Izraelský premiér Benjamin Netanjahu se nedistancoval od slov zástupce ministra vnitra, který řekl arabským členům Knessetu „necháváme vás tu z milosti“. Yaron Mazuz, člen vládnoucí strany Likud, tak minulou středu ke svým kolegům promluvil během vyostřené parlamentní debaty na téma spojení arabských rodin, jejichž členové žijí odděleně na Západním břehu a v Izraeli.
Zástupce ministra v diskusi vyzval Araby, aby vrátili izraelské doklady. Když se ho jeden z arabských poslanců zeptal, jestli si je vědom toho, co říká, dostalo se mu odpovědi: „I lidé jako vy by měli vrátit (svoje občanky). Necháváme vás tu z milosti.“
Během této ostré názorové výměny byl v Knessetu přítomen i izraelský premiér Benjamin Netanjahu. Výroky svého kolegy však neodsoudil a přidal se ke kritice arabských členů parlamentu.
„Právo volit a být volen jsou univerzální,“ řekl premiér. „Ale s pokrytectvím souhlasit nemusíme. Nikdy jsem neslyšel, že by zdejší členové popírali skutečné válečné zločiny ze Sýrie a Jemenu.“
Bývalá ministryně zahraničí Tzipo Livni je zklamána Netanjahuovou neochotou distancovat se od výroků svého kolegy. „Chvíli jsem si dělala naděje, že uvidíme zodpovědného, uklidňujícího premiéra, který upřímně lituje svého výroku, že „Arabové se k volbám valí v houfech,“ premiéra, který si uvědomuje, že věci se mohou dostat mimo kontrolu. Místo toho máme premiéra, který tyto komentáře ještě zdůraznil,“ cituje její slova britský The Telegraph.
Arabské strany mají v Knessetu aktuálně 13 křesel ze 120, čímž tvoří druhý nejvýznamnější opoziční blok. Každý pátý obyvatel Izraele je Arab a podle zákonů mají Arabové stejná občanská a volební práva jako Židé.
1 Komentář
To je velmi nešťastné, protože je to voda na mlýn antisemitismu. Izraelská pravice si tím sice nahoní nějaké body u svých sympatizantů, ale jsem přesvědčen, že Židům tím škodí.
Kromě toho je to samozřejmě munice pro Hamás. Už delší dobu jsem přesvědčen, že izraelští jestřábi a Hamás žijí v jakési podivné symbióze a navzájem si poskytují raison d'être.
A Židé, kteří tomu tleskají, by se měli zamyslet třeba nad slovy: "Ten, kdo bude s vámi přebývat jako host, bude vám jako domorodec mezi vámi. Budeš ho milovat jako sebe samého, protože i vy jste byli hosty v zemi egyptské. Já jsem Hospodin, váš Bůh."