Již delší dobu si všímám toho, že některé české muslimky jako by zapomněly na to, že jsou stále Češkami. Jako by ony byly jinými Češkami než zbytek naší společnosti, lepšími pochopitelně.
Velmi často se zlobíme, když v médiích nebo protiislámských skupinách jsou zcela neislámské zločiny označovány za islám a všichni muslimové bez rozdílu házeni do jednoho pytle s násilníky, vrahy a fanatiky. Jsme naštvané, když někdo sdílí video obsahující násilí a krutost, ať už je to ženská obřízka či teroristický útok, a označuje to za islám. Vadí nám, když je naše náboženství, které se stalo součástí našich životů, které milujeme a podle nejlepšího vědomí a svědomí dle něj žijeme, spojováno s těmi nejhoršími zločiny.
A poté otevřu svůj facebookový účet a vidím, jak některé české muslimky, mé známé, kamarádky, sdílejí videa a články o násilí či protiislámských demonstracích v České republice a nestačím se divit komentářům, které pod nimi čtu. Všichni muslimové, kterých jsou na světě téměř dvě miliardy, nejsou stejní, ale jakýmsi zázrakem to o Češích, kterých je nějakých 10 milionů, zřejmě neplatí. Všichni jsou hloupí a nevzdělaní, jsou to netolerantní rasisté, všichni mají stejně zamítavé postoje vůči náboženství obecně a urážejí muslimky na ulicích.
Od českých muslimek, které již nějakou dobu žijí v zahraničí, často čtu komentáře „Ještě, že už nežiju v Čechách!“ Vždy se sama sebe ptám, co je na České republice a lidech zde tak příšerného, že se někdo musí neustále zaklínat těmito slovy? Vzápětí mi dochází, že pokud informace o České republice a současné situaci zde čerpají pouze z médií, není se čemu divit, že je jejich dojem takový, jaký je. Výroky prezidenta, postoje části vlády k uprchlíkům, spojení politické strany s protiislámskou skupinou a jejich přípravy na příští volby. Nejsou to pěkné zprávy. Ale skutečnost rozhodně není tak černobílá (nebo spíš černá) jako zprávy na Nově nebo v novinách. Podle svých zkušeností i zkušeností mých blízkých kamarádech mohu říci, že slovní útoky na muslimky v šátcích se v Čechách výrazně množí a již se víceméně pokaždé, když vycházím ven, připravuji na to, že uslyším nějaké urážky nebo hloupé poznámky. To ale neznamená, že se k celé české společnosti otočím zády, sama sebe z ní pomyslně vyloučím a budu se na ni dívat jako na ty přihlouplé Čechy a na sebe jako muslimskou princeznu, která s nimi vlastně nemá nic společného. Tím, že jsme přijaly islám, z nás nepřestávají být Češky. A kdo je lepší nebo horší, to ať posoudí Bůh.
Čím bychom se pak lišily od islamofobů, kteří informace o islámu čerpají výhradně z pochybné literatury a zpráv, v nichž jsou ukazovány téměř výhradně tragédie, a na základě toho pak dělají závěry o všech muslimech na světě včetně nás? Pokud nám toto vadí (což je pochopitelné), neklesejme na jejich úroveň tím, že se budeme o Češích a českém národu vyjadřovat stejně povýšeně a pohrdavě. Vždyť i my jsme Češi, jsme součástí českého národa, máme české rodiny a česká jména (tedy alespoň my, které jsme si s přijetím islámu jméno neměnily). Pokud se stane tragédie, viňme jednotlivce, ale neurážejme celou společnost či komunitu jako celek. Byla doba, kdy média neopomněla zmínit brutální znásilňování žen v Indii. Znamená to, že miliarda Indů jsou násilníci? Před několika dny došlo k tragické střelbě na jedné z amerických škol. Jsou všichni Američané vyšinutí střelci? Nikoli. Tak jako muslimové nejsou všichni fanatici, tak Češi nejsou hloupým a netolerantním národem.
Je to o postoji každé z nás. Kdo se chce nechat semlít špatnými zprávami a tvářit se na Čechy jako na bubáky, prosím. Já to dělat odmítám. Jsem Češka, žiju v České republice (a ráda) a pokud nebudu muset, nerada bych na tom něco měnila. Mému synovi pouštím klasické české večerníčky, oblíbil si k mé radosti Krtečka a učí se české říkanky. Špatné komentáře od cizích lidí se snažím nebrat si příliš k srdci (ač je to někdy hodně těžké) a spíše se těším z milých setkání a pozitivních reakcí třeba na mé články :)
Nejsem si jista, zda tímto článkem spíše nepíchnu v některých případech do vosího hnízda, ale cítila jsem potřebu se k tomuto tématu vyjádřit a připomenout nám všem, že jsme každý originál a protože soused vlevo je blbec, neznamená to, že takový je i soused vpravo.
