Odpůrců zahalování muslimských žen se najde celá řada. Zastánců stejně tak. Často po cudném oděvu sahají i velké milovnice módy. Mnoho oděvních řetězců do svých kolekcí vnáší kousky speciálně pro muslimky. I když.. Nosit je může v podstatě jakákoli žena. Blogy a YouTube kanály jsou plné módních tipů, které mají jedno společné. V hlavní roli je šátek. Skutečně mění arabský svět náš pohled na módu?

 

Svěží vítr pro návrháře

Není to tak dávno, co módní gigant Dolce&Gabbana představil kolekci převážně pro muslimské ženy. A rychle následovali další. Do své kampaně zařadil ženu v šátku i řetězec H&M. V Marks&Spencer dokonce navrhli kolekci Burkin. A ruce si mnou mnozí další. Oscar de la Renta, DKNY, Mango i Zara. Zahalená žena už dnes rozhodně nechodí pouze v černé. Nosí šaty, košile, sukně, kalhoty, kvalitní boty… A za vše je ochotna dobře zaplatit. Návrháři konečně můžou používat ve velkém skutečně kvalitní látky. A vysokou krejčovinu. Před pár lety se ještě mnozí obávali, že legendární „haute couture“ je u konce. Opak je pravdou. Bohatá muslimská komunita oživuje módní trh nejen na Evropském kontinentě.

1021732-dngcover-1451908374-377-640x480

Z kolekce navržené Dolce&Gabbana pro jaro a léto 2016.

 

A co ženy?

Dalo by se to zjednodušit tak, že když jde o pěkné šaty, ženy dokážou najít společnou řeč. A nejinak je tomu i u arabské módy. Trendy posledních několika let upouští od krátkých sukýnek a velkých výstřihů. Do hry se vrací roláky a prodlužuje se i délka sukní. Sází se na pohodlí. Oversized oblečení se drží na vrchních příčkách oblíbenosti už mnoho let. A pozor, není to oblečení unisexové. Oversized je často velice rafinované, klade důraz na minimalismus, kvalitní látky a výrazné doplňky. K tomto stylu našeho “evropského cudného oblékaní“ se uchyluje stále více žen. A těžko říct, jestli za to může náboženství, politika, trendy či jen ryze ženský pohled na svět. Stačí si projet několik obrázků na sociálních sítích a budete mít jasno. V oděvu zahalené muslimky, která si libuje v módních trendech a nezahalené Evropanky stejné vášně příliš velký rozdíl není.

dina-tokioBritská módní bloggerka Dina Tokio inspiruje svým oblékáním mnoho muslimek, ale i dalších žen.

 

Kosmetika – samostatná kapitola

Arabské ženy se s velkou oblibou líčí. Není divu, jejich přirozeně krásné rysy snesou i velké množství líčidla. Ale ani tady to není jen tak. Skutečně věřící žena by měla použít kosmetiku vyrobenou podle halal norem. To je někdy složité a taky finančně náročné. Řešení? Stejné kvality dosahuje bio kosmetika. Výrobci se proto předhánějí v precizní výrobě rtěnek, řasenek nebo pudrů. A to k radosti žen napříč náboženstvími. Mnoho velkých firem jako třeba Shiseido nebo Esteé Lauder mají halal certifikát už několik let. Jejich kosmetiku používají ženy různých vyznání i v různých částech země. A nutno říct, že k velké spokojenosti.

Ve veřejných i neveřejných diskuzích zaznívají názory, že zahalování bere ženám svobodu. Zahalování nepatří do Evropy. V Evropě chceme vidět na ženách kus masa, žádné burky. Fintící se muslimky nejsou dobré muslimky. Vzrůstá oblíbenost jejich stylu oblékání? To si jen koupili. Je to placená reklama nepřátelských korporací, které nás chtějí zničit. Možná je to pravda, možná ne. Ale zdá se, že stále více žen to řeší po svém.

 

zdroje obrázků – pinterest.com, elanthemag.com, muslimgirl.com

Žádný komentář

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Předchozí článek

Židovská hvězda egyptského stříbrného plátna

Další článek

Izraelský šperk na designSUPERMARKETU. Můžete koukat, můžete nakupovat.