Vyslanci ortodoxního židovského hnutí Chabad v šoku z napadení za rabína Ziyona Sa´adona, který byl předevčírem v noci v Marseille pobodán třemi muži, hlásícími se k podpoře Islámskému státu. Šlo přitom už o druhé napadení s antisemitským motivem během několika týdnů. V prvním – říjnovém – případě byl útočníkem opilý pravicový extremista, který pobodal tři židy.
Podle marseilleského rabbiho Yosefa Yitzchaka Labovski-Halebyho byl učitel Sa´adon zraněn cestou na oslavu dokončení studijního cyklu Maimonidovy Mišne Tóry, která se měla odehrávat v sále nedaleko Sa´adonova bytu, v jedné z chudých marseillských čtvrtí. „Tři muži ho napadli, když se blížil k sálu, Bodli ho do ruky, do nohy a do břicha a hrozili, že ho zabijí. Naštěstí utekli, když kolem projíždělo auto.“
Labkovski-Halevy si stěžuje na nenávist vůči židům, která je „jako jed, šířící se v hustě obydlených čtvrtích města, kde mnoho z jejich obyvatel je muslimského původu. Co může dělat policie? Nemohou být všude. Něčeho takového jsem se bál dávno. Ale naše poslání je být tady, takže se s realitou musíme nějak vyrovnat.“
Rabíni a učitelé chabadu v Marseille nepochybují, že se jednalo o antisemitský útok; agresoři volali antisemitské nadávky a ukázali Sa´adonovi fotografii Mohameda Meraha, teroristy který před třemi lety napadl židovskou školu v Toulouse.
Podle Michela Teboula, presidenta francouzské židovské rady pro Marseille a Provence je možné, že útok byl zaměřen konkrétně na rabína Sa´adona, který je „učitel a velmi známá postava ve svém okolí. Možná se mládež ze čtvrti rozhodla napadnout žida a vybrala si jeho. Tuto možnost nemůžeme vyloučit.“
Teboul říká, že situace v Marseille byla klidná až do doby před několika týdny, kdy byl napaden první rabín. „Židovská a arabská komunita se během let naučily žít společně. Ale náhle se ocitáme v novém a děsivém stadiu. Židovská komunita v Marseille si dělá velké starosti.“
Rabín Taubenblatt, také z Marseille, dodává, že „situace v tomto městě je velmi obtížná, ale nemůžeme odejít. Místní židovská komunita trpěla za holokaustu, nicméně přežila. A tak tu musíme zůstat, abychom podporovali tuhle úžasnou komunitu až do příchodu Mesiáše, a přinášet jí více světla, světla Chanuky.“
Žádný komentář