Rozlišujme, nezobecňujme a přemýšlejme o lidech jen dobře, ne podezíravě. Vždyť i to nás učí islám.
23 Komentářů
To, že následovníci různých výkladů islámu, umírněných i radikálních, jsou dáváni do jednoho pytle, je do značné míry problém vymezení islámu jako náboženství. Islám je totiž náboženství vymezené pouze rituálně, zatímco křesťanství je náboženství vymezené rituálně a morálně.
Člověk, aby byl součástí křesťanské církve, musí jednak splňovat rituální požadavky (např. řádný křest), současně ale musí dodržovat křesťanské morální učení- to znamená, že křesťan může být vyobcován (exkomunikován) z církve nejen pro odpadnutí od víry (rituální oblast), ale i pro zvlášť závažné morální provinění/zločiny (automatická exkomunikace v případě vraždy- morální oblast). Křesťan tedy může být vyobcován nejen pro odpadnutí od víry, ale i pro morální zločiny.
Islám je vymezen pouze rituálně- každý, kdo uznává 5 pilířů islámu, je muslim. Morální vymezení neexistuje, ať dělá cokoliv, dokud splňuje rituální hledisko, pořád je součástí ummy. Proto všechny výkladu Koránu a Sunny, od umírněných po radikální, jsou součástí islámu, a je na každém muslimovi, který výklad následuje.
A je nepochybné, že ženské obřízka alespoň pro určitý proud muslimů součástí islámu je. Stejně tak je pro část muslimů součástí islámu nenávidět nevěřící; kupříkladu na to, jak se v Hrbkově překladu Koránu praví …"neberte si židy a křesťany za přátele…", mnoho muslimů reaguje, že jde o nepřesný překlad, protože ono slovo lze přeložit nejen jako přítel, ale i ochránce, a vztahuje se to k určité konkrétní situaci atd. atd. Nicméně souběžně existuje i jiný výklad, který uznává prostě oba významy- jak ochránce, tak přátele- a chápe to jako univerzální povinnost nesnášet jinověrce.
Prakticky ke všemu v islámu existují jak sluníčkové, tak krvavé interpretace, přičemž neexistuje nástroj, žádná autorita, která by to ujednotila.
Dobrý článek a dobré myšlenky. Nejsem žádná sluníčkářka, ale Vám Kateřinko tleskám.
Děkuji :)
Skvělý článek.
Jen se vás zeptám, koukám používáte druhé jméno Gamal(velbloud), to je jméno vašeho manžela?
Myslel jsem si, že Gamal je jen mužské jméno.
Pokud je přímo vaše, proč jste si vybrala právě toto?
Gamal je v tomto pripade Gamál, tedy krasa, nikoli velbloud. Toto manzelovo jmeno jsem prijala pouze proto, aby bylo poznat, ze jsem vdana. Jinak jsem zadne vylozene islamske jmeno neprijala.
Vážená paní Kateřino,
(גָּמָל) Gamál je fakt hebrejsky velbloud :-) ivrit GOMOL…*… (יֹפִי) JOFI je fakt hebrejsky krása ivrit JOFI …*…
Gamal s krátkým a je arabsky velbloud جمل a s dlouhým á je krása جمال
Moje jméno (manželovo jméno) je s dlouhým á, takže nejsme rodina velbloudovic :)
Paní Kateřino, děkuji za vysvětlení.
Líbí se mi myšlenka—> pro muže z pouště je velbloud krásný a mnohdy díky němu i přežil. Má mnoho krásných velbloudů, tím větší šance na přežití, a získá za ně krásnou ženu. :-) Ale už toho nechám. Hezké dny Vám pŕeji
"Čím bychom se pak lišily od islamofobů, kteří informace o islámu čerpají výhradně z pochybné literatury a zpráv, v nichž jsou ukazovány téměř výhradně tragédie, a na základě toho pak dělají závěry o všech muslimech na světě včetně nás?"
Nijak se od nich nelišíte čerpáte ze stejně a výhradně pochybné literatury a ještě to nazýváte svatou knihou.
