nisan 5775 v 14:41 — Odpovědět

    Karimo nemohol som si spomenut,čo mi pripomínal ten uhybný manéver od slečny z článku ku hindu-rodine a spomenul som si.
    USA sa pýta ZSSR:Kolko je v ZSSR priemerný plat robotníka?
    ZSSR:A vy zase bijete černochov.
    smile

    0
    0
    • Erich
      10.4.2015 – 21 Nisan 5775 v 13:55 — Odpovědět

      Danny, když se nad tím hlouběji zamyslím, tak pointou tohoto vtipu není nic jiného, že ani jedna strana se nad svým "černochováním" nepozastavuje – prostě to co ji v očích druhé strany disvalifikuje, jí samotné přijde zcela normální a morální.

      Zachází to tak daleko, že bohorovně přehlížíme různé nekompatibility našich spojenců a nespojencům vyčítáme i nos mezi očima.

      0
      0
  17. Václav kubka
    9.4.2015 – 20 Nisan 5775 v 19:39 — Odpovědět

    Pro karímu!! https://www.facebook.com/StealthyFreedom

    0
    0
  18. 10.4.2015 – 21 Nisan 5775 v 10:39 — Odpovědět

    Danny, proč máte pocit, že bych nesouhlasila s tím, že sociální jev je vázán na činost jedinců (a naopak)? Pokud jde o poukaz na to, že obyvatelé Pákistánu a Indie mají podobné způsoby, to nebyl "úhybný manévr", ale snaha poukázat na pohodlné (leč nesprávné) zjednodušování věcí, respektive na selekci jedněch předpokladů za ignorace dalších. Asi už to lépe nevysvětlím tak, abychom se domluvili.
    Nicméně: je oblíbené tvrdit (například), že útoky kyselinou jsou doménou muslimů. Jenže ony se odehrávají na indickém subkontinentě a dálném východě (u obyvatel všech vyznání), ale mezi muslimy původem z Afriky nebo z Evropy se nevyskytují vůbec. Je oblíbené tvrdit, že ženská obřízka je doménou muslimů. Jenže ona se vyskytuje u všech náboženských skupin určitých etnik, a u jiných zase ne (přestože jsou mezi nimi i muslimové)… a tak se dá pokračovat dál a dál. Je tomu stejně u vražd ze cti (nebo z vášně, jak se tomu říkalo v jižní Evropě).
    Mimochodem, "vraždy ze cti" nebo jejich hrozba, tak jak je popisuje autorka, jsou rozšířené na indickém subkontinentě, předním východě, vyskytují se v některých arabských zemích. Ale například v islámském státě Mauretánie, v největší muslimské zemi světa Indonésii, i v muslimských subsaharských zemích jsou vraždy ze cti neznámé. Těžko tedy můžeme říkat, že "islám způsobuje vraždy ze cti," aniž bychom, zároveň museli zkoumat, proč je způsobuje jen někde a jinde ne? A co je způsobuje tam, kde islám není?

    Kdyby vás v Senegalu někdo polil kyselinou (vařící vodou, nebo vás pobodal…), jedná se o trestný čin, který bude vyšetřovat policie a útočník s největší pravděpodobností skončí před soudem a ve vězení. Pokud to ovšem vy sám budete chtít ututlat, třeba proto, že útočník byl váš příbuzný, máte určitou šanci. V případě vraždy (to už neututláte!) například není možno vyřešit věc "mimosoudní dohodou" a vyplacením odškodného pozůstalým (podle islámského práva), ani není možné (podle islámského práva) vraha (legálně a beztrestně) zabít. Trest smrti Senegal zrušil v roce 2004.
    Pokud budete chtít dědit po manželském partnerovi podle civilního práva, bude záležet na tom, co jste podepsal při sňatku, kde žijete a kolik máte peněz na to, abyste se soudil. Pokud se chcete soudit o pár akrů a jednu krávu někde v hloubi savany, kde do nejbližšího města máte pět set kilometrů, asi se budete muset spokojit s výrokem místního imáma.

    Pro Václava Kubku: to mi asociuje jednu starší příhodu: když íránský protokol žádal během návštěvy prezidenta Ahmadínedžáda v Dakaru v roce 2006, aby se senegalské novinářky přítomné na tiskové konferenci zahalily, některé z dam si omotaly hlavu i ručníkem a Íránci si svůj požadavek hbitě rozmysleli.

    0
    0
  19. danny
    12.4.2015 – 23 Nisan 5775 v 12:35 — Odpovědět

    Karimo nenapísal som,že nesuhlasite s……
    Len ste dala,,názor",že:..vačšina špecifických spoločenských javov býva ohraničená UZEMNE,nie nábožensky,rasovo,genderovo alebo inak."(napr.vyhladovaním vyvraždené kulactvo na ukrajine,následne preobývané etnickými Rusmi,a máme v sučastnosti problém Donbasu.a atd.).
    India a Pakisán nemaju (obyvatelia)podobné spôsoby,iba ak ich zjednodušíme,respektívne vyselektujeme jedny predpoklady a ignorujeme dalšie.smile

    0
    0
  20. danny
    13.4.2015 – 24 Nisan 5775 v 13:34 — Odpovědět

    Erichu,dost možné jest,že pri každom ,,černochovaní" a prehlidaní nekompaktibility,treba mat na zreteli,že každý prienik(intervencia)do života jednotlivca,skupiny,prostredia je otázkou Etiky.A možno stojí aj zamyslenie nad ,,absolutnou"(nemennou s ohladom na podmienky použitelnosti naprieč časom,situáciami, a bez ohladu na osobný prospech.Napr.Desatoro,ludský život je posvátny,nikto by nemal byt ponižovaný…..)a ,,relatívnou"etikou.Skrátka všetky ,,ambiciozne abstrakcie"vyprat,vyhodit na smetište dejín.smile.Asi tažko.

    0
    0

Napsat komentář: Karíma Sadio Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Interview s Martinem Vinšem

Další článek

Pozvánka na panelovou diskusi: Imigranti a Xenofobie v ČR