Vážená paní Kateřino,
Váš článek mě zaujal, ale z jiného důvodu. První dojem byl, „proč jsem komunistkou?“, ale to byl jen prvotní dojem. Znovu jsem text přečetl, abych si uvědomil, že komunisté zvítězili, protože je nikdo nebral vážně, ba naopak, uvěřili jim!, že oni mohou vyřešit snadno a rychle poválečné problémy České republiky. Islám spolu se šarí’ou taky nikdo nebere vážně a mám obavy, že postupně přibývá těch, kteří věří, že islám je lékem, snadným, rychlým na řešení jejich problémů. Ale zatím můžeme (beztrestně) veřejně diskutovat o islámu, bavit se o něm jako o něčem strašidelném nebo zajímavém či divném, stejně jako se o komunismu vyjadřovali ve dvacátých letech minulého století třeba ve světě Einstein, u nás Čapek. Ale my bychom neměli o islámu filosofovat, měli bychom jej brát velmi vážně, jako zlou pŕedtuchu.
Vaše názory na islám jako na hrozbu Vám neberu, nicméně článek byl o něčem úplně jiném.
Kateřino, nemluvím o islámu jako o hrozbě, nýbrž jako o tom, zda máme či nemáme islám vnímat jako zlou předtuchu, to je podstatný rozdíl. Už od roku 2001 pracuji na publikaci, která nese tento název: "Islám, zlá předtucha?" Objektivně, bez předsudků opravdu vědecky zkoumám pro i proti v konotaci antiopresivních přístupů a pro islám, čím déle daný problém zkoumám, to nevypadá dobře, pokud má být tak silně provázaný šarí’ou, která popírá hodnoty liberálně-demokratického řádu.
*
Samozřejmě, že je Váš článek o něčem jiném, já ale napsal, jak na mě Váš článek zapůsobil. Nic ve zlém, nejsem Váš nepřítel :-)
Z článku jsem myslím i pochopil, že některé české ženy se zbavují svých osobních svobod ve prospěch islámu a šarí’y (nejsem si jistý až do jaké míry) a tak se oddělují od liberálně-demokratického řádu. Chtějí žít cudný, slušný život a demokracie jim zřejmě v takovém životě zabraňuje, ale mě nikoli.
Já si spíš myslím, že pokud se některé české ženy vzdaly toho, kým skutečně jsou, tedy českými ženami, zanevřely na svou zem a na vše dobré, co tu máme, pak mají zřejmě nějaký problém, o kterém si myslely, že ho přijetí islámu vyřeší. Ale tak to nefunguje. Pokud se ze mě s přijetím jakékoli víry stane zapšklá a prudérní nána, pak je něco špatně se mnou, ne s náboženstvím, které jsem přijala. Ve vedení cudného a slušného života demokracie nijak nebrání.
Kateřino Gamal, Vaše argumentace mi přide velmi podobná článkům Lenky Barrouche. Upnutá k osobním postojům, ignorující závažné muslimské skutky a podbízivé teze k šíření islámu. Píšete o znásilňování v Indii. Ignorujete, že na svědomí to mají v Indii žijící muslimové. Ignorujete, že muslimové znásilňují i devítiletá děvčátka po vzoru Mohameda. Ignorujete násilné skutky muslimských komunit kdekoli jsou v dostatečném počtu. Ignorujete lživou islámskou propagandu týkající se podřadného postavení žen, práva mužů své ženy mlátit, ignorujete zjevné zločinné praktiky počínaje uřezávání hlav až po upalování v kleci. Vaše argumentace je rovněž lživá jako celý Islám.
Karle78 prosím tě laskavě, neoháněj se lží, přečti si něco o hinduismu a neignoruj zjevné :
https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/29857/HanakovaL_Nabozenska%20a%20spolecenska_MF_2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Svatba a rodinný život
V Indii, jako ve všech jižních krajinách dospívají děti o mnoho dříve než jinde. Proto se měl otec postarat, aby vdal dceru co nejdřív, už v osmi letech, nejpozději však po první menstruaci. Manžela vybrali dívce rodiče (hlavně otec) a to podle vlastních zájmů, kterým byly nadřazené pouze zájmy kasty. Svatby mezi kastami byly nežádoucí, ačkoliv k nim docházelo zejména z finančních důvodů. Jelikož manželství se v hinduismu chápalo jako náboženská povinnost, kterou se má zaopatřit hlavě rodiny legitimní syn pro zabezpečení nesmrtelnosti, nabylo význam i panenství a cudnost. O cudnosti mužů se však téměř nehovořilo.
Zasnoubení, svatba a rodinný život v Indii se značně lišili podle krajových zvyklostí i podle kast. Existovali tu už i profesionální zprostředkovatelé svateb, zejména z řad bráhmanů. Děvče se totiž v Indii nesmělo stýkat s chlapci, ba nesmělo ani vycházet z domu bez náležitého doprovodu. Rodiče dbali nejen na to, aby ženich byl ze stejné kasty, ale-zejména ve vyšších vrstvách-se zároveň dbalo na exogamii, tj. na to, aby snoubenci nebyli ze stejného rodu.
Pod vlivem náboženství měli při určování partnera důležitou úlohu astrologové. Nepříznivý horoskop mohl způsobit, že se zasnoubení zrušilo a svatba se nekonala.
Na zásnubách dostali snoubenci (každý v domě svých rodičů) otcovské požehnání a ceremoniál se konal v přítomnosti nejbližšího mužského příbuzenstva, rodinných knězů a astrologů. Ženy se mohli tohoto ceremoniálu zúčastnit jenom opodál, vzývajíce zbožně jména příslušných bohů a bohyní, aby přivolaly štěstí mladému páru.
Manželství v Indii bylo vždy spíše záležitostí prestiže a finančních zájmů než skutečné lásky. I tady existovaly určité výjimky, hlavně u nejnižších kast a národů neárijského původu. Tam, kde nepronikl bráhmanismus a hinduismus se všemi důsledky, je možno místy se dodnes setkat dokonce i s matriarchálními přežitky. V hinduistické Indii oženit se však znamenalo téměř „koupit si ženu“. Poukazuje na to fakt, že ve starověké patriarchální Indii se muselo za nevěstu zaplatit otci, obyčejně v naturáliích. To je důkazem, že se žena stala předmětem vlastnictví, podobně jako jakýkoliv jiný předmět."
Pro Karla78 o vdovách a děvčatech hinduistických od Ericha Prolhaného:
http://www.rozhlas.cz/zpravy/clovek/_zprava/v-indii-je-25-let-zakazano-upalovani-vdov-jejich-postaveni-je-ale-stale-podradne–1106299
Dobrý večer, Karle. Odpověď na Váš komentář uvedu v bodech :)
– zločiny páchané muslimy neignoruji, neznamená to ale, že o nich musím v každém článku psát. Stejně tak nepíšu o zločinech páchaných jinými skupinami lidí, o tom mé články prostě a jednoduše nejsou.
-" podbízivé teze k šíření islámu" – mým cílem není v žádném případě šířit islám. Je mi srdečně jedno, kdo v co věří a nevěří. Jde mi pouze o to, aby si lidé uvědomili, že každý jsme nějaký a není nutné urážet neznámé lidi na ulici, protože mají šátek nebo vypadají jinak než většina společnosti. Jde mi pouze o toto a o odstraňování předsudků.
– nemám žádné zprávy o tom, že by za případy brutálních znásilnění v Indii stáli muslimové.
– pokud člověk, který si říká muslim, znásilňuje děti, pak je to v první řadě magor. Muhammad však devítiletá děvčátka neznásilňoval, jeho sňatek s Aišou nebyl v té době ničím nenormálním. Nemá však sloužit jako vzor pro dnešní muže, aby se ženili s takto mladými dívkami. Tento sňatek se týká pouze Muhammada a Aiši a není možné ho považovat za vzor pro manželství v dnešní době, i když se to bohužel děje a chudé rodiny víceméně prodávají za věno své velmi mladé dcery. Není to v pořádku a není to islámské.
– Muž nemá právo svou ženu bít. Pokud narážíte na verš v Koránu o bití žen, tento verš je dále dovysvětlován Sunnou proroka Muhammada, která ZAKAZUJE ubližovat (nejen) ženám.
– "uřezávání hlav až po upalování v kleci" – narážíte na praktiky tzv. Islámského státu, které jsou zcela v rozporu s učením islámu. Pokud byste chtěl dále argumentovat případem Banú Qurajza, pak tento kmen porušil veškeré dohody uzavřené s Muhammadem a dopustil se vlastizrady, za což byl na něj aplikován trest podle tehdejšího práva. A upalovat lidi je zcela proti islámu, protože trestat lidi ohněm může pouze Bůh (peklo po posledním soudu).
Najhoršie je obhajovat neobhájitelné.
Kateřino nechtěl jsem se do této diskuse zapojovat. Napsala jste to hezky, ale ona se pak vkrádá otázka jestli jste skutečná muslimka se svými názory a myšlenkami. O sňatcích s dětmi píšete: "Není to v pořádku a není to islámské". Ale ti co to praktikují, budou do krve tvrdit, že to je v duchu víry. O teroristech jistě řeknete, že to není islámské a se správným islámem to nemá noc společného. Ale oni se považují za ty pravé muslimy a svou vírou své činy obhajují. Chápete, že člověk stojící mimo tuto komunitu je přinejmenším zmatený? Určitě ale podezřívavý a bojící se. Co je tedy ten správný islám. Vy i fanatik na druhé stránce budete oba tvrdit, že ten váš výklad. Kateřino, já bych byl rád, aby vám to vydrželo. A nejen vám, pokud takových jako vy je hodně. Ale uvědomme si, že KAŽDÝ islámský terorista byl před tím, než se teroristou stal, řádným a mírumilovným muslimem. Nikdo se jako terorista nenarodil. Neříkám, že zblbnete jako oni. Ale uvědomujete kolik lidí tato islámská víra zblbla a ještě zblbne?
Zmatek a strach lidí, kteří o islámu nic nevědí, je pochopitelný. Méně pochopitelná už mi přijde ta neochota se něco o islámu dozvědět. Všechny domácí i zahraniční muslimské organizace vydávají informační materiály, dokola se distancují od útoků na civilisty, orientalisté a muslimové u nás se stále snaží vysvětlovat v co věří. Ale pro lidi zejména u nás je pořád jaksi důvěryhodnější, co poví nějaký motýlkář, herec, či politik. Muslimové nemohou nikoho donutit věnovat pozornost realistickým informacím. Pokud jde o teroristy. Většinou jde o lidi, kteří valnou část života rozhodně nebyli praktikujícími zbožnými muslimy. Jde buď o relativně čerstvé konvertity, kteří se dostali do rukou radikálům a totálně nepochopili o čem je islám, nebo o lidikteří
Nepraktikovali víru a pak ji najednou znovuobjevili.
Milá Kateřino, při vší úctě, je od vás milé, jak obhajujete to, že jste Češka a tak, ale vaše obhajoba islámu už na mě působí drobek demagogicky…..
Můžete mi, prosím, napsat, co je tak pěkného na Islámu – ještě jsem neměla to štěstí, že by mi to někdo vysvětlil…pokud se člověk zeptá např. HFC, tak mlčí…..
Nechápu, jak může někdo následovat Proroka Mohameda (pedofilního negramotného násilníka) nebo uctívat právo "Šaría"….vy řeknete, že to není islámské, na druhé straně z různých dokumentů se dozvídám, že pokud někdo tyto prasárny nenásleduje, tak není dobrý muslim apod.
Prosím o vyjádření např. k ženské obřízce, násilí na ženách (,řezání hlav, rukou, kamenování, upalování) neúctě k ženám, nabádání k násilí (co se tedy vyučuje v Mešitách – výklad koránu nebo jak se radikalizovat?) Vím, že mé dotazy jsou zmatečné, ale je to tím, že tato ideologie je taková a není v silách obyčejného člověka toto pochopit. A je opravdu zajímavé, že ne každý muslim je terorista, ovšem 9 z 10 teroristů jsou muslimové……bohužel jsem prostě nezaznamenala tu vaši mírumilovnost. Netvrdím, že všichni muslimové jsou špatní, ovšem za to špatné považuji Islám a snad ještě horší je tuto nechutnou ideologii vědomě šířit. Jsem ateista, ale musím říct, že např. Bible na mě působí aspoň trochu lidsky a Ježíš je pro mě nesrovnatelný s nějakým Mohamedem……
Třeba mě nějak informačně obohatíte a já zase doplním svůj pohled na věc. Díky
Zajímalo by mě, jestli by mohla paní Kateřina říct cokoli, co by změnilo váš názor. Mám obavu, že ne. Zdá se mi, že se na nic neptáte. Jen sdělujete názory, které jste porůznu nashromáždila a jste o nich skálopevně přesvědčená. Odpovědi na své otázky si můžete přečíst v podání mnoha muslimů kdekoli na netu. Asi jste je i četla a nikdo z nich vás nepřesvědčil. Tak proč se ptáte pořád znovu?